Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Jo jag förstår teorin bakom resonemanget. Men det lät som att Oykkh47 hade konkreta exempel, vore intressant att höra dem!
Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Detsamma kan ju i så fall säga om tesla, som trots att de bara haft eldrift i tanke ändå inte lyckats fullt ut med att göra ett optimalt chassi. Om vi nu bara diskuterar just det och inte de tekniska lösningarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
MEB är ju redan presenterad. Vilken plattform från en annan tillverkare man tycker att den är "lik" är ju oväsentligt, så länge det går att bygga riktigt bra elbilar med den som bas.
Till eTron kommer ett laddkort som tillåter dig ladda hos en mängd olika leverantörer runt om i Europa men billigt blir det inte. Om du ska ladda på Ioniqs laddare så ska du först betala €17,95 per månad, sen €8 per startad laddning och sen ytterligare €0,33 per kWh. Ägarna får väll vara glada att de går att ladda med full effekt nästan hela vägen så att det inte blir optimalt med flera korta stopp. Vet inte om det är så i Europa men i USA ska det ingå fri laddning första året så då blir det lugnt men efteråt...
Jag tror att artikeln är fel. Det ska kosta 8 eur per laddning på Ionity egna stationer som introduktion. När det priset upphör kommer det kosta 0,33 per kWh.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Just nu hade jag valt X alla gånger och då främst pga laddningsnätverket. Innan ionity når upp till samma täckning som Suc så funkar etron bara som andrabil.
Sen hade jag aldrig tagit i något från VW-koncernen med tång men det är en annan femma. Det där med avgasskandalen verkar de flesta inte bry sig om.
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Tänker jag fel?
"Brutto ca 1230 kkr" tycker jag säger allt... Som jag sagt så många ggr så är ju e-Tron i praktiken minst lika dyr som X trots att den är mycket mindre, har högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.
Nog för att bättre lampor och en tystare cupé är trevligt men för mig kommer inte de fördelarna ens nära fördelarna för X ovan. Gällande ljudet så tycker jag premiumljudet i X är riktigt bra. Har inte testat senaste B&O i Audi, men ljudet i min X är klart bättre än det "Individual HiFi" jag hade i min BMW för över 40.000:- i alla fall.
Sen håller jag med KalleKulla om att man av ren princip inte gärna köper VW. För mig handlar det även om att serviceupplevelsen varit så extremt mycket sämre än hos Tesla. Efter 4 VAG-bilar lovade jag mig själv att aldrig utsätta mig för det igen.
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.
Förklara gärna vad du tycker är revolutionerande med E-Tron. För mig är det en sämre kopia på allt utom belysning och ljudnivå. Sen är "väcka föraren med säkerhetsbältet" en kul grej, men inget är ju revolutionerande på något sätt?
Med iPhone tror jag tom Ericsson-ingenjörerna fattade att det var något nytt på gott och ont. Vad är nytt med Audin?
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.
Förklara gärna vad du tycker är revolutionerande med E-Tron. För mig är det en sämre kopia på allt utom belysning och ljudnivå. Sen är "väcka föraren med säkerhetsbältet" en kul grej, men inget är ju revolutionerande på något sätt?
Med iPhone tror jag tom Ericsson-ingenjörerna fattade att det var något nytt på gott och ont. Vad är nytt med Audin?
Audin verkar ladda betydligt snabbare än Teslorna. Det är väl det, ljudisoleringen och byggkvaliteten som är huvudnumren.
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.
Förklara gärna vad du tycker är revolutionerande med E-Tron. För mig är det en sämre kopia på allt utom belysning och ljudnivå. Sen är "väcka föraren med säkerhetsbältet" en kul grej, men inget är ju revolutionerande på något sätt?
Med iPhone tror jag tom Ericsson-ingenjörerna fattade att det var något nytt på gott och ont. Vad är nytt med Audin?
Audin verkar ladda betydligt snabbare än Teslorna. Det är väl det, ljudisoleringen och byggkvaliteten som är huvudnumren.
Laddningen är för mig helt irrelevant när det inte finns laddare. Om några är när Ionity är mer på plats OM Tesla mot förmodan samtidigt misslyckas med att implementera SUC V3, DÅ är det relevant, men den kombinationen tror jag har under 1% sannolikhet.
Ljudisolering är trevligt men väldigt långt ifrån revolutionerande imo. Att Model S var mer revolutionerande är solklart. För mig även tydligt att både X och 3 var/är mer nyskapande.
Gällande byggkvalitet så får vi se. Trots alla BMW jag haft så är jag inte imponerad av tyskarna. Kanske bättre än Tesla men ganska marginellt. Min erfarenhet är att man måste upp i S-klass, 7-serie, A8 för att imponeras. Om Lexus eller Acura någonsin får en elbil på plats så kanske jag imponeras på det området
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Tänker jag fel?
Nej, du tänker inte fel. Det är ju du som både köra och betala för bilen.
IPhone "förlorar" säkert en liknande jämförelse med Samsungs eller Huawei bästa lurar men det betyder inte att de som köper iPhone tänker fel. De värdesätter bara andra saker.
Personligen tror jag att laddhastigheten för DC är ofta viktigare än AC hastigheten eftersom går det så långsamt måste man ändå hitta på något tidskrävande ändå. Jag tycker det var intressant att Tesla Björn uppskattade att eTron slår MX100 på en 600 km resa om det finns 150 kW laddning på vägen. Idag hjälper inte det så mycket men om 6-9 månader tror jag det kommer se mycket annorlunda ut. 150 kW är på gång, inte bara från Ionity.
Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el. Jag blev bara själv besviken på den då det kändes som en gubb-Audi. Har själv gillat Audi länge men då de lite sportigare varianterna, de stora SUVarna och containrarna har alltid varit så trista.
Hade hoppats kunna byta till den men fick hoppas på Taycan istället, tills de sa att dörrarna som på conceptet var suicide doors som öppnas med knappar kommer vara vanliga dörrar på produktionsvarianten. Tack för den.