Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 19 mar 2019 21:51

HenrikC skrev:
taliz skrev:Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.

Typ en ringklocka på cykelstyret?

Typ som tutan på ratten?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 19 mar 2019 21:52

MangeT skrev:Kul att höra. Låter bra. Tror Du blir nöjd med den. Finns det app till med förvärmning? Kanske inte får tillgång till det på lånebilen dock.

Ja, det är klart att det finns en app. Men den kan jag inte testa förrän jag har fått min egen bil. Gissningsvis är den jämförbar med appen till e-Golfen.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare MangeT » 19 mar 2019 21:56

Förstår. Kul att det kommer mycket alternativ. Är en Ipace på ön där jag bor som susar omkring. Den är riktigt snygg tycker jag.
Själv planerar jag behålla S:en många år. Den har varit riktigt bra hittills och känns tight. Saknar dock elbaklucka ibland. Kanske ska klippa till på att låsa upp batteriet så att det blir en 75:a men har inte behövt det ännu och tror att behoven minskar med tiden då det borde komma upp fler laddställen.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inläggav HenrikC » 19 mar 2019 22:24

Tack för en bra recension! Låter verkligen som en spännande bil. Räckvidd är inte allt. Det känns som elbilsutbudet 2019 är något helt annat än 2017. Lätt att bli fartlind. Hur blir 2021 tro?

1950-talet kan slänga sig i väggen. 2020 har vi:

- Bilar som aldrig behöver tankas: Check!
- Bilar som låser upp sig när ägaren närmar sig: Check!
- Bilar som förstår vad föraren säger: Check!
- Bilar med holografiska displayer: Check!
- Bilar med haptiska displayer: Check!
- Självkörande bilar: Check!
- Bilar med raketmotor: Check!
- Atomdrivna flygande bilar: Coming soon?
HenrikC

Inläggav Teslaägare taliz » 19 mar 2019 22:24

Komfort är inte fel. Blir intressant att höra hur de känns efter några veckor/månader.
Om du kör den mer eller mindre än Teslan, hur de funkar på långresa utan SUC osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Geni87 » 19 mar 2019 23:12

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.

Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).

Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.

Du missade den delen om att det gäller hybrider eller? Japan som var tidigt ute med det här har några av världens största tillverkare av just hybrider, har de lobbat fram det här för att göra sig själva löjliga?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav elbilist mati » 20 mar 2019 06:35

HenrikC skrev:- Bilar som förstår vad föraren säger: Check!

Just det. Röststyrnigen verkar äntligen kommit upp till den nivån att den har passerat gimmick-stadiet och går att använda på riktigt.
Jag provade och mumlade lite halvslarvigt "ställ temperaturen på 22 grader", utan att jag egentligen hade förväntat mig att det skulle hända nåt. För den förstår väl inte svenska eller? Men jodå. En sekund senare svarade bilen och ändrade temperaturen. Det är imponerande.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Ioniq 5 First Edition beställt
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Walker » 20 mar 2019 06:53

mati skrev:
MangeT skrev:Kul att höra. Låter bra. Tror Du blir nöjd med den. Finns det app till med förvärmning? Kanske inte får tillgång till det på lånebilen dock.

Ja, det är klart att det finns en app. Men den kan jag inte testa förrän jag har fått min egen bil. Gissningsvis är den jämförbar med appen till e-Golfen.

....stackare. Den appen är imo, ett skämt.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav Teslaägare Bjelke » 20 mar 2019 07:17

Tack Mati ! :)
Ganska mycket som sopar mattan med Tesla, vilket inte var oväntat direkt heller :)
0-100 lite sämre men ändå fullt tillräckligt för dom allra flesta (även om jag ff tycker att dom kunde ha släppt på mer kräm vilket
jag också skrivit förr).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Jerker » 20 mar 2019 07:40

Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon