Cay skrev:Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Tänker jag fel?
Nej, du tänker inte fel. Det är ju du som både köra och betala för bilen.
IPhone "förlorar" säkert en liknande jämförelse med Samsungs eller Huawei bästa lurar men det betyder inte att de som köper iPhone tänker fel. De värdesätter bara andra saker.
Personligen tror jag att laddhastigheten för DC är ofta viktigare än AC hastigheten eftersom går det så långsamt måste man ändå hitta på något tidskrävande ändå. Jag tycker det var intressant att Tesla Björn uppskattade att eTron slår MX100 på en 600 km resa om det finns 150 kW laddning på vägen. Idag hjälper inte det så mycket men om 6-9 månader tror jag det kommer se mycket annorlunda ut. 150 kW är på gång, inte bara från Ionity.
Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.