Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll. /...
...och det här kommer förhoppningsvis bli tydligt ju fler snygga elbilar som lanseras... Ford Mustang Mach-E tycker jag är en hint.
Jag ogillar dock personligen allt som är SUV eller det minsta likt en SUV. Tycker det är riktigt synd att Audi och Merc lanserade SUVar som sina första elbilar. Och rätt otroligt att det inte finns en enda vettig el-kombi med hyfsad dragvikt...
Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.
Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Vad är det för fel med ett fejkat hästhuvud fram på sin bil? Det är ju fint med det naturliga... Är ju en smaksak om man gillar det eller ej, eller hur?
Eller vad sägs om fejkade motorljud? Eftersom bilar har väsnats de senaste hundra åren så måste dom ju alltid fortsätta att göra det. Eller?!
Eller om Tesla inte har grill behöver ingen annan ha den heller?
Det har jag ingen åsikt om. Tycker S blev bra mycket snyggare utan noskonen. Men finns ju andra exempel på lyckade designer utan fejkgrill också, Hyundai Kona och VW ID3 dyker upp på en gång, eller Honda e.
Sedan finns det halvbra designer också. Hyundai Ioniq har en sorts fejkad grill (fast den är slät) på den äldre modellen. Den nya är betydligt mer påtagligt och ser i min mening rätt illa ut.
Sefan har vi som sagt traditionellt utseende på bilar, så som e-Tron och I-Pace. Gillar designen på båda, utom just fronten som bara ser konstigt ut med ett gapande hål.
Audi är långt ifrån felfria.
Har själv kört en Audi Quattro och när den nästan nya bilen bara dog( på grund av att huvudkabeln till stora datorn lossnade).
Så ville man hävda att jag inte var berättigad till Non-stop garanti och att jag skulle stå för bärgning själv.
Efter en väldigt massa tjafs fick jag till slut rätt. Men varför ska man måsta bråka hela tiden om helt onödiga saker?
Och när jag körde en Audi e-tron 55 Quattro och den gick sönder och jag ringde Audi för att få bärgning.
Då var felet inte tillräckligt "allvarligt" så jag fick ingen bärgning.
Alla bilar går sönder, inklusive Toyota som jag håller högt.
Men det är stor skillnad på hur man som kund blir behandlad då det uppstår problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
Jag känner igen många av dessa fel. Jag hade de flesta av dem, och några till. E-tron är som sagt långt ifrån felfri. Men jag kan åka till verkstaden över lunchen, får en tid mer eller mindre omgående, reservdelarna brukar vara framme dagen efter. Felen åtgärdas alltid till min belåtenhet. Bilen är alltid fulladdad när jag hämtar den. Bemötandet är professionellt, trevligt och effektivt. Och de drar sig inte heller för att jobba övertid när bilen av någon anledning inte är färdig som planerat.
Det är så smidigt det bara kan bli, och tidförlusten och besväret för mig är försumbart när det uppstår fel på bilen.
Bilar är komplicerade apparater. Att de krånglar är tråkigt men det accepterar jag. Bemötandet och hanteringen är det som är viktigt för att man ändå ska känna sig nöjd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Toyota behöver inte vårda kunden eftersom dom bara ser kunden när denna är inne på service en gång per år eller vad det nu kan vara. Min Toyota Verso är den bil jag haft som haft minst fel (0). 1.6L diesel gav ju inga sträckningar i nacken direkt när man körde iväg, men 7sits, massa bagageplats, drag och aldrig trasig.
Är ju en annan tid i livet nu utan bakåtvända barnstolar, rullstol, barnvagn och dubbelvagn, men en Toyota el-bil i storlek som model 3 skulle jag kunna tänka mig om pris/prestanda är vettig.
Har aldrig haft en Audi så detta utvik får gå på OT-kontot.
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
Model 3 verkar dels ha mindre fel dels nöjdare ägare än étron alltså.
Tesla blir bättre och bättre, Model Y lär slå étron med hästlängder.
Också intressant att Teslas verkstad faktiskt får högre snittbetyg än samtliga övriga.
Raka motsatsen mot allt gnäll på detta forum.
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
.....
Också intressant att Teslas verkstad faktiskt får högre snittbetyg än samtliga övriga.
Raka motsatsen mot allt gnäll på detta forum.
Inget konstigare än det som ofta hörts här också, att dom som är missnöjda hörs mest på ett forum som detta,
medans den där undersökningen såklart representerar medlet av alla kunder
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
Det som är väldigt mycket mer relevant är hur många som är nöjda köpare/ägare. Tesla är fullständigt överlägsna på detta.
Så tror man på statistiken om att Tesla har mycket fel så bör man också inse att Teslas bilar är helt överlägsna. För hur ska man annars förklara att Teslas ägare är så mycket nöjdare TROTS (de enligt statistiken) frekventa problemen?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
Det som är väldigt mycket mer relevant är hur många som är nöjda köpare/ägare. Tesla är fullständigt överlägsna på detta.
Så tror man på statistiken om att Tesla har mycket fel så bör man också inse att Teslas bilar är helt överlägsna. För hur ska man annars förklara att Teslas ägare är så mycket nöjdare TROTS (de enligt statistiken) frekventa problemen?
Ja det ligger definitivt något i att användarna anser att deras bilar är överlägsna. Har sett samma tendenser hos andra bilägare tidigare (Porscheägare...), där åsikterna tenderar att dra sig åt det nykristna hållet, men inte till denna grad.
Tror att användarna kommer mogna när väl Tesla har mognat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
Det som är väldigt mycket mer relevant är hur många som är nöjda köpare/ägare. Tesla är fullständigt överlägsna på detta.
Så tror man på statistiken om att Tesla har mycket fel så bör man också inse att Teslas bilar är helt överlägsna. För hur ska man annars förklara att Teslas ägare är så mycket nöjdare TROTS (de enligt statistiken) frekventa problemen?
Ja det ligger definitivt något i att användarna anser att deras bilar är överlägsna. Har sett samma tendenser hos andra bilägare tidigare (Porscheägare...), där åsikterna tenderar att dra sig åt det nykristna hållet, men inte till denna grad.
Tror att användarna kommer mogna när väl Tesla har mognat.
Återigen, det är inte bara bilen i sig som avgör hur nöjd man är. Det är hela paketet. Den perfekta bilen strular inte alls och det är såklart en bra förutsättning till att börja med. Men om bilen krånglar så är tillgängligheten till bra och snabb service nästan lika mycket värt som en krångelfri bil.
Är man inte nöjd med sin verkstad så går man till en annan. Jag tycker det är lite orättvist att säga att ett märke har dålig service när det egentligen är en viss återförsäljare som är dålig. Det har ju egentligen ingenting med själva bilen eller märket att göra. Oftast finns ju flera återförsäljare av samma märke inom ett rimligt avstånd, om man nu bortser från exklusiva märken. Och Tesla då.
Jag hade varit mycket mer nöjd med min förra Tesla om jag hade haft närmare till servicen. Säg att jag hade bott i Mölndal så är jag säker på att allt strul inte hade påverkat mig nämnvärt, och jag hade kanske tillhört de 95% som hade kunnat tänka sig köpa samma bil igen.
Jag är jättenöjd med min e-tron, men när jag får frågan om jag skulle köpa samma bil igen så är mitt svar ändå högst troligen nej. Allt är inte svart eller vitt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Återigen, det är inte bara bilen i sig som avgör hur nöjd man är. Det är hela paketet. Den perfekta bilen strular inte alls och det är såklart en bra förutsättning till att börja med. Men om bilen krånglar så är tillgängligheten till bra och snabb service nästan lika mycket värt som en krångelfri bil.
Är man inte nöjd med sin verkstad så går man till en annan. Jag tycker det är lite orättvist att säga att ett märke har dålig service när det egentligen är en viss återförsäljare som är dålig. Det har ju egentligen ingenting med själva bilen eller märket att göra. Oftast finns ju flera återförsäljare av samma märke inom ett rimligt avstånd, om man nu bortser från exklusiva märken. Och Tesla då.
Jag hade varit mycket mer nöjd med min förra Tesla om jag hade haft närmare till servicen. Säg att jag hade bott i Mölndal så är jag säker på att allt strul inte hade påverkat mig nämnvärt, och jag hade kanske tillhört de 95% som hade kunnat tänka sig köpa samma bil igen.
Jag är jättenöjd med min e-tron, men när jag får frågan om jag skulle köpa samma bil igen så är mitt svar ändå högst troligen nej. Allt är inte svart eller vitt.
