Sida 146 av 491

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 04 feb 2019 19:24
av Jeppe_E
helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.



Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 04 feb 2019 19:49
av fth
Jeppe_E skrev:
helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.



Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.

Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 04 feb 2019 19:57
av Verdi
helix skrev:Här är laddkurvan

51548716_10161521163620245_7341592361618636800_n.jpg


Jag trodde det skulle vara ett rakt streck fram till 80% i princip. Lite besviken faktiskt.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 04 feb 2019 19:59
av Jeppe_E
fth skrev:
Jeppe_E skrev:
helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%

Bilen hade varmt batteri då den körts ner till botten av batteriet precis innan laddsessionen påbörjades.



Oj. Riktigt bra. Full kräm till 80%. Det är riktigt bra.

Fast den når ju inte 120kW förräns 40%, vad beror det på? Integralen ser ut att bli sämre än Tesla, trots betydligt högre toppeffekt?

/fth


Gissar att batteriet förmodligen ändå inte var varmt nog? Eller så är det så att den går ut mjukt, låter BMS avgöra hur mycket den kan ladda på. Följande visar 150kWh (ish) från 30% SOC
https://electrek.co/2018/12/18/audi-e-t ... arge-rate/

Nu kan vi bara spekulera i hur det ser ut under 30% SOC, men...

Audi-e-tron-charging-session-e1545161934275.jpg

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 04 feb 2019 20:00
av jpetters
Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 04 feb 2019 20:05
av Jeppe_E
jpetters skrev:Kallt batteri? I ca -1 grad kan ju sega en hel del. Men jag tolkar det som att bilen nyligen kört 5,5h, så borde ju var varmt nog.


Beror ju helt och hållet på hur man kört. Till och med Teslabjörn säger ibland i sina videos att han inte kört bilen tillräckligt hårt för att få upp temperaturen på batteriet när det är kallt. Tror det har större påverkan på laddningen än vad vi tror. Electrecs graf visar ju tydligt att den kan ladda snabbare redan vid 30% SOC.

Uppenbarligen klarar batteriet av att hantera 150kW. Kanske inte från 0% SOC, men det är ju ganska tydligt att batteriet inte vart tillräckligt varmt, eftersom den kämpade sig upp till 150kW och sedan stannade där tills 80%

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 04 feb 2019 20:10
av jpetters
Givetvis kan vi bara spekulera baserat på denna video. Nu är ju bilen rätt så elektronhungrig och det lär ju hjälpa till.

Vad man kan notera är att den laddar ungefär lika snabbt som en Model S 100D i km/h vid toppeffekt.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 04 feb 2019 20:43
av Geni87
Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 04 feb 2019 20:56
av Bjelke
Geni87 skrev:Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.

Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 04 feb 2019 21:03
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
Geni87 skrev:Det beror nog främst på att batteriet inte är tillräckligt varmt, alternativt att Forums laddare inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att uppnå ~150 kW @ <50% SOC. Men jag tippar på att det har att göra med batteriets temperatur.

Jag funderade också på om det kan vara begränsning av ström i just den laddaren som är
problemet, men det känns som att det inte räcker som förklaring ändå, så kallt batteri skulle
kunna stämma men då tycker jag att det vekar ta lite väl lång tid för att komma upp i temp, men
dom effekterna borde det bli rejält med förlustvärme...


Vid start: 70kW
Efter 10 minuter: 95kW
Efter 20 minuter: 130 kW
Efter 25 minuter: 150 kW