Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jaegaern skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.

Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.

Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.

Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:

Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
Rimligen bör bilens mjukvara övervaka spänningen på 12v och aktivera huvudströmbrytaren till det stora batteriet och helt enkelt ladda upp vid behov.
Är rätt säker på att tex Tesla gör just detta.
Men på konverterade avgasbilar kanske man använder samma gamla mjukvara som i avgasbilen(att etron varnar för oljebyte är väl ett tecken kanske…)

Min ID4 stod stilla och frånkopplad i 3 mån förra vintern btw, inga problem.
Nu bygger jag inte mjukvaran i bilarn, men jag bygger funktioner i backend som håller koll på exakt batterianvändningen av 12v där man budgeterar per dag och annat. På äldre ID-bilar, tror det är innan ME3, så måste man godkänna (vet ej hur det ser ut för användaren), att HV ska ladda LV. Tesla har ju att det alltid tillåts över 20% på HV, tror även ID-bilar (alla i MOD4) med mjukvara ME3 och över också gör det.

12-voltsbatteriet står ju för typ all användning av app och säkerligen mycket av kontrollen av förvärmning.

Jag hade ju sett att VAG tvångsuppgraderade alla äldre bilar med någon sorts ”mobile service tech” som åker runt och löser detta då det skapar så mycket frustration och legacykod..

/mina tankar
Det borde ju vara rätt enkelt att fylla på LV batteriet när det behövs.

Är det något krav i fordonsdirektiven att HV alltid måste vara frånkopplad när elbilen är parkerad som ställer till det?

Vad är det egentligen som tar knäcken på vissa 12 volts batterier i elbilarna?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jaegaern »

Off Grid Byggaren skrev:
Jaegaern skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.

Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.

Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.

Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:

Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
Rimligen bör bilens mjukvara övervaka spänningen på 12v och aktivera huvudströmbrytaren till det stora batteriet och helt enkelt ladda upp vid behov.
Är rätt säker på att tex Tesla gör just detta.
Men på konverterade avgasbilar kanske man använder samma gamla mjukvara som i avgasbilen(att etron varnar för oljebyte är väl ett tecken kanske…)

Min ID4 stod stilla och frånkopplad i 3 mån förra vintern btw, inga problem.
Nu bygger jag inte mjukvaran i bilarn, men jag bygger funktioner i backend som håller koll på exakt batterianvändningen av 12v där man budgeterar per dag och annat. På äldre ID-bilar, tror det är innan ME3, så måste man godkänna (vet ej hur det ser ut för användaren), att HV ska ladda LV. Tesla har ju att det alltid tillåts över 20% på HV, tror även ID-bilar (alla i MOD4) med mjukvara ME3 och över också gör det.

12-voltsbatteriet står ju för typ all användning av app och säkerligen mycket av kontrollen av förvärmning.

Jag hade ju sett att VAG tvångsuppgraderade alla äldre bilar med någon sorts ”mobile service tech” som åker runt och löser detta då det skapar så mycket frustration och legacykod..

/mina tankar
Det borde ju vara rätt enkelt att fylla på LV batteriet när det behövs.

Är det något krav i fordonsdirektiven att HV alltid måste vara frånkopplad när elbilen är parkerad som ställer till det?

Vad är det egentligen som tar knäcken på vissa 12 volts batterier i elbilarna?
Kan tänka mig att det är något sånt.

Oklart vad som tar knäcken, men jag antar att det är lite för mycket användning för ett blybatteri. Normalt har ju bilar som använder mycket ström, typ med motorvärmare och sånt, ett gelbatteri.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Ja ett vanligt 12V-batteri är ju extremt känsligt mot hård urladdning, typ nån enstaka gång eller två kan
ta kål på dom… dvs blybatterier…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jaegaern »

Bjelke skrev:
Ja ett vanligt 12V-batteri är ju extremt känsligt mot hård urladdning, typ nån enstaka gång eller två kan
ta kål på dom… dvs blybatterier…
Ja exakt!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av JoeMad »

Lyckades få in en offert
Valde att ta offert på en grundutrustad 55 Proline för att se vart man börjar innan det "nödvändigaste" har lagts till.
Bilen är ganska bra utrustad från start

