Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Audi e-tron

Inlägg av hed »

Mr S skrev:
Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/
Intressant läsning. Tack!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Berättelsen påminner mycket om reseberättelser tidigare om Tesla i detta forum. En del improvisationer och fånga tillfället till laddning när det bjuds. Det var bilder på sladdar av alla möjliga sorter och en hel del pionjäranda för early adopters.
Man blir nästan lite nostalgisk :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Berättelsen påminner mycket om reseberättelser tidigare om Tesla i detta forum. En del improvisationer och fånga tillfället till laddning när det bjuds. Det var bilder på sladdar av alla möjliga sorter och en hel del pionjäranda för early adopters.
Man blir nästan lite nostalgisk :-)
Ja det verkar inte direkt bekymmerslöst.
Men om några år får man hoppas det blivit bättre.
Förövrigt kan man ju tycka dom omgående borde stoppa in ionity i navigatorn på etron. Förstår inte varför dom inte lyckats med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

HelectriC skrev:
Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
800 kr
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt. Jag är ju van vid att köra sträckan med elbil, fast tidigare var det en P85 och senare en S90D. Och nu alltså e-tron.
På vägen ner valde vi rutten över storebältbron, där har vi aldrig åkt förut. Men efterom ABRP envisades med att det var den snabbaste vägen fattade vi beslutet att ta denna ganska stora omvägen via danska fastlandet. Ett dumt beslut, men det visste vi inte då.

Första laddpausen var hos ionity i Varberg där vi tänkte äta frukost. Och redan här märkte vi att resan kommer att skilja sig en del från tidigare resor. Bilen hade förbrukat långt mindre än beräknat (knappt 21kWh/100km) och vi hade bara gjort av med ungefär halva batteriet. Jag tryckte in laddsladden och vi gick in hos Cirkle K för att köpa kaffe och frukost. Precis när vi skulle börja äta var bilen färdig. Okej, då fick bilen alltså vänta på oss. Det skulle inte bli sista gången.

Nästa stop var Ionity Malmö. Jag hade kört enligt skyltad hastighet hela vägen, dvs 120 plus lite moms, främst för att få en känsla för förbrukningen. Framme vid laddaren låg snittförbrukningen vid 21,9kWh/100km. Vi hade alltså återigen inte gjort av med mer än halva batteriet, och denna gången försökte vi inte ens att göra nånting vettigt. Toabesök, ett kort samtal med en trevlig ägare till en e-Niro (f ö enda gången vi hade laddsällskap på ditvägen), och vidare.

Nu bestämde vi att vi skulle hoppa över nästa Ionity och sikate direkt på Fredericia i Danmark. Vi anlände med 16% SOC. Bilen klagade att spänningen från laddaren var för låg. Den låg runt 400V, i vanliga fall är det knappt 450V. Men laddningen tuggade ändå på med 140kW. Här hade vi åtminstone lite tid på oss för lite mat och en bensträckare.

Vi laddade till drygt 80% och körde vidare till näst-nästa Ionity, Aalbek West i norra Tyskland. Stor skillnad mellan de fina Cirkle K stationerna här i Norden jämfört med rastplatserna utmed tyska motorvägar. Lite halvsunkigt, toabesök kostar 0,7€ , och tillgången till toaletterna är blockerad med en skräckinjagande stålkonstruktion, bevakad av en rysk kärring som varken kan tyska eller engelska. :o
Jag tryckte in 50kWh i batteriet, det tog ganska så exakt 20 minuter. Detta var sistsa laddpausen. Vi hade ungefär 22mil kvar att köra. Trodde vi. Jag hade missat att denna rutten gick rätt igenom Hamburg i värsta rusningstrafik. Köer överallt, snitthastigheten gick mot noll. Navigatorn föreslog en annan rutt, visserligen en stor omväg, men åtminstone utan köer. Trodde vi. En omväg blev det, men köer blev det också. Efter totalt 14,5 timmar och 115 mil var vi framme med 16% SOC kvar. Förbrukningen för hela resan snittade på 22kWh/100km.
ABRP räknar med 25kWh/100km i 110km/h vilket har visat sig vara på tok för pessimistiskt. Nånstans runt 21 verkar stämma ganska bra. Temperaturen låg mellan 16 och 20 grader hela tiden och det blåste lätt västerifrån.
Framme i Tyskland var det för första gången lätt att hitta laddning. Som jag har skrivit några gånger tidigare så har jag alltid haft bekymmer att ladda Teslan, eftersom det inte går att ladda på plats där vi brukar bo, och det finns inga Chademo-laddare i närheten heller. Däremot desto fler CCS-laddare som dessutom är gratis. :)

För hemvägen bestämde vi att ta färjan Puttgarden-Rødby. Första pausen var Superchargern i Braak. Men vänta nu? Va? Nej, det var inte bilen som skulle laddas, utan vi passade på att köpa frukost på bageriet som ligger där. Gammal vana från Tesla-tiden. Vi brukade käka frukost där medan Teslan laddade. Nu tog vi med oss frallor och kaffe och åkte till närbelägna Ionity i Buddikate.
Där stod det en norsk e-tron och laddade, det blev en liten pratstund. På nåt konstigt vis gick det att ladda utan att identifiera sig här. Måste alltså ha varit gratis med andra ord. Märkligt, men man tackar och tar emot. Frukosten var uppäten samtidigt som bilen var klar.
Härifrån till nästa Ionity i Malmö är det 33 mil. ABRP påstår bestämt att det inte går att köra så långt. Vi laddade till ungefär 90% och bilen visade att vi skulle nå Malmö med 7% marginal. Låter ju inte helt galet, men jag känner inte bilen tillräckligt bra än för att våga chansa.
Eftersom vi ändå skulle handla för hemvägen svängde vi in i Heiligenhafen. Samma gratis-laddare som Mr S laddade på. Vi anlände med 70% SoC. När vi hade handlat klart var batteriet fulladdat, dvs +30%.
Bilen räknade nu ut att vi skulle nå Malmö med 37% SoC. Konsekvent alltså.
Nu tryckte jag på lite mer. Det fanns ju marginal. Jag höjde min "hastighetsmoms" och körde runt 130-150 hela vägen genom Danmark. Första gången någonsin som vi passerade Danmark utan att ladda. Och det är ju ingen jättenackdel direkt. Framme i Malmö hade vi otroligt nog 37% SoC kvar. Det hade alltså utan problem varit möjligt att köra hela vägen utan att ladda de extra 30%. Det var dessutom motvind och jag körde som sagt inte sakta. Det fanns allltså marginal.
Bredvid oss vid laddaren i Malmö stod en I-Pace och pimplade elektroner. Jag tryckte i sladden i min bil, laddeffekten klättrade inom några sekunder upp till 150kW, och jag gick in och köpte fönsterputs för att få bort alla insekter på vindrutan. När jag kom ut hade SoC:en stigit till 65%. Man hörde att såväl laddaren som bilen jobbade hårt med att forsla bort värmen. E-tron har inte riktigt samma helikopterljud som en Tesla kan ge ifrån sig, men även den låter en del. Laddeffekten var fortfarande 150kW. Jag tjuvkikade lite på laddaren där I-Pacen stod. Stackarn hade samma SoC som jag, 65%, men den laddade bara med ynka 61kW. Skulle den inte komma upp i 100kW?
Vi åkte därifrån, I-Pacen fick fortsätta småladda. Stackarna står säkert fortfarande där. :lol: ;)
Uppskattad SoC för nästa laddpaus i Varberg var 16%. Nu blev jag allt modigare och fortsatte köra med moms. Framme i Varberg hade vi tjänat in ungefär en kvart-20 minuter mot vad navigatorn trodde. Uppskattad Soc stämde prick. Vi tryckte i oss maten som vi hade köpt på vägen. Under tiden laddade vi till 85%, med uppskattade 20% vid ankomst hemma. Det gick en kvart snabbare än beräknat att komma hem. SOC vid ankomst var 25%. Snittförbrukningen för hemfärden blev 23,9kWh/100km på 94 mil.

För vår del har långfärd med e-tron fått sig ett rejält lyft mot vår Model S. Den laddade ju inte med mer än 109kW i bästa fall, och pauserna kunde ta upp till 45 minuter. Iofs har man ju lärt sig detta och nu kändes det nästan lite stressigt när bilen laddar så snabbt att man inte hinner göra allt man hade tänkt sig.

Att använda sig att Audis ruttbräkning för att hitta laddplatser kan man bara glömma. Den ignorerar fortfarande Ionity, trots flera uppdateringar som har kommit. Jag har istället lagt in samtliga Ionity-stationer som ligger utmed färdvägen som waypoints i navigatorn. Bilen visar för varje waypoint hur mycket SOC som är kvar vid ankomst. På så vis kan man alltså lätt se hur mycket man behöver ladda för att ta sig till nästa laddare, eller näst-nästa osv. Funkar perfekt och bilen verkar som sagt vara grym på att räkna ut förbrukningen och räckvidden. Det går alltså att lita på den och det är ju viktigt om man vill känna sig trygg.

För övrigt är det föga förvånande att Audin är den perfekta långsfärdsbilen. Man sitter kungligt, adaptiva farthållaren i kombination med filassistenten är fantastisk på motorväg. Jag lät bilen köra själv i pricip hela vägen. Det räcker att vidröra ratten lite lätt med två fingrar för att slippa håll-i-ratten-gnället. Den sköter sig verkligen exemplariskt.
Nästa vecka går det norrut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt. Jag är ju van vid att köra sträckan med elbil, fast tidigare var det en P85 och senare en S90D. Och nu alltså e-tron.
På vägen ner valde vi rutten över storebältbron, där har vi aldrig åkt förut. Men efterom ABRP envisades med att det var den snabbaste vägen fattade vi beslutet att ta denna ganska stora omvägen via danska fastlandet. Ett dumt beslut, men det visste vi inte då.

Första laddpausen var hos ionity i Varberg där vi tänkte äta frukost. Och redan här märkte vi att resan kommer att skilja sig en del från tidigare resor. Bilen hade förbrukat långt mindre än beräknat (knappt 21kWh/100km) och vi hade bara gjort av med ungefär halva batteriet. Jag tryckte in laddsladden och vi gick in hos Cirkle K för att köpa kaffe och frukost. Precis när vi skulle börja äta var bilen färdig. Okej, då fick bilen alltså vänta på oss. Det skulle inte bli sista gången.

Nästa stop var Ionity Malmö. Jag hade kört enligt skyltad hastighet hela vägen, dvs 120 plus lite moms, främst för att få en känsla för förbrukningen. Framme vid laddaren låg snittförbrukningen vid 21,9kWh/100km. Vi hade alltså återigen inte gjort av med mer än halva batteriet, och denna gången försökte vi inte ens att göra nånting vettigt. Toabesök, ett kort samtal med en trevlig ägare till en e-Niro (f ö enda gången vi hade laddsällskap på ditvägen), och vidare.

Nu bestämde vi att vi skulle hoppa över nästa Ionity och sikate direkt på Fredericia i Danmark. Vi anlände med 16% SOC. Bilen klagade att spänningen från laddaren var för låg. Den låg runt 400V, i vanliga fall är det knappt 450V. Men laddningen tuggade ändå på med 140kW. Här hade vi åtminstone lite tid på oss för lite mat och en bensträckare.

Vi laddade till drygt 80% och körde vidare till näst-nästa Ionity, Aalbek West i norra Tyskland. Stor skillnad mellan de fina Cirkle K stationerna här i Norden jämfört med rastplatserna utmed tyska motorvägar. Lite halvsunkigt, toabesök kostar 0,7€ , och tillgången till toaletterna är blockerad med en skräckinjagande stålkonstruktion, bevakad av en rysk kärring som varken kan tyska eller engelska. :o
Jag tryckte in 50kWh i batteriet, det tog ganska så exakt 20 minuter. Detta var sistsa laddpausen. Vi hade ungefär 22mil kvar att köra. Trodde vi. Jag hade missat att denna rutten gick rätt igenom Hamburg i värsta rusningstrafik. Köer överallt, snitthastigheten gick mot noll. Navigatorn föreslog en annan rutt, visserligen en stor omväg, men åtminstone utan köer. Trodde vi. En omväg blev det, men köer blev det också. Efter totalt 14,5 timmar och 115 mil var vi framme med 16% SOC kvar. Förbrukningen för hela resan snittade på 22kWh/100km.
ABRP räknar med 25kWh/100km i 110km/h vilket har visat sig vara på tok för pessimistiskt. Nånstans runt 21 verkar stämma ganska bra. Temperaturen låg mellan 16 och 20 grader hela tiden och det blåste lätt västerifrån.
Framme i Tyskland var det för första gången lätt att hitta laddning. Som jag har skrivit några gånger tidigare så har jag alltid haft bekymmer att ladda Teslan, eftersom det inte går att ladda på plats där vi brukar bo, och det finns inga Chademo-laddare i närheten heller. Däremot desto fler CCS-laddare som dessutom är gratis. :)

För hemvägen bestämde vi att ta färjan Puttgarden-Rødby. Första pausen var Superchargern i Braak. Men vänta nu? Va? Nej, det var inte bilen som skulle laddas, utan vi passade på att köpa frukost på bageriet som ligger där. Gammal vana från Tesla-tiden. Vi brukade käka frukost där medan Teslan laddade. Nu tog vi med oss frallor och kaffe och åkte till närbelägna Ionity i Buddikate.
Där stod det en norsk e-tron och laddade, det blev en liten pratstund. På nåt konstigt vis gick det att ladda utan att identifiera sig här. Måste alltså ha varit gratis med andra ord. Märkligt, men man tackar och tar emot. Frukosten var uppäten samtidigt som bilen var klar.
Härifrån till nästa Ionity i Malmö är det 33 mil. ABRP påstår bestämt att det inte går att köra så långt. Vi laddade till ungefär 90% och bilen visade att vi skulle nå Malmö med 7% marginal. Låter ju inte helt galet, men jag känner inte bilen tillräckligt bra än för att våga chansa.
Eftersom vi ändå skulle handla för hemvägen svängde vi in i Heiligenhafen. Samma gratis-laddare som Mr S laddade på. Vi anlände med 70% SoC. När vi hade handlat klart var batteriet fulladdat, dvs +30%.
Bilen räknade nu ut att vi skulle nå Malmö med 37% SoC. Konsekvent alltså.
Nu tryckte jag på lite mer. Det fanns ju marginal. Jag höjde min "hastighetsmoms" och körde runt 130-150 hela vägen genom Danmark. Första gången någonsin som vi passerade Danmark utan att ladda. Och det är ju ingen jättenackdel direkt. Framme i Malmö hade vi otroligt nog 37% SoC kvar. Det hade alltså utan problem varit möjligt att köra hela vägen utan att ladda de extra 30%. Det var dessutom motvind och jag körde som sagt inte sakta. Det fanns allltså marginal.
Bredvid oss vid laddaren i Malmö stod en I-Pace och pimplade elektroner. Jag tryckte i sladden i min bil, laddeffekten klättrade inom några sekunder upp till 150kW, och jag gick in och köpte fönsterputs för att få bort alla insekter på vindrutan. När jag kom ut hade SoC:en stigit till 65%. Man hörde att såväl laddaren som bilen jobbade hårt med att forsla bort värmen. E-tron har inte riktigt samma helikopterljud som en Tesla kan ge ifrån sig, men även den låter en del. Laddeffekten var fortfarande 150kW. Jag tjuvkikade lite på laddaren där I-Pacen stod. Stackarn hade samma SoC som jag, 65%, men den laddade bara med ynka 61kW. Skulle den inte komma upp i 100kW?
Vi åkte därifrån, I-Pacen fick fortsätta småladda. Stackarna står säkert fortfarande där. :lol: ;)
Uppskattad SoC för nästa laddpaus i Varberg var 16%. Nu blev jag allt modigare och fortsatte köra med moms. Framme i Varberg hade vi tjänat in ungefär en kvart-20 minuter mot vad navigatorn trodde. Uppskattad Soc stämde prick. Vi tryckte i oss maten som vi hade köpt på vägen. Under tiden laddade vi till 85%, med uppskattade 20% vid ankomst hemma. Det gick en kvart snabbare än beräknat att komma hem. SOC vid ankomst var 25%. Snittförbrukningen för hemfärden blev 23,9kWh/100km på 94 mil.

För vår del har långfärd med e-tron fått sig ett rejält lyft mot vår Model S. Den laddade ju inte med mer än 109kW i bästa fall, och pauserna kunde ta upp till 45 minuter. Iofs har man ju lärt sig detta och nu kändes det nästan lite stressigt när bilen laddar så snabbt att man inte hinner göra allt man hade tänkt sig.

Att använda sig att Audis ruttbräkning för att hitta laddplatser kan man bara glömma. Den ignorerar fortfarande Ionity, trots flera uppdateringar som har kommit. Jag har istället lagt in samtliga Ionity-stationer som ligger utmed färdvägen som waypoints i navigatorn. Bilen visar för varje waypoint hur mycket SOC som är kvar vid ankomst. På så vis kan man alltså lätt se hur mycket man behöver ladda för att ta sig till nästa laddare, eller näst-nästa osv. Funkar perfekt och bilen verkar som sagt vara grym på att räkna ut förbrukningen och räckvidden. Det går alltså att lita på den och det är ju viktigt om man vill känna sig trygg.

För övrigt är det föga förvånande att Audin är den perfekta långsfärdsbilen. Man sitter kungligt, adaptiva farthållaren i kombination med filassistenten är fantastisk på motorväg. Jag lät bilen köra själv i pricip hela vägen. Det räcker att vidröra ratten lite lätt med två fingrar för att slippa håll-i-ratten-gnället. Den sköter sig verkligen exemplariskt.
Nästa vecka går det norrut.

Kul läsning om E-tron och jämförelsen mot tidigare resor. Antar att du kommer få ordentliga påhopp nu om att den ej kan gå så snålt osv. Men E-tron hoppade upp i intressselistan nu.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Tror att det kan vara en fördel om föraren tidigare kört elbil. Sedan kan det vara så att skillnaden blir stor mot vinter då batteriet ska hållas varmt för att klara hålla laddhastigheten men samtidigt är det någonting som audi kanske filar på och optimerar bättre med tiden. Hoppas det kommer en motsvarande A6 avant eller A5 eldriven utvecklad för eldrift från grunden.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tars »

Kul att höra!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

mati skrev:
Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt.
[...]
Kul läsning, det ser ju verkligen ut som att e-tron är den första seriösa utmanaren till Tesla vad gäller långresor. Lite märkligt med dom stora variationerna i förbrukning mellan olika tester, men din och andras reseberättelser hör på TCS är ju kanske de mest relevanta, man undrar lite varför t.ex TeslaBjörn och dom där tyska autobahn-testarna fick så höga siffror?

Ionity bygger ju på och förtätar, effekten är det ju inget fel på heller, det ser ju verkligen ut som att i princip alla hinder för elbilsövergången nu är undanröjda, nu väntar vi bara på att dom andra tillverkarna skärper till sig, och att bilarna börjat levereras i större volymer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

fth skrev:
mati skrev:
Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt.
[...]
Kul läsning, det ser ju verkligen ut som att e-tron är den första seriösa utmanaren till Tesla vad gäller långresor. Lite märkligt med dom stora variationerna i förbrukning mellan olika tester, men din och andras reseberättelser hör på TCS är ju kanske de mest relevanta, man undrar lite varför t.ex TeslaBjörn och dom där tyska autobahn-testarna fick så höga siffror?

Ionity bygger ju på och förtätar, effekten är det ju inget fel på heller, det ser ju verkligen ut som att i princip alla hinder för elbilsövergången nu är undanröjda, nu väntar vi bara på att dom andra tillverkarna skärper till sig, och att bilarna börjat levereras i större volymer.

/fth
Jag förstår inte heller riktigt hur folk bär sig åt när de får så hög förbrukning som vissa rapporterar om. Jag körde alltid i efficiency-läge, boosten i S-läge använde jag bara några enstaka gånger på tyska landsvägen för att göra omkörningar. Jag har sett att Björn Nyland t.ex. har hävdat att förbrukningen är densamma, oavsett körläge, och därför är det lika bra att köra på i dynamic S hela tiden. Och jag tror att det är många som gör så. Min erfarenhet är dock att det visst gör skillnad vilket körläge man väljer. Och allt annat vore konstigt, varför skulle den annara finnas?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av bylund »

Är det inte så att ekonomiläget förhindrar att man gör energislösande kraftiga accelerationer, men att om man ligger konstant i 100 km/h på plant underlag så gör det ingen skillnad vilket läge man kör i? Ren spekulation från min sida.

Det kan ju såklart ha mer avancerade grejer som batterikonditionering o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Trevlig läsning mati. Vi hade lite högre förbrukning, men vi hade 21” på lånebilen och den var packad till bredden!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Riktigt kul läsning Mati :)

Låter också riktigt lovande med förbrukningen, har du haft någon uppdateringen av mjukvara som skulle kunnat innebära att drivlina har blivit mer optimerad?

Tänkte på Ionity Buddikate, visst var det där Björn Nyland höll till för sitt 24 timmars rekord? Dom öppnade ju upp laddaren för honom, kanske glömt att ta betalt igen. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

En liten observation. Jag har betalat laddning hos ionity med Plugsurfing-brickan. Jag har laddat 7 gånger, men det finns bara 3 stycken laddtillfällen registrerade i plugsurfing-appen. Priset var inte alls 80kr per laddning utan 2×70,40kr i Malmö (t o r) och 100,14kr i Fredricia. Alla andra laddningar finns inte med alls. Var de de? Och varför är det inte 80kr/laddning? Nån konstig valutaomräkning kanske? Ingenting har hitills dragits från kontot öht. Jag klagar inte när det blir flera 100 spänn billigare än planerat, men konstigt är det ju.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Riktigt kul läsning Mati :)

Låter också riktigt lovande med förbrukningen, har du haft någon uppdateringen av mjukvara som skulle kunnat innebära att drivlina har blivit mer optimerad?
Nej, min bil har alltid legat där nånstans i förbrukningen. Snittet just nu efter totalt 730 mil ligger på 22,6kWh/100km.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikM76 »

Nilp skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.
Det där med att de tappar/läcker energi när de står utan att laddas. Är det nåt som var vanligare på äldre Teslor? Har läst mycket om det men min S100D -19 tappar istort sett ingenting över natten om den står oinkopplad.....sen har man läst om en del som tappar massor.....när slutade de iså fall göra det?
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Kul att läsa. Hur är bilen att packa för semestern ? Är utrymmena jämförbara med MS ?
Kan tänka mig byta bil när laddinfrastrukturen blir något bättre, då jag värdesätter en tyst och bekväm bil högt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av frippe »

HenrikM76 skrev:
Nilp skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.
Det där med att de tappar/läcker energi när de står utan att laddas. Är det nåt som var vanligare på äldre Teslor? Har läst mycket om det men min S100D -19 tappar istort sett ingenting över natten om den står oinkopplad.....sen har man läst om en del som tappar massor.....när slutade de iså fall göra det?
Min känsla är att idel-drain beror på utetemperatur. Märker står skillnad på bilen vid vinter kontra sommar. Tror att bilen underhåller batterierna vid kalltemperstur och slutar med det vid varmare temperatur.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Som referens ligger jag på 2,07kWh per mil i snitt på ca 8500mil, för en S75D.
Eftersom jag inte kan ladda hemma så startar jag alltid med kallt batteri, vilket gör att kortkörningar drar onödigt mycket ström.
Jag låg i snitt på snäppet under 2kWh/mil med min S90D. Hittills har min uppskattning att e-tron drar ungefär 15% mer visat sig stämma. Fast på långfärd ser det ut som att skillnaden är mycket mindre än så. Däremot så drar den massor på korta sträckor.
Visst var det så Mati att din E-tron inte tappar lika mycket i idle jämfört med din förra Tesla dvs när den står utan att laddas? Har för mig att du skrivit tidigare att även om E-tron drar ca 15% mer så går det jämt ut mot att den inte tappar lika mycket i idle.
Stämmer. E-tron drar ingenting när den inte används. Teslan drog ca 1 km/timme.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Kul att läsa. Hur är bilen att packa för semestern ? Är utrymmena jämförbara med MS ?
Kan tänka mig byta bil när laddinfrastrukturen blir något bättre, då jag värdesätter en tyst och bekväm bil högt.
E-tron har ju ingen frunk som går att använda till nåt vettigt, å andra sidan har även Model S tappat det mesta av den forna jättefrunken som min gamla P85 hade. Jag har i stort sett aldrig lagt nånting i frunken i min S90D heller, förutom laddkablar, det är alltså ändå i princip jämförbart. Fördelen är att man inte behöver vara rädd att stänga huven på Audin. Ingen risk för bucklor och dylikt. Men visst hade en större frunk varit trevligt.
Bagaget där bak är på papperet större i Model S tror jag, men jag upplever det som likvärdigt. Och det beror såklart på den "fyrkantigare" formen som e-tron har. Och under golvet finns ett stort dolt utrymme, precis som i Model S.
Nu transporterar vi främst våra hundar där bak, och just i det avseendet är e-tron pga sin form betydligt bättre än Model S. Vi brukade oftast bara ta med en av hundarna, eftersom den andra inte tyckte om att åka bil. Med e-tron har det blivit en helt annan sak. Nu tycker båda att det är roligt i bilen. Båda kan sitta, ligga, eller stå upp. I Model S kunde de bara ligga eller sitta i färdriktning. Det var inte så optimalt kanske.
En skillnad är lasthöjden. E-tron är 80cm hög från marken. Bilen är visserligen snäll och sänker sig lite när man öppnar bagageluckan, men det är fortfarande rätt högt. Det kan vara både bra och dåligt. Just hundarna skulle iofs kunna hoppa in på egen maskin, men de är oftast lata och husse är för snäll. Jag får alltså lyfta in 2×40kg i bilen. Ganska obra för ryggen och så. En lägre lastkant hade mao inte gjort nåt.
Bagageluckan går att öppna med foten under stötfångaren. Bra när man har händerna fulla med grejer som ska lastas in.
E-tron har 12V-uttag i bagaget. Bra för kylboxar och kaffemaskin. :)
Det finns gott om förvaringsutrymmen i kupén. Ett andra handskfack på förarsidan till exempel. Mycket praktiskt. Det är ju iofs ingen hemlighet att Model S är lite dåligt utrustad med just förvaringsutrymmen i kupén. Här vinner nog i princip alla bilar över Model S.
Baksätet och benfriheten för de som sitter i baksätet är nog rymligare i Audin än i Model S. Men den vinner framförallt på takhöjden. Det enda som stör är luftutblåset som kan vara i vägen för den som sitter i mitten. Man får alltså inte vara för stor när man sitter där. Men ytterplatserna är generösa och ger bra med benutrymme.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Verkligen kul läsning. Din förbrukning verkar vara helt i linje med de två tyskar som använder bilen till vardags som jag kollat in på youtube. Låter som att det blir en liten europaresa nästa sommar :). Fick för övrigt reda på häromdagen att produktionsveckan blir 33 istället för 37 så nu börjar det närma sig.
Skriv svar