Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.

Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta). :mrgreen:

Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen! :)
Men om du bara åker själv behöver du ju ingen liten buss.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.

Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta). :mrgreen:

Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen! :)
Men om du bara åker själv behöver du ju ingen liten buss.
Buss?

Kan ju vara en lite bil, "podd", eller vilket annat fordon som helst som kan utrustas med L5/FSD. Typ som en M3 eller (för att knyta lite ann till tråden) en Audi e-tron.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
Screenshot_20210220-130046_e-DN.jpg
Screenshot_20210220-130030_e-DN.jpg
Inte för att vara kinkig, men lite svårt att läsa i så lågupplöst scanning. Går det möjligen att få i något lite högre upplösning/förstoring?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.

Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta). :mrgreen:

Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen! :)
Men om du bara åker själv behöver du ju ingen liten buss.
Buss?

Kan ju vara en lite bil, "podd", eller vilket annat fordon som helst som kan utrustas med L5/FSD. Typ som en M3 eller (för att knyta lite ann till tråden) en Audi e-tron.
Jag kommenterade Matis inlägg där han tänkte sig en liten buss med sittgrupp. Det var det inlägget jag svarade på och trodde du fortsatte kommentera.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
Jobba under laddpauserna kan du ju göra redan idag.
Ja, men inte under färd. Och det är ju det som tar tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

För mig låter det som ett straff alternativt tortyr att sträckköra 9timmar utan minsta stopp. Usch! Det är inget jag skulle komma på att göra ens om jag fick pengar för det. Den lilla ”lyxen” att stanna med jämna mellanrum unnar jag mig gärna!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
För mig låter det som ett straff alternativt tortyr att sträckköra 9timmar utan minsta stopp. Usch! Det är inget jag skulle komma på att göra ens om jag fick pengar för det. Den lilla ”lyxen” att stanna med jämna mellanrum unnar jag mig gärna!
Ibland har man inte lika mycket alternativ. Jag jobbade mycket hemifrån hemmet i Sverige (50-70%), men ibland så krävde jobbet att jag var på plats i Norge (där jag hade min anställning och uppdrag).

Men man vänjer sig efter ett tag när man kört samma sträcka flera gånger. Laddar upp med lite bra poddar att lyssna på, tar med thermos med varm dryck (thé i mitt fall), en flaska vatten, och några mackor med en frukt/godis, och så glider man iväg. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
För mig låter det som ett straff alternativt tortyr att sträckköra 9timmar utan minsta stopp. Usch! Det är inget jag skulle komma på att göra ens om jag fick pengar för det. Den lilla ”lyxen” att stanna med jämna mellanrum unnar jag mig gärna!
Ibland har man inte lika mycket alternativ. Jag jobbade mycket hemifrån hemmet i Sverige (50-70%), men ibland så krävde jobbet att jag var på plats i Norge (där jag hade min anställning och uppdrag).

Men man vänjer sig efter ett tag när man kört samma sträcka flera gånger. Laddar upp med lite bra poddar att lyssna på, tar med thermos med varm dryck (thé i mitt fall), en flaska vatten, och några mackor med en frukt/godis, och så glider man iväg. :)
Och så använder du en tomflaska som toalett?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Och så använder du en tomflaska som toalett?
Nej, det har jag faktiskt aldrig testat någonsin i hela mitt liv. Är lite mer konservativ av mig med sådant till skillnad från andra (kanske inklusive dig). :)

Men blir ändå lite nyfiken skall jag erkänna; är det något du själv använt (eller är det bara en myt som det snackas om)? :D

Har jag behov så stannar jag vid en toalett i 99% av fallen (eller snabbt vid vägen om det inte finns, men är extremt ovanligt då jag inte gillar det heller).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Och så använder du en tomflaska som toalett?
Nej, det har jag faktiskt aldrig testat någonsin i hela mitt liv. Är lite mer konservativ av mig med sådant till skillnad från andra (kanske inklusive dig). :)

Men blir ändå lite nyfiken skall jag erkänna; är det något du själv använt (eller är det bara en myt som det snackas om)? :D

Har jag behov så stannar jag vid en toalett i 99% av fallen (eller snabbt vid vägen om det inte finns, men är extremt ovanligt då jag inte gillar det heller).
Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Ha, ha, nu vet jag inte om det är ett försök till "mobbning", eller bara ett otroligt fokus på mig som person och mitt privatliv, men det är OK oavsett. :D

Nej, jag har aldrig haft en pytteliten blåsa som gör att jag måste gå titt och tätt. Även normala vardagar hemma så går jag inte på toaletten oftare än 7-8 timmars mellanrum, och inga större problem att låta det gå 9-10 timmar (tex. på resa). Så ofta går det utmärkt. Men jag "kämpar" normalt aldrig heller för att hålla mig (bara störig känsla som jag inte orkar med), utan behöver jag gå så gör jag det enkelt och smidigt när det behovet uppstår. Då tar jag ett 5-min stopp vid närmsta mack längs vägen.

Man behöver inte göra saker svårare eller konstigare i livet än så. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ric »

HelectriC skrev:
Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

*LOL* Jag nöjer mig med att gå på toaletten innan jag sätter mig i bilen. Kanske "för enkelt" för er, men fungerar utmärkt. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Hoppsan! Olika storlekar (på blåsorna iaf.)! :D Jag är väl lite för "pryd" och lite för "konservativ" för att urinera i naturen/längs vägen (om det finns alternativ).

Men väldigt vad långt vi kommit från "e-tron" nu... :roll:
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Oavsett var, hur och när man reser är det ju önskvärt att kunna stanna och rasta där man vill och inte där man måste.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av TobbeTesla »

martinot skrev:
MWall skrev:
Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Hoppsan! Olika storlekar (på blåsorna iaf.)! :D Jag är väl lite för "pryd" och lite för "konservativ" för att urinera i naturen/längs vägen (om det finns alternativ).

Men väldigt vad långt vi kommit från "e-tron" nu... :roll:
Det kanske förklarar varför du kör så galet fort Bild
"måste... hinna... fram..." Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Hoppsan! Olika storlekar (på blåsorna iaf.)! :D Jag är väl lite för "pryd" och lite för "konservativ" för att urinera i naturen/längs vägen (om det finns alternativ).

Men väldigt vad långt vi kommit från "e-tron" nu... :roll:
Det kanske förklarar varför du kör så galet fort Bild
"måste... hinna... fram..." Bild
Som sagt, behöver jag gå så kör jag inte på och försöker "hålla mig". Tycker det är obekväm känsla, och så enkelt och snabbt (5 min) att stanna kort på en mack längs vägen.

Förstår inte hur folk kan göra livet mer komplicerat än så, men man har väl kanske inte roligare. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Ric skrev:
HelectriC skrev:
Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.
Så det räcker inte med att man ska planera rutten i förväg, nu ska man även planera vad och hur man äter för att ”slippa” stanna under färden. Verkar som vi är långt från ”resan är målet” iaf :lol: Jeez, folk har så sjukt bråttom med att komma fram för att vad då? Sitta en extra timme framför ipaden?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
Bilagan Screenshot_20210220-130046_e-DN.jpg finns inte längre
Bilagan Screenshot_20210220-130030_e-DN.jpg finns inte längre
Inte för att vara kinkig, men lite svårt att läsa i så lågupplöst scanning. Går det möjligen att få i något lite högre upplösning/förstoring?
DN.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Ric skrev:
HelectriC skrev:
Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.
Så det räcker inte med att man ska planera rutten i förväg, nu ska man även planera vad och hur man äter för att ”slippa” stanna under färden. Verkar som vi är långt från ”resan är målet” iaf :lol: Jeez, folk har så sjukt bråttom med att komma fram för att vad då? Sitta en extra timme framför ipaden?
Det känns lite efter att ha läst ett antal inlägg som att många tycks ha glömt att vi är på väg att förstöra hela
planeten och fortsätter att ”kräva” det ena efter det andra,
för att allmänheten ska kunna acceptera elbilar så måste laddningen upp på typ 1000kW och därmed kunna
ladda motsvarande en full tank på ett större diesellok på mindre än 5 minuter.
Jo tjena, men då kanske vi skulle ta och upplysa allmänheten om att vi kanske inte har någon rättighet att
fortsätta att bränna ut planeten och hela vår existens, vi kanske helt enkelt måste acceptera att det på långresor
kan behöva stannas lite längre, tex 20-30 minuter varannan timme eller liknande för att kunna köra 20-30 mil eller
något i den stilen, och det efter att ha kört 30-40 mil till att börja med (det klarar ganska många redan idag).
Det är också redan styrkt att det är rimligt med vissa stopp (se tex yrkestrafik redan nu) och det kan väl inte
vara direkt omöjligt att tänka sig gälla även för privata resor? Vem ska avgöra egentligen vilka som är i skick att
köra 5-10 timmar i sträck om det kommer till kritan? Precis som vi ska följa hastighetsgränser så kan vi mycket
väl tvingas följa körtidsregler (det går redan nu att kontrollera detta i princip, rent tekniskt).
Jag tror att vi ska vara försiktiga med att säga att det ”måste” gå att ladda i helt sjuka hastigheter osv, som någon
slags rättighet i jämförelse med fossila bilar, när vi i praktiken närmar oss ett förbud mot dessa.
Vi får alltså kanske acceptera hur elbilar funkar och anpassa oss därefter, inte nu men jäkligt snart är min gissning.
Vad skulle ”vi” göra om det tex slutade att säljas soppa nu i år tex? Rent hypotetiskt alltså såklart, skulle alla
5-10 timmar-i-sträck-körare behöva ta livet av sig eller vad då? Näe skulle inte tro det, dom skulle anpassa sig såklart.
Det är garanterat inte jordens undergång liksom, men om vi fortsätter som nu så är det nog jordens undergång däremot :(
Det behövs såklart ett fungerande laddnätverk som funkar bra och är tillförlitligt och dom typ 200kW eller mer som
redan finns skulle funka fruktansvärt jäkla bra om det var ordentligt utbyggt, redan med DAGENS bilar :)
Vi måste nog sluta drömma helt enkelt och acceptera vad som komma skall, ALLT kanske inte blir lika bra som vi är
vana vid idag. (Och en del blir bättre med elbil enligt min egen erfarenhet, och jag brukar normalt pendla
10 mil enkel varje dag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
Screenshot_20210220-130046_e-DN.jpg
Screenshot_20210220-130030_e-DN.jpg
Inte för att vara kinkig, men lite svårt att läsa i så lågupplöst scanning. Går det möjligen att få i något lite högre upplösning/förstoring?
DN.JPG
Stort tack! Nu gick det att läsa betydligt lättare. Snyggt jobbat! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

@Bjelke

Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.

Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.

Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).

Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.

ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.

Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.

Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.

Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden! :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Vem ska avgöra egentligen vilka som är i skick att
köra 5-10 timmar i sträck om det kommer till kritan? Precis som vi ska följa hastighetsgränser så kan vi mycket
väl tvingas följa körtidsregler (det går redan nu att kontrollera detta i princip, rent tekniskt).
Har du hört talas om att man kan turas om att köra om man ska långt?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Någon som har beställt detta som extrautrustning :lol:
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså? :lol:
Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
Är klart nöjd över de virtuella speglarna. Vi kommer nog att få se mer av sådana om några år. Och då inte mest för luftmotståndet utan mer i form av teknikutveckling.
Skriv svar