Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Laban skrev:
Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Om nu Skoda vågar lansera sin Enyaq som konceptbilen ser ut.
Så tycker jag Skoda Enyaq är snyggare än Audi e-tron.
skoda-vision-iv-concept.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

dd88 skrev:
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Jag tycker att det är fult med grill. PS2:ans är helt ok men de enorma grillar som är på modet numera ser fördjävligt ut enligt mitt tycke och smak. BMW, Audi, Toyota... Att de också är en kvarleva från fossilbilar gör inte saken bättre.

Få se nu, jag gjorde en om än av ganska tveksam kvalitet photoshop av Sportback utan grill. Ska försöka leta fram den.

Nu så, ligger faktiskt i denna tråd men här kommer den igen. Inte Sportback då, minnet är bra men kort:

Bild
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

dd88 skrev:
Laban skrev:
Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Vad är det för fel med ett fejkat hästhuvud fram på sin bil? Det är ju fint med det naturliga... Är ju en smaksak om man gillar det eller ej, eller hur?

Eller vad sägs om fejkade motorljud? Eftersom bilar har väsnats de senaste hundra åren så måste dom ju alltid fortsätta att göra det. Eller?!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Audi e-tron

Inlägg av nek0 »

Teslaspolen skrev:
dd88 skrev:
Laban skrev:
Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Vad är det för fel med ett fejkat hästhuvud fram på sin bil? Det är ju fint med det naturliga... Är ju en smaksak om man gillar det eller ej, eller hur?

Eller vad sägs om fejkade motorljud? Eftersom bilar har väsnats de senaste hundra åren så måste dom ju alltid fortsätta att göra det. Eller?!
Eller om Tesla inte har grill behöver ingen annan ha den heller?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Eller om Tesla inte har grill behöver ingen annan ha den heller?
Nu är det inte bara Tesla som inte har en traditionell grill. Kolla ex Porsche, även fossila då. VW's ID koncept:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Laban skrev:
dd88 skrev:
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Jag tycker att det är fult med grill. PS2:ans är helt ok men de enorma grillar som är på modet numera ser fördjävligt ut enligt mitt tycke och smak. BMW, Audi, Toyota... Att de också är en kvarleva från fossilbilar gör inte saken bättre.

Få se nu, jag gjorde en om än av ganska tveksam kvalitet photoshop av Sportback utan grill. Ska försöka leta fram den.

Nu så, ligger faktiskt i denna tråd men här kommer den igen. Inte Sportback då, minnet är bra men kort:

Bild
Ser ut lite som en mussla.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Fredrik j skrev:
Ser ut lite som en mussla.
Haha. Kanske beror på de lite mer entoniga delarna i min amatörmässiga "photoshop", eller Gimp då. Man får kisa lite så ser det bättre ut :-)

Men oavsett det så tycker jag den blir betydligt snyggare utan grill.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Skillnaden mot vanliga verkar knappt noterbar. Känns som ett stort "meh ".
Kanske kanske de gjort detta som en förberedelse för en RS-modell dock?
När Tesla släpper Plaid, då kommer étron RS med 7-800hk och större batteri(med 800V från taycan).
Nog liten(obefintlig) risk, men då hade dom ju försökt åtminstone...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Laban skrev:
dd88 skrev:
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Jag tycker att det är fult med grill. PS2:ans är helt ok men de enorma grillar som är på modet numera ser fördjävligt ut enligt mitt tycke och smak. BMW, Audi, Toyota... Att de också är en kvarleva från fossilbilar gör inte saken bättre.

Få se nu, jag gjorde en om än av ganska tveksam kvalitet photoshop av Sportback utan grill. Ska försöka leta fram den.

Nu så, ligger faktiskt i denna tråd men här kommer den igen. Inte Sportback då, minnet är bra men kort:

Bild
Nu är det ju inte storleken på grillen vi snackar om, utan dess vara eller icke vara.

Men med tanke på hur provocerade många blir av det så är det troligtvis som du skrev, det är arvet från fossilbilen som gör så ont. Tror det handlar mer om det än utseendet.

Sen håller jag med om att det finns fula grillar, men att principiellt vara mot grillen (oavsett om den fyller en funktion eller ej) tycker jag bara är orationellt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

dd88 skrev:
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll. /...
...och det här kommer förhoppningsvis bli tydligt ju fler snygga elbilar som lanseras... Ford Mustang Mach-E tycker jag är en hint.

Jag ogillar dock personligen allt som är SUV eller det minsta likt en SUV. Tycker det är riktigt synd att Audi och Merc lanserade SUVar som sina första elbilar. Och rätt otroligt att det inte finns en enda vettig el-kombi med hyfsad dragvikt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

nek0 skrev:
Teslaspolen skrev:
dd88 skrev:
Laban skrev:
Den röda fungerar hyfsat med grill. Den blå lite mindre, hade dock varit väldigt snygg utan grill. Synd att Audi är så fega där. Inte bara Audi iofs då (Nissan Ariya osv..) men lite mer vorsprung tack.
Vad är det egentligen för fel med grill? En bil blir inte automatiskt snyggare utan (eller med för den delen). Det är fronten i sin helhet som spelar roll.

Får snarare känslan av att det har blivit en principsak, vilket är löjligt.
Vad är det för fel med ett fejkat hästhuvud fram på sin bil? Det är ju fint med det naturliga... Är ju en smaksak om man gillar det eller ej, eller hur?

Eller vad sägs om fejkade motorljud? Eftersom bilar har väsnats de senaste hundra åren så måste dom ju alltid fortsätta att göra det. Eller?!
Eller om Tesla inte har grill behöver ingen annan ha den heller?
Det har jag ingen åsikt om. :) Tycker S blev bra mycket snyggare utan noskonen. Men finns ju andra exempel på lyckade designer utan fejkgrill också, Hyundai Kona och VW ID3 dyker upp på en gång, eller Honda e.

Sedan finns det halvbra designer också. Hyundai Ioniq har en sorts fejkad grill (fast den är slät) på den äldre modellen. Den nya är betydligt mer påtagligt och ser i min mening rätt illa ut.

Sefan har vi som sagt traditionellt utseende på bilar, så som e-Tron och I-Pace. Gillar designen på båda, utom just fronten som bara ser konstigt ut med ett gapande hål.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

etron.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Audi är långt ifrån felfria.
Har själv kört en Audi Quattro och när den nästan nya bilen bara dog( på grund av att huvudkabeln till stora datorn lossnade).
Så ville man hävda att jag inte var berättigad till Non-stop garanti och att jag skulle stå för bärgning själv.
Efter en väldigt massa tjafs fick jag till slut rätt. Men varför ska man måsta bråka hela tiden om helt onödiga saker?

Och när jag körde en Audi e-tron 55 Quattro och den gick sönder och jag ringde Audi för att få bärgning.
Då var felet inte tillräckligt "allvarligt" så jag fick ingen bärgning.

Alla bilar går sönder, inklusive Toyota som jag håller högt.

Men det är stor skillnad på hur man som kund blir behandlad då det uppstår problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Audi e-tron

Inlägg av d3marcus »

Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
48AF257A-401F-4478-AAE2-8DC4D2D8003E.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

hooked skrev:
etron.png
Jag känner igen många av dessa fel. Jag hade de flesta av dem, och några till. E-tron är som sagt långt ifrån felfri. Men jag kan åka till verkstaden över lunchen, får en tid mer eller mindre omgående, reservdelarna brukar vara framme dagen efter. Felen åtgärdas alltid till min belåtenhet. Bilen är alltid fulladdad när jag hämtar den. Bemötandet är professionellt, trevligt och effektivt. Och de drar sig inte heller för att jobba övertid när bilen av någon anledning inte är färdig som planerat.
Det är så smidigt det bara kan bli, och tidförlusten och besväret för mig är försumbart när det uppstår fel på bilen.
Bilar är komplicerade apparater. Att de krånglar är tråkigt men det accepterar jag. Bemötandet och hanteringen är det som är viktigt för att man ändå ska känna sig nöjd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Spännande info:
Tesla modell S:
Göra om köp, 95%
Garantinöjdhet, 94%


Audi e-tron
Göra om köp, 85%
Garantinöjdhet, 89%


Dom 3 senaste bilarna jag haft är Tesla, Toyota och Audi.
Av dom 3 har jag fått klart sämst bemötande hos Audi när jag fått problem.

Där jag bor åker folk inte längre till Audi och servar bilen.
Man åker till Mekonomen.

Åter igen, ska det vara så svårt att nå upp till Toyotas
kundvårds nivå?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Remuz »

Toyota behöver inte vårda kunden eftersom dom bara ser kunden när denna är inne på service en gång per år eller vad det nu kan vara. Min Toyota Verso är den bil jag haft som haft minst fel (0). 1.6L diesel gav ju inga sträckningar i nacken direkt när man körde iväg, men 7sits, massa bagageplats, drag och aldrig trasig.

Är ju en annan tid i livet nu utan bakåtvända barnstolar, rullstol, barnvagn och dubbelvagn, men en Toyota el-bil i storlek som model 3 skulle jag kunna tänka mig om pris/prestanda är vettig.

Har aldrig haft en Audi så detta utvik får gå på OT-kontot.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
Model 3 verkar dels ha mindre fel dels nöjdare ägare än étron alltså.
Tesla blir bättre och bättre, Model Y lär slå étron med hästlängder. :mrgreen:

Också intressant att Teslas verkstad faktiskt får högre snittbetyg än samtliga övriga.
Raka motsatsen mot allt gnäll på detta forum.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
d3marcus skrev:
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
.....
Också intressant att Teslas verkstad faktiskt får högre snittbetyg än samtliga övriga.
Raka motsatsen mot allt gnäll på detta forum.
Inget konstigare än det som ofta hörts här också, att dom som är missnöjda hörs mest på ett forum som detta,
medans den där undersökningen såklart representerar medlet av alla kunder :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

d3marcus skrev:
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
Det som är väldigt mycket mer relevant är hur många som är nöjda köpare/ägare. Tesla är fullständigt överlägsna på detta.

Så tror man på statistiken om att Tesla har mycket fel så bör man också inse att Teslas bilar är helt överlägsna. För hur ska man annars förklara att Teslas ägare är så mycket nöjdare TROTS (de enligt statistiken) frekventa problemen?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
d3marcus skrev:
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
Det som är väldigt mycket mer relevant är hur många som är nöjda köpare/ägare. Tesla är fullständigt överlägsna på detta.

Så tror man på statistiken om att Tesla har mycket fel så bör man också inse att Teslas bilar är helt överlägsna. För hur ska man annars förklara att Teslas ägare är så mycket nöjdare TROTS (de enligt statistiken) frekventa problemen?
Ja det ligger definitivt något i att användarna anser att deras bilar är överlägsna. Har sett samma tendenser hos andra bilägare tidigare (Porscheägare...), där åsikterna tenderar att dra sig åt det nykristna hållet, men inte till denna grad.

Tror att användarna kommer mogna när väl Tesla har mognat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Curik »

dd88 skrev:
Legato skrev:
d3marcus skrev:
Stats från senaste numret av AMS. E-tron har 48% garantifel vilket är skyhögt inom fordonsbranschen. Dock inte lika högt som Tesla som ju har flest garantifel av alla fordonstillverkare i världen. Model X ligger på 80%!
Det som är väldigt mycket mer relevant är hur många som är nöjda köpare/ägare. Tesla är fullständigt överlägsna på detta.

Så tror man på statistiken om att Tesla har mycket fel så bör man också inse att Teslas bilar är helt överlägsna. För hur ska man annars förklara att Teslas ägare är så mycket nöjdare TROTS (de enligt statistiken) frekventa problemen?
Ja det ligger definitivt något i att användarna anser att deras bilar är överlägsna. Har sett samma tendenser hos andra bilägare tidigare (Porscheägare...), där åsikterna tenderar att dra sig åt det nykristna hållet, men inte till denna grad.

Tror att användarna kommer mogna när väl Tesla har mognat.
Ja, erkänd nöjdhet är sällan rationellt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Eller så är det mer än bara antalet fel på bilen som avgör hur nöjd man är.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Återigen, det är inte bara bilen i sig som avgör hur nöjd man är. Det är hela paketet. Den perfekta bilen strular inte alls och det är såklart en bra förutsättning till att börja med. Men om bilen krånglar så är tillgängligheten till bra och snabb service nästan lika mycket värt som en krångelfri bil.
Är man inte nöjd med sin verkstad så går man till en annan. Jag tycker det är lite orättvist att säga att ett märke har dålig service när det egentligen är en viss återförsäljare som är dålig. Det har ju egentligen ingenting med själva bilen eller märket att göra. Oftast finns ju flera återförsäljare av samma märke inom ett rimligt avstånd, om man nu bortser från exklusiva märken. Och Tesla då.
Jag hade varit mycket mer nöjd med min förra Tesla om jag hade haft närmare till servicen. Säg att jag hade bott i Mölndal så är jag säker på att allt strul inte hade påverkat mig nämnvärt, och jag hade kanske tillhört de 95% som hade kunnat tänka sig köpa samma bil igen.
Jag är jättenöjd med min e-tron, men när jag får frågan om jag skulle köpa samma bil igen så är mitt svar ändå högst troligen nej. Allt är inte svart eller vitt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar