Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Geni87 » 30 jan 2019 17:41

Gadget skrev:Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.

Jo jag förstår teorin bakom resonemanget. :) Men det lät som att Oykkh47 hade konkreta exempel, vore intressant att höra dem!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Henrik Torphammar » 30 jan 2019 18:16

Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 30 jan 2019 18:27

Gadget skrev:Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.

Detsamma kan ju i så fall säga om tesla, som trots att de bara haft eldrift i tanke ändå inte lyckats fullt ut med att göra ett optimalt chassi. Om vi nu bara diskuterar just det och inte de tekniska lösningarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Referralkod: jesper15749

Inläggav Geni87 » 30 jan 2019 19:03

Henrik Torphammar skrev:Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.

MEB är ju redan presenterad. Vilken plattform från en annan tillverkare man tycker att den är "lik" är ju oväsentligt, så länge det går att bygga riktigt bra elbilar med den som bas.

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav vigge50 » 01 feb 2019 20:24

Till eTron kommer ett laddkort som tillåter dig ladda hos en mängd olika leverantörer runt om i Europa men billigt blir det inte. Om du ska ladda på Ioniqs laddare så ska du först betala €17,95 per månad, sen €8 per startad laddning och sen ytterligare €0,33 per kWh. Ägarna får väll vara glada att de går att ladda med full effekt nästan hela vägen så att det inte blir optimalt med flera korta stopp. Vet inte om det är så i Europa men i USA ska det ingå fri laddning första året så då blir det lugnt men efteråt...

https://electrek.co/2019/02/01/audi-cha ... ctric-suv/
vigge50

Inläggav elbilist Mr S » 01 feb 2019 20:39

Jag tror att artikeln är fel. Det ska kosta 8 eur per laddning på Ionity egna stationer som introduktion. När det priset upphör kommer det kosta 0,33 per kWh.
Audi e-tron 55 quattro
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Mr S
elbilist

Inläggav Teslaägare Cay » 01 feb 2019 20:52

Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?

Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.

Tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 01 feb 2019 20:54

Cay skrev:Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?

Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.

Tänker jag fel?

Tesla har sen ett bra tag tillbaka max 16,5 kW.
vigge50

Inläggav kallekula » 01 feb 2019 21:12

Cay skrev:Tänker jag fel?

Just nu hade jag valt X alla gånger och då främst pga laddningsnätverket. Innan ionity når upp till samma täckning som Suc så funkar etron bara som andrabil.

Sen hade jag aldrig tagit i något från VW-koncernen med tång men det är en annan femma. Det där med avgasskandalen verkar de flesta inte bry sig om.
kallekula

Inläggav Teslaägare Legato » 01 feb 2019 22:19

Cay skrev:Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?

Tänker jag fel?

"Brutto ca 1230 kkr" tycker jag säger allt... Som jag sagt så många ggr så är ju e-Tron i praktiken minst lika dyr som X trots att den är mycket mindre, har högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.

Nog för att bättre lampor och en tystare cupé är trevligt men för mig kommer inte de fördelarna ens nära fördelarna för X ovan. Gällande ljudet så tycker jag premiumljudet i X är riktigt bra. Har inte testat senaste B&O i Audi, men ljudet i min X är klart bättre än det "Individual HiFi" jag hade i min BMW för över 40.000:- i alla fall.

Sen håller jag med KalleKulla om att man av ren princip inte gärna köper VW. För mig handlar det även om att serviceupplevelsen varit så extremt mycket sämre än hos Tesla. Efter 4 VAG-bilar lovade jag mig själv att aldrig utsätta mig för det igen.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon