Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
macky skrev:
Hade alla gånger tagit en RS6 med eldrivlina framför min nuvarande e-tron om det fanns. Den är galet snygg IMO. Men köra bensin V8 känns inte lockande. Framförallt för att det skulle kosta så in i helvete mycket. En del gillar det och andra gillar en pappig tvålkopp utan ljudisolering för att den har stor pekskärm och tv-spel. Smaken är som baken. Det är ju härligt med mångfald.
Ja visst är det härligt när man direkt kan se vilka som har ångest över sin kropp och känner sig tvungna att kompensera med böseblick, vingar och feta fälgar. Bild
Har inte reflekterat över det faktiskt. Ser inte så många RS-ägare. Populär rånarbil verkar det ju vara. M3-ägare kanske får samma problem efter för mycket tv-spelande? :D
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

Svenssons skrev:
Stevvee skrev:
Behöver du hänga i Allmänt/elektriska fordon/ E-tron ?
Vem läser inlägg genom att klicka sig fram via forumindex? Detta är ju ett Tesla-forum så det är ganska självklart att Tesla kommer upp i trådarna oavsett vad rubriken är på tråden.

Blir man stött för att man jämför andra elbilar med Tesla på ett Tesla-forum så är det inte ett problem för personen som kommer med kritiken. Är det felaktig kritik är det bara att beskriva varför den är felaktig. Att komma med personpåhopp för att man stör sig på detta är inte OK.
Du läste tydligen inte längre upp eller det som skrivits tidigare. Rätt tröttsamt att just vissa personer på forumet gång på gång inte tillför något i ämnet. Tycker fortfarande det är sjukt lustigt att om man inte är intresserad ändå skall in i tråden och härja om att folk kompenserar eller att koncernern är skit osv.
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: Audi e-tron

Inlägg av Vulgarsonic »

Fredrik j skrev:
Så gillar man e-tron GT finns det goda chanser att man kan gilla en framtida A6...
Hoppas utvecklingen går i den riktningen.
Etron GT är imo den överlägset snyggaste elbilen hittills.

Kommer aldrig ha råd med en GT men en framtida A6.. vem vet
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Stevvee skrev:
Svenssons skrev:
Stevvee skrev:
Behöver du hänga i Allmänt/elektriska fordon/ E-tron ?
Vem läser inlägg genom att klicka sig fram via forumindex? Detta är ju ett Tesla-forum så det är ganska självklart att Tesla kommer upp i trådarna oavsett vad rubriken är på tråden.

Blir man stött för att man jämför andra elbilar med Tesla på ett Tesla-forum så är det inte ett problem för personen som kommer med kritiken. Är det felaktig kritik är det bara att beskriva varför den är felaktig. Att komma med personpåhopp för att man stör sig på detta är inte OK.
Du läste tydligen inte längre upp eller det som skrivits tidigare. Rätt tröttsamt att just vissa personer på forumet gång på gång inte tillför något i ämnet. Tycker fortfarande det är sjukt lustigt att om man inte är intresserad ändå skall in i tråden och härja om att folk kompenserar eller att koncernern är skit osv.
Jag har läst alla inlägg i denna tråd, jag gör det genom att gå via "Senaste inlägg". De flesta på detta forum gillar elbilar oavsett märke.

Stör man sig på en person så ignorerar man denna person eller om det gäller bilar så bemöter man kritiken om bilen. Personangrepp eller att försöka prata ner personer hör inte hemma här oavsett vem det kommer från.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ocean »

En snabb fråga till er som köpt E-tron; ska det inte följa med en typ 2 kabel i bilen när man köper en ny E-Tron?
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Ocean skrev:
En snabb fråga till er som köpt E-tron; ska det inte följa med en typ 2 kabel i bilen när man köper en ny E-Tron?
Det ska följa med en typ2-kabel och "laddenhet" med 2st olika kablar (3-fas och 1-fas)

Bläddra nästan längst ner här:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... -audi.html
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ocean skrev:
En snabb fråga till er som köpt E-tron; ska det inte följa med en typ 2 kabel i bilen när man köper en ny E-Tron?
Kablarna ska ligga i frunken. Men i vissa bilar verkar det som att man har glömt skicka med kablarna. Jag har också sett en bil där de har skickat med en blå enfas-adapter istället för en röd trefas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Enligt uppgifter till tyska Handelsblatt hade Audi planer på att bygga 80 000 e-tron i år, men LG Chem kan bara leverera 40 000 batteripaket.
Nu ska Audi ha börjat leta battericeller även på andra håll.
https://www.vibilagare.se/nyheter/audis ... len-e-tron
Huvudleverantören för battericellerna i e-tron med 95 kWh-batteriet är LG Chem, det finns problem med att öka produktionen i anläggningen i Polen. Cellerna för det mindre 71 kWh-batteriet kommer från Samsung SDI, men enligt "Manager Magazin" borde de "ännu inte ha den nödvändiga kvaliteten". Av denna anledning hade Audi och Porsche krångat internt om tillgängliga batterikapaciteter, enligt tidningen. Diess talade sedan för Porsche i gruppstyrelsen, varför produktionen av e-tron för närvarande är trög och inte den för Taycan. Denna information har emellertid inte bekräftats. De sammanfaller emellertid med information från batteriexperter som electrive.net-redaktionen pratade med.

Att få fram batterier i volym och med rätt kvalitet verkar inte vara så lätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Så, då är bilen beställd. Blev följande utrustning tillslut:
E-tron 55 Proline
Vitmetallik - (hellackerad)
20-tumsfälgar
Sportstolar alcantara
Tonade rutor
Dragkrok
Backkamera
19-tums vinterhjul

Trolig leverans runt augusti, men får väl se med tanke leveransproblemen... Hade ju varit trevligt att få den levererad med sommarsulorna på...
Screenshot_20200225-204108_Photos.jpg
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ocean »

Tack Goblin, Mati för svar. Det blev lite panik i Göteborg på kvällen. Hämtade bilen på fredag och körde direkt till GBG. Lyckades få laddplats på hotellet, men ve och fasa, hittade inte typ 2 kabeln i bilen. Borde förstås ha kollat det innan jag åkte, men det var så mycket knappar och inställningar i bilen som tog uppmärksamheten. Gick upp tidigt på lördagsmorgonen och hittade en 50 kW Vattenfall laddare på centralstation i GB som jag laddade på. Jag har kontaktat säljaren på Audi och jag hoppas de får fram kabeln, så jag slipper köpa den.

Jag kan inte låta bli att skriva en kort text om resan, även om den inte var så lång. Vi har ju kört kors och tvärs i Sverige/Europa med vår S75D. Bristen på laddplatser var det första som jag tänkte på, Ionity har 4 laddplatser från sthlm till GBG, den i Ulricehamn måste nyss ha öppnat. Totalt 14 laddare. Tesla har också fyra laddplatser, men totalt 54 laddare på samma sträcka, om jag räknade rätt. Det kan kanske bli ganska kritiskt med Ionity på resehelger. Med Teslan har vi aldrig behövt köa för att ladda, någon gång har vi fått den sista laddaren. På den här resan var vi dock ensamma på Ionity-laddarna.

På hemvägen tänkte vi ta ett mat-stopp i Jönköping och passa på att ladda. Men de två första 50 kWh laddarna var upptagna och den sista låg vid en mack. Ganska värdelöst med en laddplats med en laddare. Vi körde vidare till Ionity Mantorp.

Bilen är imponerande, inte samma klipp som i Teslan, men komforten är oslagbar och jag tyckte navigator och ruttplanering var ok. Men bättre i Teslan. Efter att ha läst en del om förbrukningen var jag lite orolig. På väg ner förbrukades lite drygt 3 kWh per mil, men det var kraftig motvind och regnoväder sista biten. På hemvägen var det torrare och medvind och då blev förbrukningen ca 2,5 kWh per mil. Hastigheten var skyltat + ca 10 Km/h.

En subjektiv bedömning är att restiden blir ungefär samma som med vår 75:a, förbrukningen är omkring 25% högre, men batteriet i E-tron har ca 14% mer kapacitet och laddhastigheten är betydligt högre. Bilen laddade med ca 140 kW större delen av tiden.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Audi e-tron

Inlägg av metchristian »

Ocean skrev:
Tack Goblin, Mati för svar. Det blev lite panik i Göteborg på kvällen. Hämtade bilen på fredag och körde direkt till GBG. Lyckades få laddplats på hotellet, men ve och fasa, hittade inte typ 2 kabeln i bilen. Borde förstås ha kollat det innan jag åkte, men det var så mycket knappar och inställningar i bilen som tog uppmärksamheten. Gick upp tidigt på lördagsmorgonen och hittade en 50 kW Vattenfall laddare på centralstation i GB som jag laddade på. Jag har kontaktat säljaren på Audi och jag hoppas de får fram kabeln, så jag slipper köpa den.

Jag kan inte låta bli att skriva en kort text om resan, även om den inte var så lång. Vi har ju kört kors och tvärs i Sverige/Europa med vår S75D. Bristen på laddplatser var det första som jag tänkte på, Ionity har 4 laddplatser från sthlm till GBG, den i Ulricehamn måste nyss ha öppnat. Totalt 14 laddare. Tesla har också fyra laddplatser, men totalt 54 laddare på samma sträcka, om jag räknade rätt. Det kan kanske bli ganska kritiskt med Ionity på resehelger. Med Teslan har vi aldrig behövt köa för att ladda, någon gång har vi fått den sista laddaren. På den här resan var vi dock ensamma på Ionity-laddarna.

På hemvägen tänkte vi ta ett mat-stopp i Jönköping och passa på att ladda. Men de två första 50 kWh laddarna var upptagna och den sista låg vid en mack. Ganska värdelöst med en laddplats med en laddare. Vi körde vidare till Ionity Mantorp.

Bilen är imponerande, inte samma klipp som i Teslan, men komforten är oslagbar och jag tyckte navigator och ruttplanering var ok. Men bättre i Teslan. Efter att ha läst en del om förbrukningen var jag lite orolig. På väg ner förbrukades lite drygt 3 kWh per mil, men det var kraftig motvind och regnoväder sista biten. På hemvägen var det torrare och medvind och då blev förbrukningen ca 2,5 kWh per mil. Hastigheten var skyltat + ca 10 Km/h.

En subjektiv bedömning är att restiden blir ungefär samma som med vår 75:a, förbrukningen är omkring 25% högre, men batteriet i E-tron har ca 14% mer kapacitet och laddhastigheten är betydligt högre. Bilen laddade med ca 140 kW större delen av tiden.
En 50 eller 55:a?
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ocean »

metchristian skrev:
Ocean skrev:
Tack Goblin, Mati för svar. Det blev lite panik i Göteborg på kvällen. Hämtade bilen på fredag och körde direkt till GBG. Lyckades få laddplats på hotellet, men ve och fasa, hittade inte typ 2 kabeln i bilen. Borde förstås ha kollat det innan jag åkte, men det var så mycket knappar och inställningar i bilen som tog uppmärksamheten. Gick upp tidigt på lördagsmorgonen och hittade en 50 kW Vattenfall laddare på centralstation i GB som jag laddade på. Jag har kontaktat säljaren på Audi och jag hoppas de får fram kabeln, så jag slipper köpa den.

Jag kan inte låta bli att skriva en kort text om resan, även om den inte var så lång. Vi har ju kört kors och tvärs i Sverige/Europa med vår S75D. Bristen på laddplatser var det första som jag tänkte på, Ionity har 4 laddplatser från sthlm till GBG, den i Ulricehamn måste nyss ha öppnat. Totalt 14 laddare. Tesla har också fyra laddplatser, men totalt 54 laddare på samma sträcka, om jag räknade rätt. Det kan kanske bli ganska kritiskt med Ionity på resehelger. Med Teslan har vi aldrig behövt köa för att ladda, någon gång har vi fått den sista laddaren. På den här resan var vi dock ensamma på Ionity-laddarna.

På hemvägen tänkte vi ta ett mat-stopp i Jönköping och passa på att ladda. Men de två första 50 kWh laddarna var upptagna och den sista låg vid en mack. Ganska värdelöst med en laddplats med en laddare. Vi körde vidare till Ionity Mantorp.

Bilen är imponerande, inte samma klipp som i Teslan, men komforten är oslagbar och jag tyckte navigator och ruttplanering var ok. Men bättre i Teslan. Efter att ha läst en del om förbrukningen var jag lite orolig. På väg ner förbrukades lite drygt 3 kWh per mil, men det var kraftig motvind och regnoväder sista biten. På hemvägen var det torrare och medvind och då blev förbrukningen ca 2,5 kWh per mil. Hastigheten var skyltat + ca 10 Km/h.

En subjektiv bedömning är att restiden blir ungefär samma som med vår 75:a, förbrukningen är omkring 25% högre, men batteriet i E-tron har ca 14% mer kapacitet och laddhastigheten är betydligt högre. Bilen laddade med ca 140 kW större delen av tiden.
En 50 eller 55:a?
55:a -19
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det är också min erfarenhet att resetiden är ungefär densamma som i Teslan. Jag hade en 90D. Det blir lite färre laddpauser i e-tron eftersom den går att ladda fullt utan att man förlorar tid. I Teslan duttade jag alltid från SuC till SuC eftersom den laddade bara snabbt, max 109kW, vid 10-50% soc. Det blev rätt många stopp då. E-tron brassar ju på med 150kW eller mer hela vägen upp till 80% och det gör även planeringen lite enklare. Problematiskt blir det bara när man måste förlita sig på 50kW-laddare. Då vinner Teslan pga lägre förbrukning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Är det någon som kör étron som kör "mycket"?
Vem har kört längst hittills?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

taliz skrev:
Är det någon som kör étron som kör "mycket"?
Vem har kört längst hittills?
Kör lite mer än en normalbilist normalt sett (1800-2000 mil per år) men redan uppe i 1400 mil och haft bilen dryga 5 månader. Har blivit så av familjeskäl plus att det nog blir en del extraturer för att man har elbil. Den lilla bilen körs inte mycket av mig längre. Men ngn resande säljare är jag inte så det kommer stabilisera sig så småningom.
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Audi e-tron

Inlägg av Limokungen »

taliz skrev:
Är det någon som kör étron som kör "mycket"?
Vem har kört längst hittills?

4500 mil, uttagen mitten Augusti
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Limokungen skrev:
taliz skrev:
Är det någon som kör étron som kör "mycket"?
Vem har kört längst hittills?

4500 mil, uttagen mitten Augusti
Du tuffar på igen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

1900 mil på 11 månader. Mer än jag trodde, det blev en hel del långturer, men ändå förhållandevis lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Audi e-tron

Inlägg av pubbe »

Hur laddar ni etron på långresor? Jag har en MS och tittade på etron då jag gillar den, men laddnätverket har stora hål, iallafall där jag kör. Ionitys prishöjning var spiken i kistan så jag köpte en M3 LR som andrabil nu. Audi och andra kan bli ett alternativ när jag byter om några år men just nu känns det tufft att köra längre i en etron när man har små barn.

Bara nyfiken på hur era tankar gått kring långresor med etron.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag har hittills laddat hos Ionity. Men det är ju inte längre aktuellt. Det är faktiskt ett bekymmer som jag inte har ett enkelt svar på. Inom Sverige finns ju inte så många alternativ än. Jag brukar ladda hos Fortum och Bee när jag kör norrut och det kommer jag naturligtvis fortsätta med. Söderut får vi se. Att ta sig ner till Tyskland funkar för mig utan ionity. I Danmark kan man ladda hos e.on med easypark. I Tyskland kommer jag troligen köra med mitt EinfachStromLaden laddkort. Då kostar kilowattimmen 0,35€ överallt, än så länge även hos ionity, men det priset kan de rimligen inte hålla hur länge som helst. Dessutom tänker jag inte ladda hos Ionity oavsett. Det är en principsak.
Det blir lite som förr när SuC-nätverket inte var så välutbyggt. Man får planera lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Audi e-tron

Inlägg av pubbe »

mati skrev:
Jag har hittills laddat hos Ionity. Men det är ju inte längre aktuellt. Det är faktiskt ett bekymmer som jag inte har ett enkelt svar på. Inom Sverige finns ju inte så många alternativ än. Jag brukar ladda hos Fortum och Bee när jag kör norrut och det kommer jag naturligtvis fortsätta med. Söderut får vi se. Att ta sig ner till Tyskland funkar för mig utan ionity. I Danmark kan man ladda hos e.on med easypark. I Tyskland kommer jag troligen köra med mitt EinfachStromLaden laddkort. Då kostar kilowattimmen 0,35€ överallt, än så länge även hos ionity, men det priset kan de rimligen inte hålla hur länge som helst. Dessutom tänker jag inte ladda hos Ionity oavsett. Det är en principsak.
Det blir lite som förr när SuC-nätverket inte var så välutbyggt. Man får planera lite.
Tack, det är typ det jag kommit fram till också.

Hoppas dom inser hur viktigt laddnätverket är för helhetsupplevelsen och därmed bilförsäljningen. Ionity har gjort en rejäl tankevurpa med priset men med en priskorrigering och lite fart på utbyggnaden så kan dom komma på banan igen. Tror inte någon annan än tesla och ionity kommer bygga ett laddnätverk som möjliggör resor över hela Europa.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

Jag provade en E-tron igen nyligen. Ljudet från elmotorerna inne i kupén upplevde jag som irriterande. Ett högfrekvent ljud. Var det något konstigt med bilen jag testade eller ska det vara så?
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Man kan tycka elnätbolagen borde göra en lite större insats.
De kan ju locka med rabatterade priser om man är elkund. Eon gör ju faktiskt det. Men de erbjuder främst 22kw, endast enstaka 50kw.
Om de byggt stationer med 150kw+ längs de stora motorvägarna, likt Tesla och ionity, då hade jag kunnat tänka mig att bli kund till eon.
Men de tycker väl att ROI är för dålig än...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

pubbe skrev:
mati skrev:
Jag har hittills laddat hos Ionity. Men det är ju inte längre aktuellt. Det är faktiskt ett bekymmer som jag inte har ett enkelt svar på. Inom Sverige finns ju inte så många alternativ än. Jag brukar ladda hos Fortum och Bee när jag kör norrut och det kommer jag naturligtvis fortsätta med. Söderut får vi se. Att ta sig ner till Tyskland funkar för mig utan ionity. I Danmark kan man ladda hos e.on med easypark. I Tyskland kommer jag troligen köra med mitt EinfachStromLaden laddkort. Då kostar kilowattimmen 0,35€ överallt, än så länge även hos ionity, men det priset kan de rimligen inte hålla hur länge som helst. Dessutom tänker jag inte ladda hos Ionity oavsett. Det är en principsak.
Det blir lite som förr när SuC-nätverket inte var så välutbyggt. Man får planera lite.
Tack, det är typ det jag kommit fram till också.

Hoppas dom inser hur viktigt laddnätverket är för helhetsupplevelsen och därmed bilförsäljningen. Ionity har gjort en rejäl tankevurpa med priset men med en priskorrigering och lite fart på utbyggnaden så kan dom komma på banan igen. Tror inte någon annan än tesla och ionity kommer bygga ett laddnätverk som möjliggör resor över hela Europa.
Har använt mig av Ionity söderut och Bee 100kw på väg till fjällen. Kör 1-2 ggr till fjällen så den resan kan man leva med om den innebär 30 min extra laddning. Sen inser man ju att största resdagarna ska undvikas för att inte fastna vid upptagna laddare, får väl börja köra på natten :) . Men visst, Åre eller längre känns inte aktuellt att åka till som det ser ut nu. I övrigt åker jag inte norrut (från Sthlm) så långt så har inte reflekterat jättemycket över det. Ionity funkar ju utmärkt men man tvingas in i abonnemang som iofs är gratis första året, får aktiveras till sommaren. Efter det får man se vad som hänt. Har inte några principiella invändningar mot deras prissättning så länge det finns alternativ till att betala 8kr/kWh och kommer inte bojkotta ngt. Men planerad europasemester känns inte lika lockande längre som när man betalade 80 per gång. Går väl att tweaka in framtida abonnemang som bilutlägg på leasingen kanske. 90% av min körning klaras utan DC-laddning och bilen är en fröjd så bekymrar mig inte så mycket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Det är klart att de 200kr/mån går på nåt vis att motivera så att bolaget kan stå för kostnaden. Det är ju ingen bränsleförmån, också med tanke på att laddning hos alla andra operatörer än Ionity faktiskt blir mycket dyrare när man använder Audis laddkort.
Men oavsett så tänker jag inte betala ett abonnemang. Det är fel väg. Hur många abonnemang hos hur många laddoperatörer ska man teckna då? En bensinbil kan tanka överallt till ungefär samma pris utan en massa abonnemang. Vem hade velat betala för ett Preem-abonnemang för att slippa betala 100 kr litern? Och ett OkQ8-abonnemang, och ett för tredje för Shell. Nej. Det är uppenbart för mig att detta måste bli ändring på. Annars kommer det inte gå så bra för elbilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar