Sida 149 av 432

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 06 feb 2019 12:34
av Muhlegg
Jeppe_E skrev:Det är ändå intressant att se hur vissa ser allt i svart och vitt :)

Jag har under några dagar hört reklam på radion (normalt sett brukar jag inte lägga märke till reklamen). Men eftersom jag ändå är intresserad av elbilar så fastnade denna.

https://letsgetelectric.com/?&mkwid=sLO ... 6520287339

Vet inte hur gammal siten är, den kanske är jättegammal. Men det görs ju reklam för den i varje fall, med betoning på att framtiden är elektrisk.


Hehe, lite humor att använda en Leila K cover för att visa att man är på väg mot framtiden!

De ju Super Bowl reklamen också. https://www.cbssports.com/nfl/video/201 ... di-e-tron/

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 11 feb 2019 19:30
av mjoakim
Hej!

Har fallit för Audi e-tron som nästa tjänstebil. Behöver er expertis vad man inte får missa för tillvall. Tar gärna emot tips. Går från en X5:a idag men ok spec.

Mina spec
Proline

Mytsvart 11200 kr
20" 5-armad dynamisk design, 1800 kr
Tonade rutor, 5500 kr
Panoramaglastak, 18100 kr
Sportstolar fram, 7700 kr
Alcantara /läder, 4200 kr
Manöverknappar i svart glasoptik, 2600 kr
Dekorlinlägg Alu, 4900 kr
Head up display, 16900 kr, har det nu och gillar det skarpt
Smartphone interface, 3300 kr
Bang & Olufsen premium, 14000 kr
Dragkrok 7200 kr

48 månader operationell leasing, 8000 mil. Max 10.000 kr mån.
/Joakim

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 11 feb 2019 21:27
av HelectriC
Ska du inte ha några AP-liknande funktioner; adaptiv farthållare och sånt? Eller är det kanske standard på den varianten?

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 11 feb 2019 21:43
av SR-71-BlackBird
Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 11 feb 2019 21:46
av Geni87
SR-71-BlackBird skrev:Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.


Då gäller det att de spottar ur sig några modeller på plattformen. ^^

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 11 feb 2019 22:01
av Muhlegg
HelectriC skrev:Ska du inte ha några AP-liknande funktioner; adaptiv farthållare och sånt? Eller är det kanske standard på den varianten?


Adaptiv farthållare, filhållnings-assistent och köassistent ingår i proline.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 11 feb 2019 22:10
av Mr S
Vi lånade hem en Q8 och det vi uppskattade väldigt mkt är 360-kamera och keyless. Perfekt med barn o slippa strula med nyckel och kunna öppna bak med en fotrörelse. Vi valde det o skippade panorama, hud o night vision.

Lycka till!

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 11 feb 2019 22:18
av Muhlegg
Mr S skrev:Vi lånade hem en Q8 och det vi uppskattade väldigt mkt är 360-kamera och keyless. Perfekt med barn o slippa strula med nyckel och kunna öppna bak med en fotrörelse. Vi valde det o skippade panorama, hud o night vision.

Lycka till!


Jag håller med. Jag har keyless idag och det var första tillvalet som jag kryssade för på eTron.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 11 feb 2019 22:41
av Muhlegg
Geni87 skrev:
SR-71-BlackBird skrev:Skrivs på twitter att det krävs 600k för att nå break-even.


Då gäller det att de spottar ur sig några modeller på plattformen. ^^


Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 11 feb 2019 23:11
av fth
Muhlegg skrev:Det är bara eTron quattro och eTron sportback som ska använda den här plattformen så några 600k kommer de nog inte sälja. Står det på twitter om Audi hade räknat med att gå plus på sin första elbil?


Nu framstår man väl som Tesla fanboy igen, men om uppgifterna på Electrek stämmer så har det alltså kostat Audi över två miljarder euro att ta fram e-tron.

Med denna investering så har Audi alltså lyckats med att ta fram en bil som på flera punkter nästan når dit Tesla var c:a 2012-2013, och som dom kanske vid slutet av 2019 på årsbasis kan producera lika många av som Tesla producerar Model S/X/3 på tre veckor. Bilen kommer sannolikt heller aldrig vara lönsam eftersom det krävs över 600,000 sålda bilar för break even.

Trots detta så är det fortfarande i princip konsensus i pressen och bland folk i allmänhet att "så fort dom riktiga biltillverkarna börjar bygga elbilar så är det ute med Tesla".

Hur hänger detta ihop?

https://electrek.co/2019/02/09/tesla-model-3-cost-surprise-porsche-audi-reverse-engineering/

/fth