Sida 56 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 14:41
av Laban
OfarligTesla skrev:
Det intressanta vore ju hur den är om man säg kör motorväg eller 100 km/h i -5 osv, så som det gärna blir i Sverige. Har en känsla av att den snabbt kan bli sämre än en S med tanke på luftmotståndet.
Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:01
av fth
Laban skrev:
Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".
Det innebär 250km räckvidd i laglig motorvägsfart om den tidigare siffran på c:a 81kWh tillgänglig kapacitet stämmer. Nästan 30% högre förbrukning än min X90 alltså, som har nästan exakt lika mycket tillgänglig kapacitet och alltså nästan 30% längre räckvidd, eller drygt 320km med samma förutsättningar.

För mig är detta en total deal-breaker, det är ju helt enkelt inte tillräckligt, och eftersom det sannolikt till stor del beror på luftmotståndet så kommer skillnaden bara att öka vid högre hastigheter. Bilen borde alltså nästan vara oanvändbar i autobahn-hastighet, det känns ju väldigt märkligt med tanke på att bilen (väl?) är byggd för den marknaden?

Hur har förbrukningen sett ut i andra tester?

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:11
av fth
Laban skrev:
Han körde lite snabbare ett tag, 110-120 km/h. Då låg förbrukningen på 3.22 kWh/mil (13:35 in i videon). "The thirstiest EV i've ever driven".
Det ser ju ännu värre ut än vad jag trodde:
etron.png
Det är ju alltså 322Wh/km i snitt för de senaste 57.7km, som tillryggalagts med en snittfart på 89km/h, det är ju helt absurt hög förbrukning.

Detta kan väl ändå inte stämma?

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:14
av fth
Det kommer ju lite bättre siffror lite senare i videon, det var iaf "bara" 321Wh/km i 109 km/h:
etron.png
/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:22
av jpetters
Det kan ju vara en del höjdskillnader i Norge, och det gör stor skillnad. Framgår det?

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:32
av Gustafsson
Svårt att värdera enskilda förbrukningssiffror så där. Var bilen varm ?, Batteriet tempererat ? Väglag ? Skulle inte bry mig alls utan att veta mer.
Jag kan lätt få upp min S i 300 Wh/km och betydligt mer också så här års.
Genomsnittet på 8000 mil/tre år hamnade dock på 200 Wh/km på min förra och den nya hamnar säkert där också på helårsbasis.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:49
av fth
Gustafsson skrev:
Svårt att värdera enskilda förbrukningssiffror så där. Var bilen varm ?, Batteriet tempererat ? Väglag ? Skulle inte bry mig alls utan att veta mer.
Jag kan lätt få upp min S i 300 Wh/km och betydligt mer också så här års.
Genomsnittet på 8000 mil/tre år hamnade dock på 200 Wh/km på min förra och den nya hamnar säkert där också på helårsbasis.
Absolut, men TeslaBjörn brukar ju vara hyfsat seriös i sina utvärderingar, jag tror inte han har kört upp och ned för fjällen här. Jag tror han körde samma sträcka som han brukar köra, han säger ju i videon vid något tillfälle något om att "hit skall det vara x km".

Jag har själv ett snitt på c:a 240Wh/km på min X på knappt 7000 körda mil, till mycket stor del motorväg och snabbare (autobahn).

Jag gissar att det kommer en separat räckviddsvideo från Björn snart, då får vi lite mer siffror.

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 15:57
av jpetters
Legato skrev:
jpetters skrev:
Då kommer MX längre, ca 40 mil med 20" och samma förhållanden.
Det låter lite högt tycker jag.

Gjorde överslag i huvudet och landade på runt 32 mil.

Testade med ABPR och den gav 35 mil (förbukning 0,282 kWh/km).

Just snöslask äter väldigt mycket räckvidd tycker jag. Sen har jag inte sett testet, så vet inte om det vara konstant snöslask eller bara bitvis.
Kanske, hastigheten gör ju stor skillnad. Så här såg det ut i TeslaFi när jag körde Kiel-Zug strax efter nyår. Dessvärre en del köer som sänkte körsnittet en hel del och större delen av sträckan gjordes i miserabelt väder med regn / snöblandat regn.
2019-01-29_15-23-34.jpg
En delsträcka. Lägre hastighet sänkte en hel del.
2019-01-29_15-38-07.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 17:12
av TeslaTissel
frippan skrev:
Nu finns den "riktiga" recensionen ute. 50 minuter lång

Wow säger jag bara! Wow!

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 17:27
av fth
TeslaTissel skrev:
Wow säger jag bara! Wow!
Ja, den ser ju väldigt trevlig ut på många sätt, men räckvidd/förbrukning ser ju inte alls bra ut.

Skulle Björns siffror stämma så är den iaf inte ett alternativ för mig, den kan vara hur mysig och tyst som helst, grundfunktionaliteten är det centrala, och en räckvidd för 90-10% batteri på mindre än 200km i motorvägsfart är helt enkelt inte bra nog.

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 17:52
av Legato
fth skrev:
TeslaTissel skrev:
Wow säger jag bara! Wow!
Ja, den ser ju väldigt trevlig ut på många sätt, men räckvidd/förbrukning ser ju inte alls bra ut.

Skulle Björns siffror stämma så är den iaf inte ett alternativ för mig, den kan vara hur mysig och tyst som helst, grundfunktionaliteten är det centrala, och en räckvidd för 90-10% batteri på mindre än 200km i motorvägsfart är helt enkelt inte bra nog.

/fth
Det problemet blir också väldigt förstärkt av att det inte finns laddnätverk på plats. Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 18:46
av Gustafsson
Bra genomgång av bilen. Verkar väldigt bra på många sätt, men än är den inte riktigt ”ända framme”. Gillar mest att den verkar ha ett väldigt tyst chassi med fin fjädring och bra dämpning av vägljudet. Gillar teslas 17” skäm bättre, knepiga inställningar för regen + olika sport/komfort lägen. Känns helt onödigt.
Laddnätverket byggs ju ut, men för mig är också 50kW laddning otillräckligt, så det blir inte fem nollor i år iaf. Om förbrukningen är så hög som i recensionen blir det inte många km/min ens om man laddar 80kW.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 19:43
av taliz
Undra varför den är så fruktansvärt tung?
En MX är ju ingen lätt pjäs den heller, men ganska mycket större utrymme i.
Massa ljuddämpmaterial? ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 20:00
av Niklas Z
Ljuddämpning ökar i och för sig vikten. Jag har för mig att jag läst att nya Rolls-Royce Phantom har närmare 150 kg ljuddämpningsmaterial, men så mycket lär knappast e-tron ha.
I och för sig handlar ljuddämpning också om hur karossen byggs och hur hjulupphängningar utformas, så det kan handla om en del extrakilon även där.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 20:30
av Laban
Legato skrev:
Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.
Problemet är väl att det då finns betydligt billigare alternativ.

Sen blir jag lite fundersam över de billigare varianterna som sägs komma om något år. e-Tron med ett mindre batteri än nuvarande kommer att ha väldigt kort räckvidd. Har lite svårt att se vem som skulle köpa den typen av bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 20:33
av Legato
Laban skrev:
Legato skrev:
Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.
Problemet är väl att det då finns betydligt billigare alternativ.

Sen blir jag lite fundersam över de billigare varianterna som sägs komma om något år. e-Tron med ett mindre batteri än nuvarande kommer att ha väldigt kort räckvidd. Har lite svårt att se vem som skulle köpa den typen av bil.
Nja... Finns ju egentligen bara i-Pace och e-Tron (och snart EQC) för dem som vill ha "premium"-elsuv och som inte gillar Tesla.

Tror många underskattar märkeslojaliteten vissa känner för de gamla fossilmärkena. Många är helt enkelt inte öppna ens för att provköra en Tesla.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 20:35
av Leo
Viktmässigt. Hur är det, Audi e-Tron har väl en del stålpartier där MX i princip bara har aluminium? Någon som läst mer om det?

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 21:52
av Geni87
Leo skrev:
Viktmässigt. Hur är det, Audi e-Tron har väl en del stålpartier där MX i princip bara har aluminium? Någon som läst mer om det?
Utan att ha läst på specifikt om e-trons kaross så är ju Audi en föregångare när det gäller att bygga karosser i just aluminium. Sannolikt är det en kombination av aluminium och höghållfast stål, har läst några artiklar där de påstår det iaf.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 23:00
av Gadget
Ett problem med E-Tron (och EQC) är väl att dom inte är 100% konstruerade som en elbil från grunden utan baserade på en fossilplattform som sen modifierats. I E-trons fall en modifiering av MLBevo plattformen som t.ex Q8 eller nya VW Touareg är baserade på. Jag gissar vilt att detta är en förklaring till den mastiga vikten. Lite av en kompromiss helt enkelt. Först med E-tron GT kommer det en Audi baserad på en helt ny plattform från början (och enbart) avsedd för elbilar. Samma plattform som används för Porsche Taycan. Sen kommer det väl också (billigare) bilar baserad på VWs nya (också bara för elbilar) plattform ”MEB”.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 23:21
av Geni87
Gadget skrev:
Ett problem med E-Tron (och EQC) är väl att dom inte är 100% konstruerade som en elbil från grunden utan baserade på en fossilplattform som sen modifierats. I E-trons fall en modifiering av MLBevo plattformen som t.ex Q8 eller nya VW Touareg är baserade på. Jag gissar vilt att detta är en förklaring till den mastiga vikten. Lite av en kompromiss helt enkelt. Först med E-tron GT kommer det en Audi baserad på en helt ny plattform från början (och enbart) avsedd för elbilar. Samma plattform som används för Porsche Taycan. Sen kommer det väl också (billigare) bilar baserad på VWs nya (också bara för elbilar) plattform ”MEB”.
Jag tror faktiskt inte på den teorin i e-trons (EQC är en annan femma) fall, kikar man på tekniska bilder osv på bilen ser den väldigt optimerad ut för eldrift. Tror snarare att det handlar om en robust kaross med mycket ljuddämpning, kombinerat med väldigt bra skydd för batteriet vid krock. Batterilådan ser ut att vara väldigt kraftigt dimensionerad. Förmodligen finns det en rädsla för bränder vid krock.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 jan 2019 23:30
av Geni87
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2019 06:50
av Bjelke
Sjukt bra! :)
Det är en enkel och billig åtgärd som verkligen Tesla skulle ha gjort också, speciellt när man har vätskekylda motorer där värmen
inte behöver stråla ut osv...

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2019 07:36
av taliz
Geni87 skrev:
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2019 08:12
av Leo
Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.

ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2019 12:23
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)
ladda ned.jpeg
Kanske en anledning till den begränsade prestandan?
Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det. :)