Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

hading
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 mar 2020 12:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av hading »

Någon som vet något nytt kring leveranstider nu i Coronatider på dem beställningar som går in nu?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Produktionen står väl still? Men det ska ju finnas närmare 10k bilar på lager.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Jag har haft bilen (55) sen oktober dvs kört uteslutande i kallt väder. Under höst o vinterhalvåret jag haft ca 275-280km räckvidd vid 80% men när man startat med kallt batteri försvann nästan 10km första kilometrarna. När det nu blivit vår och temperaturen ligger på 15 grader dagtid så har också räckvidden förbättrats betänkligt. Idag när jag startade med 80% soc så visade GOM 300km. Efter 3 kortare turer på totalt 55km så visar GOM 250km räckvidd. Riktigt trevligt :)

Upplever Ni andra samma sak?
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Audi e-tron

Inlägg av cosmos »

Nilp skrev:
Jag har haft bilen (55) sen oktober dvs kört uteslutande i kallt väder. Under höst o vinterhalvåret jag haft ca 275-280km räckvidd vid 80% men när man startat med kallt batteri försvann nästan 10km första kilometrarna. När det nu blivit vår och temperaturen ligger på 15 grader dagtid så har också räckvidden förbättrats betänkligt. Idag när jag startade med 80% soc så visade GOM 300km. Efter 3 kortare turer på totalt 55km så visar GOM 250km räckvidd. Riktigt trevligt :)

Upplever Ni andra samma sak?
Låter lovande. Jag plockar ut en navarrablå 55 om 14 dagar. Den kommer på 21 tums hjul. Vad kör du på för size?
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Ändrade fälgarna till 21" på min order efter att ha jämfört 20 och 21tummarna i verkligheten och det var betydligt snyggare med 21tummarna enligt mig. Kan leva med någon mil sämre räckvidd då jag till 99,9 % av fallen inte kommer köra mer än 6mil/dag...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jajamän. Alla elbilar får vårkänslor just nu. Förbrukningen sjunker, räckvidden ökar. Det är samma sak varje år. GOM:en kommer visa ännu mer får du se. Fram till sommarn ligger den omkring 32-33 mil vid 80% SOC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

cosmos skrev:
Nilp skrev:
Jag har haft bilen (55) sen oktober dvs kört uteslutande i kallt väder. Under höst o vinterhalvåret jag haft ca 275-280km räckvidd vid 80% men när man startat med kallt batteri försvann nästan 10km första kilometrarna. När det nu blivit vår och temperaturen ligger på 15 grader dagtid så har också räckvidden förbättrats betänkligt. Idag när jag startade med 80% soc så visade GOM 300km. Efter 3 kortare turer på totalt 55km så visar GOM 250km räckvidd. Riktigt trevligt :)

Upplever Ni andra samma sak?
Låter lovande. Jag plockar ut en navarrablå 55 om 14 dagar. Den kommer på 21 tums hjul. Vad kör du på för size?
Jag kör 19” både sommar och vinter. Din bil lär ha ännu bättre räckvidd då den säkert har de uppdateringar som kom efter årskiftet. Men kanske går jämt ut med 21” hjul :)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Är inne med bilen på Audi för att sätta på sommardäcken. Hade nyligen kommit någon mjukvaruuppdatering som dom ville köra också. Skulle ta ett par timmar. Inte för att jag haft några större problem med bilen men den är byggd i augusti 2019 så förhoppningsvis har de gjort några förbättringar sen dess (och säkert nya buggar också). :D

Återkommer om jag upplever någon skillnad.

Uppdatering: Det var "bara" uppdatering av media systemet, kartor och något som benämns "styr systemet". tog sammanlagt 3 timmar att genomföra så inget revolutionerande troligtvis. Haft lite strul innan med att lyssna på musik via Bluetooth och Iphone, hoppas det blir bättre iaf.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av Matthiaz »

Provkörde en e-tron innan jag fick leverans av min Tesla M3. Tyckte det var en väldigt trevlig bil då. Nu har jag haft min M3 i 8 månader och knappt kört eller åkt med i någon annan bil under tiden. Nu blev det så att jag bytte min M3 med en e-tron 50 i 2 dagar. Oj vad gammalmodigt det kändes...
Fullt med knappar lite överallt trots att den hade 3 skärmar. Man har verkligen vant sig vid en stor skärm där man sköter nästan allt ifrån.
Saknar verkligen inte mätare/skärm bakom ratten som blir skymd av ratt/arm/händer. Kändes meningslöst med "analoga" mätare för hastighet mm också när man vant sig av med det. Tar bara upp massa skärmplats i onödan.
Lanekeeping var långt ifrån lika pålitlig som teslas... Va inte alls jämförbart tyckte jag.
Det som var lite bra var att den sänkte farten innan ny hastighet och korsningar. Men det var jobbigt att den sänkte till exakt den nya hastigheten och inte tog hänsyn till om man innan låg lite över/under som tesla.
Behöva leta efter en spak vid fötterna för att få upp frunken och sen leta efter en säkerhetsspak i en kladdig springa vid motorhuven och sen ser man en frunk där max 2 kablar får plats, kändes sådär.....
Utan att ha mätt eller testat så kändes bagaget mindre än i M3 förutom att öppningen är större. Kändes som man kan lasta mer saker i M3 med luckan under bagaget och frunken.
Tyckte att gasrespons inte alls var lika direkt som i teslan utan var lite mer fördröjning som om dom försökt efterlikna ICE beteende, speciellt när man släpper upp gasen för regenerering.
Vet inte om jag inte hittade rätt inställning, men regenerering verkade inte gå att ha aktivt jämt? Försvann titt som tät så fick man sätta på det igen?

Jag blev iallafall inte positivt överraskad, längtade ganska snart tillbaka till min M3. Några av sakerna kanske man skulle vänja sig vid med tiden men tyckte överlag det kändes som att gå tillbaka några år i utveckling....
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

På tal om etron 50, väldigt sparsmakat med rapporter om den här.
Var ju en handfull som beställde och bör ha fått sina bilar nu.
Hur har dom funkat? Gjort några längre resor?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Matthiaz skrev:
Provkörde en e-tron innan jag fick leverans av min Tesla M3. Tyckte det var en väldigt trevlig bil då. Nu har jag haft min M3 i 8 månader och knappt kört eller åkt med i någon annan bil under tiden. Nu blev det så att jag bytte min M3 med en e-tron 50 i 2 dagar. Oj vad gammalmodigt det kändes...
Fullt med knappar lite överallt trots att den hade 3 skärmar. Man har verkligen vant sig vid en stor skärm där man sköter nästan allt ifrån.
Saknar verkligen inte mätare/skärm bakom ratten som blir skymd av ratt/arm/händer. Kändes meningslöst med "analoga" mätare för hastighet mm också när man vant sig av med det. Tar bara upp massa skärmplats i onödan.
Lanekeeping var långt ifrån lika pålitlig som teslas... Va inte alls jämförbart tyckte jag.
Det som var lite bra var att den sänkte farten innan ny hastighet och korsningar. Men det var jobbigt att den sänkte till exakt den nya hastigheten och inte tog hänsyn till om man innan låg lite över/under som tesla.
Behöva leta efter en spak vid fötterna för att få upp frunken och sen leta efter en säkerhetsspak i en kladdig springa vid motorhuven och sen ser man en frunk där max 2 kablar får plats, kändes sådär.....
Utan att ha mätt eller testat så kändes bagaget mindre än i M3 förutom att öppningen är större. Kändes som man kan lasta mer saker i M3 med luckan under bagaget och frunken.
Tyckte att gasrespons inte alls var lika direkt som i teslan utan var lite mer fördröjning som om dom försökt efterlikna ICE beteende, speciellt när man släpper upp gasen för regenerering.
Vet inte om jag inte hittade rätt inställning, men regenerering verkade inte gå att ha aktivt jämt? Försvann titt som tät så fick man sätta på det igen?

Jag blev iallafall inte positivt överraskad, längtade ganska snart tillbaka till min M3. Några av sakerna kanske man skulle vänja sig vid med tiden men tyckte överlag det kändes som att gå tillbaka några år i utveckling....
Härligt att du är nöjd med din TM3!
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Om ngn är orolig för räckvidd/förbrukning med 21” så kan jag utifrån egen erfarenhet med körning i varmare väder säga att det inte är ngt att oroa sig för allt för mycket. Har längre räckvidd med 21” dessa varma vårdagar än med 20” vinterdäck i 5-10 grader vid torr väg. Min jobbpendling idag låg på 21.7 i förbrukning. Drygt 3 mil med lite landsväg, mest motorväg i sthlm i 80-100 och lite stadstrafik. Men vill man maximera så är det säkert 19” som gäller.
Tobysthlm
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2020 19:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tobysthlm »

macky skrev:
Om ngn är orolig för räckvidd/förbrukning med 21” så kan jag utifrån egen erfarenhet med körning i varmare väder säga att det inte är ngt att oroa sig för allt för mycket. Har längre räckvidd med 21” dessa varma vårdagar än med 20” vinterdäck i 5-10 grader vid torr väg. Min jobbpendling idag låg på 21.7 i förbrukning. Drygt 3 mil med lite landsväg, mest motorväg i sthlm i 80-100 och lite stadstrafik. Men vill man maximera så är det säkert 19” som gäller.
Låter onekligen bra. Borde man beställt med 21 och inte 20 mao. #fail
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Tobysthlm skrev:
macky skrev:
Om ngn är orolig för räckvidd/förbrukning med 21” så kan jag utifrån egen erfarenhet med körning i varmare väder säga att det inte är ngt att oroa sig för allt för mycket. Har längre räckvidd med 21” dessa varma vårdagar än med 20” vinterdäck i 5-10 grader vid torr väg. Min jobbpendling idag låg på 21.7 i förbrukning. Drygt 3 mil med lite landsväg, mest motorväg i sthlm i 80-100 och lite stadstrafik. Men vill man maximera så är det säkert 19” som gäller.
Låter onekligen bra. Borde man beställt med 21 och inte 20 mao. #fail
Om man gillar utseendet så ja. Förnekar inte att 20” skulle gått ännu snålare men jag har tillräcklig räckvidd ändå. Sen tycker jag att 20” kan se riktigt bra ut beroende på fälg så det är nog bästa kompromissen.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av hooked »

Var det inte precis detta Model 3 har fått mycket skit för i media? Detta visar väl främst att det kan drabba alla bilar och att döma av kommentarerna är det fler Etron-ägare som har samma problem.
etron.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Konstigt. Jag har efter 2000 mil inte ett spår av stejnsprut :lol: , trots att jag kör mycket på grusvägar. E-tron har ju stänkskydd, om än rätt små sådana. Eller finns de kanske inte på alla bilar?
Innan någon nu säger att det beror på min sansade körstil så kan jag säga att båda mina Model S var rejält blästrade utmed sidorna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
hading
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 mar 2020 12:02

Re: Audi e-tron

Inlägg av hading »

Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

hading skrev:
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Tesla WC
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tobysthlm
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2020 19:52

Re: Audi e-tron

Inlägg av Tobysthlm »

hading skrev:
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Köpte audis erbjudande från bee. Riktigt ful och klumpig box. Dessutom ganska dyrt, 16-17 inkl installation ish.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Konstigt. Jag har efter 2000 mil inte ett spår av stejnsprut :lol: , trots att jag kör mycket på grusvägar. E-tron har ju stänkskydd, om än rätt små sådana. Eller finns de kanske inte på alla bilar?
Innan någon nu säger att det beror på min sansade körstil så kan jag säga att båda mina Model S var rejält blästrade utmed sidorna.
Audi eftermonterar stänkskydd på bilarna (alla modeller) i Sverige så inga problem här. Kanske norrmännen borde apa efter.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

hading skrev:
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Easee, funkar bra och var bra pris.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

hading skrev:
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Easee
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

macky skrev:
mati skrev:
Konstigt. Jag har efter 2000 mil inte ett spår av stejnsprut :lol: , trots att jag kör mycket på grusvägar. E-tron har ju stänkskydd, om än rätt små sådana. Eller finns de kanske inte på alla bilar?
Innan någon nu säger att det beror på min sansade körstil så kan jag säga att båda mina Model S var rejält blästrade utmed sidorna.
Audi eftermonterar stänkskydd på bilarna (alla modeller) i Sverige så inga problem här. Kanske norrmännen borde apa efter.
:lol: :)
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

hading skrev:
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Vi har en Zappi V2 som vi kommer använda till vår e-tron. Anledningen till att vi valde den är för att vi har en solcellsanläggning och laddar man när solcellerna genererar ström kan man trycka på rätt bra.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

hading skrev:
Ni som har E-tron och laddar hemma, vad har ni för laddare?
Garo inköpt via Eon.
Skriv svar