Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Geni87 » 12 feb 2019 22:45

vigge50 skrev:
Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.

Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.


Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.

En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.

Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Legato » 13 feb 2019 05:39

Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Geni87 skrev:Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.

Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.


Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.

En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.

Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...


Tack för bra förklaring. Låg i sängen och funderade på detta men kom inte på anledningen. För det är ju uppenbart så att förbrukningen i en fossilbil ökar mindre procentuellt sett. En Tesla drar väl i runda slängar 60-80% mer energi med en rejäl husvagn på släp. På en fossilbil typ Volvo V70 ligger motsvarande siffra på 30-40% av det jag läst.

Blir väl nästa grej man får höra från "Livets Hårda Skola" i Facebook-trådarna att elbilar är värdelösa eftersom förbrukningen ökar så mycket med släp (att de fortfarande är långt effektivare bryr sig såklart ingen om...).
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight XP100D 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 4875
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 13 feb 2019 06:03

Legato skrev:Tack för bra förklaring. Låg i sängen och funderade på detta men kom inte på anledningen. För det är ju uppenbart så att förbrukningen i en fossilbil ökar mindre procentuellt sett. En Tesla drar väl i runda slängar 60-80% mer energi med en rejäl husvagn på släp. På en fossilbil typ Volvo V70 ligger motsvarande siffra på 30-40% av det jag läst..


Det har nog främst att göra med luftmotstånd, inte verkningsgraden på drivlinan. Tar vi en elbil som e-Crafter så lär den påverkas betydligt mindre av ett släp jämfört med Model X.

Detsamma gäller nog också e-Tron vs Model X där 75 D sannolikt inte längre har längre räckvidd än e-Tron om man hakar på ett släp.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2565
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Audi e-tron

Inläggav Niklas Z » 13 feb 2019 07:07

Förklaringen som Geni87 ger är helt rätt.
Det finns två huvudsakliga orsaker till att ICE-motorn har låg verkningsgrad jämfört med en elmotor. Dels är energiomvandlingsprocessen betydligt mindre effektiv, men dessutom krävs många gånger mer energi för att hålla igång en ICE. Energiförlusterna intern i kolvmotorn (beroende på pumpförluster, friktionsförluster m m) är så pass stora att de i tex 70 km/h kan orsaka (grovt räknat) hälften av förbrukningen.
Denna post ökar inte för att man kopplar till en husvagn (såvida inte man tvingas köra på lägre växel). Därmed kommer en större andel av energin i bränslet att användas för nyttigt arbete och följden blir att verkningsgraden blir högre.
Niklas Z
 
Inlägg: 883
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Pedrazzini » 13 feb 2019 08:13

Efter många års erfarenhet av att dra tunga släp med häst och båt (c:a 2 ton) med fossilbilar (diesel och bensin) kan jag intyga att det ökar förbrukningen med minst 80% där också. Och då är hästsläpet väsentligen mer strömlinjeformat än en husvagn. Båten är lägre men ännu tyngre. De siffror jag sett på förbrukningen vid tyngre släp med MX tyder på ungefär samma siffror.
Idag kör vi ett hästsläp från Umesläp med c:a 1,5 tons vikt med 1 häst och drygt 2 ton om vi stoppar i 2 hästar efter en BMW X3 2.0 D. Bilen drar knappt 0,6 liter/mil utan släp i 80 km/h och c:a 1,1 liter per mil med släp i samma fart.
Användarvisningsbild
Pedrazzini
Teslaägare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 jul 2015 23:20
Ort: Stora Höga

Re: Audi e-tron

Inläggav Henrik Torphammar » 13 feb 2019 09:14

Geni87 skrev:

Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.

En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.

Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...



Det där var långsökt hehe. Sänk farten och dra åt handbromsen ett par snäpp för att köra riktigt snålt då?!
Superhero
Användarvisningsbild
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1504
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Audi e-tron

Inläggav Niklas Z » 13 feb 2019 10:31

Att verkningsgraden hos motorn ökar motsäger inte att förbrukningen ökar.
Niklas Z
 
Inlägg: 883
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59

Re: Audi e-tron

Inläggav Geni87 » 13 feb 2019 11:06

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:

Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.

En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.

Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...



Det där var långsökt hehe. Sänk farten och dra åt handbromsen ett par snäpp för att köra riktigt snålt då?!


Eh? :) Både verkningsgraden och förbrukningen kan öka. Bara för att man går från 10% verkningsgrad till 20% med X% ökad last betyder det inte att förbrukningen inte ökar. Det betyder däremot att förbrukningen inte ökar lika mycket som lasten ökar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inläggav Niklas Z » 13 feb 2019 12:57

Precis. Allt annat lika så ger högre verkningsgrad lägre förbrukning, men i detta fall talar vi om att koppla på en husvagn eller något liknande och då är definitivt inte allt längre lika.
Niklas Z
 
Inlägg: 883
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59

Re: Audi e-tron

Inläggav Off Grid Byggaren » 13 feb 2019 18:00

Åter till TS fråga

-Laddlucka även höger sida
-Rumpvärme i baksätet (ingår ej i std)

-Varför inte Nightvision och Matrix LED
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ghia64, metchristian och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.