Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av thnis »

PapaD skrev:
Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa... :D
Inte jag heller :D jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippen :roll:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

taliz skrev:
PapaD skrev:
Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa... :D

Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

thnis skrev:
PapaD skrev:
Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa... :D
Inte jag heller :D jag trodde allt utom Tesla skulle på soptippen :roll:
Inte omöjligt att de hamnar där när jag är klar med dom. :lol:
Nä, men jag är ju "mellan bilar" just nu. Det råkar också finnas bra erbjudanden på hyrbilar. Zoen hyrde jag i 42 dygn för 130kr/dygn inkl fria mil.
Egolfen 5k för en månad inkl 300 mil.
Kul att testa lite olika små budgetbilar(har ju testat etron, EQC, S, X, 3 tidigare...)
Sen får vi se vad det blir efter det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

PapaD skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Visste inte att du hade en Zoe? 100 km är ju ingen fara, såvida det inte är enkel resa... :D

Klarar egolfen det i 140-150kmh? Zoen toppar 145kmh vilket blir 139-140 enligt gps, så rätt lagom att helt enkelt hålla gasen i botten hela vägen.
Suck. Håll hastigheten. Seriöst. Det är inte ok. Ska du köra fort så gör det på bana. Jag är trött på alla som tror att lagar gäller andra, de själva står över sådant.
Jag kör på bana också, men då med hoj.
Om det vore så riskabelt att hålla 140 på motorväg är det lustigt att det går utmärkt i många länder söderut på kontinenten. De har ju tom fri fart i Tyskland. :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Zath
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 nov 2020 19:42

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zath »

Någon som vet en bra deal gällande privatleasing? Ser att de kör sjukt bra kampanjpriser gällande företagsleasing på både 50 och 55 men inte hittat nåt liknande på privatleasing ännu.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.
Ja, det hade varit kanon. Jag har faktiskt funderat på att köpa en ny e-Golf efter denna. De vräks ju ut till ganska bra priser just nu. Men det blir ju exakt samma bil som vi har idag och då känns det extremt onödigt att byta. Men hade den haft ett lite större batteri eller bättre snabbladdning hade det kanske varit intressant.
Det var det jag hade hoppats att ID3 skulle bli. Som en e-Golf fast bättre på allt som har med eldriften att göra. Men det blev som bekant inte riktigt så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av thnis »

mati skrev:
thnis skrev:
Jag tycker det är synd att E-Golf inte kom med 45 kWH batteri som det ryktades om för ca 2 år sedan. Det hade varit den optimala elbilen för oss.
Ja, det hade varit kanon. Jag har faktiskt funderat på att köpa en ny e-Golf efter denna. De vräks ju ut till ganska bra priser just nu. Men det blir ju exakt samma bil som vi har idag och då känns det extremt onödigt att byta. Men hade den haft ett lite större batteri eller bättre snabbladdning hade det kanske varit intressant.
Det var det jag hade hoppats att ID3 skulle bli. Som en e-Golf fast bättre på allt som har med eldriften att göra. Men det blev som bekant inte riktigt så.
Jo förstår det. Fördelen är ju att den kommer med ny garanti.
Jag väntar nog ändå till i höst å ser vad som händer med ID3 med 45 kWH batteri. Den ska ju komma med möjlighet till snabbare DC-laddning för en extra kostnad. Även om jag helst hade haft en e-Golf 7.5 med större batteri och snabbare laddning. Men men..

Sorry inser att tråden nu är kapad.. ngt som jag brukar störa mig på :roll:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Zath skrev:
Någon som vet en bra deal gällande privatleasing? Ser att de kör sjukt bra kampanjpriser gällande företagsleasing på både 50 och 55 men inte hittat nåt liknande på privatleasing ännu.
Min syster har precis skaffat en id3 för 3700 per månad i privatleasing. Det tycker jag är bra.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

HelectriC skrev:
ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.

Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.

Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?

https://motor.no/a/173484
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.

Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.

Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?

https://motor.no/a/173484
Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »


Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.

Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.

Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?

https://motor.no/a/173484
Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...
Fast behöves det egentligen läggas så mycket krut på snålare elbilar. Går batteriutvevklingen som väntat så går väll en ny e-tron 70 mil om fem år. Och just nu går hälften av min förbrukning åt till att värma bilen och till laddförluster. (Uteslutande stadskörning i vinter)
Bygger vi allt för snåla bilar så kommer familjebilarna gå över hundra mil. Och då byggs det gigantiska snabbladdarnätverk helt i onödan. Behövs i stort sett bara destinationsladdning då.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Robertrimmevik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?

Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.
johanfh
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 nov 2020 20:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av johanfh »

Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Audi e-tron

Inlägg av Credde »

johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis, då är det enbart det långa (kanske) väntan nu. Men den som väntar på nåt gott... 8-)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
johanfh
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 nov 2020 20:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av johanfh »

Credde skrev:
johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis, då är det enbart det långa (kanske) väntan nu. Men den som väntar på nåt gott... 8-)
Ja precis, leverans i april...Så hinner jag leta upp en laddstolpe under tiden :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.
Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis. Tror inte att du kommer att bli besviken.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis till att bli elbilsägare, och till en jättefin bil! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Eldsig
Inlägg: 194
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Audi e-tron

Inlägg av Eldsig »

Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?

Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.
I Gävle har vi en hel hög med 22kw publika "gratisladdare" (vissa mot p-avgift), som många hade uppskattat lite extra om kunnat nyttja effekten.
Skriv svar