Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass. 145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.

PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass. 145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.

PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
Intressant, de hade ju ngt sommaren 2020 som var unlimited en månad för 30 EUR. Det var en bra deal men denna är ju också helt ok för en månad när man ska på långresa. Tack för heads up om e-tron charging service. Den ska sägas upp snart.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass. 145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.

PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
Intressant, de hade ju ngt sommaren 2020 som var unlimited en månad för 30 EUR. Det var en bra deal men denna är ju också helt ok för en månad när man ska på långresa. Tack för heads up om e-tron charging service. Den ska sägas upp snart.
Framförallt är den bättre än Audis deal (för de flesta), i och med att man inte betalar någonting utöver sina kWh. Och sen att man slipper binda upp sig gör den ju helt överlägsen.

Jo Juicepass 30 var ju galet bra. Jag landade på 1kr/kWh den semestern.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fick appen till e-tron uppdaterad igår till 4.5.0

Tänkte jag skulle läsa igenom vilka nyheter som följer med:

Audi connect (2) services include features such as:
• Access to important vehicle data such as fuel level, estimated driving range, or oil level — directly on your mobile device

Är det någon annat som hänt och finns det REX till e-tron kan jag undra....
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Robertrimmevik skrev:
macky skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tips till er som har slut på e-tron charging services gratis år. Jag tecknade flat large idag på Enel-x Juicepass. 145kWh för 45€ per månad. Inga bindningstider bara att ändra till pay per use när som helst. Ska även gå att boka stolpar. Vet inte dock om den funktionen funkar på Ionity. Jag kommer med en utvärdering efter jag varit i södra Sverige v.44.
Funkar detta bra kommer jag planera sommarsemester så jag får in 2 månader flat large. (Finns även flat small med 70 kWh för 25€)
Alltså 290kWh och 90€. Borde räcka hyffsat långt.
Bara att hoppas på att priserna ligger kvar till i sommar.

PS. Flat large blir tillgänglig 24h efter köp. Så vänta inte tills sista sekund.
Vill man ha laddkort kostar det 16€.
Tillkom även en växlingsavgift på 1,5% för mig.
Intressant, de hade ju ngt sommaren 2020 som var unlimited en månad för 30 EUR. Det var en bra deal men denna är ju också helt ok för en månad när man ska på långresa. Tack för heads up om e-tron charging service. Den ska sägas upp snart.
Framförallt är den bättre än Audis deal (för de flesta), i och med att man inte betalar någonting utöver sina kWh. Och sen att man slipper binda upp sig gör den ju helt överlägsen.

Jo Juicepass 30 var ju galet bra. Jag landade på 1kr/kWh den semestern.
Nått jag missar? Juicepass kostar ju 450kr/månaden? (Du får visserligen ladda för 145 kW i den avgiften. Men är fortfarande en hel
del som ska betalas per månad. Allt över 145 kW kostar 7,9 kr kWh?

Räknat på att 1 euro = 10 kr

Edit: kan iofs vara bra för semesterresorna så klart…. Sedan säga upp och betala dyra Ionity priset resten av året de få gånger det blir.

Hittar ingen stans hur man säger upp avtalet och när det sägs upp i så fall? Byter man till ett annat flat abonnemang så går bytet fort. Men står inget om man vill byta till pay per use för att slippa en månadsavgift när man inte kommer ladda?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Läser på Vi bilägare att man nu kan få uppdateringarna som kom sent 2019 även på MY -19 och tidiga MY -20 (som min). Dvs 2 kWh upplåst av batteriet, avstängd främre motor vi konstant fart mm. Förstås på verkstan men bra iaf. Blir att höra av sig dit.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
Läser på Vi bilägare att man nu kan få uppdateringarna som kom sent 2019 även på MY -19 och tidiga MY -20 (som min). Dvs 2 kWh upplåst av batteriet, avstängd främre motor vi konstant fart mm. Förstås på verkstan men bra iaf. Blir att höra av sig dit.
Jag hade bokad tid med skifte till vinterdäck idag och då sa dom att de hade en uppdatering till bilen (MY -20) och behövde ha den under dagen. Kanske är denna. Ska kolla vad dom säger när jag hämtar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Off Grid Byggaren skrev:
Fick appen till e-tron uppdaterad igår till 4.5.0

Tänkte jag skulle läsa igenom vilka nyheter som följer med:

Audi connect (2) services include features such as:
• Access to important vehicle data such as fuel level, estimated driving range, or oil level — directly on your mobile device

Är det någon annat som hänt och finns det REX till e-tron kan jag undra....
Samma app till alla nya Audi. Lika irrelevant som nyheter om laddatatus för oss.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Läser på Vi bilägare att man nu kan få uppdateringarna som kom sent 2019 även på MY -19 och tidiga MY -20 (som min). Dvs 2 kWh upplåst av batteriet, avstängd främre motor vi konstant fart mm. Förstås på verkstan men bra iaf. Blir att höra av sig dit.
Oj, det låter lite för bra för att vara sant. Är det nån som kan bekräfta att det stämmer?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
Undra varför det bara gäller 55 ?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
mati skrev:
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
Undra varför det bara gäller 55 ?
50:n har väl redan fått alla dessa förbättringar. Det är bara vi med de första 55:orna som blev snuvade på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
Undra varför det bara gäller 55 ?
50:n har väl redan fått alla dessa förbättringar. Det är bara vi med de första 55:orna som blev snuvade på detta.
Nu kan det ju iofs vara svenska tidningen som killgissat men det stod väll något om att det skulle låsa upp lite mer utav batteriet också?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
Undra varför det bara gäller 55 ?
50:n har väl redan fått alla dessa förbättringar. Det är bara vi med de första 55:orna som blev snuvade på detta.
Nu kan det ju iofs vara svenska tidningen som killgissat men det stod väll något om att det skulle låsa upp lite mer utav batteriet också?
Jo men det är ju just det. De första e-tronsarna har en ännu större buffert än de senare modellerna. 12-13kWh är låsta. När Audi efter relativt kort tid släppte detta och minskade bufferten fick de ganska mycket kritik för att vi med de allra allra första bilarna inte fick ta del av denna förbättringen. Det är ju en ren mjukvarusak, men Audi valde alltså att undanta 2019-årsmodellerna. Jag undrar varför de har ändrat sig nu. Är det kanske för att batterierna har degraderat mer än vad man trodde? Jag skulle ju inte ens få tillbaka mig ursprungliga räckvidd, även om de låste upp 5%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Esterox skrev:
mati skrev:
Tack. Jag får höra om min verkstad vet nånting om det. Lite dämpad elekronhunger skulle ju inte vara någon nackdel.
Undra varför det bara gäller 55 ?
50:n har väl redan fått alla dessa förbättringar. Det är bara vi med de första 55:orna som blev snuvade på detta.
Nu kan det ju iofs vara svenska tidningen som killgissat men det stod väll något om att det skulle låsa upp lite mer utav batteriet också?
Jo men det är ju just det. De första e-tronsarna har en ännu större buffert än de senare modellerna. 12-13kWh är låsta. När Audi efter relativt kort tid släppte detta och minskade bufferten fick de ganska mycket kritik för att vi med de allra allra första bilarna inte fick ta del av denna förbättringen. Det är ju en ren mjukvarusak, men Audi valde alltså att undanta 2019-årsmodellerna. Jag undrar varför de har ändrat sig nu. Är det kanske för att batterierna har degraderat mer än vad man trodde? Jag skulle ju inte ens få tillbaka mig ursprungliga räckvidd, även om de låste upp 5%.
Aha då är jag med.

Ett svar vi aldrig lär få veta varför det ändrar sig. Audi lär ju inte vara intresserade utav att hålla upp andrahandsvärdet på 55:or från 2019.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Mati: hur långt har du kört med din och hur mycket räckvidd har du tappat? Ska nämligen skaffa en -19.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Mati: hur långt har du kört med din och hur mycket räckvidd har du tappat? Ska nämligen skaffa en -19.
3270 mil. Den har tappat ungefär 4-5kWh, lite beroende på hur man mäter. Två mil alltså. Det är med andra ord ingenting man märker. Såvida man inte verkligen kör från fulladdat till tomt och räknar ut kapaciteten. Jag har gjort detta ett antal gånger under senaste året. Men normala människor lägger ju knappast någon energi på sånt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Tack, det var inte så farligt, skulle tro att högerfoten kan göra större skillnad på en långresa. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Tack, det var inte så farligt, skulle tro att högerfoten kan göra större skillnad på en långresa. :D
Jajaja, alla gånger. Räckvidden varierar mycket mer än så. Allt från 25 till 43 mil har jag varit med om. Det längsta jag har kört utan mellanlandning var 396km. Och då fanns 4 mil kvar i batteriet.
Det är alltså fullständigt irrelevant om bilen tappar 2 eller 3 tre mil efter några år. Dessutom lär det inte längre sjunka lika fort de kommande åren. Det verkar vara rätt stabilt nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
macky skrev:
Läser på Vi bilägare att man nu kan få uppdateringarna som kom sent 2019 även på MY -19 och tidiga MY -20 (som min). Dvs 2 kWh upplåst av batteriet, avstängd främre motor vi konstant fart mm. Förstås på verkstan men bra iaf. Blir att höra av sig dit.
Oj, det låter lite för bra för att vara sant. Är det nån som kan bekräfta att det stämmer?
Ja jag tänkte direkt på dig :) håller tummarna iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Nu är bilen uppdaterad och personen på Audi hade ingen mer info än ”update for drivetrain”… dom är roliga, varför så hemligt? :)

Nu har jag bara kört ca 30km sen uppdateringen och började med 80% ( 320km gissad räckvidd) och står nu på 70% med gissad räckvidd på 282km. Med mitt körmönster och nuvarande årstid med lägre temperaturer så tror jag att den visat runt 240km tidigare i veckan vid 70%. Den är ju bara en gissad räckvidd så betyder inte så mycket. Återkommer när jag kört mer. Men skulle det visa sig att jag fått 30-40km längre räckvidd så är jag väldigt glad.

Men som sagt med den väldigt knapphändiga infon från Audi så har man ju ingen aning om uppdateringen verkligen betyder
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag ska få denna uppgradering på onsdag.

Tror jag testar att ladda med nästan tomt batteri före och efter.

Då borde det ju kunna synas.

Min tekniker så bara powertrain uppgradering, men det var rätt mycket jobb så han ville ha bilen en hel dag.

Skulle få lånebil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Nu är bilen uppdaterad och personen på Audi hade ingen mer info än ”update for drivetrain”… dom är roliga, varför så hemligt? :)

Nu har jag bara kört ca 30km sen uppdateringen och började med 80% ( 320km gissad räckvidd) och står nu på 70% med gissad räckvidd på 282km. Med mitt körmönster och nuvarande årstid med lägre temperaturer så tror jag att den visat runt 240km tidigare i veckan vid 70%. Den är ju bara en gissad räckvidd så betyder inte så mycket. Återkommer när jag kört mer. Men skulle det visa sig att jag fått 30-40km längre räckvidd så är jag väldigt glad.

Men som sagt med den väldigt knapphändiga infon från Audi så har man ju ingen aning om uppdateringen verkligen betyder
320km vid 80% låter väldigt mycket. Framförallt såhär års. Då har det helt klart blivit en förbättring. Spännande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag ska få denna uppgradering på onsdag.

Tror jag testar att ladda med nästan tomt batteri före och efter.

Då borde det ju kunna synas.

Min tekniker så bara powertrain uppgradering, men det var rätt mycket jobb så han ville ha bilen en hel dag.

Skulle få lånebil.
Måste du betala för detta eller är det en goodwill grej?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar