Ok, om du får mer info om vad uppdateringen innebär hade det varit intressant att veta samt din upplevelse efter uppdateringen. På en så pass ny produkt och teknik så vill man ju ha en jämn ström av uppdateringar och inte vänta på nästa service tillfälle som enligt min bil är 701 dagar bortOff Grid Byggaren skrev:Uppdateringen kom tydligen under förra veckan. Var en rätt lång lista med kryptiska benämningar, vet inte vad som igår.Tråkigt med så mycket fel som poppar upp!
Du råkar inte veta när denna uppdatering kom, vad den innehöll? Det har ryktas om en BMS uppdatering, frågan är om det kommer i denna?
Har leverans av min bokad till den 2e december, får nog plinga till och se till att ÅF ser över allting innan dess.
Det går inte att uppdatera OTA på detta i nuläget, endast GPS-kartorna och multimedia verkar ha den funktionen.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Då vi kom in på SWISH, mobilt Bank-id, skattesystem, register av olika sort, användarvillkor mm så blev ändå kommentaren från samma utlandsstationerade tyskar ”No No No! Would absolutely not work i Germany” dvs de gillade ändå inte tanken på såna ”system/upplägg” som lämnar ”spår”.
Samtidigt brukar jag säga WW2, STASI-register mm. Så inget konstigt att man i Tyskland har ”hög integritet” och en viss (sund) skepsis till staten och registrering i allmänna register, övervakning osv.
Men OM det stämmer innebär det nog reella problem för tyska bilindustrin med ”ny teknik” som elbilar, uppkopplade bilar, digitalisering, självkörande bilar, låsa upp bilen med Telefonen osv. Dvs ALLT som Tesla i princip satsar fullt ut på.
Lägg sen ihop det med lite inhemsk stolthet och rädsla för förändring och bortfall av arbetstillfällen...
Så innebär det nog att den inhemska bilmarknaden i Tyskland blir en av de mest svårflörtade om vi uttrycker det så.
Samtidigt brukar jag säga WW2, STASI-register mm. Så inget konstigt att man i Tyskland har ”hög integritet” och en viss (sund) skepsis till staten och registrering i allmänna register, övervakning osv.
Men OM det stämmer innebär det nog reella problem för tyska bilindustrin med ”ny teknik” som elbilar, uppkopplade bilar, digitalisering, självkörande bilar, låsa upp bilen med Telefonen osv. Dvs ALLT som Tesla i princip satsar fullt ut på.
Lägg sen ihop det med lite inhemsk stolthet och rädsla för förändring och bortfall av arbetstillfällen...
Så innebär det nog att den inhemska bilmarknaden i Tyskland blir en av de mest svårflörtade om vi uttrycker det så.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi e-tron
Så är det absolut. I Tyskland står "Datenschutz" över allt annat. Det betyder att information rörande såväl privatpersoner som företag är hemlig och får inte spridas. Det är den raka motsatsen till den svenska offentlighetsprincipen. I Tyskland är det precis tvärtom. I princip allt är skyddat.
För en svensk är detta helt otänkbart, men i Tyskland får t.ex. ingen veta vad en person tjänar. Det är hemligt. Likaså adresser. Webbsajter som hitta.se eller ratsit eller liknande skulle vara otänkbara i Tyskland. Det enda som finns är en digital variant av telefonkatalogen. Men jag tror att man fortfarande inte får söka baklänges, dvs via telefonnumret. Det finns en anledning varför Google Street View inte finns i Tyskland. Det uppfattas som integritetskränkande. Digialt BankId eller betaltjänster som swish skulle man i Tyskland uppfatta som värsta skräckscenariot.
Staten har väldigt lite koll på invånarna, det finns inga exakta, och framförallt inga centralt tillgängliga siffror över till exempel befolkningsmängden eller vem som bor var. Personnummer som i Sverige finns inte. Namn och adress får räcka. Allting som har med skatter och pensioner osv att göra är en superkomplicerad cirkus eftersom ingenting lagras centralt. Jag hat sparat alla mina gamla lönebesked (på papper såklart) för att kunna bevisa att jag har bott och jobbat i Tyskland, den dagen jag vill gå i pension finns annars en stor risk att det inte finns några bevis för att jag har ett pensionsanspråk. Alla invånare rekommenderas att göra detta. Det har alltså ingenting att göra med att jag inte längre bor där.
Listan med orimligheter skulle kunna göras hur lång som helst. Orimligt för en svensk alltså. För en tysk är det svenska systemet ett otänkbart alternativ.
För en svensk är detta helt otänkbart, men i Tyskland får t.ex. ingen veta vad en person tjänar. Det är hemligt. Likaså adresser. Webbsajter som hitta.se eller ratsit eller liknande skulle vara otänkbara i Tyskland. Det enda som finns är en digital variant av telefonkatalogen. Men jag tror att man fortfarande inte får söka baklänges, dvs via telefonnumret. Det finns en anledning varför Google Street View inte finns i Tyskland. Det uppfattas som integritetskränkande. Digialt BankId eller betaltjänster som swish skulle man i Tyskland uppfatta som värsta skräckscenariot.
Staten har väldigt lite koll på invånarna, det finns inga exakta, och framförallt inga centralt tillgängliga siffror över till exempel befolkningsmängden eller vem som bor var. Personnummer som i Sverige finns inte. Namn och adress får räcka. Allting som har med skatter och pensioner osv att göra är en superkomplicerad cirkus eftersom ingenting lagras centralt. Jag hat sparat alla mina gamla lönebesked (på papper såklart) för att kunna bevisa att jag har bott och jobbat i Tyskland, den dagen jag vill gå i pension finns annars en stor risk att det inte finns några bevis för att jag har ett pensionsanspråk. Alla invånare rekommenderas att göra detta. Det har alltså ingenting att göra med att jag inte längre bor där.
Listan med orimligheter skulle kunna göras hur lång som helst. Orimligt för en svensk alltså. För en tysk är det svenska systemet ett otänkbart alternativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det var bara 3år sedan jag var tvungen att besöka en märkesverkstad längs autobahn som bara accepterade kontanter. Möjligen hade man något faktureringssystem för tyskar.
Re: Audi e-tron
Nej, cash is king. Alla går omkring med en massa kontanter hela tiden. Att betala t.ex. en ny bil kontant är absolut inget konstigt och många gånger vanligare än att man ens kan betala med kort. Annars är det banköverföring som gäller. Däremot så är "Bankeinzug" eller "Einzugsermächtigung", det vi kallar för autogiro, extremt vanligt och används mer eller mindre per automatik så fort nånting ska betalas regelbundet. Då är de inte lika nojiga att det skulle kunna missbrukas.Fredrik j skrev:Det var bara 3år sedan jag var tvungen att besöka en märkesverkstad längs autobahn som bara accepterade kontanter. Möjligen hade man något faktureringssystem för tyskar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
mati: superintressant att höra!
Trots att Tyskland ligger fysiskt så nära är det verkligen annorlunda mot här. Vilket jag också börjat förstå allt mer och mer även om jag haft en del med Tyskland att göra senaste 20åren.
Vilket gör att jag tror Tyska bilindustrin har en ”extra utmaning” just för att de kommer därifrån.
Hade vi i Sverige inte haft en ”inhemsk biltillverkare” kanske vi tagit till oss elbilar och Tesla ännu snabbare/mer, lite som Norrmännen?
Trots att Tyskland ligger fysiskt så nära är det verkligen annorlunda mot här. Vilket jag också börjat förstå allt mer och mer även om jag haft en del med Tyskland att göra senaste 20åren.
Vilket gör att jag tror Tyska bilindustrin har en ”extra utmaning” just för att de kommer därifrån.
Hade vi i Sverige inte haft en ”inhemsk biltillverkare” kanske vi tagit till oss elbilar och Tesla ännu snabbare/mer, lite som Norrmännen?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Audi e-tron
Fick ett mail i Torsdags att bilen börjat byggas!
Säljare sa lev slutet på Januari för ett par veckor sedan, känns som väldigt lång tid för att bygga+frakta från Bryssel. Hur lång tid tog det för er andra?
Finns det något sätt att spåra bilen under processen för senaste status?
Säljare sa lev slutet på Januari för ett par veckor sedan, känns som väldigt lång tid för att bygga+frakta från Bryssel. Hur lång tid tog det för er andra?
Finns det något sätt att spåra bilen under processen för senaste status?
Re: Audi e-tron
Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.mati skrev:Nej, cash is king. Alla går omkring med en massa kontanter hela tiden. Att betala t.ex. en ny bil kontant är absolut inget konstigt och många gånger vanligare än att man ens kan betala med kort. Annars är det banköverföring som gäller. Däremot så är "Bankeinzug" eller "Einzugsermächtigung", det vi kallar för autogiro, extremt vanligt och används mer eller mindre per automatik så fort nånting ska betalas regelbundet. Då är de inte lika nojiga att det skulle kunna missbrukas.Fredrik j skrev:Det var bara 3år sedan jag var tvungen att besöka en märkesverkstad längs autobahn som bara accepterade kontanter. Möjligen hade man något faktureringssystem för tyskar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Då borde du nog köpt en annan bil...Nilp skrev:På en så pass ny produkt och teknik så vill man ju ha en jämn ström av uppdateringar och inte vänta på nästa service tillfälle som enligt min bil är 701 dagar bort
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jasså? Jag köpte Leaf med bankkortet. Alltså kontantinsatsen.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.
Re: Audi e-tron
Det gick utmärkt att betala min V90 med Visa. Däremot accepteras inte Amex just för att avgiften för butiken är beroende av beloppet.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.mati skrev:Nej, cash is king. Alla går omkring med en massa kontanter hela tiden. Att betala t.ex. en ny bil kontant är absolut inget konstigt och många gånger vanligare än att man ens kan betala med kort. Annars är det banköverföring som gäller. Däremot så är "Bankeinzug" eller "Einzugsermächtigung", det vi kallar för autogiro, extremt vanligt och används mer eller mindre per automatik så fort nånting ska betalas regelbundet. Då är de inte lika nojiga att det skulle kunna missbrukas.Fredrik j skrev:Det var bara 3år sedan jag var tvungen att besöka en märkesverkstad längs autobahn som bara accepterade kontanter. Möjligen hade man något faktureringssystem för tyskar.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Sjukt. Jag utgår ifrån att du hade minst 1% bonus...filippb skrev:Det gick utmärkt att betala min V90 med Visa. Däremot accepteras inte Amex just för att avgiften för butiken är beroende av beloppet.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.mati skrev:Nej, cash is king. Alla går omkring med en massa kontanter hela tiden. Att betala t.ex. en ny bil kontant är absolut inget konstigt och många gånger vanligare än att man ens kan betala med kort. Annars är det banköverföring som gäller. Däremot så är "Bankeinzug" eller "Einzugsermächtigung", det vi kallar för autogiro, extremt vanligt och används mer eller mindre per automatik så fort nånting ska betalas regelbundet. Då är de inte lika nojiga att det skulle kunna missbrukas.Fredrik j skrev:Det var bara 3år sedan jag var tvungen att besöka en märkesverkstad längs autobahn som bara accepterade kontanter. Möjligen hade man något faktureringssystem för tyskar.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Är ju rörlig avgift på alla kort, bara att Amex har allra högst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Hmm frugan köpte en golf 2016 med visa kort och ingen sa någotLarsL skrev:Jasså? Jag köpte Leaf med bankkortet. Alltså kontantinsatsen.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.
Re: Audi e-tron
Bankkort (debit) tror jag har lägre avgift, kanske tom fast.nek0 skrev:Hmm frugan köpte en golf 2016 med visa kort och ingen sa någotLarsL skrev:Jasså? Jag köpte Leaf med bankkortet. Alltså kontantinsatsen.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Skrev bara kort, men menade kreditkort. Bankkort trodde jag nästan var utdött i Sverige.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Har inte och vill inte ha kreditkortLegato skrev:Skrev bara kort, men menade kreditkort. Bankkort trodde jag nästan var utdött i Sverige.
Re: Audi e-tron
Samma här. I Sverige har jag betalat nästan alla mina bilar med kort vad jag kan komma ihåg. Var varje gång förvånad att det gick. Bara Audin och första Teslan har jag betalat via bankgiro.LarsL skrev:Jasså? Jag köpte Leaf med bankkortet. Alltså kontantinsatsen.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Men du menar bankkort, inte kreditkort?mati skrev:Samma här. I Sverige har jag betalat nästan alla mina bilar med kort vad jag kan komma ihåg. Var varje gång förvånad att det gick. Bara Audin och första Teslan har jag betalat via bankgiro.LarsL skrev:Jasså? Jag köpte Leaf med bankkortet. Alltså kontantinsatsen.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Hon skickade iväg mig till bankomaten nere på autobahnmacken en promenad bort. Sen stoppade hon pengarna i en sån där liten plåtlåda. Jag fick ett handskrivet kvitto. Opelåterförsäljare med ganska stor verkstad med däckfirma.mati skrev:Nej, cash is king. Alla går omkring med en massa kontanter hela tiden. Att betala t.ex. en ny bil kontant är absolut inget konstigt och många gånger vanligare än att man ens kan betala med kort. Annars är det banköverföring som gäller. Däremot så är "Bankeinzug" eller "Einzugsermächtigung", det vi kallar för autogiro, extremt vanligt och används mer eller mindre per automatik så fort nånting ska betalas regelbundet. Då är de inte lika nojiga att det skulle kunna missbrukas.Fredrik j skrev:Det var bara 3år sedan jag var tvungen att besöka en märkesverkstad längs autobahn som bara accepterade kontanter. Möjligen hade man något faktureringssystem för tyskar.
Dom tog bara kontanter men ville se regbeviset innan dom kunde laga.
Re: Audi e-tron
Jag menar Mastercard som jag fått utav min bank. Är det ett bankkort? Jag har ingen kredit på kortet, så sett är det väl ett bankkort antar jag, eller? Vad är skillnaden egentligen? Ursäkta den dumma frågan, men jag visste inte att det fanns en skillnad.Legato skrev:Men du menar bankkort, inte kreditkort?mati skrev:Samma här. I Sverige har jag betalat nästan alla mina bilar med kort vad jag kan komma ihåg. Var varje gång förvånad att det gick. Bara Audin och första Teslan har jag betalat via bankgiro.LarsL skrev:Jasså? Jag köpte Leaf med bankkortet. Alltså kontantinsatsen.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.
(En som växte upp i ett land där ingen har kreditkort)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag kommer inte ihåg om det var Mastercard från Circle-k eller Visa kort från Nordea.Legato skrev:Men du menar bankkort, inte kreditkort?mati skrev:Samma här. I Sverige har jag betalat nästan alla mina bilar med kort vad jag kan komma ihåg. Var varje gång förvånad att det gick. Bara Audin och första Teslan har jag betalat via bankgiro.LarsL skrev:Jasså? Jag köpte Leaf med bankkortet. Alltså kontantinsatsen.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.
Re: Audi e-tron
På ett kreditkort har man kredit ja.mati skrev:Jag menar Mastercard som jag fått utav min bank. Är det ett bankkort? Jag har ingen kredit på kortet, så sett är det väl ett bankkort antar jag, eller? Vad är skillnaden egentligen? Ursäkta den dumma frågan, men jag visste inte att det fanns en skillnad.Legato skrev:Men du menar bankkort, inte kreditkort?mati skrev:Samma här. I Sverige har jag betalat nästan alla mina bilar med kort vad jag kan komma ihåg. Var varje gång förvånad att det gick. Bara Audin och första Teslan har jag betalat via bankgiro.LarsL skrev:Jasså? Jag köpte Leaf med bankkortet. Alltså kontantinsatsen.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.
(En som växte upp i ett land där ingen har kreditkort)
Åker du till USA så kan det bli struligt med debit/bankkort, inte alla hotell som ens låter en checka in.
Bankkort är på väg bort, men kanske fortfarande har en hyfsad marknadsandel i Sverige. Har inte haft något sen jag blev vuxen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Nordea erbjuder både bank- och kreditkort.LarsL skrev:Jag kommer inte ihåg om det var Mastercard från Circle-k eller Visa kort från Nordea.Legato skrev:Men du menar bankkort, inte kreditkort?mati skrev:Samma här. I Sverige har jag betalat nästan alla mina bilar med kort vad jag kan komma ihåg. Var varje gång förvånad att det gick. Bara Audin och första Teslan har jag betalat via bankgiro.LarsL skrev:Jasså? Jag köpte Leaf med bankkortet. Alltså kontantinsatsen.Legato skrev:Fast att betala bil med kort är svårt i Sverige också. Blir många tusen i kostnad för handlaren för varje såld bil.
Circle-K har bara kreditkort, men de har nog haft bankkort förr de också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Audi e-tron
Med kontokort kan det bli bökigt om det blir kapat. Då har ju pengarna dragits från ens konto, dvs man måste få tillbaks dom.
Med kreditkort är det kreditgivarens problem.
Dessutom får man typ aldrig nån bonus på köp med kontokort. De flesta kreditkort erbjuder däremot det, och det finns många som kostar nada.
Summa summarum förstår jag inte varför folk använder kontokort fortfarande.
Kanske bra för dom som inte kan hålla sig ifrån att köpa mer än de drar in iofs...
Med kreditkort är det kreditgivarens problem.
Dessutom får man typ aldrig nån bonus på köp med kontokort. De flesta kreditkort erbjuder däremot det, och det finns många som kostar nada.
Summa summarum förstår jag inte varför folk använder kontokort fortfarande.
Kanske bra för dom som inte kan hålla sig ifrån att köpa mer än de drar in iofs...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jaha, okej. Då fattar jag vad du menar. Jag har aldrig ställts inför alternativet eller valet att skaffa ett kreditkort.Legato skrev:På ett kreditkort har man kredit ja.
Åker du till USA så kan det bli struligt med debit/bankkort, inte alla hotell som ens låter en checka in.
Bankkort är på väg bort, men kanske fortfarande har en hyfsad marknadsandel i Sverige. Har inte haft något sen jag blev vuxen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14