Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Det där är intressant. Jag tycker iofs inte att det går åt särskilt mycket spolarvätska. Jag har bara fyllt på två gånger sedan jag fick bilen i våras.
Men den rengör faktiskt backkameran automatiskt titt som tätt. Det gör den i princip varje gång den tror att jag ska stanna. Det är nåt nytt som den inte har gjort tidigare. Jag kan inte minnas att jag har ändrat någon inställning eller så. Går den efter årstiden eller ser den att backkameran är skitig?
Den verkar även spola rent Night Vision kameran men det känns som att den funktionen är kopplad till den vanliga vindrutespolarspaken.
Men den rengör faktiskt backkameran automatiskt titt som tätt. Det gör den i princip varje gång den tror att jag ska stanna. Det är nåt nytt som den inte har gjort tidigare. Jag kan inte minnas att jag har ändrat någon inställning eller så. Går den efter årstiden eller ser den att backkameran är skitig?
Den verkar även spola rent Night Vision kameran men det känns som att den funktionen är kopplad till den vanliga vindrutespolarspaken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.mati skrev:Det där är intressant. Jag tycker iofs inte att det går åt särskilt mycket spolarvätska. Jag har bara fyllt på två gånger sedan jag fick bilen i våras.
Men den rengör faktiskt backkameran automatiskt titt som tätt. Det gör den i princip varje gång den tror att jag ska stanna. Det är nåt nytt som den inte har gjort tidigare. Jag kan inte minnas att jag har ändrat någon inställning eller så. Går den efter årstiden eller ser den att backkameran är skitig?
Den verkar även spola rent Night Vision kameran men det känns som att den funktionen är kopplad till den vanliga vindrutespolarspaken.
Re: Audi e-tron
Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.Jerker skrev:Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Upplever inte att den drar mycket spolarvätska. Fyllt på ngn liter eller två sedan oktober och redan kört 600 mil. Kameran rengörs när man spolar bakrutan. Finns en knapp för det när man backar också men den hinner oftast inte pumpa fram ngt tycker jag.Moelito skrev:Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Kanske har du ngt läckage?
Re: Audi e-tron
Precis. Om Tesla ska kunna få sin AP att fungera så måste de ju se till att kamerorna hålls rena, annars faller ju hela konceptet. Eller blir AP bara nåt för soliga Kalifornien?mati skrev:Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.Jerker skrev:Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
Re: Audi e-tron
Jag har märkt samma sak. Jag har använt mer spolarvätska första halvåret med eTron än jag gjorde på 3 år med förra bilen.Moelito skrev:Måste höra om någon annan har liknande problem... Nu när det är allmänt kladdigt ute, hur ofta behöver ni fylla på spolarvätska? Etron verkar ju automatiskt rengöra iaf backkameran, kanske även framlycktorna men inte säker. Jag har nu behövt fylla på spolarvätska 2 ggr på två-tre veckor utan att ha använt manuell spolning speciellt mycket. Idag kom varningsikonen upp igen efter mindre än en vecka sedan jag sedan fyllde på 1,5 liter (eller om det var 2,5l) . Misstänker att det är läckage någonstans.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Ja det verkar så, tyvärr... Och här sommartidJerker skrev:Precis. Om Tesla ska kunna få sin AP att fungera så måste de ju se till att kamerorna hålls rena, annars faller ju hela konceptet. Eller blir AP bara nåt för soliga Kalifornien?mati skrev:Den bilen som är överlägsen i den punkten är faktiskt Golfen. Där sitter kameran nämligen bakom VW-emblemet som samtidigt är "handtaget" för bagageluckan. Den fälls ut när man backar. Vid vanlig körning är kameran alltså gömd under VW-emblemet så att den aldrig exponeras för kladd och regn. Den kan inte bli skitig. Det funkar naturligtvis bara eftersom kameran inte används för nåt annat än vid backning. Tesla använder ju den för autopiloten. Samtidigt hjälper det föga när den är igenkletad.Jerker skrev:Här är ett område där Audi är totalt överlägsen Tesla. Backkameran är helt värdelös om det är lite regnigt eller kladdigt väder.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Jag tyckte att kameran på min AP2 Model S hölls betydligt renare än den som satt på min första pre-AP Model S. På den bilen var kameran skitig efter några meter i regnväder. Den nya verkar ha nån form av ytskikt som gör att kletet fäster lite sämre. Men det är fortfarande för dåligt om kameran ska kunna användas under färd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nu fyllde jag iaf på 3 liter spolarvätska idag igen. Får se hur länge det räcker den här gången...
