Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Legato » 29 jan 2019 17:52

fth skrev:
TeslaTissel skrev:Wow säger jag bara! Wow!

Ja, den ser ju väldigt trevlig ut på många sätt, men räckvidd/förbrukning ser ju inte alls bra ut.

Skulle Björns siffror stämma så är den iaf inte ett alternativ för mig, den kan vara hur mysig och tyst som helst, grundfunktionaliteten är det centrala, och en räckvidd för 90-10% batteri på mindre än 200km i motorvägsfart är helt enkelt inte bra nog.

/fth

Det problemet blir också väldigt förstärkt av att det inte finns laddnätverk på plats. Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 29 jan 2019 18:46

Bra genomgång av bilen. Verkar väldigt bra på många sätt, men än är den inte riktigt ”ända framme”. Gillar mest att den verkar ha ett väldigt tyst chassi med fin fjädring och bra dämpning av vägljudet. Gillar teslas 17” skäm bättre, knepiga inställningar för regen + olika sport/komfort lägen. Känns helt onödigt.
Laddnätverket byggs ju ut, men för mig är också 50kW laddning otillräckligt, så det blir inte fem nollor i år iaf. Om förbrukningen är så hög som i recensionen blir det inte många km/min ens om man laddar 80kW.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 29 jan 2019 19:43

Undra varför den är så fruktansvärt tung?
En MX är ju ingen lätt pjäs den heller, men ganska mycket större utrymme i.
Massa ljuddämpmaterial? ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Niklas Z » 29 jan 2019 20:00

Ljuddämpning ökar i och för sig vikten. Jag har för mig att jag läst att nya Rolls-Royce Phantom har närmare 150 kg ljuddämpningsmaterial, men så mycket lär knappast e-tron ha.
I och för sig handlar ljuddämpning också om hur karossen byggs och hur hjulupphängningar utformas, så det kan handla om en del extrakilon även där.
Senast redigerad av Niklas Z 29 jan 2019 20:34, redigerad totalt 1 gång.
Niklas Z

Inläggav Teslaägare Laban » 29 jan 2019 20:30

Legato skrev:Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.

Problemet är väl att det då finns betydligt billigare alternativ.

Sen blir jag lite fundersam över de billigare varianterna som sägs komma om något år. e-Tron med ett mindre batteri än nuvarande kommer att ha väldigt kort räckvidd. Har lite svårt att se vem som skulle köpa den typen av bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare Legato » 29 jan 2019 20:33

Laban skrev:
Legato skrev:Ska man ha bilen som en "city-SUV" så tror jag den kan vara riktigt trevlig, men på långresa så tar man ju en Tesla alla dagar i veckan.

Problemet är väl att det då finns betydligt billigare alternativ.

Sen blir jag lite fundersam över de billigare varianterna som sägs komma om något år. e-Tron med ett mindre batteri än nuvarande kommer att ha väldigt kort räckvidd. Har lite svårt att se vem som skulle köpa den typen av bil.

Nja... Finns ju egentligen bara i-Pace och e-Tron (och snart EQC) för dem som vill ha "premium"-elsuv och som inte gillar Tesla.

Tror många underskattar märkeslojaliteten vissa känner för de gamla fossilmärkena. Många är helt enkelt inte öppna ens för att provköra en Tesla.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare Leo » 29 jan 2019 20:35

Viktmässigt. Hur är det, Audi e-Tron har väl en del stålpartier där MX i princip bara har aluminium? Någon som läst mer om det?
Roadster-10 2.0 gått 1150mil
Kia e-Niro-19 2000mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Geni87 » 29 jan 2019 21:52

Leo skrev:Viktmässigt. Hur är det, Audi e-Tron har väl en del stålpartier där MX i princip bara har aluminium? Någon som läst mer om det?

Utan att ha läst på specifikt om e-trons kaross så är ju Audi en föregångare när det gäller att bygga karosser i just aluminium. Sannolikt är det en kombination av aluminium och höghållfast stål, har läst några artiklar där de påstår det iaf.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Teslaägare Gadget » 29 jan 2019 23:00

Ett problem med E-Tron (och EQC) är väl att dom inte är 100% konstruerade som en elbil från grunden utan baserade på en fossilplattform som sen modifierats. I E-trons fall en modifiering av MLBevo plattformen som t.ex Q8 eller nya VW Touareg är baserade på. Jag gissar vilt att detta är en förklaring till den mastiga vikten. Lite av en kompromiss helt enkelt. Först med E-tron GT kommer det en Audi baserad på en helt ny plattform från början (och enbart) avsedd för elbilar. Samma plattform som används för Porsche Taycan. Sen kommer det väl också (billigare) bilar baserad på VWs nya (också bara för elbilar) plattform ”MEB”.
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare

Referralkod: petter98354

Inläggav Geni87 » 29 jan 2019 23:21

Gadget skrev:Ett problem med E-Tron (och EQC) är väl att dom inte är 100% konstruerade som en elbil från grunden utan baserade på en fossilplattform som sen modifierats. I E-trons fall en modifiering av MLBevo plattformen som t.ex Q8 eller nya VW Touareg är baserade på. Jag gissar vilt att detta är en förklaring till den mastiga vikten. Lite av en kompromiss helt enkelt. Först med E-tron GT kommer det en Audi baserad på en helt ny plattform från början (och enbart) avsedd för elbilar. Samma plattform som används för Porsche Taycan. Sen kommer det väl också (billigare) bilar baserad på VWs nya (också bara för elbilar) plattform ”MEB”.

Jag tror faktiskt inte på den teorin i e-trons (EQC är en annan femma) fall, kikar man på tekniska bilder osv på bilen ser den väldigt optimerad ut för eldrift. Tror snarare att det handlar om en robust kaross med mycket ljuddämpning, kombinerat med väldigt bra skydd för batteriet vid krock. Batterilådan ser ut att vara väldigt kraftigt dimensionerad. Förmodligen finns det en rädsla för bränder vid krock.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon