Jo så fungerar det. Det är ren matematik. Räknar du in hinder och att du kör av så har du uppenbarligen inte hållt 120-130 hela tiden.
Du missar min poäng. Det är inte ren matematik att ge sig ut på vägar och provköra.
Det är ren matematik att om man håller 120-130 km/h en viss sträcka så blir snitthastigheten alltid över 120 km/h.
Det är detta som är det fina med matematik imo, det är en exakt vetenskap med rätt och fel. Det finns inga subjektiva åsikter att värdera.
Att snitthastigheten blir lägre om man då och då kör under 120 km/h är självklart, men då har man som sagt inte kört hela sträckan med hastighet 120-130 km/h och då har vi en helt annan diskussion.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jo så fungerar det. Det är ren matematik. Räknar du in hinder och att du kör av så har du uppenbarligen inte hållt 120-130 hela tiden.
Du missar min poäng. Det är inte ren matematik att ge sig ut på vägar och provköra.
Det är ren matematik att om man håller 120-130 km/h en viss sträcka så blir snitthastigheten alltid över 120 km/h.
Det är detta som är det fina med matematik imo, det är en exakt vetenskap med rätt och fel. Det finns inga subjektiva åsikter att värdera.
Att snitthastigheten blir lägre om man då och då kör under 120 km/h är självklart, men då har man som sagt inte kört hela sträckan med hastighet 120-130 km/h och då har vi en helt annan diskussion.
Mot bättre vetande svarar jag dig igen, men detta blir den sista gången.
Det är så många felkällor i en sån här provkörning. De hävdar en sak, men hur kan vi veta att de verkligen gjort så? Naturligtvis har du rätt i att om man kört minst 120 och kanske mer så är naturligtvis snitthastigheten över 120, det fattar jag, jag är inte korkad på det viset. Men att de verkligen lyckats med detta när man är ute och kör på allmän väg, det är det jag ifrågasätter. Att tillämpa ren matematik ute på allmänna vägar, det är inte det lättaste. Det finns alltså fog för att ifrågasätta att uppgifterna de lämnar är helt tillförlitliga.
Jo så fungerar det. Det är ren matematik. Räknar du in hinder och att du kör av så har du uppenbarligen inte hållt 120-130 hela tiden.
Du missar min poäng. Det är inte ren matematik att ge sig ut på vägar och provköra.
Det är ren matematik att om man håller 120-130 km/h en viss sträcka så blir snitthastigheten alltid över 120 km/h.
Det är detta som är det fina med matematik imo, det är en exakt vetenskap med rätt och fel. Det finns inga subjektiva åsikter att värdera.
Att snitthastigheten blir lägre om man då och då kör under 120 km/h är självklart, men då har man som sagt inte kört hela sträckan med hastighet 120-130 km/h och då har vi en helt annan diskussion.
Mot bättre vetande svarar jag dig igen, men detta blir den sista gången.
Det är så många felkällor i en sån här provkörning. De hävdar en sak, men hur kan vi veta att de verkligen gjort så? Naturligtvis har du rätt i att om man kört minst 120 och kanske mer så är naturligtvis snitthastigheten över 120, det fattar jag, jag är inte korkad på det viset. Men att de verkligen lyckats med detta när man är ute och kör på allmän väg, det är det jag ifrågasätter. Att tillämpa ren matematik ute på allmänna vägar, det är inte det lättaste. Det finns alltså fog för att ifrågasätta att uppgifterna de lämnar är helt tillförlitliga.
Det enda jag svarade var att de hade uppgett en förbrukning vid snittfart 120 km/h. Mati jämförde det med att hålla 120-130 km/h vilket uppenbarligen är felaktigt (däremot hade 110-130 kunnat vara korrekt eller för den delen 0-130). Jag har inte lagt några värderingar i diskussionen överhuvudtaget.
Det du tar upp nu är ju en helt annan diskussion. Personligen ser jag inga som helst problem med att de skulle ha snittat 120 på Autobahn, jag brukar snitta betydligt mer än så. Trafikomständigheterna varierar kraftigt, periodvis är det mycket köer men ibland kan man köra i timmar och marscha 150. Generellt är ju bilar bra på att flytta sig i ytterfil också, så när det inte är kö brukar det rulla på riktigt bra. Jag har ingen aning om hur trafikerad just den aktuella sträckan är dock.
Slutligen så förstår jag inte relevansen av invändningen överhuvudtaget. På vilket sätt skulle detta tala för Audin? Om de nu uppgett en felaktig snitthastighet så är ju inte sannolikheten högre att det "drabbat" Audin än Teslan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Om de nu uppgett en felaktig snitthastighet så är ju inte sannolikheten högre att det "drabbat" Audin än Teslan.
Precis, det finns ju många invändningar mot t.ex. beräkningarna av räckvidd i videon, men själva poängen med testet tycker jag är just det att dom körde alla tre bilar samtidigt under exakt samma omständigheter. Det skulle vara mycket intressant att se samma test med högre hastighet, t.ex. 150km/h, jag gissar att skillnaden då blir ännu högre.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Om de nu uppgett en felaktig snitthastighet så är ju inte sannolikheten högre att det "drabbat" Audin än Teslan.
Precis, det finns ju många invändningar mot t.ex. beräkningarna av räckvidd i videon, men själva poängen med testet tycker jag är just det att dom körde alla tre bilar samtidigt under exakt samma omständigheter. Det skulle vara mycket intressant att se samma test med högre hastighet, t.ex. 150km/h, jag gissar att skillnaden då blir ännu högre.
/fth
Exakt. Rimligtvis drabbas Audin än värre vid högre hastighet. För mig är det som sagt en stor gåta att "autobahn-ingenjörerna" på Audi tar fram en bil som visar sig ganska usel på just autobahn...
Lite intressant detta med 21" fälgar också. För mig är det ytterligare en indicie på att de är fast i gammalt fossiltänk. Testarna hör av sig och frågar om de får låna en bil till ett test. Audi gör som man alltid gjort och skickar en bil som kommer se fin ut på alla bilder utan att reflektera över att räckvidden kommer drabbas, något som antagligen intresserar avsevärt fler potentiella köpare av en elbil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Många spekulationer om räckvidd. Mycket teori (och förhoppningar). Lite och osäker fakta.
Jag erinrar mig det praktiska försöket som gjordes från Haparanda till Ystad. Teslan överglänser tvåan tack vare större batteriet och SuC trots något högre förbrukning. Jaguar (lite lik E-tron?) misslyckades totalt på grund av en massa omständigheter varav konstruktionen var en?
Det är väl bara att vänta ut verkligheten. Det kommer ju en E-tron till Götene inom några veckor. Sen vet vi mer.
Nu har jag beställt första tillbehöret till min e-tron. Kudden kommer att ligga i baksätet och så kan folk sitta och klia sig i huvudet varför jag har lagt en bajskorv i min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kul video men även lite intressant att FC sväljer Audi reklamen i början att det är en sjukt bra fördel att bilen är tung, att man vinner massor av räckvidd på det genom regenerering. Sen I slutet av videon så kommer normal kritik mot vikten fram. Hehe....
Kul video men även lite intressant att FC sväljer Audi reklamen i början att det är en sjukt bra fördel att bilen är tung, att man vinner massor av räckvidd på det genom regenerering. Sen I slutet av videon så kommer normal kritik mot vikten fram. Hehe....
Han sa "i'm not to sure about that" angående Audis påstående att det inte alltid är en nackdel att bilen är tung. Så de svalde väl inte det helt. Sen är det förstås bra att en bil som är tung har bra regen kapacitet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det som betyder något är ju verkningsgraden i regen, inte hur stark den är. Det gäller ju att omvandla bilens kinetiska energi till el. Det är hur stora förlusterna i den omvandlingen är som är viktiga för räckvidden. Att man har stark regen betyder ju bara att man kan bromsa med större effekt, men då under kortare tid, så man tjänar inget på det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
att en tung bil är bra för att då får man mycket kinetisk energi via regen på nedvägen är endast bra om det går åt mindre energi uppför (vilket skulle göra bilen till världens första perpetual motion maskin) så jag se anledning att vara kritisk till det påståendet. har inte sett några siffror som tyder på att man kan spara energi med en tyngre bil.
Om man ser regeneringen isolerad så finns det naturligtvis mer kinetisk energi hos en tung bil som kan omvandlas till el, men då bortser man ju från det faktum att bilen tidigare måste ha förbrukat mer elektrisk energi för att skapa mer kinetisk energi hos den tunga bilen. Fast det är klart, om man kör mycket mer i nedförsbackar än uppförsbackar så kan det kanske löna sig att ha en tung bil. Lite svårt att hitta en sådan körcykel dock …
Jag tror det de egentligen menar är att hög vikt spelar mindre roll i en elbil jämfört med en ice-bil, där den kinetiska energin alltid försvinner genom bromsskivorna.
En elbil som väger 2,5 ton är inte lika illa som en lika tung diesel-SUV, och siffrorna kan inte rakt av jämföras med varandra. Man bör alltså inte bara stirra på vikten och skrika att bilen är alldeles för tung bara för att den väger x kilo mer än en Honda Civic.
Även en Model S väger 2,3 ton, det är alltså ingen lättviktare heller direkt. Men att påstå att hög vikt skulle vara en fördel är verkligen att ta i. Hög vikt påverkar ju även däckslitaget t.ex., inte bara förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Konstigt, jag visste att du skulle säga emot. Det hade jag på känn och jag hade varit uppriktigt förvånad om du inte hade ifrågasatt min kommentar på ett eller annat sätt.
Ledsen, nu får jag tala om för dig att jag jobbar inom fordonsvägningsbranchen och min Model S är troligen den mest vägda Teslan i Sverige, om inte i hela världen. Den väger inklusive mig själv på 73kg ganska så exakt 2300kg. Vi brukar använda den som referensvikt eftersom vikten inte förändras som på bilar med en bränsletank som kan vara mer eller mindre fylld.
Enligt trafikverket ligger tjänstevikten på 2251kg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Konstigt, jag visste att du skulle säga emot. Det hade jag på känn och jag hade varit uppriktigt förvånad om du inte hade ifrågasatt min kommentar på ett eller annat sätt.
Ledsen, nu får jag tala om för dig att jag jobbar inom fordonsvägningsbranchen och min Model S är troligen den mest vägda Teslan i Sverige, om inte i hela världen. Den väger inklusive mig själv på 73kg ganska så exakt 2300kg. Vi brukar använda den som referensvikt eftersom vikten inte förändras som på bilar med en bränsletank som kan vara mer eller mindre fylld.
Enligt trafikverket ligger tjänstevikten på 2251kg.
Laddad eller oladdad?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Lite förvånande är det ändå att Audi inte valde att bygga etron i aluminium.
Särskilt med tanke på att de tidigare tryckt så mycket på det, samt att Teslas konkurrenter är byggda i det.
Det blir inte mycket man kan häkta på dragkroken när bilen väger så mycket, utan att ta E-kort.
Å andrasidan, har man E-kort så bör det ju bli en stabil dragbil.
Konstigt, jag visste att du skulle säga emot. Det hade jag på känn och jag hade varit uppriktigt förvånad om du inte hade ifrågasatt min kommentar på ett eller annat sätt.
Ledsen, nu får jag tala om för dig att jag jobbar inom fordonsvägningsbranchen och min Model S är troligen den mest vägda Teslan i Sverige, om inte i hela världen. Den väger inklusive mig själv på 73kg ganska så exakt 2300kg. Vi brukar använda den som referensvikt eftersom vikten inte förändras som på bilar med en bränsletank som kan vara mer eller mindre fylld.
Enligt trafikverket ligger tjänstevikten på 2251kg.
Om man ser regeneringen isolerad så finns det naturligtvis mer kinetisk energi hos en tung bil som kan omvandlas till el, men då bortser man ju från det faktum att bilen tidigare måste ha förbrukat mer elektrisk energi för att skapa mer kinetisk energi hos den tunga bilen. Fast det är klart, om man kör mycket mer i nedförsbackar än uppförsbackar så kan det kanske löna sig att ha en tung bil. Lite svårt att hitta en sådan körcykel dock …
Nja, Tibor var det nog som skrev om en eltruck som fylldes med malm(?) högt upp och bromsade sig ner med regen, tömde lasten och gick upp igen. Aldrig någon extra laddning. Snarare överskottsenergi att dela med sig på natten. Detta om udda körcykel!
Konstigt, jag visste att du skulle säga emot. Det hade jag på känn och jag hade varit uppriktigt förvånad om du inte hade ifrågasatt min kommentar på ett eller annat sätt.
Ledsen, nu får jag tala om för dig att jag jobbar inom fordonsvägningsbranchen och min Model S är troligen den mest vägda Teslan i Sverige, om inte i hela världen. Den väger inklusive mig själv på 73kg ganska så exakt 2300kg. Vi brukar använda den som referensvikt eftersom vikten inte förändras som på bilar med en bränsletank som kan vara mer eller mindre fylld.
Enligt trafikverket ligger tjänstevikten på 2251kg.
För det första. Du jobbar inom fordonsvägning och tycker på fullt allvar att det är rimligt att uppge vikten inklusive dig själv när du jämför med E-Tron? Du tänkte att E-Tron nog också specats "inklusive mati på 73 kg"?
För det andra. Poängen var inte diffen mot vad du uppgav, poängen var att vikten på Model S diffar med ca 300 kg beroende på modell. Hade någon skrivit att "Model S" väger "under 2 ton" så hade du såklart påpekat det som felaktigt...
Och ja, jag vet att "tjänstevikt" inkluderar en förare, men nu pratade vi om bilens vikt och för E-Tron uppgavs vikten utan förare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021