Du byter ju märke hela tiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Återigen, det är inte bara bilen i sig som avgör hur nöjd man är. Det är hela paketet. Den perfekta bilen strular inte alls och det är såklart en bra förutsättning till att börja med. Men om bilen krånglar så är tillgängligheten till bra och snabb service nästan lika mycket värt som en krångelfri bil.
Är man inte nöjd med sin verkstad så går man till en annan. Jag tycker det är lite orättvist att säga att ett märke har dålig service när det egentligen är en viss återförsäljare som är dålig. Det har ju egentligen ingenting med själva bilen eller märket att göra. Oftast finns ju flera återförsäljare av samma märke inom ett rimligt avstånd, om man nu bortser från exklusiva märken. Och Tesla då.
Jag hade varit mycket mer nöjd med min förra Tesla om jag hade haft närmare till servicen. Säg att jag hade bott i Mölndal så är jag säker på att allt strul inte hade påverkat mig nämnvärt, och jag hade kanske tillhört de 95% som hade kunnat tänka sig köpa samma bil igen.
Jag är jättenöjd med min e-tron, men när jag får frågan om jag skulle köpa samma bil igen så är mitt svar ändå högst troligen nej. Allt är inte svart eller vitt.
Uppskattar alltid din brutala ärlighet med vad du upplever, och att du inte faller för ett märke eller ett annat!
Jag kanske missat en del av historien, men vad gör att du inte skulle välja e-tron igen? Är det endast pga det höga priset, eller något mer tekniskt eller praktiskt?
Uppskattar alltid din brutala ärlighet med vad du upplever, och att du inte faller för ett märke eller ett annat!
Jag kanske missat en del av historien, men vad gör att du inte skulle välja e-tron igen? Är det endast pga det höga priset, eller något mer tekniskt eller praktiskt?
Det är inget fel på bilen. Men priset är väldigt högt, ja. På alla sätt, dvs leasing, förmånsvärdet och drift. Inte så högt att jag inte skulle ha råd med den, men jag vill inte ha en så dyr bil. För det första så tycker jag det är opassande, jag bor i ett litet torp som är inte ens värt hälften så mycket som bilen har kostat. Det sticker fruktsanvärt mycket i ögonen på grannarna när man kör omkring i en lyxkryssare för en miljon. Och det gillar jag inte. Visserligen är mitt rykte redan förstört men man behöver ju inte elda på ännu mer liksom.
Dessutom passar en bil i den prisklassen inte riktigt för det jag använder den till tycker jag. En bil som är mindre ömtålig hade varit att föredra.
Detta är visserligen inte specifikt för e-tron. Jag hade samma problem med Teslan.
En till anledning är att jag inte vill ha en SUV, och framförallt inte en som är så stor som e-tron. Jag behöver en kombi, ungefär i storleksordningen som en Golf variant. Det skulle vara toppen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Uppskattar alltid din brutala ärlighet med vad du upplever, och att du inte faller för ett märke eller ett annat!
Jag kanske missat en del av historien, men vad gör att du inte skulle välja e-tron igen? Är det endast pga det höga priset, eller något mer tekniskt eller praktiskt?
Det är inget fel på bilen. Men priset är väldigt högt, ja. På alla sätt, dvs leasing, förmånsvärdet och drift. Inte så högt att jag inte skulle ha råd med den, men jag vill inte ha en så dyr bil. För det första så tycker jag det är opassande, jag bor i ett litet torp som är inte ens värt hälften så mycket som bilen har kostat. Det sticker fruktsanvärt mycket i ögonen på grannarna när man kör omkring i en lyxkryssare för en miljon. Och det gillar jag inte. Visserligen är mitt rykte redan förstört men man behöver ju inte elda på ännu mer liksom.
Dessutom passar en bil i den prisklassen inte riktigt för det jag använder den till tycker jag. En bil som är mindre ömtålig hade varit att föredra.
Detta är visserligen inte specifikt för e-tron. Jag hade samma problem med Teslan.
En till anledning är att jag inte vill ha en SUV, och framförallt inte en som är så stor som e-tron. Jag behöver en kombi, ungefär i storleksordningen som en Golf variant. Det skulle vara toppen.
Uppskattar dina reflektioner och jag kan känna lite likadant ang. det där med att det sticker i ögonen på folk. Får höra att jag ska ta det med en klackspark men jag gillar det ändå inte.
