Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.[/quote]
Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?[/quote]Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.
Men jag har för mig att det skall finnas som tillval på 2021 modellen.[/quote]
Går fortfarande inte att konfigurera med 22kWh
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Robertrimmevik skrev:
Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?[/quote]Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.
Men jag har för mig att det skall finnas som tillval på 2021 modellen.[/quote]
Går fortfarande inte att konfigurera med 22kWh[/quote]

Nej, vad jag vet kan inte Etron ladda 22kw (22kwh är något helt annat men antar att du har koll på skillnaden på kw och kwh och skrev fel).

Jag har också Garo boxen med upp till 22kw kapacitet. Min analys var:
1. boxen med lägre kapacitet var på max 7,4kw vilekt jag tyckte var för lite
2. priset på 22kw varianten mot 7,4 varianten var inte speciellt stor.

Boxen som egentligen är en glorifierad elkontakt tänker jag ska fungera många år framåt och kommande elbilar får med stor sannolikt stöd för mer effekt, då känns det onödigt att jag snålade med boxinköpet en gång i tiden och den sätter begränsningen.

sen kan man alltid argumentera om det är försvarbart att ladda med 22kw hemma då man troligtvis måste höja säkringen på huset hemma etc... men det är en annan frågeställning. just nu laddar jag oftast mellan 6-9kw hemma och det räcker gott. sällan att jag är hemma sent på natten med nästan tomt batteri på morgonen och inte hinner ladda upp batteriet tills man ska åkta till jobbet morgonen efter (har hittills inte varit nära att inträffa).
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

Nilp skrev:
Robertrimmevik skrev:
Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?
Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.
Men jag har för mig att det skall finnas som tillval på 2021 modellen.[/quote]
Går fortfarande inte att konfigurera med 22kWh[/quote]

Nej, vad jag vet kan inte Etron ladda 22kw (22kwh är något helt annat men antar att du har koll på skillnaden på kw och kwh och skrev fel).

Jag har också Garo boxen med upp till 22kw kapacitet. Min analys var:
1. boxen med lägre kapacitet var på max 7,4kw vilekt jag tyckte var för lite
2. priset på 22kw varianten mot 7,4 varianten var inte speciellt stor.

Boxen som egentligen är en glorifierad elkontakt tänker jag ska fungera många år framåt och kommande elbilar får med stor sannolikt stöd för mer effekt, då känns det onödigt att jag snålade med boxinköpet en gång i tiden och den sätter begränsningen.

sen kan man alltid argumentera om det är försvarbart att ladda med 22kw hemma då man troligtvis måste höja säkringen på huset hemma etc... men det är en annan frågeställning. just nu laddar jag oftast mellan 6-9kw hemma och det räcker gott. sällan att jag är hemma sent på natten med nästan tomt batteri på morgonen och inte hinner ladda upp batteriet tills man ska åkta till jobbet morgonen efter (har hittills inte varit nära att inträffa).[/quote]Nu har jag 25A så det är ingen fara.
Men fick boxen installerad igår. Den var trasig så väntar på en ny, tur att jag inte fått bilen ännu.
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
5929146D-B1ED-4629-9F29-1C9954A35D02.jpeg
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av iAkita »

NiclasS skrev:
Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Västliga vindar på ca 5m/s idag ger en fartvind på 20 km/h som du ska lägga uppe på din redan höga hastighet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Snitthastighet 102km/h är inte lite heller. Och så motvind och ganska låga temperaturer. Inget konstigt.
Jag slökörde till stan igår kväll. Snitthastigheten var bara hälften mot din, ändå så blev snittförbrukningen runt 25kWh/100km, vilket är ganska högt det med. Det är höst nu. Och varje år vid denna tiden tror man att nånting är fel med bilen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Min första tur med 19 tums vinterdäck(dubb)är nu gjord.(med hyffsat aerodynamiska fälgar)
2,4 kWh/mil 30 mil. Start och hem på samma ställe. +2 grader i snitt. Mestadels blöt vägbana. Mestadels laglig landsvägskörning. Helt ok förbrukning men känslan säger mig att skillnaden mellan mina 21 tums sommar däck är minimal.(har gjort en liknande resa på de däcken i samma förhållanden på 2,4 kWh/mil)
Jag pumpade dock däcken från 2,6 till 3,0 efter halva resan. Såg du på förbrukningen hem, att jag fick samma förbrukning (200 höjdmeter upp) som jag hade ner.
Det brukar skilja 0.4 kWh upp mot ner.(då är bilen ej varmkörd innan resan ner). Så hade jag pumpat upp däcken innan resan hade jag fått omkring 2,2 kWh/mil.
Sommardäcken har jag på 3,2 bar.
Så att man kommer 3 mil längre på 19tum mot 21tum verkar stämma bra.(torde göra ännu mer på en Tesla som har länge räckvidd)
Men att lufttrycket i däcken skulle göra så stor skillnad trodde jag inte. Inte undra på att Nyland fick så dålig räckvidd när han testade e-tron med 2,6 bar på sommardäcken.
Då har jag en fråga till forumet.
Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

NiclasS skrev:
Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Tycker ändå att det var högt. Var det blöt eller torr väg? Vad har du för tryck i däcken?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)
Jag kör alltid med trycket som är angivet för max last. 3,2 bar tror jag det är. Som du säger så är skillnaden i förbrukning enorm.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Gjorde min första långkörning igår, startade i Malmö och körde till typ Lysekil. Förbrukningen blev helt ok för vi hade 3-7m/s motvind hela vägen! 254wh/km, 385km, 96km/h ca 4° vid start och hade sen mellan 6°-9° och mellan 22-23° i kupén, ca 10% + i hastighet.
Motorväg hela vägen med några vägarbeten, och genom Göteborg (70-80km/h) och två stopp, startade med typ 40% hemma från min frus föräldrar och ville inte snålladda där, aktiverade mitt 12 månaders ionity abonnemang och stannade först i Helsingborg och sedan i Varberg. Hade vi startat med 100% så skulle vi klarat oss till Varberg och sen till vår destination.
19" sommardäck med 3,1bar.
Screenshot_20201017-145133.jpg
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)
Jag kör alltid med trycket som är angivet för max last. 3,2 bar tror jag det är. Som du säger så är skillnaden i förbrukning enorm.
Kanske ett bra utgångsvärde då bilen är så pass tung orginal.
Har du märkt något onormalt slitage? Då du haft e-tron ett tag med mycket tryck i däcken.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Macki skrev:
Gjorde min första långkörning igår, startade i Malmö och körde till typ Lysekil. Förbrukningen blev helt ok för vi hade 3-7m/s motvind hela vägen! 254wh/km, 385km, 96km/h ca 4° vid start och hade sen mellan 6°-9° och mellan 22-23° i kupén, ca 10% + i hastighet.
Motorväg hela vägen med några vägarbeten, och genom Göteborg (70-80km/h) och två stopp, startade med typ 40% hemma från min frus föräldrar och ville inte snålladda där, aktiverade mitt 12 månaders ionity abonnemang och stannade först i Helsingborg och sedan i Varberg. Hade vi startat med 100% så skulle vi klarat oss till Varberg och sen till vår destination.
19" sommardäck med 3,1bar.
Riktigt bra!
19" sommardäck och 3,1bar
Bästa setupen.
Bästa komforten också. ;)
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

NiclasS skrev:
Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Vill inte vara taskig, men damma av skärmen! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Har du märkt något onormalt slitage? Då du haft e-tron ett tag med mycket tryck i däcken.
Nej, däcken slits inte mer eller konstigare än normalt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

martinot skrev:
NiclasS skrev:
Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.

35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Vill inte vara taskig, men damma av skärmen! :D
Tar inte illa vid mig så det är lugnt.
Då ska du se hur resten av bilen ser ut :)
Tvättad ordentligt 3 gånger på 1700 mil och sand i hela passagerarstolen från sonen på 16 månader.

Det går säkert att hitta något bananskal och använda våtservetter också.

Ibland hittar du även höns i bagageluckan :D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

NiclasS skrev:
.../ 35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
En av fördelarna med bilar som inte är crossover/SUV – särskilt om de är lite mindre...

Aerodynamiken (där markfrigång också spelar roll) blir bättre och vikten lägre.

Särskilt i hastigheter över 110 km/h har aerodynamiken rätt stor betydelse...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Idag blev det hemfärd med bättre väder, mest sidovind men ingen motvind på hela resan.
Körde från närheten av Lysekil med någon lite avstickare som resulterade i nån mil landsväg pga stängda påfarter till motorvägen. Stannade till i Varberg med 25% och fick bra fart, 120kw vid ändå upp till 64% .
Körde lite snällare ca 115km/h hela vägen även på de snabbare sträckorna.
233wh/km
90km/h snitt fart
383,5km körda
4,14 timmar
19" sommardäck
3,1bar
Etron 50
IMG_20201018_173249.jpg
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av Elexotico »

Macki skrev:
Idag blev det hemfärd med bättre väder, mest sidovind men ingen motvind på hela resan.
Körde från närheten av Lysekil med någon lite avstickare som resulterade i nån mil landsväg pga stängda påfarter till motorvägen. Stannade till i Varberg med 25% och fick bra fart, 120kw vid ändå upp till 64% .
Körde lite snällare ca 115km/h hela vägen även på de snabbare sträckorna.
233wh/km
90km/h snitt fart
383,5km körda
4,14 timmar
19" sommardäck
3,1bar
Etron 50
Hur långt upplever du att du kommer om du kör 120 km / h på motorväg och batteriet er fullt?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Macki skrev:
Det är inga problem att komma 250km med den setupen jag har.
Bilen lägger mycket energi på att värma batteriet så de första 10milen så drar den mer men sen går den ner.
Säg att jag skulle förvärma batteriet hemma och köra iväg med 23° i kupén, då skulle bilen säga att jag tappar 15-20km i räckvidd för att hålla den tempen i kupén men efter en 10-20 mil säger samma räckviddsuppskattare att jag tappar 2km med 23° i kupén.
Bilen har som bäst räckvidd när man kör långt har jag kommit underfund med.
Håller med. Förbrukningen går ner ganska rejält efter 5-6 mil. Oavset förvärmning (Precis som det brukar vara med ICE också. )Tyckte dock den gick upp lite igen efter snabbladdning 150kw.

Märker också att den drar bra mycket i stadskörning nu när det blev minusgrader och snö(givetvis lite på antispin avaktiverad också). Ca 3.5kwh/mil.
Med mycket småkörningar(spontant delvis)blir det också svårt att tajma förvärmning av batteriet. Lättare att planera sådant inför långfärd.
Hur mår egentligen batteriet av kallstarter? Och hur länge måste man ladda för att få ett varmt batteri? På t ex 2kw kontra 11kw.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
Som pendlarbil så spelar inte räckvidden någon större roll anser jag. Bara de få gånger som jag troligtvis kan räkna på en hand (läs långresor) kan räckvidden påverka lite. Då kör jag kanske 40mil+ och batterivärmningen fördelas, som har nämnts tidigare här, på längre sträcka vilket gör att batterivärmningen blir knappt kännbar.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Audi e-tron

Inlägg av Macki »

Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Förvärmer du hemma innan avfärd?
Jag brukar lämna batteriet på 60% över natten och ställer att den ska vara laddad till 80% vid avfärd med förvärmning.
Har startat några gånger nu i höst när det varit typ 2-4 plusgrader och inte fått så hög förbrukning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
Goblin skrev:
Min etron har skenat en del vad gäller förbrukningen senaste veckan nu när tempen sjunkit utomhus. Från att ha lagat runt 25kwh till att nu ligga på ca 31kwh till och från jobbet (ca 3mil).
Kyla påverkar dels kapaciteten hos bilbatterier (alla batterier i princip), och dessutom så går det som du noterar ovan, åt mycket mer energi i kyla, för att både värma batterierna och för att värma kupén. Det gäller i princip alla elbilar, och inte något unikt för e-tron.

Därav att man, speciellt i våra nordiska klimat, inte skall välja elbilar med allt för snål range. Då ångrar man sig bara efter köpet.

Bättre att välja bilar med bra mycket högre teoretisk range än vad man minimum behöver (gärna dubbla), och så har man istället goda marginaler till när verkligheten sätter in med sina mindre optimala förhållanden.
ja, en bil med 60km räckvidd ska man nog klara att få tag på. Att däremot välja dubbelt av tex 400km bara för man 1 gång per år har behov av det är ju rent ut sagt slöseri med resurser och vikt i bilen. Ser inte alls varför det skulle bara en bra ide! Har man kört elbil ett tag så vet man att det inte är så viktigt med lång räckvidd (om man inte bor i Norrland där det är så få laddare)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar