Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Geni87 » 29 jan 2019 23:30

En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)

ladda ned.jpeg
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Teslaägare Bjelke » 30 jan 2019 06:50

Sjukt bra! :)
Det är en enkel och billig åtgärd som verkligen Tesla skulle ha gjort också, speciellt när man har vätskekylda motorer där värmen
inte behöver stråla ut osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare taliz » 30 jan 2019 07:36

Geni87 skrev:En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)

ladda ned.jpeg

Kanske en anledning till den begränsade prestandan?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare Leo » 30 jan 2019 08:12

Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.

ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Roadster-10 2.0 gått 1150mil
Kia e-Niro-19 2000mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Geni87 » 30 jan 2019 12:23

taliz skrev:
Geni87 skrev:En kul grej är att Audi till och med har kapslat in elmaskin och inverter i ett ljuddämpande material, det visar kanske lite på hur petiga de är på den fronten... :)

ladda ned.jpeg

Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det. :)
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Oykkh47 » 30 jan 2019 12:36

Leo skrev:Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.

ID-familjen som kommer är däremot helt skräddarsydd för eldrift, precis som Tesla. Där det känns mycket som copy/paste och med ambitionen att få till en ”folk-elbil” utan ”prestandafokus”.
Den är ju gjord på MLB plattformen. En ren fossil plattform helt enkelt. Därför blir den både dyr och en del missar i sin konstruktion. Men jag skulle hellre köra e-tron än model 3..
Oykkh47

Inläggav Teslaägare Verdi » 30 jan 2019 13:01

Geni87 skrev:
taliz skrev:

ladda ned.jpeg

Det har jag svårt att tro. Prestandan är väl vad Audi har ansett att den ska vara och dimensionerat för. Vi får se om det kommer en prestandaversion av e-tron, vissa påstår det. :)

"Prestanda-SUV" är ju en oxymoron. :lol:
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Geni87 » 30 jan 2019 14:44

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:

ladda ned.jpeg

"Prestanda-SUV" är ju en oxymoron. :lol:

Haha jag håller med, men vissa anser ju att en SUV ska kunna accelerera 0-100 på 4 sekunder. :) Sen att en SUV aldrig blir en bra prestandabil är en annan femma.
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Geni87 » 30 jan 2019 14:46

Oykkh47 skrev:
Leo skrev:Jag har tolkat det som att e-Tron i princip är ett ”stand alone-bygge”. Hyfsat Optimerad/konstruerad som en ren elbil. Dvs ingen modifierad befintlig plattform. (Typ e-Golf) Däremot delar e-Tron garanterat många komponenter från befintliga plattformar. (Tagit saker från hyllan för att föenkla, förbilliga och snabba på konstruktion/process) Eftersom jag gissar att e-Tron började utvecklas innan ID-plattformen bestämdes.

Den är ju gjord på MLB plattformen. En ren fossil plattform helt enkelt. Därför blir den både dyr och en del missar i sin konstruktion. Men jag skulle hellre köra e-tron än model 3..

Bara nyfiken, vilka arv från en fossilbilsplattform har gjort att den har missar i konstruktionen?
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Teslaägare Gadget » 30 jan 2019 17:05

Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare

Referralkod: petter98354

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon