Vet inte om det finns här i tråden, men skulle det inte vara mer intressant med en laddningskurva som visar antal km laddade för resp bil och tid istället för kwh?
Tesla Björn har ju gjort en sådan kurva såg jag nu, rätt intressant.
e-Tron är ungefär lika "långsam" som X/S i laddningen när man tittar hur mycket räckvidd man får per minut.
Gjorde om diagrammet så man ser vilken bil som är vilken:
Är inte ute efter att starta något käbbel, var bara lite kul att jag hittade kurvan jag frågade efter.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22 Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Nu har priserna på Audi e-tron S kommit i Tyskland.
Audi e-tron S kostar minst 93 800 euro.
Efter att Audi presenterade de kraftfullare S-modellerna av e-tron och e-tron Sportback med tre elmotorer i februari, är den första informationen om priser och marknadslansering nu tillgänglig.
De tekniska uppgifterna för de nu tre elektriska motorerna har varit kända sedan tillkännagivandet av S-modellerna , endast utbudet för upp till 370 kW-modellerna (i boost) har nu lämnats in av Audi: e-tron S borde vara i WLTP-cykeln 360 kilometer, Sportback är 365 kilometer. Dessa är emellertid fortfarande preliminära värden, den slutliga homologeringen väntar fortfarande. Som jämförelse: upp till 300 kW e-tron 55 Quattro med två elmotorer har ett WLTP-betyg på upp till 436 kilometer.
De två elektriskt drivna S-modellerna kommer att lanseras på de europeiska marknaderna hösten 2020. I Tyskland är grundpriset för Audi e-tron S 93 800 euro, Audi e-tron S Sportback kostar från 96 050 euro. E-tron 55 Quattro är cirka 15 000 euro billigare, basmodellen e-tron 50 Quattro med 230 kW och ett mindre batteri är cirka 67 560 euro cirka 26 500 euro billigare än toppmodellen med tre motorer. Prisskillnaderna för SUV Coupé e-tron Sportback är lika.
Porsche kör med 800V. E-tron och Taycan laddar alltså med ungefär samma strömstyrka. Så sett är Porsches batterier troligen inte bättre än Audis.
Nja, man måste ju även kolla på hur många C man laddar. Eller så är det så att batterierna i eTron klarar betydligt mer än Audi tillåter men spänningen begränsar effekten de kan få ut från laddarna helt enkelt.
Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
räckvidden går ju ner på etron så fort det kommer starkare versioner, en RS hade kanske fått räckvidd under 300km
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ingen som är sugen på S förresten?
Är ju lite coolt med trimotor, men synd de inte kunde klämma upp effekten till säg 600hk.
Men då hade den väl hotat RS Q8 för mkt...
räckvidden går ju ner på etron så fort det kommer starkare versioner, en RS hade kanske fått räckvidd under 300km
Borde dom ju kunna lösa genom att bara ha en motor aktiv tex.
En Model S P Raven är ju extremt effektiv då den driver på främre motorn.
2.56 kWh/mil i 120 km/h. Det ska jämföras med 3.08 kWh/mil för e-Tron 55. Det ger 24.7 mils räckvidd för Sportback 50 vs 27 mil för vanliga, 55 i 120 km/h. Bra att hålla nere luftmotståndet.
I 90 km/h förbrukar den 2.01 kWh/mil vilket ger 31.8 mils räckvidd. Skillnaden mot e-Tron 55 är då inte oväntat lite mindre förbrukningsmässigt och följdaktligen större räckviddsmässigt, 2.25 kWh/mil, 37 mils räckvidd.
Synd bara att Sportback är betydligt dyrare än vanliga e-Tron.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
2.56 kWh/mil i 120 km/h. Det ska jämföras med 3.08 kWh/mil för e-Tron 55. Det ger 24.7 mils räckvidd för Sportback 50 vs 27 mil för vanliga, 55 i 120 km/h. Bra att hålla nere luftmotståndet.
I 90 km/h förbrukar den 2.01 kWh/mil vilket ger 31.8 mils räckvidd. Skillnaden mot e-Tron 55 är då inte oväntat lite mindre förbrukningsmässigt och följdaktligen större räckviddsmässigt, 2.25 kWh/mil, 37 mils räckvidd.
Synd bara att Sportback är betydligt dyrare än vanliga e-Tron.
Den verkar lite mer effektiv än vanliga. 50 går lite snålare generellt är min erfarenhet. Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens. I ösregn och motvind möjligen. Mäter rätt ofta och utan vind, torr väg, dryga 20 grader och med 21” så drar min i 120 ca 2.6-2.7. Björn nämnde väl även det i klippet att förhållandena inte var likvärdiga. I 80 ligger förbrukningen under 2.0. Har knappt gjort ngn längre resa under 2.0 men väl under 2.1 (25 mil) med full packning och hastighetsgränser mellan 110 och 80 plus så klart tillhörande rondeller och kortare 70-sträckor. Har ej den uppdaterade versionen heller som ju bör vara lite snålare med fullt frånkopplad främre motor.
Väljer man 19-tummare på det så är det väl bara att dra av 7-10% kanske.
Såhär ser min förbrukning ut just nu. Vanglig svensk landsväg, alltså allt från 70 till 100-vägar. Sen kan det hända att det ingår lite moms också. Blandat sol och ösregn, det går nästan att se på staplarna när vägarna var torra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens.
Här är ett till test med samma förbrukning, nextmove, tyskar som testar:
3.05 kWh/mil i 120 km/h på Autobahn. Tror man ska vara lite försiktig med att förkasta tester som gissningsvis är mer exakta när det gäller medelhastighet än egna anekdoter. Sen var det tyska testet vid lite sämre väglag. lägre temperatur. Samtidigt så kanske Björn tester i lite mer kuperad terräng. Så använd om inte annat siffrorna mer relativt. "Sportback förbrukar en viss % mindre än icke Sportback i högre hastigheter".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Inte supermycket vorsprung när det gäller förbrukning.
Inte direkt, men 3.05 kWh/mil för e-Tron vs 24.8 kWh/mil för X är rätt intressant om man ser till Sportback vs icke Sportback i Björns test, 3.08 vs 2.56. Det är väldigt nära procentuellt sett. Sportback hade enligt nextmoves test förbrukat 2.53 kWh med den procentsatsen. I princip samma förbrukning som Model X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fast för att uppnå en genomsnittshastighet på 120 måste man köra bra fort, förutsatt de räknar in hela sträckan, dvs från start till stopp. Annars menar de maxhastighet, och det är inte samma sak. Men ~3kWh/mil för en snitthastighet på 120 är inte orealistiskt. Det kan man ändå i princip bara åstadkomma på en tysk motorväg utan hastighetsbegränsning, helt utan köer eller vägbyggen.
Min bil har en total genomsnittshastighet runt 60km/h efter 2000 mil. Det låter galet lågt, så långsamt kör man ju typ aldrig. Men räknar man in allting så blir det så.
Att Björn Nyland ska kunna uppnå en snitthastighet på 120 i Norge tvivlar jag på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har för mig att han brukar göra 120 km/h testerna i Sverige. Sen visar han oftast också den uppmätta medelhastigheten, i Sportback fallet var det 113 km/h.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Men att en 55 med 20” skulle förbruka över 3 kWh/mil i 120 vid sommartemperatur är nonsens.
Här är ett till test med samma förbrukning, nextmove, tyskar som testar:
3.05 kWh/mil i 120 km/h på Autobahn. Tror man ska vara lite försiktig med att förkasta tester som gissningsvis är mer exakta när det gäller medelhastighet än egna anekdoter. Sen var det tyska testet vid lite sämre väglag. lägre temperatur. Samtidigt så kanske Björn tester i lite mer kuperad terräng. Så använd om inte annat siffrorna mer relativt. "Sportback förbrukar en viss % mindre än icke Sportback i högre hastigheter".
Du hänvisar till ett vintertest. Det här gäller sommartemperaturer. Säkerligen över 30 på vintern men jag har rätt bra koll på vad bilen förbrukar och det är inte 30 vid 120 km/h och sommar. TB hänvisar ju själv till att siffran på 30,8, eller vad det var, inte är direkt jämförbar utan gissar 28 en "good day" för 55 vilket låter rimligare. Han körde i 13,5 grader i testet av 55.
Har för mig att han brukar göra 120 km/h testerna i Sverige. Sen visar han oftast också den uppmätta medelhastigheten, i Sportback fallet var det 113 km/h.
Hans 90-test av 55 var i Sverige medan han körde 3-mils stinter i Norge på kvällen för 120-testet.