Pris just nu är 804 960:- för en Q8 55 Proline i grundutförande

Om någon hittar något bättre kan jag tänka mig att gå ihop några stycken och beställa samtidigt.
Vi ska ha två bilar under andra halvan av nästa år
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

JoeMad skrev:
Lyckades få in en offert
Valde att ta offert på en grundutrustad 55 Proline för att se vart man börjar innan det "nödvändigaste" har lagts till.
Bilen är ganska bra utrustad från start

Pris just nu är 804 960:- för en Q8 55 Proline i grundutförande

Om någon hittar något bättre kan jag tänka mig att gå ihop några stycken och beställa samtidigt.
Vi ska ha två bilar under andra halvan av nästa år
804 inkl moms?
Låter som bra pris för en 55a.

Man kunde väl dock få gamla 55an för neråt 700 ett tag när det var kris, sen fick man ju dessutom bonus på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Jo det är ett bra grundpris men när jag började lägga på lite ”nödvändigheter” så blev det nog ca 100 till om jag minns rätt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Audi e-tron

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev:
Ja ett vanligt 12V-batteri är ju extremt känsligt mot hård urladdning, typ nån enstaka gång eller två kan
ta kål på dom… dvs blybatterier…
Exakt.

Att använda blybatterier till LV känns lika logiskt som att det skulle finnas åror till alla ombord på trafikflygplan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av JoeMad »

Dafro skrev:
Jo det är ett bra grundpris men när jag började lägga på lite ”nödvändigheter” så blev det nog ca 100 till om jag minns rätt.

Japp!
Livets nödtorft kostar :(

Man är ju grymt bortskämd med Teslan när det gäller tillvalslistan.
Audi och Mercedes är ju raka motsatsen. Du kan inte lägga till detta utan det här paketet och den färgen funkar bara med dessa tillval osv...
Så tröttsamt
Audi Q8 e-tron 55 -24
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Audi e-tron

Inlägg av Matte »

Jag var o testade (gamla) bilen och min tråkiga slutsats är att det blir för trångt med tre barn (två barn bak på bilkudde + en vuxen). Det blev trångt och dessutom hamnade bilkuddarna på bilbältesspännet. Har någon lyckats få till detta utan att få hjärnblödning varje gång man ska sätta fast barnen?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Matte skrev:
Jag var o testade (gamla) bilen och min tråkiga slutsats är att det blir för trångt med tre barn (två barn bak på bilkudde + en vuxen). Det blev trångt och dessutom hamnade bilkuddarna på bilbältesspännet. Har någon lyckats få till detta utan att få hjärnblödning varje gång man ska sätta fast barnen?
Har lämnat det stadiet då mina är 13 och 16 år men det känns ungefär som i min V90 tycker jag. Tyckte att det alltid var trångt med 2 stolar och en vuxen bak. Vad har du för bil nu som det inte är trångt i?
27,8 kWp solceller
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Audi e-tron

Inlägg av Matte »

Dafro skrev:
Matte skrev:
Jag var o testade (gamla) bilen och min tråkiga slutsats är att det blir för trångt med tre barn (två barn bak på bilkudde + en vuxen). Det blev trångt och dessutom hamnade bilkuddarna på bilbältesspännet. Har någon lyckats få till detta utan att få hjärnblödning varje gång man ska sätta fast barnen?
Har lämnat det stadiet då mina är 13 och 16 år men det känns ungefär som i min V90 tycker jag. Tyckte att det alltid var trångt med 2 stolar och en vuxen bak. Vad har du för bil nu som det inte är trångt i?
Har model Y nu, och det tycker vi fungerar bra. Inte optimalt, men absolut inga problem på vare sig korta eller långa (100mil+) sträckor. Jag tror det kanske skiljer 5-10cm där bak och det är antagligen så små marginalerna är
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

5-10 cm låter mycket men det kanske det är, i övrigt är det iallafall en trevlig bil tycker jag men prio att alla får plats såklart. :D
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Dafro skrev:
Jo det är ett bra grundpris men när jag började lägga på lite ”nödvändigheter” så blev det nog ca 100 till om jag minns rätt.
Håller med. Selection paketet innehåller det mesta man behöver som kostar ca 85 000:-.

Min 50:a som jag beställt slutade på ca 125 000:- i extra utrustning för att få det jag vill ha i en bil. :)
20958846-0E01-40BC-9064-CD48265A4E08.jpeg
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu har den första uppdaterade och omdöpta storsuven rullat av produktionslinan i fabriken i Bryssel.

Originalet Audi e-tron lanserades 2018 och har sedan dess tillverkats i 160 000 exemplar

https://youtu.be/irifRCXDtHQ
Screenshot_20221215-150146_Chrome.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Oops beställde visst en Q8 E-tron 55 idag. Snik ca 50 i tillbehör, alla säkerhetspaket, rattvärme, tonade rutor och sportstolar med alcantara, valde de fula 19” fälgar för jag vill ha all räckvidd jag kan få, ska ge 4 wltp mil ytterligare mot 20” och 13-14 mer än min med 19 coh jag har 20 så det borde bli ca 18 wltp mil som borde ge 10-12 riktiga. :D

Edit: la till 55.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
Oops beställde visst en Q8 E-tron idag. Snik ca 50 i tillbehör, alla säkerhetspaket, rattvärme, tonade rutor och sportstolar med alcantara, valde de fula 19” fälgar för jag vill ha all räckvidd jag kan få, ska ge 4 wltp mil ytterligare mot 20” och 13-14 mer än min med 19 coh jag har 20 så det borde bli ca 18 wltp mil som borde ge 10-12 riktiga. :D
Då förmodar jag det blir nya 55 modellen med lång räckvidd?

Nya 50 modellen får väl klassas som standard räckvidd.

När kan det bli leverans?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
Oops beställde visst en Q8 E-tron idag. Snik ca 50 i tillbehör, alla säkerhetspaket, rattvärme, tonade rutor och sportstolar med alcantara, valde de fula 19” fälgar för jag vill ha all räckvidd jag kan få, ska ge 4 wltp mil ytterligare mot 20” och 13-14 mer än min med 19 coh jag har 20 så det borde bli ca 18 wltp mil som borde ge 10-12 riktiga. :D
Då förmodar jag det blir nya 55 modellen med lång räckvidd?

Nya 50 modellen får väl klassas som standard räckvidd.

När kan det bli leverans?
Japp 55 såklart, 50 är ju som min 55 jag har nu, det glömde jag skriva. Lät som augusti nu tyvärr men var nyss juni juli så vi får väl se.
27,8 kWp solceller
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Är det bara jag eller är klimatanläggningen stört ineffektiv?
Förvärmer ibland inte kupen pga snålhet/sport och kan ta mig till jobbet (typ 2,5 mil) utan AC med en förbrukning runt 200 vilket är fantastiskt när det är -10 ute.
Tröttnade på att frysa idag och körde med AC på och då hamnade förbrukningen på över 300.
Man börjar ju nästan gråta över hur mycket förbrukningen ökar med AC på på vintern.
e-tron är verkligen bizarrt ineffektiv som vinterbil och jag börjar förstå de i Norrland som pratar om diesel och sneglar lite avundsjukt där de åker varmt och skönt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

dfa skrev:
Är det bara jag eller är klimatanläggningen stört ineffektiv?
Förvärmer ibland inte kupen pga snålhet/sport och kan ta mig till jobbet (typ 2,5 mil) utan AC med en förbrukning runt 200 vilket är fantastiskt när det är -10 ute.
Tröttnade på att frysa idag och körde med AC på och då hamnade förbrukningen på över 300.
Man börjar ju nästan gråta över hur mycket förbrukningen ökar med AC på på vintern.
e-tron är verkligen bizarrt ineffektiv som vinterbil och jag börjar förstå de i Norrland som pratar om diesel och sneglar lite avundsjukt där de åker varmt och skönt.
Öhhh. En diesel kommer ju dra typ tredubbelt korta vintersträckor. Ska du dessutom förvärma med ännu mer diesel…

Jag fattar inte grejen med att snåla med en elbil. Du kan slösa hur mkt du vill och det kostar ändå en bråkdel av den snålaste avgasbilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

200 har jag nog aldrig sett men skulle inte heller falla mig in att stänga av ac, men du har nog rätt i att den drar en del men det är en stor kupé. Har 8 km till jobbet och ligger väl på uppåt 400 skulle jag tro men som taliz säger billigare än fossil och öven om det inte skulle vara det så är det ju vansinnigt bekvämt och det blir ju varmt så fort. Jag som inte har rattvärme måste förvärma för att kunna hålla i ratten men idag får jag köra vår leaf och den har rattvärme. :D

Men ang hög förbrukning så var jag hemma på lunchen och tog ett varv till en bilhandlare och tittade på en MB GLE 350 DE, den var fin, troligen tecken på att jag börjar bli gammal, övervägde den istället för elbil med löngre räckvidd. Men iallafall, nör jag kom tillbaka till jobbet efter att ha kört ca 4-5 mil max så hade jag tappat 22% vilket borde ge ca 4 kWh per mil och då hade jag inte förvärmt men det var snö på vägarna och flera start stopp. Jag ladda väl fö ca 4 kr vilket ger en milkostnad på 16 kr, är väl ingen större grej och min x5 med rak sexa hade ju garanterat inte blivit billigare, måste ju jämföra med likvärdig bil.

Min app som har strulat har jag nu felanmält men får se hur det går med det men nu funkar förvärmningen igen men vore bra att kunna se batteristatus när det blir säsong för längre resor men förhoppningsvis har jag bytt bil då.
27,8 kWp solceller
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

taliz skrev:
Jag fattar inte grejen med att snåla med en elbil. Du kan slösa hur mkt du vill och det kostar ändå en bråkdel av den snålaste avgasbilen.
Du har väl rätt där. Med elbilar så blir man medveten om förbrukning på ett annat sätt upplever jag, dels för att det skiljer men även för att man kan påverka så mycket själv. Och sedan varierar priserna på el varierar så kraftigt så totalt blir det en sport att köra snålt helt enkelt.
Men det beror rätt mycket på hur man är lagd.
Min fru åkte till en SuC och laddade igår trots att det varit närmare och billigare med någon laddare som ingick i Elli. Jag sa inget om det man får välja sina strider :lol:
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

E-tron värmer ju både kupé och batterilådan vid kallstart.

Jag skulle inte säga att den är ineffektiv, utan istället att den pysslar om passagerare och batteriet väldigt bra.

Vid 10 minusgrader brukar det gå åt 2 kWh extra de första 15 minuterna.

Visst blir det då hög förbrukning räknat per km vid många korta körningar.

Vid långresa är det försumbart, kan du förvärma med ström från laddboxen innan avresa minskar det också rejält.

Men att köra motor och kupévärme på en dieselbil drar rätt mycket. Många moderna dieselbilar har tillskottsvärme med dieselvärmare helt utan avgasrening. De redovisar inte värmarens bränsleförbrukning.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

dfa skrev:
Är det bara jag eller är klimatanläggningen stört ineffektiv?
Förvärmer ibland inte kupen pga snålhet/sport och kan ta mig till jobbet (typ 2,5 mil) utan AC med en förbrukning runt 200 vilket är fantastiskt när det är -10 ute.
Tröttnade på att frysa idag och körde med AC på och då hamnade förbrukningen på över 300.
Man börjar ju nästan gråta över hur mycket förbrukningen ökar med AC på på vintern.
e-tron är verkligen bizarrt ineffektiv som vinterbil och jag börjar förstå de i Norrland som pratar om diesel och sneglar lite avundsjukt där de åker varmt och skönt.
Enligt detta Test är E-tron i topp gällande räckvidd vintertid (en av bilarna som tappar allra minst i räckvidd vintertid. I artikeln står att att e-tron var bäst. Men enligt diagrammet var e-tron tvåa!

Verifierar vad jag själv upplevt att bilen inte drar nämnvärt mycket mer när det är minusgrader. (Vid långkörning)

https://carup.se/nytt-test-sa-mycket-ta ... 4DNo4xSRtg
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Fy f-n vilket "goddag yxskaft"-svar jag fick från Audi idag... Det tog dem en dryg vecka att komma med följande:

"Hej Bo,

Tack för att du kontaktar oss på Audi Digitala Tjänster.

Enligt loggarna så kan vi se att det nu fungerar för dig.

Stämmer inte detta så återkom med ny bild och tid även om felmeddelandet ser likadant ut för en korrekt felsökning."

Felet är helt oförändrat och konstant. Inte kunnat förvärma på ungefär en månad nu. Riktigt irriterande när det är -15 grader.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar