martinot skrev:@Bjelke
Jag ser det inte så negativt, och tror du missar lite i tänket.
Tvärt om; Jo fortare vi får mer kapabla elbilar, batterier, och ju fortare vi får en bra infrastruktur för att ladda elbilar av alla märken (inte bara Teslas), ju fortare kommer människor kunna byta sina ICE-bilar emot elektriska fordon, och ladda med Co2-neutral energi, och dessutom snabbare sluta att förgifta människor och djur i våra städer.
Det är ju den tekniska utvecklingen av Elon/Tesla, Panasonic, mflr, så gjort att vi är så många här på forumet som skaffat en Tesla (vissa tom. två stycken).
Hade man resonerat som du att den tekniska utvecklingen och ambitionen att ta fram bättre elbilar och bättre infrastruktur är av ondo, så hade vi inte fått den kraftiga start på revolutionen som vi nu sett bara början på.
ICE-bilar hade i början problem med bensinmackar och infrastrukturen där byggdes inte på en natt. Tog massvis med år.
Är själv mycket positiv och framtidsoptimist att det är möjligt att klara en omställning som stöder både en produktiv mobilitet för människor, men också utan att fördärva miljön.
Saker idag, som tex. att pendla med en elbil (som är majoriteten av utsläppen, både av gifter och Co2) är redan idag bättre med en elbil än en ICE. Resten som att resa, kommer med tekniskt utveckling bara bli bättre med utvecklingen av batterier, och i takt med att vi får en allt bättre elektrisk infrastruktur.
Finns alltid bakåtsträvare och dystopister, men jag väljer att se möjligheterna i utvecklingen och framtiden!
Håller med om allt egentligen men absolut inte det jag fetmarkerade, jag är helt övertygad om att det tekniska utvecklingen
kommer att ge oss lösningar som fungerar och ersätter det som inte är bra planeten osv (och tror inte direkt på
förbud heller egentligen), och vi har ju kommit en bra bit på vägen redan liksom
Det jag retar mig på lite är att det så ofta framförs argument som bygger på att vi måste det ena och det andra
för att allmänheten ska kunna byta till elbil, när det i själva verket fungerar riktigt bra för väldigt många redan
nu (men priset är ett stort hinder istället).
Jag tror inte vi har lyxen att kunna vänta tills alla dessa ”måsten” är uppfyllda innan gemene man kan tänka sig att byta,
utan man kanske måste sänka ribban lite på sina krav och sluta stirra sig blind på en fossilares egenskaper och anta
att precis allt ”måste” vara minst lika bra på alla punkter för att kunna byta.
Jag tror att vi mycket väl kan ”tvingas” byta betydligt snabbare än att vänta in 900kW-laddare som dessutom ska vara
utspridda som svampar över precis hela landytan osv osv.
Vi har liksom ingen helig rätt till det ena eller det andra i stil med ”-det måste gå att köra 100 mil i sträck och en
laddning måste gå på max 4 minuter och finnas tillgänglig var 7:e mil på samtliga vägar” innan man kan byta till elbil.
Inte så länge den heliga rätten är ihopkopplad med förbränning av fossila bränslen iaf.
Vi har redan kommit oerhört långt egentligen rent tekniskt men vi är absolut inte i ”mål” utan det behövs fler
laddare med bra fart framförallt och sedan få ner priset på bilarna lite till. Sedan kommer utvecklingen att fortsätta
såklart
Jag vet inte om det blev klarare av det här
men jag är inte av åsikten att teknisk utveckling är av ondo iaf!