Sida 59 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:24
av Jeppe_E
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:49
av fth
Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:57
av Verdi
helix skrev:
Här är laddkurvan
51548716_10161521163620245_7341592361618636800_n.jpg
Jag trodde det skulle vara ett rakt streck fram till 80% i princip. Lite besviken faktiskt.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 19:59
av Jeppe_E
fth skrev:
Jeppe_E skrev:
helix skrev:
Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.
Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.
Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth
Gissar att batteriet förmodligen ändå inte var varmt nog? Eller så är det så att den går ut mjukt, låter BMS avgöra hur mycket den kan ladda på. Följande visar 150kWh (ish) från 30% SOC
https://electrek.co/2018/12/18/audi-e-t ... arge-rate/

Nu kan vi bara spekulera i hur det ser ut under 30% SOC, men...
Audi-e-tron-charging-session-e1545161934275.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 20:00
av jpetters
Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 20:05
av Jeppe_E
jpetters skrev:
Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.
Beror ju helt och hållet på hur man kört. Till och med Teslabjörn säger ibland i sina videos att han inte kört bilen tillräckligt hårt för att få upp temperaturen på batteriet när det är kallt. Tror det har större påverkan på laddningen än vad vi tror. Electrecs graf visar ju tydligt att den kan ladda snabbare redan vid 30% SOC.

Uppenbarligen klarar batteriet av att hantera 150kW. Kanske inte från 0% SOC, men det är ju ganska tydligt att batteriet inte vart tillräckligt varmt, eftersom den kämpade sig upp till 150kW och sedan stannade där tills 80%

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 20:10
av jpetters
Givetvis kan vi bara spekulera baserat på denna video. Nu är ju bilen rätt så elektronhungrig och det lär ju hjälpa till.

Vad man kan notera är att den laddar ungefär lika snabbt som en Model S 100D i km/h vid toppeffekt.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 20:43
av Geni87
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 20:56
av Bjelke
Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 21:03
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
Vid start: 70kW
Efter 10 minuter: 95kW
Efter 20 minuter: 130 kW
Efter 25 minuter: 150 kW

Re: Audi e-tron

Postat: 04 feb 2019 21:10
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
Geni87 skrev:
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.
Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...
Vid start: 70kWh
Efter 10 minuter: 95kWh
Efter 20 minuter: 130 kWh
Efter 25 minuter: 150 kWh
Audi kanske har låg resistans i sitt batteirpack. Sen är det ju så att det är ~700 kg batteripack som ska värmas upp, så trögheten i det termiska systemet är rätt hyfsad. ^^

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 04:58
av Zalman3
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 10:35
av Gustafsson
Zalman3 skrev:
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Model S (100) ca 620 km/h under ganska lång tid. Fortfarande bland de bästa i klassen alltså...

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 10:52
av Henrik Torphammar
Gustafsson skrev:
Zalman3 skrev:
Audin e-tron toppar runt 650kmh vid 150kW.
Tesla 3 ligger runt 780kmh vid 118kW.

Blir intressant att se vad Porsche Taycan klarar.
Model S (100) ca 620 km/h under ganska lång tid. Fortfarande bland de bästa i klassen alltså...
km/h är ju den bästa enheten om man inte har som hobby att samla kWh utan att åka bil från A till B. Då utslaget på sitt behov, där en snål bil som laddar snabbt på 50kW laddare slår en Tesla i vissa lägen. Sen är ju Teslans räckvidd en sådan sak som gör att man inte behöver ladda alls kanske medan en Ioniq hade behövt ladda 3ggr. Klurigt det där, men km/h är klart bästa enheten och då inräknat olika väderlekar osv och inte bara den perfekta dagen.

Exemplet Kalmar - Halmstad ToR där man inte har nytta av superchargers men väl CCS/CHAdeMO.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 19:54
av Idesta
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 21:00
av Jeppe_E
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 21:13
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Ja det är omvänd psykologi, det fattar ju alla. Typiskt vidriga apgasande Tyskar. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 21:56
av Legato
Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...

Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...

Naiva anyone?

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 22:04
av Geni87
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...

Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...

Naiva anyone?
Sååå, slutsatsen är fortfarande att Audi egentligen inte vill sälja e-trons?

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 22:05
av swegarm
Såg bilen på båtmässan.
Väldigt fin bil. Är dock väldigt nöjd med min MX.

De ja är lite missnöjd med jmf. Med min tidigare xc60 t8 är helljus och vindrutetorkare. Där tror ja Audi är jämförbar med Volvon . Men skulle inte vilja byta min Tesla ändå :)

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 22:11
av Legato
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...

Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...

Naiva anyone?
Sååå, slutsatsen är fortfarande att Audi egentligen inte vill sälja e-trons?
Slutsatsen är att Audi givetvis säljer den lilla volym E-Tron de producerar med eller utan reklam. Om några år kanske det ser annorlunda ut om de då lyckats få upp marginalerna på elbilarna. Nu är det greenwashing och brand building man jobbar med. Återigen, testa att gå in till några Audihandlare och fråga efter en SUV för runt miljonen så kan vi slå vad om vad de flesta kommer rekommendera...

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 22:16
av Jeppe_E
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...

Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...

Naiva anyone?
Nä, Audi vill tjäna pengar. Om de gör det på att sälja lakritsbåtar så hade de sålt det. De säljer ju inte e-tron och fortsätter utveckla elbilar för att inte sälja dem. De lägger ju ner en hel del stålar på FoU. Du tror väl inte på allvar att det är för att mörka och skapa utrymme för att kunna fortsätta att sälja fossilbilar. Först klagas det på att ingen gör något och sen klagas det på att någon gör något. Hur ska ni ha det egentligen?

Jag har ju fått ta skit när jag kritiserar Tesla för byggkvalité och företagsuppbyggnad. Här är ett företag som är väl utvecklat och håller hög kvalitet på sina produkter, men de ska fan dö digerdöden för det som de gjorde med sina fossilbilar. Inget de gör kan reparera skadan. Är det så du menar?

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 22:23
av fth
Jeppe_E skrev:
Här är ett företag som är väl utvecklat och håller hög kvalitet på sina produkter, men de ska fan dö digerdöden för det som de gjorde med sina fossilbilar. Inget de gör kan reparera skadan. Är det så du menar?
Så resonerar iaf jag, jag skulle aldrig komma på tanken att någonsin mer köpa någon vara från VW-koncernen.

Jag avböjde faktiskt en förfrågan om konsultuppdrag nyligen från ett dotterbolag inom VW-koncernen eftersom jag heller aldrig skulle tänka mig att arbeta åt VW.

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 22:25
av Geni87
Legato skrev:
Slutsatsen är att Audi givetvis säljer den lilla volym E-Tron de producerar med eller utan reklam. Om några år kanske det ser annorlunda ut om de då lyckats få upp marginalerna på elbilarna. Nu är det greenwashing och brand building man jobbar med. Återigen, testa att gå in till några Audihandlare och fråga efter en SUV för runt miljonen så kan vi slå vad om vad de flesta kommer rekommendera...
Jo så kan man se det, och det finns säkert sanning i det. Man kan också se det som att de gör att fler människor får upp ögonen för elbilar. För övrigt läste jag att just nu är det Audis produktion av elmaskiner på 400 st per dag som sätter produktionstakten för e-tron, men att den siffran ska ökas.

Det där handlarexemplet är lite knepigt, vem har ett sånt krav? Lite mer än så får man nog precisera. :) Den lokala Jaguarhandlaren var iaf väldigt pigg på att prata I-pace och ge offerter när jag var där sist.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 feb 2019 22:35
av Legato
Jeppe_E skrev:
Legato skrev:
Jeppe_E skrev:
Idesta skrev:
Michaela Shiffrin i samband med prisutdelningen i Åre
Måste vara för att Audi egentligen inte vill sälja e-tron som de använder bilarna som reklam... eller hur var det nu med den konspirationsteorin? :lol:
Skidtävlingar, the wholy grail of goodness. Andra gången du lyfter detta "bevis"...

Men visst, greenwashing är bara en stor konspiration. Sanningen är att bilföretagen inte bryr sig om pengar utan bara vill göra gott. Just detta bilbolag frontade dessutom hela dieselskandalen, inte för att tjäna pengar såklart, utan som "omvänd psykologi" för att konsumenterna skulle förstå de fruktansvärda konsekvenserna av manipulerade fossilbilar...

Naiva anyone?
Nä, Audi vill tjäna pengar. Om de gör det på att sälja lakritsbåtar så hade de sålt det. De säljer ju inte e-tron och fortsätter utveckla elbilar för att inte sälja dem. De lägger ju ner en hel del stålar på FoU. Du tror väl inte på allvar att det är för att mörka och skapa utrymme för att kunna fortsätta att sälja fossilbilar. Först klagas det på att ingen gör något och sen klagas det på att någon gör något. Hur ska ni ha det egentligen?

Jag har ju fått ta skit när jag kritiserar Tesla för byggkvalité och företagsuppbyggnad. Här är ett företag som är väl utvecklat och håller hög kvalitet på sina produkter, men de ska fan dö digerdöden för det som de gjorde med sina fossilbilar. Inget de gör kan reparera skadan. Är det så du menar?
"Hög kvalitet på sina produkter" är något som svenskar ofta verkar tro är en allmängiltig sanning för alla tyska biltillverkare/modeller. I verkligheten är det ett extremt subjektivt påstående som i hög grad dessutom beror på vad man själv anser vara "kvalitet". För mig är det de japanska tillverkarna som leder kvalitetsligan, inte de tyska.

Audi vill tjäna pengar och nej idag är det inte E-Tron de tjänar pengar på. Återigen, om X år när/om de lyckas uppnå samma lönsamhet på elbilar så kommer det märkas. Då kommer du också få ett helt annat svar när du går in till Audohandlaren (eftersom man då anpassat incitamenten efter vad man vill sälja).

Jag representerar mig själv, vet in vilka "ni" du klumpar ihop mig med. Jag tycker det är superbra ju fler som bygger elbilar, det har jag sagt massor av gånger. Det betyder dock inte att man måste vara naiv... Givetvis gynnar jag dock hellre ett bolag utan dieselskandal än med.

Jag äger för övrigt aktier även i VW... Jag tror VW är en av få av de stora som har goda chanser att klara elektrifieringen bra (ironiskt nog till stor del pga tvång som konsekvenser av dieselskandalen). Med tanke på hur extremt lågt marknaden värderar VWs chanser så tycker jag aktien ser billig ut.