Där tycker ju jag iofs att e-tronen är något mer diskret vilket jag uppskattar. På avstånd är det ju inte jättenkelt att konstatera vilken modell det är, iaf inte för mig.
Där tycker ju jag iofs att e-tronen är något mer diskret vilket jag uppskattar. På avstånd är det ju inte jättenkelt att konstatera vilken modell det är, iaf inte för mig.
Ja, e-tron sticker kanske inte riktigt lika mycket i ögonen som en Tesla. Men den är ju ändå rätt maffig, och jag får erkänna att jag nästan alltid "gömmer" den i garaget istället för att parkera ute på gräsmattan, även om jag ska åka iväg snart igen. Jag vill inte att folk tror att jag bara vill skryta när den står ute.
Jag är f ö också kass på att se skillnaden mellan e-tron och Audis Q-modeller. Framförallt en Q5 ser nästan likadant ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Uppskattar alltid din brutala ärlighet med vad du upplever, och att du inte faller för ett märke eller ett annat!
Jag kanske missat en del av historien, men vad gör att du inte skulle välja e-tron igen? Är det endast pga det höga priset, eller något mer tekniskt eller praktiskt?
Det är inget fel på bilen. Men priset är väldigt högt, ja. På alla sätt, dvs leasing, förmånsvärdet och drift. Inte så högt att jag inte skulle ha råd med den, men jag vill inte ha en så dyr bil. För det första så tycker jag det är opassande, jag bor i ett litet torp som är inte ens värt hälften så mycket som bilen har kostat. Det sticker fruktsanvärt mycket i ögonen på grannarna när man kör omkring i en lyxkryssare för en miljon. Och det gillar jag inte. Visserligen är mitt rykte redan förstört men man behöver ju inte elda på ännu mer liksom.
Dessutom passar en bil i den prisklassen inte riktigt för det jag använder den till tycker jag. En bil som är mindre ömtålig hade varit att föredra.
Detta är visserligen inte specifikt för e-tron. Jag hade samma problem med Teslan.
En till anledning är att jag inte vill ha en SUV, och framförallt inte en som är så stor som e-tron. Jag behöver en kombi, ungefär i storleksordningen som en Golf variant. Det skulle vara toppen.
Uppskattar dina reflektioner och jag kan känna lite likadant ang. det där med att det sticker i ögonen på folk. Får höra att jag ska ta det med en klackspark men jag gillar det ändå inte.
Där tycker ju jag iofs att e-tronen är något mer diskret vilket jag uppskattar. På avstånd är det ju inte jättenkelt att konstatera vilken modell det är, iaf inte för mig.
Å andra sidan:
FN: Tolv år kvar – sedan är det för sent
Tolv år kvar, sedan är det förmodligen för sent att nå klimatmålen. Det är det bistra beskedet i en ny FN-rapport som efterlyser drastiska insatser. Samtidigt ökar koldioxidutsläppen igen för första gången på fyra år – och bara 57 länder tros ha nått sitt utsläppstak 2030. [...
.../ Det sticker fruktansvärt mycket i ögonen på grannarna när man kör omkring i en lyxkryssare för en miljon. Och det gillar jag inte. Visserligen är mitt rykte redan förstört men man behöver ju inte elda på ännu mer liksom. /...
Om jag hade haft möjlighet att köra elbil (Tesla 3) hade jag brytt mig så här mycket om det: Ingenting!
.../ Det sticker fruktansvärt mycket i ögonen på grannarna när man kör omkring i en lyxkryssare för en miljon. Och det gillar jag inte. Visserligen är mitt rykte redan förstört men man behöver ju inte elda på ännu mer liksom. /...
Om jag hade haft möjlighet att köra elbil (Tesla 3) hade jag brytt mig så här mycket om det: Ingenting!
De där människorna har rent objektivt fel.
Varför ska man ta hänsyn till det?
Har grannarna sagt att det sticker i ögonen när du kör en elbil eller är det bara du som tror det? Om det är bekräftat så beklagar jag att du bor i ett så trångsynt bostadsområde.
Jag vet inte om det sticker i ögonen på folk omkring mig när jag kör min Tesla och jag bryr mig inte om det heller. Köpte inte den för att imponera på folk.
Är otroligt barnsligt att bli avundsjuk på vad folk köper för sina egna pengar. Personligen orkar jag inte med såna människor.