Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

macky skrev:
Nickej19 skrev:
Features on demand planeras att gå igång vid årsskiftet. Först kommer möjligheten att använda Matrix och phone interface. Inga priser klara ännu.
Hoppas att de håller det denna gången då. Var sagt sista september förut. Jag vill ha mina matrix men nu har man tappat en halv vintersäsong ju. ;)
Ok, de har jag ju redanBild Hoppas på night vision och park pilot om nu hårdvara finns i bilen redan. Park pilot borde ju ha allt den behöver om man har 360-view kan man hoppas.

Sen är ju så klart kostnaden den stora frågan Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
macky skrev:
Nickej19 skrev:
Features on demand planeras att gå igång vid årsskiftet. Först kommer möjligheten att använda Matrix och phone interface. Inga priser klara ännu.
Hoppas att de håller det denna gången då. Var sagt sista september förut. Jag vill ha mina matrix men nu har man tappat en halv vintersäsong ju. ;)
Ok, de har jag ju redanBild Hoppas på night vision och park pilot om nu hårdvara finns i bilen redan. Park pilot borde ju ha allt den behöver om man har 360-view kan man hoppas.

Sen är ju så klart kostnaden den stora frågan Bild
Night Vision kräver en värmekamera som sitter i en av Audi-ringarna i nosen. Den kameran finns inte i vanliga fall, utan man måste ha beställt bilen med NV från fabrik.
Park pilot däremot borde man kunna beställa i efterhand, det krävs nog bara ultraljussensorer för det. Och de finns ju i alla bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Genomgång av E-Tron Sportback. Även mer info om de sjukt kaxiga strålkastarna.

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

jag har helt missat denna modell. Detta var ju kul. Men är den en egentligen en vanlig eTron SUV med sluttande baklucka eller är det andra skillnader också? Räckvidden borde väl bli bättre med denna form på bakdelen av bilen?

Edit: kollade filmen och det verkar som den är identisk med vanliga etron fram till B-stolpen och under fönsterlinjen. Det är alltså bara taket bak som är annorlunda och ska tydligen vara hämtat från A7. Strålkastarna verkar high-tech genom att kunna projicera det mesta framför bilen (t.o.m filmer). Är de samma som de på vanliga etron eller är detta nyutvecklat? Personligen så gillar jag skarpt denna modell. Ser betydligt nättare ut än vanliga etron, som ju är ganska SUV:ig av förklarliga skäl.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nilp skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tråkigt med så mycket fel som poppar upp!

Du råkar inte veta när denna uppdatering kom, vad den innehöll? Det har ryktas om en BMS uppdatering, frågan är om det kommer i denna?
Har leverans av min bokad till den 2e december, får nog plinga till och se till att ÅF ser över allting innan dess.
Uppdateringen kom tydligen under förra veckan. Var en rätt lång lista med kryptiska benämningar, vet inte vad som igår.

Det går inte att uppdatera OTA på detta i nuläget, endast GPS-kartorna och multimedia verkar ha den funktionen.
Ok, om du får mer info om vad uppdateringen innebär hade det varit intressant att veta samt din upplevelse efter uppdateringen. På en så pass ny produkt och teknik så vill man ju ha en jämn ström av uppdateringar och inte vänta på nästa service tillfälle som enligt min bil är 701 dagar bort :)
Min bil är byggd i april och levererad i maj.

Följande uppdateringar håller verkstaden på med just nu. Hoppas det löser problemen med skumma felmeddelanden.
Uppdate_1.jpg
Uppdate_2.jpg
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

HelectriC skrev:
jag har helt missat denna modell. Detta var ju kul. Men är den en egentligen en vanlig eTron SUV med sluttande baklucka eller är det andra skillnader också? Räckvidden borde väl bli bättre med denna form på bakdelen av bilen?

Edit: kollade filmen och det verkar som den är identisk med vanliga etron fram till B-stolpen och under fönsterlinjen. Det är alltså bara taket bak som är annorlunda och ska tydligen vara hämtat från A7. Strålkastarna verkar high-tech genom att kunna projicera det mesta framför bilen (t.o.m filmer). Är de samma som de på vanliga etron eller är detta nyutvecklat? Personligen så gillar jag skarpt denna modell. Ser betydligt nättare ut än vanliga etron, som ju är ganska SUV:ig av förklarliga skäl.
Obekräftat men den verkar ha ca 3kWh större nettobatteri. Kan hopps att det är ngt som kommer släppas även för vanliga e-tron. Räckvidd 44.6 mil. Läser på tyskt forum så jag vet inte om det stämmer.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Pressrelease på svenska kom ut idag:
Världspremiär för eldrivna Audi e-tron Sportback

“Framtiden är elektrisk”. Audi följer konsekvent elektrifieringsstrategin och presenterar den andra modellen i e-tron familjen under Los Angeles Auto Show. Audi e-tron Sportback är en sportig SUV med coupe-siluett som levererar upp till 300 kW och har en räckvidd på upp till 446 kilometer. De digital matrix LED-strålkastarna är en helt ny innovation som för första gången erbjuds i storserieproduktion. Audi e-tron Sportback börjar säljas i slutet av november och marknadsintroduktionen är planerad till våren 2020.

Elegant, effektiv och expressiv exteriör

Audi e-tron Sportback förenar kraften i en rymlig SUV med elegansen hos en fyradörrars coupe och elbilens alla fördelar. Den är 4,901 millimeter lång, 1,935 millimeter bred och 1,616 millimeter hög. Taket sträcker sig över hela den muskulära karossen och sluttar mot bakpartiet som i en coupe. Små detaljer signalerar att Audi e-tron Sportback är helt eldriven. Singleframe-grillen, som till övervägande delen är stängd, har vertikala stag och är ljust platinagrå. I den nedre delen av matrix LED-strålkastarna visar fyra horisontella segment att det är en e-tron. Designen hämtas upp på flera ställen, bl.a. i sidotrösklarna och de svarta inläggen som markerade batteriets placering som central kraftkälla. Audi designers har också ändrat på utseendet på diffusorn och tillfört en ljusramp över bakpartiet. Logotypen på den elektriska laddluckan är i signalfärgen orange för att förstärka kopplingen till högvoltsbatteriet. Kulören kan även erbjudas till bromsoken som tillval. Med S line-paket förstärks den sportiga karaktären med 20-tumshjul och sportluftfjädring. Bakpartiet har en spoiler som standard och en diffusor som sträcker sig över hela bilens bredd vilket bidrar till den utmärkta aerodynamiken. I motsats till grundmodellen är karossen hellackerad inklusive hjulhus, sidotröskar, stötfångare och backspeglar. Audi erbjuder även svart optikpaket som markerar singleframe-grillen, sidorutor och stötfångare.

Aerodynamik med låga 0.25 i cw-värde för maximal räckvidd

Audi e-tron Sportback med S line exteriör och virtuella backspeglar får ett extremt lågt cw-värde på 0.25, vilket är lägre än systermodellen Audi e-trons motsvarande 0.27. Anledningen är att den coupe-formade karossen ger lägre luftmotstånd bakom bilen. Den höga kanten på Sportback minimerar luftvirvlarna vilket sänker förbrukningen. I WLTP-cykeln har Audi e-tron Sportback en räckvidd på upp till 446 kilometer. Ca 10 kilometer av den ökade räckvidden jämfört med e-tron beror på den aerodynamiska karossen. För att förbättra aerodynamiken har Audi även arbetat bakom kulisserna. Bl.a. genom justerbara luftintag med kanaler för kylning av de främre bromsarna, aerodynamiska fälgar och det helt inklädda underredet.

Världsnyhet i serieproduktion: digitala matrix LED-strålkastare

Med tillvalet digitala matrix LED strålkastare presenterar Audi en världsnyhet i serieproduktion. Med ljuset nedbrutet på minsta pixelnivå belyser de vägen med extremt hög upplösning. Tekniken bakom kallas DMD (digital micromirror device) och används i många videoprojektorer. Hjärtat är ett litet chip som består av en miljon mikrospeglar som var och ett har en kantlängd på bara några få hundradels millimeter. Med hjälp av elektrostatiska fält kan varje individuell mikrospegel tiltas upp till 5,000 gånger per sekund. Beroende på inställning kan LED-ljuset antingen riktas via linsen mot vägen eller absorberas för att maskera ut områden hos helljuset. De digitala strålkastarna som lanseras i mitten av 2020 ger flera fördelar. De ger ännu högre precision och maskerar även mötande trafik med högre precision. Framförallt ingår helt nya funktioner som belysning av filer och orienteringsljus. På lands- och motorvägar skapar filbelysningen en ljusmatta i förarens egen fil som justeras dynamiskt vid filbyte för att öka säkerheten. Med orienteringsljuset underlättas passager på smala vägar och vid vägbyggen. I kombination med Night Vision ökas säkerheten tack vare att ljuset riktas mot fotgängare som upptäcks av systemet.

Drivlina med elmotorer, elquattro och luftfjädring

Audi e-tron Sportback 55 quattro bjuder föraren på en mix av prestanda, effektivitet och hög komfort. Varje axel är försedd med en asynkron elmotor. Med en effekt 265 kW och 561 Nm i vridmoment accelererar e-tron utsläppsfritt och tyst. O-100 går på 6.6 sekunder och topphastigheten är begränsad till 200 km/h. Boostläget aktiveras genom att skifta från D till S-läge och trampa gaspedalen i botten. Drivlinan ger då 300 kW och 664 Nm i vridmoment i åtta sekunder och 0-100 km/h går på 5,7 sekunder.

Med elektrisk fyrhjulsdrift skriver Audi skriver ett nytt kapitel i quattrohistorien. Inom bråkdelar av en sekund fördelas kraften kontinuerligt mellan axlarna för bästa fäste och dynamik på alla underlag. För att körningen skall vara så effektiv som möjligt används enbart den bakre elmotorn i de flesta situationer. Behövs mer kraft aktiveras den främre motorn direkt. Det sker även prediktivt innan det uppstår halka vid isiga förhållanden eller vid snabb kurvtagning eller om bilen under- eller överstyr. Jämfört med en konventionell SUV ger batteriets placering låg tyngdpunkt som tillsammans med den vridstyva karossen ger bästa förutsättningar för en sportig körupplevelse. Axel-lastfördelningen är perfekt balanserad med ett förhållande på nästan 50:50. Femlänkad hjulupphängning, progressiv styrning och elektrohydrauliskt bromssystem kombineras för ett agilt uppträdande och hög komfort. Standardhjulen på 255/55 R19 bjuder på ultralågt rullmotstånd. Som tillval erbjuds även fälgar upp till 22 tum, dvs. en storlek större än på e-tron.

Audi drive select är standard och gör att föraren kan välja mellan sju olika karaktärer efter eget tycke. Alltifrån mjuk komfort till sportig och fast känsla. Den adaptiva luftfjädringen med kontrollerade dämpare ger en mångsidiga karaktär. Vid högre hastigheter sänks karossen för att minska luftmotståndet och öka räckvidden. Tack vare luftfjädringen kan systemet variera markfrigången med upp till 76 millimeter.

95 kWh högvoltsbatteri och effektiv energiåtervinning

Batteriet i Audi e-tron Sportback 55 quattro lagrar 95 kWh bruttoenergi (86.5 kWh netto) och arbetar med 396 volts nominalspänning. Batteriet är utlagt som ett brett lågt block under passagerarutrymmet och förskruvat på 35 ställen. Konstruktionen är extremt rigid och krocksäkert tack vare en massiv skyddsram som skyddar de 36 cellmodulerna. Modulerna är arrangerade i två nivåer, ett längre golv med 31 moduler och en övre nivå med fem moduler. Varje modul består av tolv påsceller och kylsystemet är separerat under cellutrymmet.

Under inbromsningar upp till 0.3 g, vilket gäller över 90 procent av all vardagskörning – återladdas batteriet av elmotorerna, primärt av den bakre elmotorn som då fungerar som generator. Tack vare s.k. brake-by-wire återvinns energin även vid inbromsningar med bromspedalen. Den som hellre använder växelpaddlar kan ställa in graden av bromsåtervinning i tre olika nivåer som är starkare differentierade än i e-tron. Vid en inbromsning från 100 km/h kan Audi e-tron Sportback återvinna maximal 300 Nm och 220 kW. Liksom i e-tron står det för mer än 70 procent av effekten och mer än någon annan elbil. Totalt kan Audi e-tron Sportback nå upp till 30 procent av räckvidden genom återvinning av bromsenergi.

