Sida 57 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2019 17:41
av Geni87
Gadget skrev:
Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Jo jag förstår teorin bakom resonemanget. :) Men det lät som att Oykkh47 hade konkreta exempel, vore intressant att höra dem!

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2019 18:16
av Henrik Torphammar
Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2019 18:27
av Jeppe_E
Gadget skrev:
Audi har säkert inte gjort ett dåligt jobb, tvärtom mycket verkar genomtänkt och MLBEvo plattformen är ju en utveckling av MLB för att kunna supportera elektisk drivlina utöver bensin/diesel. Men det betyder rimligtvis att det uppstår en del kompromisser på totalen sett jämfört med om plattformen är från början enbart avsedd för elektriska drivlinor. Jämför med vad VW själva skriver om den nya MEB plattformen, som t.ex då kan göras betydligt mer utrymmeseffektiv. Men det handlar gissningsvis även om fler saker än utrymmen.
Detsamma kan ju i så fall säga om tesla, som trots att de bara haft eldrift i tanke ändå inte lyckats fullt ut med att göra ett optimalt chassi. Om vi nu bara diskuterar just det och inte de tekniska lösningarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 jan 2019 19:03
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Återstår att se hur mycket av MEB som verkligen blir elbil eller om dom snirklat sig tillbaka till nån plattform som blir en kombo typ Niro/kona/leaf/soul... eller om vi säger mer lik golf än Tesla.
MEB är ju redan presenterad. Vilken plattform från en annan tillverkare man tycker att den är "lik" är ju oväsentligt, så länge det går att bygga riktigt bra elbilar med den som bas.

Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 20:24
av vigge50
Till eTron kommer ett laddkort som tillåter dig ladda hos en mängd olika leverantörer runt om i Europa men billigt blir det inte. Om du ska ladda på Ioniqs laddare så ska du först betala €17,95 per månad, sen €8 per startad laddning och sen ytterligare €0,33 per kWh. Ägarna får väll vara glada att de går att ladda med full effekt nästan hela vägen så att det inte blir optimalt med flera korta stopp. Vet inte om det är så i Europa men i USA ska det ingå fri laddning första året så då blir det lugnt men efteråt...

https://electrek.co/2019/02/01/audi-cha ... ctric-suv/

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 20:39
av Mr S
Jag tror att artikeln är fel. Det ska kosta 8 eur per laddning på Ionity egna stationer som introduktion. När det priset upphör kommer det kosta 0,33 per kWh.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 20:52
av Cay
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?

Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.

Tänker jag fel?

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 20:54
av vigge50
Cay skrev:
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?

Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.

Tänker jag fel?
Tesla har sen ett bra tag tillbaka max 16,5 kW.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 21:12
av kallekula
Cay skrev:
Tänker jag fel?
Just nu hade jag valt X alla gånger och då främst pga laddningsnätverket. Innan ionity når upp till samma täckning som Suc så funkar etron bara som andrabil.

Sen hade jag aldrig tagit i något från VW-koncernen med tång men det är en annan femma. Det där med avgasskandalen verkar de flesta inte bry sig om.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 22:19
av Legato
Cay skrev:
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?

Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.

Tänker jag fel?
"Brutto ca 1230 kkr" tycker jag säger allt... Som jag sagt så många ggr så är ju e-Tron i praktiken minst lika dyr som X trots att den är mycket mindre, har högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.

Nog för att bättre lampor och en tystare cupé är trevligt men för mig kommer inte de fördelarna ens nära fördelarna för X ovan. Gällande ljudet så tycker jag premiumljudet i X är riktigt bra. Har inte testat senaste B&O i Audi, men ljudet i min X är klart bättre än det "Individual HiFi" jag hade i min BMW för över 40.000:- i alla fall.

Sen håller jag med KalleKulla om att man av ren princip inte gärna köper VW. För mig handlar det även om att serviceupplevelsen varit så extremt mycket sämre än hos Tesla. Efter 4 VAG-bilar lovade jag mig själv att aldrig utsätta mig för det igen.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 22:39
av Cay
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.

Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.

-Ja, jo det handlar om iPhone.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 22:46
av Legato
Cay skrev:
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.

Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.

-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 22:54
av Legato
Vet inte hur jag kunde glömma Autopiloten för övrigt. Det är ytterligare en fördel Tesla som i sig själv för mig överväger de fördelar Audin har.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 23:12
av Cay
Legato skrev:
Cay skrev:
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.

Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.

-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 23:21
av Legato
Cay skrev:
Legato skrev:
Cay skrev:
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.

Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.

-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.

Förklara gärna vad du tycker är revolutionerande med E-Tron. För mig är det en sämre kopia på allt utom belysning och ljudnivå. Sen är "väcka föraren med säkerhetsbältet" en kul grej, men inget är ju revolutionerande på något sätt?

Med iPhone tror jag tom Ericsson-ingenjörerna fattade att det var något nytt på gott och ont. Vad är nytt med Audin?

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 23:42
av Verdi
Legato skrev:
Cay skrev:
Legato skrev:
Cay skrev:
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.

Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.

-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.

Förklara gärna vad du tycker är revolutionerande med E-Tron. För mig är det en sämre kopia på allt utom belysning och ljudnivå. Sen är "väcka föraren med säkerhetsbältet" en kul grej, men inget är ju revolutionerande på något sätt?

Med iPhone tror jag tom Ericsson-ingenjörerna fattade att det var något nytt på gott och ont. Vad är nytt med Audin?
Audin verkar ladda betydligt snabbare än Teslorna. Det är väl det, ljudisoleringen och byggkvaliteten som är huvudnumren.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 feb 2019 23:51
av Legato
Verdi skrev:
Legato skrev:
Cay skrev:
Legato skrev:
Cay skrev:
Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.

Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.

-Ja, jo det handlar om iPhone.
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.

Förklara gärna vad du tycker är revolutionerande med E-Tron. För mig är det en sämre kopia på allt utom belysning och ljudnivå. Sen är "väcka föraren med säkerhetsbältet" en kul grej, men inget är ju revolutionerande på något sätt?

Med iPhone tror jag tom Ericsson-ingenjörerna fattade att det var något nytt på gott och ont. Vad är nytt med Audin?
Audin verkar ladda betydligt snabbare än Teslorna. Det är väl det, ljudisoleringen och byggkvaliteten som är huvudnumren.
Laddningen är för mig helt irrelevant när det inte finns laddare. Om några är när Ionity är mer på plats OM Tesla mot förmodan samtidigt misslyckas med att implementera SUC V3, DÅ är det relevant, men den kombinationen tror jag har under 1% sannolikhet.

Ljudisolering är trevligt men väldigt långt ifrån revolutionerande imo. Att Model S var mer revolutionerande är solklart. För mig även tydligt att både X och 3 var/är mer nyskapande.

Gällande byggkvalitet så får vi se. Trots alla BMW jag haft så är jag inte imponerad av tyskarna. Kanske bättre än Tesla men ganska marginellt. Min erfarenhet är att man måste upp i S-klass, 7-serie, A8 för att imponeras. Om Lexus eller Acura någonsin får en elbil på plats så kanske jag imponeras på det området ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 06:55
av Muhlegg
Cay skrev:
Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?

Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.

Tänker jag fel?
Nej, du tänker inte fel. Det är ju du som både köra och betala för bilen.

IPhone "förlorar" säkert en liknande jämförelse med Samsungs eller Huawei bästa lurar men det betyder inte att de som köper iPhone tänker fel. De värdesätter bara andra saker.

Personligen tror jag att laddhastigheten för DC är ofta viktigare än AC hastigheten eftersom går det så långsamt måste man ändå hitta på något tidskrävande ändå. Jag tycker det var intressant att Tesla Björn uppskattade att eTron slår MX100 på en 600 km resa om det finns 150 kW laddning på vägen. Idag hjälper inte det så mycket men om 6-9 månader tror jag det kommer se mycket annorlunda ut. 150 kW är på gång, inte bara från Ionity.

Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 07:21
av Laban
Muhlegg skrev:
Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.
Det handlar väl om att smaken är delad. Det här är Toyotas tredje bäst säljande bil i Europa:

Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 07:27
av Muhlegg
Laban skrev:
Muhlegg skrev:
Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.
Det handlar väl om att smaken är delad. Det här är Toyotas tredje bäst säljande bil i Europa:

Bild

Wow :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 08:37
av dd88
Det som jag tror är mest revolutionerande med E-Tron är att det är en tillräckligt bra elbil som inte är en Tesla.

Finns mängder med spekulanter som vill ha en vanlig bil men med eldrift, där Tesla inte är ett alternativ av olika anledningar.

Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 08:51
av taliz
Laban skrev:
Muhlegg skrev:
Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.
Det handlar väl om att smaken är delad. Det här är Toyotas tredje bäst säljande bil i Europa:

Bild
Det där är en konceptbil :P

Produktion:
Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 09:04
av Legato
dd88 skrev:
Det som jag tror är mest revolutionerande med E-Tron är att det är en tillräckligt bra elbil som inte är en Tesla.

Finns mängder med spekulanter som vill ha en vanlig bil men med eldrift, där Tesla inte är ett alternativ av olika anledningar.
Exakt så. Den kommer sälja tillräckligt bra, ingen tvekan om den saken. Bättre än övriga "icke-Tesla" också.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 feb 2019 09:13
av OfarligTesla
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el. Jag blev bara själv besviken på den då det kändes som en gubb-Audi. Har själv gillat Audi länge men då de lite sportigare varianterna, de stora SUVarna och containrarna har alltid varit så trista.

Hade hoppats kunna byta till den men fick hoppas på Taycan istället, tills de sa att dörrarna som på conceptet var suicide doors som öppnas med knappar kommer vara vanliga dörrar på produktionsvarianten. Tack för den.

Re: Audi e-tron

Postat: 03 feb 2019 09:31
av Laban
OfarligTesla skrev:
Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?

Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.