Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 04 feb 2019 19:24

helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.



Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
 
Inlägg: 3219
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07
Ort: Munka-Ljungby
Referralkod: jesper15749

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare fth » 04 feb 2019 19:49

Jeppe_E skrev:
helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.



Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.

Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 1777
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Verdi » 04 feb 2019 19:57

helix skrev:Här är laddkurvan

51548716_10161521163620245_7341592361618636800_n.jpg


Jag trodde det skulle vara ett rakt streck fram till 80% i princip. Lite besviken faktiskt.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 7027
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 04 feb 2019 19:59

fth skrev:
Jeppe_E skrev:
helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.



Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.

Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth


Gissar att batteriet förmodligen ändå inte var varmt nog? Eller så är det så att den går ut mjukt, låter BMS avgöra hur mycket den kan ladda på. Följande visar 150kWh (ish) från 30% SOC
https://electrek.co/2018/12/18/audi-e-t ... arge-rate/

Nu kan vi bara spekulera i hur det ser ut under 30% SOC, men...

Audi-e-tron-charging-session-e1545161934275.jpg
Senast redigerad av Jeppe_E 04 feb 2019 20:01, redigerad totalt 1 gång.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
 
Inlägg: 3219
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07
Ort: Munka-Ljungby
Referralkod: jesper15749

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare jpetters » 04 feb 2019 20:00

Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Arachnid satin black
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
 
Inlägg: 1311
Blev medlem: 31 mar 2015 16:17
Ort: Zug, Switzerland
Referralkod: johan1662

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 04 feb 2019 20:05

jpetters skrev:Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.


Beror ju helt och hållet på hur man kört. Till och med Teslabjörn säger ibland i sina videos att han inte kört bilen tillräckligt hårt för att få upp temperaturen på batteriet när det är kallt. Tror det har större påverkan på laddningen än vad vi tror. Electrecs graf visar ju tydligt att den kan ladda snabbare redan vid 30% SOC.

Uppenbarligen klarar batteriet av att hantera 150kW. Kanske inte från 0% SOC, men det är ju ganska tydligt att batteriet inte vart tillräckligt varmt, eftersom den kämpade sig upp till 150kW och sedan stannade där tills 80%
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
 
Inlägg: 3219
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07
Ort: Munka-Ljungby
Referralkod: jesper15749

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare jpetters » 04 feb 2019 20:10

Givetvis kan vi bara spekulera baserat på denna video. Nu är ju bilen rätt så elektronhungrig och det lär ju hjälpa till.

Vad man kan notera är att den laddar ungefär lika snabbt som en Model S 100D i km/h vid toppeffekt.
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Arachnid satin black
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
 
Inlägg: 1311
Blev medlem: 31 mar 2015 16:17
Ort: Zug, Switzerland
Referralkod: johan1662

Re: Audi e-tron

Inläggav Geni87 » 04 feb 2019 20:43

Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Bjelke » 04 feb 2019 20:56

Geni87 skrev:Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.

Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 12003
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 04 feb 2019 21:03

Bjelke skrev:
Geni87 skrev:Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.

Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...


Vid start: 70kW
Efter 10 minuter: 95kW
Efter 20 minuter: 130 kW
Efter 25 minuter: 150 kW
Senast redigerad av Jeppe_E 04 feb 2019 21:55, redigerad totalt 2 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
 
Inlägg: 3219
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07
Ort: Munka-Ljungby
Referralkod: jesper15749

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Niklas Z och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.