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det är under den senaste månaden som min e-tron spolar av främre kameran varje gång jag startar. Den som sitter i frontspoilern under grillen, det är inte samma kameralins som nattsiktskameran.
Om radion är avstängd hörs det tydligt, testade att rengöra hela kameran jättenoga, men när jag sedan startade bilen så spolar den av kameran direkt igen.
Måste väl finnas någon sensor som styr detta, frågan är var den sitter?
Backkameran brukar rengöras om backen läggs i, den finns även en knapp för att manuellt rengöra backkamera vid släpvagnsmenyn.
Brukar använda den när jag ska koppla på släpet, så jag ser kroken och stödlinjen tydligt.
Det har varit väldigt skitigt på vägarna runt Mälardalen de senaste veckorna.
Om radion är avstängd hörs det tydligt, testade att rengöra hela kameran jättenoga, men när jag sedan startade bilen så spolar den av kameran direkt igen.
Måste väl finnas någon sensor som styr detta, frågan är var den sitter?
Backkameran brukar rengöras om backen läggs i, den finns även en knapp för att manuellt rengöra backkamera vid släpvagnsmenyn.
Brukar använda den när jag ska koppla på släpet, så jag ser kroken och stödlinjen tydligt.
Det har varit väldigt skitigt på vägarna runt Mälardalen de senaste veckorna.
Re: Audi e-tron
Precis, men även backkameran rengörs titt som tätt automatiskt. Rätt kladdigt här på västkusten medOff Grid Byggaren skrev:Det är under den senaste månaden som min e-tron spolar av främre kameran varje gång jag startar. Den som sitter i frontspoilern under grillen, det är inte samma kameralins som nattsiktskameran.
Om radion är avstängd hörs det tydligt, testade att rengöra hela kameran jättenoga, men när jag sedan startade bilen så spolar den av kameran direkt igen.
Måste väl finnas någon sensor som styr detta, frågan är var den sitter?
Backkameran brukar rengöras om backen läggs i, den finns även en knapp för att manuellt rengöra backkamera vid släpvagnsmenyn.
Brukar använda den när jag ska koppla på släpet, så jag ser kroken och stödlinjen tydligt.
Det har varit väldigt skitigt på vägarna runt Mälardalen de senaste veckorna.
Man tycker väl iof att 3 liter borde räcka lite längre än en vecka.. Kör iof ca 7 mil varje vardag men ändå. Lite surt att behöva åka till macken och tanka spolarvätska oftare än man tankade sin fossilbil.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Hej,
Nu har det hänt lite med min beställning. Bilen producerades v 48 dvs för lite mer än en vecka sen. I torsdags fick jag veta från säljaren att Audi fakturerat bilen så den ”är inte långt borta” och han sa även att den är på väg till Sverige men kunde inte se var. Har någon en känsla för vad dessa utsagor betyder i dagar/tid till leverans? Man hoppas ju innan jul.
Nu har det hänt lite med min beställning. Bilen producerades v 48 dvs för lite mer än en vecka sen. I torsdags fick jag veta från säljaren att Audi fakturerat bilen så den ”är inte långt borta” och han sa även att den är på väg till Sverige men kunde inte se var. Har någon en känsla för vad dessa utsagor betyder i dagar/tid till leverans? Man hoppas ju innan jul.
Re: Audi e-tron
Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
Re: Audi e-tron
Ja, det stämmer. Jag hade en lånebil ett tag som gick på 21". Merförbrukningen mot mina 19" var rätt kraftig, uppskattningsvis 20%. Det var snäppet till omöjligt att hamna under 30 kWh/100km, även på långsamma landsvägar. Helt sjukt. Min egen bil ligger i snitt (allting inräknat) under 24.OTP skrev:Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
E-tron är ju redan i standardutförande knappast en snål bil, så sett är 21" verkligen bara för den som tycker att stora hjul är viktigare än allt annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag har 21-tummare och de drar mer men absolut inga problem att komma under 30 på längre körningar. Har aldrig varit över 30 med varken sommar- eller vinterdäck (20” på vintern). Har heller inte hunnit köra på sommaren utan bara höstkörning. Ligger på 28 i snitt alles och då är det 200 mil sommar och 400 mil vinterdäck. Lägsta förbrukning långresa med sommardäck är knappa 25 (motorväg och genom stockholm) och samma sträcka med vinterdäck precis under 23.mati skrev:Ja, det stämmer. Jag hade en lånebil ett tag som gick på 21". Merförbrukningen mot mina 19" var rätt kraftig, uppskattningsvis 20%. Det var snäppet till omöjligt att hamna under 30 kWh/100km, även på långsamma landsvägar. Helt sjukt. Min egen bil ligger i snitt (allting inräknat) under 24.OTP skrev:Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
E-tron är ju redan i standardutförande knappast en snål bil, så sett är 21" verkligen bara för den som tycker att stora hjul är viktigare än allt annat.
Re: Audi e-tron
Finns det någon samband med Night vision och hög förbrukning av spolarvätska?
Chefens etron gör av med massa spolarvätska är påfyllning efter 2-3 veckor.
Chefens etron gör av med massa spolarvätska är påfyllning efter 2-3 veckor.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Audi e-tron
Lyckats komma ner till 26 med mina 21 tummare på en 3-milssträcka men det är inte lättmati skrev:Ja, det stämmer. Jag hade en lånebil ett tag som gick på 21". Merförbrukningen mot mina 19" var rätt kraftig, uppskattningsvis 20%. Det var snäppet till omöjligt att hamna under 30 kWh/100km, även på långsamma landsvägar. Helt sjukt. Min egen bil ligger i snitt (allting inräknat) under 24.OTP skrev:Såg frågan var uppe i tråden om 50.. tänker det finns fler med erfarenhet av 55 som kan dela med sig. Ryktas ju att 21 tums fälgar drar ner räckvidden rätt så mycket, stämmer det?
E-tron är ju redan i standardutförande knappast en snål bil, så sett är 21" verkligen bara för den som tycker att stora hjul är viktigare än allt annat.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Verkar så! Se ovan. Jag har dock inte night vision men det går åt en väldans massa spolarvätska iaf. Idag på turen "släppa barnen vid skolan - 3 mil till jobbet" hörde jag spolarvätska pumpen (arna?) mist 4 ggr, dvs de rengjorde kamerorna automatiskt.frippan skrev:Finns det någon samband med Night vision och hög förbrukning av spolarvätska?
Chefens etron gör av med massa spolarvätska är påfyllning efter 2-3 veckor.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Jag har varit inne på verkstan och bokat tid idag. Det är några barnsjukdomar som behöver åtgärdas. Bakljuset spökar ibland och bilen indikerar att det är nåt fel. Det händer bara ibland och varje gång jag tror att det har självläkt dyker felet upp igen. Enligt verkstan behöver hela bakre ljusrampen bytas ut. Känns ju lite onödigt ur hållbarhetssynpunkt. Men men... Tydligen ett inte helt ovanligt fel.
Sen fick jag lite problem med dörrhandtaget vänster bak. Det går lite trögt ibland och bilen säger då att det är fel på centrallåset. Även detta händer enbart sporadiskt och det handlar tydligen om en vajer som måste bytas. Även detta är ett känt fel.
- Är det inget mer du upplever, frågade de mig. Nä, inget jag kan komma på. Men tydligen finns det en hel drös med saker som vissa kunder har klagat över. Det mesta åtgärdas via mjukvaruupdateringar som jag förstår.
Under tiden som bilen är inne på verkstan får jag en låne e-tron. Det var inget snack om nånting annat längre. De har börjat förstå att en elbilist inte vill ha avgasbilar som lånebil.
Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
Sen fick jag lite problem med dörrhandtaget vänster bak. Det går lite trögt ibland och bilen säger då att det är fel på centrallåset. Även detta händer enbart sporadiskt och det handlar tydligen om en vajer som måste bytas. Även detta är ett känt fel.
- Är det inget mer du upplever, frågade de mig. Nä, inget jag kan komma på. Men tydligen finns det en hel drös med saker som vissa kunder har klagat över. Det mesta åtgärdas via mjukvaruupdateringar som jag förstår.
Under tiden som bilen är inne på verkstan får jag en låne e-tron. Det var inget snack om nånting annat längre. De har börjat förstå att en elbilist inte vill ha avgasbilar som lånebil.
Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
För dyrt? Är det inte olika typer på olika sidor? Tror att det kostar en hel del med två olika uttag.mati skrev:Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
Re: Audi e-tron
Så....det är inte BARA Tesla som dras med kvalitetsproblem på runt miljonen-bilar....mati skrev:Jag har varit inne på verkstan och bokat tid idag. Det är några barnsjukdomar som behöver åtgärdas. Bakljuset spökar ibland och bilen indikerar att det är nåt fel. Det händer bara ibland och varje gång jag tror att det har självläkt dyker felet upp igen. Enligt verkstan behöver hela bakre ljusrampen bytas ut. Känns ju lite onödigt ur hållbarhetssynpunkt. Men men... Tydligen ett inte helt ovanligt fel.
