Sida 61 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 12 feb 2019 22:45
av Geni87
vigge50 skrev:
Geni87 skrev:
Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.
Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.

En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.

Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2019 05:39
av Legato
Geni87 skrev:
vigge50 skrev:
Geni87 skrev:
Ja att Audi e-tron är så "törstig" bör vara ett högst medvetet val av Audi när de valde att klä den i en sån kaross de gjorde med hög front etc. Höga SUV:ar med oaerodynamiska karosser säljer ju extremt bra, så de har ju på ett sätt levererat vad folk söker. Jag skulle dock inte bli förvånad om elbilarnas intåg gör att folk omvärderar SUV-trenden på sikt, när de ser vad den kostar i räckvidd. Luftmotståndet står ju för en mycket större andel av den totala energiförbrukningen i en elbil jämfört med i en ICE-bil, så ett högt luftmotstånd slår hårdare procentuellt. Det är mer en designfråga än något annat egentligen.

Ett område där Audi faktiskt har flyttat fram gränserna lite är ju DC-laddningen, de verkar ha byggt ett bra batteripack.
Kan någon ge mig en bra förklaring till varför ökat vindmotstånd skulle ha större påverkan på elbilar än fossilbilar? Jag vet att fossilbilar har mycket mer förluster men då luftmotståndet är det "sista" i kedjan av motstånd så borde en fördubbling av luftmotstånd ha ungefär lika stor påverkan procentuellt på en elbil som en fossilbil. Skillnaden jag skulle säga är att i en fossilbil tänker du inte på om du kommer 70 eller 80 mil mellan tankningarna men i en elbil har du väldigt bra koll på förbrukning och räckvidd.
Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.

En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.

Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...
Tack för bra förklaring. Låg i sängen och funderade på detta men kom inte på anledningen. För det är ju uppenbart så att förbrukningen i en fossilbil ökar mindre procentuellt sett. En Tesla drar väl i runda slängar 60-80% mer energi med en rejäl husvagn på släp. På en fossilbil typ Volvo V70 ligger motsvarande siffra på 30-40% av det jag läst.

Blir väl nästa grej man får höra från "Livets Hårda Skola" i Facebook-trådarna att elbilar är värdelösa eftersom förbrukningen ökar så mycket med släp (att de fortfarande är långt effektivare bryr sig såklart ingen om...).

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2019 06:03
av Laban
Legato skrev:
Tack för bra förklaring. Låg i sängen och funderade på detta men kom inte på anledningen. För det är ju uppenbart så att förbrukningen i en fossilbil ökar mindre procentuellt sett. En Tesla drar väl i runda slängar 60-80% mer energi med en rejäl husvagn på släp. På en fossilbil typ Volvo V70 ligger motsvarande siffra på 30-40% av det jag läst..
Det har nog främst att göra med luftmotstånd, inte verkningsgraden på drivlinan. Tar vi en elbil som e-Crafter så lär den påverkas betydligt mindre av ett släp jämfört med Model X.

Detsamma gäller nog också e-Tron vs Model X där 75 D sannolikt inte längre har längre räckvidd än e-Tron om man hakar på ett släp.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2019 07:07
av Niklas Z
Förklaringen som Geni87 ger är helt rätt.
Det finns två huvudsakliga orsaker till att ICE-motorn har låg verkningsgrad jämfört med en elmotor. Dels är energiomvandlingsprocessen betydligt mindre effektiv, men dessutom krävs många gånger mer energi för att hålla igång en ICE. Energiförlusterna intern i kolvmotorn (beroende på pumpförluster, friktionsförluster m m) är så pass stora att de i tex 70 km/h kan orsaka (grovt räknat) hälften av förbrukningen.
Denna post ökar inte för att man kopplar till en husvagn (såvida inte man tvingas köra på lägre växel). Därmed kommer en större andel av energin i bränslet att användas för nyttigt arbete och följden blir att verkningsgraden blir högre.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2019 08:13
av Pedrazzini
Efter många års erfarenhet av att dra tunga släp med häst och båt (c:a 2 ton) med fossilbilar (diesel och bensin) kan jag intyga att det ökar förbrukningen med minst 80% där också. Och då är hästsläpet väsentligen mer strömlinjeformat än en husvagn. Båten är lägre men ännu tyngre. De siffror jag sett på förbrukningen vid tyngre släp med MX tyder på ungefär samma siffror.
Idag kör vi ett hästsläp från Umesläp med c:a 1,5 tons vikt med 1 häst och drygt 2 ton om vi stoppar i 2 hästar efter en BMW X3 2.0 D. Bilen drar knappt 0,6 liter/mil utan släp i 80 km/h och c:a 1,1 liter per mil med släp i samma fart.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2019 09:14
av Henrik Torphammar
Geni87 skrev:


Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.

En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.

Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...

Det där var långsökt hehe. Sänk farten och dra åt handbromsen ett par snäpp för att köra riktigt snålt då?!

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2019 10:31
av Niklas Z
Att verkningsgraden hos motorn ökar motsäger inte att förbrukningen ökar.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2019 11:06
av Geni87
Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:


Det sista du skriver är nog den viktigaste faktorn. Men det finns även en annan skillnad.

En förbränningsmotor har en verkningsgrad som ökar med högre last, till en viss gräns. Om man exempelvis fördubblar luftmotståndet kan verkningsgraden i motorn öka ganska rejält beroende på vilken hastighet man kör i. Ett liknande förhållande mellan verkningsgrad och last finns även i en elmotor, men eftersom den redan är många gånger mer effektiv än en förbränningsmotor vid låglast är nästan verkningsgradsförbättringen vid högre last försumbar i det fallet.

Hoppas att mitt resonemang gick att förstå...

Det där var långsökt hehe. Sänk farten och dra åt handbromsen ett par snäpp för att köra riktigt snålt då?!
Eh? :) Både verkningsgraden och förbrukningen kan öka. Bara för att man går från 10% verkningsgrad till 20% med X% ökad last betyder det inte att förbrukningen inte ökar. Det betyder däremot att förbrukningen inte ökar lika mycket som lasten ökar.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2019 12:57
av Niklas Z
Precis. Allt annat lika så ger högre verkningsgrad lägre förbrukning, men i detta fall talar vi om att koppla på en husvagn eller något liknande och då är definitivt inte allt längre lika.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 feb 2019 18:00
av Off Grid Byggaren
Åter till TS fråga

-Laddlucka även höger sida
-Rumpvärme i baksätet (ingår ej i std)

-Varför inte Nightvision och Matrix LED

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 07:17
av Verdi
Ska åka och kika på etron. Har börjat pendla 16 mil om dagen och ländryggen är helt förstörd. Får ingen bra sittställning i Teslan. Stolarna ger en för krökt ställning för ryggen. :(

Är inte bilens fel utan min trasiga ryggs fel... Förr när jag gjorde den resan en gång i veckan och körde 3-4 mil de andra dagarna så märkte jag inget.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 07:25
av SolnaGnagarn
Verdi skrev:
Ska åka och kika på etron. Har börjat pendla 16 mil om dagen och ländryggen är helt förstörd. Får ingen bra sittställning i Teslan. Stolarna ger en för krökt ställning för ryggen. :(

Är inte bilens fel utan min trasiga ryggs fel... Förr när jag gjorde den resan en gång i veckan och körde 3-4 mil de andra dagarna så märkte jag inget.
Stolarna är ju inte superduper bra i Teslan. Väldigt kort sits med dåligt stöd för låren. Ändå har jag rätt korta ben. Blir extra påtagligt när man kör Volvo V90 med lårstöd varannan gång. Men Volvo måste väl vara nån typ av världsmästare på säten så det blir kanske lite missvisande.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 07:43
av mjoakim
Vänder på frågan. Vilka tillval kan man hoppa över?

Det borde väl komma ut bilar till handlarna snart väl?

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 08:38
av Muhlegg
mjoakim skrev:
Vänder på frågan. Vilka tillval kan man hoppa över?

Det borde väl komma ut bilar till handlarna snart väl?
Många journalister som har testkört har klagat på de virtuella backspeglarna så de borde man nog välja bort. Eller i varje fall testa själv innan man beställer.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 09:12
av Jeppe_E
Muhlegg skrev:
mjoakim skrev:
Vänder på frågan. Vilka tillval kan man hoppa över?

Det borde väl komma ut bilar till handlarna snart väl?
Många journalister som har testkört har klagat på de virtuella backspeglarna så de borde man nog välja bort. Eller i varje fall testa själv innan man beställer.
Välja bort? Det är väl inget man väljer bort, utan snarare väljer till?

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 09:18
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Muhlegg skrev:
mjoakim skrev:
Vänder på frågan. Vilka tillval kan man hoppa över?

Det borde väl komma ut bilar till handlarna snart väl?
Många journalister som har testkört har klagat på de virtuella backspeglarna så de borde man nog välja bort. Eller i varje fall testa själv innan man beställer.
Välja bort? Det är väl inget man väljer bort, utan snarare väljer till?
Man bör icke-välja de virtuella backspeglarna enligt journalisterna. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 11:39
av helix
Gustav på GT-board har lagt upp lite filmklipp på E-tron tester. Bland annat denna där man ser lite hur de virtuella speglarna funkar


Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 11:42
av fth
Geni87 skrev:
Man bör icke-välja de virtuella backspeglarna enligt journalisterna. :)
"Total technical fail" var omdömet i en review jag såg :roll:

/fth

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 13:27
av MangeT
Har Du provat om stolarna i Model 3 passar bättre?

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 13:28
av MangeT
Vil Du byta till next gen säten är jag helt öppen för att byta din bil mot min! :D

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 13:57
av Off Grid Byggaren
Standardstolarna i E-tron är inget vidare jämfört med till exempel Volvo.

Sportstolarna funkar bra om du är lång och smal.

Komfortstolarna är bättre, men kostar cirka 50 000:- extra

Tyvärr vill de inte sälja några elbilar, så det kommer inte finnas demobilar ute hos handlarna vad jag hört.

Endast bilar med giltig kundorder kommer köras ut till handlarna.

Säljaren försökte sälja en dieselbil istället när jag var där.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 14:08
av Verdi
Off Grid Byggaren skrev:
Standardstolarna i E-tron är inget vidare jämfört med till exempel Volvo.

Sportstolarna funkar bra om du är lång och smal.

Komfortstolarna är bättre, men kostar cirka 50 000:- extra

Tyvärr vill de inte sälja några elbilar, så det kommer inte finnas demobilar ute hos handlarna vad jag hört.

Endast bilar med giltig kundorder kommer köras ut till handlarna.

Säljaren försökte sälja en dieselbil istället när jag var där.
Nä, utan provkörning lär jag ju inte köpa nån... Kändes dock bättre i ryggen i morse. Drog ner svankstödet en hel del. Kändes lite kontraintuitivt eftersom jag kände det som att jag ville ha mer svankstöd än vad som gick att få. Men jag kunde liksom sitta djupare i stolen och då blev vinklarna lite bättre. Hoppas jag. Får se hur det känns på hemvägen.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 15:56
av Mr S
Off Grid Byggaren skrev:
Tyvärr vill de inte sälja några elbilar, så det kommer inte finnas demobilar ute hos handlarna vad jag hört.

Endast bilar med giltig kundorder kommer köras ut till handlarna.
Min handlare får i alla fall in två e tron, en för testkörning och en att ha i visningshallen.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 16:03
av gellerstam
Off Grid Byggaren skrev:

Tyvärr vill de inte sälja några elbilar, så det kommer inte finnas demobilar ute hos handlarna vad jag hört.
Endast bilar med giltig kundorder kommer köras ut till handlarna.
Så här svarade min säljare alldeles nu.

-"Våra E-ton är på gång Bilarna är på G och i ska göra i ordning dem så fort vi kan,"

Så att det inte kommer finnas bilar hos handlarna är ngt. du blivit fel informerad om.

Re: Audi e-tron

Postat: 14 feb 2019 16:28
av Muhlegg
Off Grid Byggaren skrev:
Standardstolarna i E-tron är inget vidare jämfört med till exempel Volvo.

Sportstolarna funkar bra om du är lång och smal.

Komfortstolarna är bättre, men kostar cirka 50 000:- extra

Tyvärr vill de inte sälja några elbilar, så det kommer inte finnas demobilar ute hos handlarna vad jag hört.

Endast bilar med giltig kundorder kommer köras ut till handlarna.

Säljaren försökte sälja en dieselbil istället när jag var där.
Jag bad om en offert på Q5 och säljaren föreslog eTron eftersom jag inte ville ha leverans förrens i sommar. Men det är en kul konspirationsteori du har...