Laban skrev:Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".
Det innebär 250km räckvidd i laglig motorvägsfart om den tidigare siffran på c:a 81kWh tillgänglig kapacitet stämmer. Nästan 30% högre förbrukning än min X90 alltså, som har nästan exakt lika mycket tillgänglig kapacitet och alltså nästan 30% längre räckvidd, eller drygt 320km med samma förutsättningar.
För mig är detta en total deal-breaker, det är ju helt enkelt inte tillräckligt, och eftersom det sannolikt till stor del beror på luftmotståndet så kommer skillnaden bara att öka vid högre hastigheter. Bilen borde alltså nästan vara oanvändbar i autobahn-hastighet, det känns ju väldigt märkligt med tanke på att bilen (väl?) är byggd för den marknaden?
Hur har förbrukningen sett ut i andra tester?
/fth