Sen fick jag lite problem med dörrhandtaget vänster bak. Det går lite trögt ibland och bilen säger då att det är fel på centrallåset. Även detta händer enbart sporadiskt och det handlar tydligen om en vajer som måste bytas. Även detta är ett känt fel.
- Är det inget mer du upplever, frågade de mig. Nä, inget jag kan komma på. Men tydligen finns det en hel drös med saker som vissa kunder har klagat över. Det mesta åtgärdas via mjukvaruupdateringar som jag förstår.
Under tiden som bilen är inne på verkstan får jag en låne e-tron. Det var inget snack om nånting annat längre. De har börjat förstå att en elbilist inte vill ha avgasbilar som lånebil.
Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Audi e-tron
Det där att LED-ljus går sönder verkar drabba typ alla.
Blev omkörd av en BMW med flimrande bakljus häromdan.
Förstår inte varför det skall vara så svårt att få dem att hålla. De "ska" ju ha enormt mkt längre livslängd i teorin.
Är det styrelektroniken som fallerar eller vad?
Blev omkörd av en BMW med flimrande bakljus häromdan.
Förstår inte varför det skall vara så svårt att få dem att hålla. De "ska" ju ha enormt mkt längre livslängd i teorin.
Är det styrelektroniken som fallerar eller vad?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
På höger sida är det en typ 2 kontakt utan DC-laddning, med sin låsningsfunktion, en eldriven lucka och belysning. Och så kabel till växelriktaren, kan väl inte vara så kostsamt.Jerker skrev:För dyrt? Är det inte olika typer på olika sidor? Tror att det kostar en hel del med två olika uttag.mati skrev:Jag fick reda på att e-tron från och med nästa år inte längre kommer att få dubbla ladduttag av okänd anledning. Mycket trist, för det är verkligen en bra grej. Man kan ju undra vad Audi håller på med.
Väldigt praktiskt som sagt, men det kanske är få som väljer denna option då prislappen är 4100:-
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Off Grid Byggaren skrev:Min bil är byggd i april och levererad i maj.Nilp skrev:Ok, om du får mer info om vad uppdateringen innebär hade det varit intressant att veta samt din upplevelse efter uppdateringen. På en så pass ny produkt och teknik så vill man ju ha en jämn ström av uppdateringar och inte vänta på nästa service tillfälle som enligt min bil är 701 dagar bortOff Grid Byggaren skrev:Uppdateringen kom tydligen under förra veckan. Var en rätt lång lista med kryptiska benämningar, vet inte vad som igår.Tråkigt med så mycket fel som poppar upp!
Du råkar inte veta när denna uppdatering kom, vad den innehöll? Det har ryktas om en BMS uppdatering, frågan är om det kommer i denna?
Har leverans av min bokad till den 2e december, får nog plinga till och se till att ÅF ser över allting innan dess.
Det går inte att uppdatera OTA på detta i nuläget, endast GPS-kartorna och multimedia verkar ha den funktionen.
Följande uppdateringar håller verkstaden på med just nu. Hoppas det löser problemen med skumma felmeddelanden.
Nu har jag kört några veckor och 200 mil efter uppdateringarna, inga felmeddelanden har dykt upp ännu.
Så det verkar funka för min del ivarjefall.
Re: Audi e-tron
Knappast. Är det nån som har påstått det? E-tron har en hel drös med barnsjukdomar. Visserligen inte lika många som min Model S hade, men det spelar inte så stor roll heller. Det finns nämligen en stor skillnad. Audi-verkstaden kan jag ringa till, eller mejla, eller bara åka förbi efter lunch, så som idag. De vet vem jag är, de frågar mig när det passar mig bäst, och så bokar de en tid utifrån mina önskemål. Reservdelar finns tillgängliga, det tar någon dag att ta hem dem (dragkrokar räknas inte som reservdel ). Det är inte i första hand antalet fel på en bil som bestämmer om man är nöjd eller missnöjd, det är serviceorganisationen som tar hand om felen och deras agerande gentemot mig som kund.Walker skrev:Så....det är inte BARA Tesla som dras med kvalitetsproblem på runt miljonen-bilar....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14