Skivbromsarna, vars elektrohydrauliska aktiveringskoncept, gör att de svarar extremt snabbt, används bara vid inbromsningar med högre krafter än 0.3 g. Beroende på körsituation bestämmer styrsystemet individuellt för varje axel om bilen ska bromsa in med hjälp av elmotorerna, enbart skivbromsarna eller en kombination av båda. Övergången mellan de elektriska och hydrauliska bromsarna är mjuk och jämn och omärkbar för föraren.

För att öka räckvidden och effektiviteten har utvecklingsteamet optimerat bromssystemet genom att minskat förlusterna som sker vid anläggningen av bromsbeläggen mot skivorna. Ytterligare tre åtgärder gör att räckvidden ökat: Under normal körning är den främre motorn nästan helt frånkopplad från drivlinan. Den användbara andelen av batteriet har utökats och i värmereglersystemet har elförbrukningen från kylpumpen kunnat sänkas.

Det flexibla värmesystemet som består av separata kretsar reglerar temperaturen i högvoltsbatteriet med maximal effektivitet. Det möjliggör snabb laddning, lång livslängd för batteriet och upprepad prestanda även vid hög belastning. Värmepumpen, som använder överskottsvärme från batteriet, kan använda upp till 3 kW för uppvärmning, vilket är extremt effektivt. Beroende på utomhustemperatur kan det öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning.

Audi e-tron Sportback 50 quattro

Vid lanseringen kommer ännu en motorvariant erbjudas, e-tron Sportback 50 quattro med 230 kW effekt och 540 Nm i vridmoment. Batteriet består då bara av det lägre planet med 27 moduler som var och ett innehåller tolv prismatiska celler. Systemet som väger ca 120 kilo mindre än i Sportback 55 quattro ger 71 kWh bruttoenergi (64,7 netto). Det ger en räckvidd på upp till 347 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Audi e-tron Sportback 50 quattro gör 0 till 100 km/h in 6.8 sekunder och har en topphastighet på 190 km/h.

30 minuters laddstopp med supersnabbladdning

På långresor kan Audi e-tron Sportback 55 quattro laddas med upp till 150 kW vid supersnabbladdare. Det gör att batteriet fylls till 80 % på bara en halvtimme och resan kan fortsätta. Audi e-tron Sportback 50 quattro kan laddas med upp till 120 kW och når samma laddstatus på samma tid.

Vid publika växelströmsladdare (AC) kan en standard mode-3 kabel användas. 11 kW är standard och under sommaren 2020 kan 22 kW erbjudas som tillval. Audi’s egen laddtjänst, e-tron Charging Service, ger enkel tillgång till mer än 110,000 publika laddpunkter i 21 länder – och antalet ökar. Vare sig det är 11 eller 150 kW behövs bara ett enda laddkort för att starta laddningen. Med Plug & Charge funktionen som blir tillgänglig senare under 2020 kommer det bli ännu enklare. Bilen auktoriserar då sig själv vid laddstationen.

Audi erbjuder även en rad lösningar för att ladda hemma i garaget beroende på kapaciteten. Som standard finns ett laddsystem för 230-voltsanslutning som kan ställas ned till 50% och för 400-volts trefasuttag kan bilen laddas med upp till 11 kW. Tillvalet charging stem connect kan beställas från säljstart. Det erbjuder smarta laddfunktioner som t.ex. önskad laddning vid lågkostnadsperioder. I kombination med ett hemenergistyrsystem kan laddningen styras så att egenproducerad solenergi prioriteras om huset är utrustat med det.

Form och funktion i interiören

Med en hjulbas på 2,928 millimeter har Audi e-tron Sportback gott om plats för fem passagerare med bagage. Det bakre takutrymmet är bara 20 millimeter lägre än i Audi e-tron. Det bakre fotutrymmet är nästan helt platt med endast en liten nivåskillnad. Med 60-liters lastutrymme under motorhuven, som även huserar verktygskit och laddkablar, erbjuder bilen totalt 615 liters bagageutrymme. Med nedfällt baksäte ökar lastkapaciteten till 1,655 liter. Interiören är utformad som en elegant lounge med en sömlös mix av design och teknik. Instrumentpanelen sträcker sig i en vid båge från dörr till dörr och integrerar Audi virtual cockpit. I mittenpartiet är två touchskärmar vinklade mot föraren. Om den övre stängs av försvinner den nästan omärkligt in i den svarta högglansiga panelen.

Flera utrustningslinjer erbjuds med bl.a. S line interior och Design Selection. I framsätet kan köparen välja mellan standardsäten, sportsäten, S sportsäten och den skräddarsydda contoursätena med ventilation och massagefunktions som tillval. Stickningen i stolarna påminner om elkretsar och kan förstärkas genom valet av en ljust orange konstraststickning.

När Audi e-tron Sportback körs i citytrafik är det nästan helt tyst i kupen tack vare omfattande isolering och aeroakustiska åtgärder. Det gör HiFi ljudet ännu viktigare, speciellt med tillvalet Bang & Olufsen Premium 3D Sound System som gör att musiken kan avnjutas precis som det spelats in, utan artificiella effekter.

Intuitivt och individuellt

Liksom i alla större Audi-modeller är e-tron Sportback utrustad med MMI touch response med två skärmar som ger både kännbar och akustisk respons när en funktion aktiveras. På den övre 12.1-tumsskärmen kan föraren styra infotainment, telefon, navigation, och speciella e-tron inställningar. Den lägre 8.6-tumsskärmen används för textinmatning och för att styra klimatanläggning och stolsinställningar. Menystrukturen är intuitiv och logisk och med få nivåer som i en smartphone med tydlig och enkel grafik. Standardutrustningen inkluderar 12.3-tums Audi virtual cockpit. Skärmen har en extremt hög upplösning på 1,920 x 720 pixlar och kan enkelt byta vyformat via multifunktionsratten. Som tillval erbjuds även en “plus” version.

Utöver multifunktionsratten och de digitala touchskärmarna kan föraren även aktivera en rad funktioner via naturlig röststyrning som hämtar information både från det som är lagrat i bilen samt från molnet.

Uppkopplad Navigation och Audi connect

Det avancerade infotainmentsystemet MMI Navigation plus har integrerad Wi-Fi hotspot och ger intelligenta förslag på destinationer baserat på tidigare resor. Rutten beräknas både ombord i bilen och online med hjälp av kart- och navigationsleverantören HERE som övervakar den lokala trafiksituationen. Utöver ruttguiden finns flera tjänster via Audi connect navigation & infotainment med online trafikinformation, navigation med Google Earth™, e-tron ruttplanerare och Car-to-X tjänster. Den senaste i raden är on-street parking service, som hjälper till att hitta parkeringsplatser längs vägen och trafikljusinformation. I några städer är systemet uppkopplat mot trafikljusen och ger information till föraren i Audi virtual cockpit. Tjänsten underlättar trafikflödet och uppmanar till en effektiv körstil. Ytterligare en funktion som erbjuds är molnbaserade Amazon Alexa som är helt integrerad i MMI-systemet i Audi e-tron Sportback. Föraren kan använda det för att bl.a. beställa och hitta information. Tjänsten ger access till över 80,000 Alexa Skills.

Med myAudi appen kan föraren koppla upp bilen mot sin smartphone och kontrollera batteriet och räckviddsstatus, starta laddning, programmera timer och se körstatistik. Längre resor kan förplaneras med lämpliga laddstopp och överföras till bilen. Ruttplaneraren uppdaterar kontinuerligt laddplanen beroende på trafiksituation och förarbeteende. Via MyAudi-appen kan bilen även förvärmas eller kylas innan avfärd via eluttaget. Den smarta uppkopplingen omfattar även den digitala Audi connect nyckeln som erbjuds som tillval. Den gör det möjligt att öppna och stänga bilen med en Android-telefon och starta bilen via start/stop-knappen.

Functions on demand – uppgradera efter köpet

Audi e-tron Sportback ger nya möjligheter att välja till utrustning efter köpet. Funktions on demand är helt nya tjänster som omfattar alltifrån ljus, förarassistanssystem och infotainment. Kunden kan boka tjänsterna online och vid behov. Även efter leveransen går det att fortsätta att skräddarsy sin bil efter individuella krav. Varje funktion kan dessutom beställas för olika perioder - månatligen, årsvis eller permanent. Funktionerna bokas antingen via myAudi appen eller i myAudi-portalen och betalas bekvämt och säker via AudiPay. Ett exempel är att LED-strålkastarna kan uppgraderas till matrix LED med intelligent helljusstyrning och dynamiska blinkers. Inledningsvis erbjuds även parkeringsassistent som tillval till assistanssystemen. Därutöver erbjuds även ett infotainmentpaket med Audi smartphone interface och Audi connect navigation & infotainment.

Säker i city och på långresor med förarassistanssystem

Audis omfattande utbud av förarassistanssystem stöttar och avlastar föraren i många situationer. Audi pre sense basic och Audi pre sense front är standard. Som tillval erbjuds City-paketet med korsningsassistent, rear cross traffic assist och filbytesvarnare och urstigningsvarnare. I Tour-paketet ingår adaptiv farthållare och effektivitetsassistent. Den senare använder data från bilens sensorer, navigationssystemet och Car-to-X tjänster och signalerar till föraren när det är lägligt att ta foten från gaspedalen. I kombination med adaptiva farthållare och trafikljusavläsning kan effektivitetsassistenten även bromsa och gasa bilen prediktivt. Vänstersvängsassistenten Turn assist, undanmanöverassistenten och nödbromsassistenten ingår dessutom. Audi erbjuder även parkeringsassistent, night vision och 360 graderskamera som gör att föraren kan välja av en rad vyer. Den centrala styrenheten (zFAZ) sammankopplar alla systemen och beräknar kontinuerlig en modell av omgivningen. Beroende på tillval kan data från upp till fem radarsensorer, fem kameror och tolv ultraljudssensorer användas.

Klimatneutralt i Bryssel

Audi e-tron Sportback tillverkas liksom Audi e-tron i Bryssel. Anläggningen var 2018 världens första i premiumsegmentet att certifieras som helt CO2-neutral. Fram till 2025 planerar Audi att samtliga produktionsanläggningar skall vara klimatneutral. I Bryssel sker även sammansättningen av bilarnas batterier.

Marknadsintroduktion

Audi e-tron Sportback lanseras hos de svenska återförsäljarna under våren 2020, med säljstart i slutet av november. De svenska ca priserna är 919.400 kr för Audi e-tron 55 quattro och 827.000 kr för Audi e-tron 50 quattro.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Audi e-tron

Inlägg av Leo »

Tror snarare att det var den berömda ”uppdateringen” som skulle öka räckvidden även på nuvarande =minska marginalerna. Vilket man även gjorde på BMW i3 vid något tillfälle om jag minns rätt.

Räckvidd handlar ju absolut mest om effektivitet i fysisk uppbyggnad. Rullmotstånd, luftmotstånd, teknisk uppbyggnad elektronik/inverter, batteriets fysiska kapacitet osv.

Det man möjligtvis då kan påverka med en mjukvaruuppdatering som jag spontant kan komma på är.

1: sänkt luftfjädring/markfrigång
2: ändra styrning aktiv spoiler (om så finns)
3: andra batteriets driftstemperatur om det inte jobbat optimalt tidigare
4: ändra batteriets marginaler
5: ändra parametrar/marginaler på värmepumpens drift (då sån finns)
6: Sen kan man påverka ”karaktäristik” på tex gaspedal, maxeffekt på motorn osv men det gör det mest bara ”enklare att köra snålt”, inte snålare i sig.

Så det som ev skulle kunna göra någon märkbar skillnad i räckvidd med en uppdatering är nog just Nr 4.

Sen kan man ju börja ”bygga bilen annorlunda” men det är en annan femma.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Tror snarare att det var den berömda ”uppdateringen” som skulle öka räckvidden även på nuvarande =minska marginalerna. Vilket man även gjorde på BMW i3 vid något tillfälle om jag minns rätt.

Räckvidd handlar ju absolut mest om effektivitet i fysisk uppbyggnad. Rullmotstånd, luftmotstånd, teknisk uppbyggnad elektronik/inverter, batteriets fysiska kapacitet osv.

Det man möjligtvis då kan påverka med en mjukvaruuppdatering som jag spontant kan komma på är.

1: sänkt luftfjädring/markfrigång
2: ändra styrning aktiv spoiler (om så finns)
3: andra batteriets driftstemperatur om det inte jobbat optimalt tidigare
4: ändra batteriets marginaler
5: ändra parametrar/marginaler på värmepumpens drift (då sån finns)
6: Sen kan man påverka ”karaktäristik” på tex gaspedal, maxeffekt på motorn osv men det gör det mest bara ”enklare att köra snålt”, inte snålare i sig.

Så det som ev skulle kunna göra någon märkbar skillnad i räckvidd med en uppdatering är nog just Nr 4.

Sen kan man ju börja ”bygga bilen annorlunda” men det är en annan femma.
Just det har de ju nu gjort med eTron, så det blir spännande att se hur stor skillnad det utgör. Övriga bilen är ju samma map batteri, vikt (i stort sett) etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Tror också att de frigjort lite mer batteri samt eventuellt ngn mer optimering. Då hopps man att man får ta del av det via ny mjukvara snart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Man kan även ändra motorstyrningen. Inverterns sinusvåg bestämmer ju hur motorn beter sig och den kan modifieras med mjukvara. Gissningsvis så finns det ganska mycket förbättringspotential. Synd bara att Audi inte vill uppdatera befintliga bilar. Antingen så går det inte rent tekniskt, vilket jag inte tror, eller så är det helt enkelt nånting de har bestämt. Om detta är fallet så tror jag att de skjuter sig själv i foten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Man kan även ändra motorstyrningen. Inverterns sinusvåg bestämmer ju hur motorn beter sig och den kan modifieras med mjukvara. Gissningsvis så finns det ganska mycket förbättringspotential. Synd bara att Audi inte vill uppdatera befintliga bilar. Antingen så går det inte rent tekniskt, vilket jag inte tror, eller så är det helt enkelt nånting de har bestämt. Om detta är fallet så tror jag att de skjuter sig själv i foten.
Så har de tyvärr betett sig historiskt om det inte gällt förändringar av typen återkallelser. Allt för att hålla uppe intresset för det senaste. Men hoppas att de förstår att det inte kommer vara en framgångsrik väg.
Johan B
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 okt 2019 19:19

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johan B »

Intressant med mycket ny info!

Undrar om de E-Tron 50 som blir leverade nu har samma netto kapacitet som de specar på sportbacken.

Ni andra som fått era bilar, hur lång tid tar det från att man får mailet om att bilen börjat produceras till den ät klar? Finns det något sätt att spåra på någon hemsida med order.nr?
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Johan B skrev:
Intressant med mycket ny info!

Undrar om de E-Tron 50 som blir leverade nu har samma netto kapacitet som de specar på sportbacken.

Ni andra som fått era bilar, hur lång tid tar det från att man får mailet om att bilen börjat produceras till den ät klar? Finns det något sätt att spåra på någon hemsida med order.nr?
Verkar inte göra det längre. Min tog nog 7-8 veckor efter produktion till leverans. Normalt är 4 veckor. Hittade faktiskt ngt kontrolldokument i ett fack i bilen (franska och tyska) där det stod ngt om gas-pedal (heter det ens det på en elbil) så uppenbarligen behövde ngt fixas efter produktion. Det var dock inte ngt jag fick höra om alls. Säljaren var bara frågande varför det tog så lång tid.
Aanuka
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 sep 2019 23:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Aanuka »

Enligt denna artikel från MestMotor:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ka-priser/

Så ska även "vanliga" e-tron få tillgång till vissa av förbättringarna. Frågan är bara om detta gäller redan befintliga bilar eller enbart nya som ska tillverkas.
Vissa av dom bör väl kunna gälla alla, andra kanske är mer specifika till nybyggda bilar:

Förbättringarna i korthet:

• Bättre luftmotstånd (det går inte att överföra till vanliga e-tron, tyvärr).
• Framhjulsdrivningen är bortkopplad under en större andel av körningen.
• Nya bromsar som drar isär bromsklossarna effektivare och minskar friktionsförlusterna.
• Högre utnyttjande av batterikapaciteten (86,5 kWh netto).
• Effektivare vattencirkulation till batteripaketet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Lite intressant är att Audi e-tron är en fossilbils dödare av rang.
But more interestingly, more than 90% of Audi’s e-tron SUV buyers are coming from gas cars.
This does stand to reason since gas cars are still a vast majority of the market.
https://ww.electrek.co/2019/11/21/audi- ... r-new-evs/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Hej,
Ny på forumet med en E-tron beställd som ska produceras v 48, nästa vecka. Har läst att det tar ca 4 veckor från fabrik till leverans - är det den allmänna uppfattningen? (Hoppas så klart på leverans innan jul)
Vidare, har också hört att vissa tillverkare håller tillbaka leveranser innan årsskiftet. Är det något ni hört?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Hej och välkommen.
4-6 veckor kan du räkna med. Har inte hört att Audi håller inne leveranser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

E_tron_CW skrev:
Hej,
Ny på forumet med en E-tron beställd som ska produceras v 48, nästa vecka. Har läst att det tar ca 4 veckor från fabrik till leverans - är det den allmänna uppfattningen? (Hoppas så klart på leverans innan jul)
Vidare, har också hört att vissa tillverkare håller tillbaka leveranser innan årsskiftet. Är det något ni hört?
Min är producerad i början av oktober och tog ganska exakt 4v innan jak kunde hämta den. Så här en månad senare, mycket nöjd
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Låter bra, precis de svar jag hoppades på. Jag får be till högre makter för effektiva transporter. Kul att du är nöjd också.

Gällande laddning, har någon privat E-tron charging service eller finns det något annat bättre val? (Jag reser rätt mycket så behöver ladda betydligt mer än bara hemma)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Alltså jag anser att e-tron charging service är ett skämt. Priserna är ju helt absurda. Jag föredrar andra laddbrickor. Använder främst Plugsurfing.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det gäller verkligen att använda rätt laddkort vid varje laddare just nu. Det är väldigt olika priser annars.

Laddinfrastrukturen för oss som inte kör Tesla är inte så väl utbyggd ännu, men den förbättras ju för varje månad som går.

E-tron charging service lösning är inte den mest kostnadseffektiva i Sverige, men de har ju avtal med väldigt många operatörer i hela Europa.

Verkar vara bäst pris för Norska laddstationer, tidigare fanns även en variant med fast månadsavgift och fri laddning. Vet inte om den finns kvar?

Så det beror ju lite på var du ska köra någonstans och hur bilen ska laddas. Vid tjänsteresa med övernattning brukar jag välja hotell med laddplats, vissa har även gratis laddning.

Själv har jag laddkort hos BEE och Incharge, en tagg från Plugsurfing och några appar som Easypark.
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Ok. Tack för svaren. Det var väl för mycket att hoppas på att den heliga graalen just skulle erbjudas av Audi. Låter som att det blir ett pussel med olika operatörer vilket kanske funkar för mig men mer orolig för hustrun. Låt se, annars tycker jag tanken med E-tron charging service är god.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Med E-tron 55 skapliga räckvidd blir det inte så ofta som den behöver laddas under dagarna.

Har du hemmaladdning är det endast de dagar med resor längre än 300 km som borde vara aktuella. Det är inte som en avgasbil med ständiga besök på dyra mackar.

Mina 1000 första mil med E-tron har inte varit några problem alls, med lite enkel planering och några appar över laddplatser har det funkat från Skåne till Jämtland.

Och att ha ett par laddkort liggandes i bilen är inte heller något bekymmer.

Det är mer praktiska problem egentligen, som upptagna laddplatser, trasiga laddplatser, att det inte går att få igång laddningen etc.

Men låt bli att köra på de allra sista elektronerna i batteriet, då är det bara att köra till en annan laddplats.
E_tron_CW
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 nov 2019 07:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av E_tron_CW »

Låter bra, känner mig mer lugn nu och ser med tillförsikt fram emot leverans. Synd att det Digitala Matrix Led inte finns för tillfället till E-tron. Hur tycker ni de Matrix Led som finns i bilen fungerar?
Skriv svar