Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Lite förvånande är det ändå att Audi inte valde att bygga etron i aluminium.
Särskilt med tanke på att de tidigare tryckt så mycket på det, samt att Teslas konkurrenter är byggda i det.

Det blir inte mycket man kan häkta på dragkroken när bilen väger så mycket, utan att ta E-kort.
Å andrasidan, har man E-kort så bör det ju bli en stabil dragbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 nov 2014 10:01
Ort: Nykvarn

Re: Audi e-tron

Inlägg av Limokungen »

Legato skrev:
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.

Min S100D har en tjänstevikt på 2295 och totalvikt på 2694
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
mati skrev:
Legato skrev:
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.
Konstigt, jag visste att du skulle säga emot. Det hade jag på känn och jag hade varit uppriktigt förvånad om du inte hade ifrågasatt min kommentar på ett eller annat sätt.
Ledsen, nu får jag tala om för dig att jag jobbar inom fordonsvägningsbranchen och min Model S är troligen den mest vägda Teslan i Sverige, om inte i hela världen. Den väger inklusive mig själv på 73kg ganska så exakt 2300kg. Vi brukar använda den som referensvikt eftersom vikten inte förändras som på bilar med en bränsletank som kan vara mer eller mindre fylld.
Enligt trafikverket ligger tjänstevikten på 2251kg.
Laddad eller oladdad? ;-)
Svaret finns här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 18#p203618
Skillnaden är enorm såklart ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Foluke »

Niklas Z skrev:
Om man ser regeneringen isolerad så finns det naturligtvis mer kinetisk energi hos en tung bil som kan omvandlas till el, men då bortser man ju från det faktum att bilen tidigare måste ha förbrukat mer elektrisk energi för att skapa mer kinetisk energi hos den tunga bilen. Fast det är klart, om man kör mycket mer i nedförsbackar än uppförsbackar så kan det kanske löna sig att ha en tung bil. Lite svårt att hitta en sådan körcykel dock …
Nja, Tibor var det nog som skrev om en eltruck som fylldes med malm(?) högt upp och bromsade sig ner med regen, tömde lasten och gick upp igen. Aldrig någon extra laddning. Snarare överskottsenergi att dela med sig på natten. Detta om udda körcykel! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Legato skrev:
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.
Konstigt, jag visste att du skulle säga emot. Det hade jag på känn och jag hade varit uppriktigt förvånad om du inte hade ifrågasatt min kommentar på ett eller annat sätt.
Ledsen, nu får jag tala om för dig att jag jobbar inom fordonsvägningsbranchen och min Model S är troligen den mest vägda Teslan i Sverige, om inte i hela världen. Den väger inklusive mig själv på 73kg ganska så exakt 2300kg. Vi brukar använda den som referensvikt eftersom vikten inte förändras som på bilar med en bränsletank som kan vara mer eller mindre fylld.
Enligt trafikverket ligger tjänstevikten på 2251kg.
För det första. Du jobbar inom fordonsvägning och tycker på fullt allvar att det är rimligt att uppge vikten inklusive dig själv när du jämför med E-Tron? Du tänkte att E-Tron nog också specats "inklusive mati på 73 kg"?

För det andra. Poängen var inte diffen mot vad du uppgav, poängen var att vikten på Model S diffar med ca 300 kg beroende på modell. Hade någon skrivit att "Model S" väger "under 2 ton" så hade du såklart påpekat det som felaktigt...

Och ja, jag vet att "tjänstevikt" inkluderar en förare, men nu pratade vi om bilens vikt och för E-Tron uppgavs vikten utan förare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Limokungen skrev:
Legato skrev:
Model S väger 1,96-2,25 ton beroende på modell...

S75D väger 2,09 och S100D väger 2,20.

Min S100D har en tjänstevikt på 2295 och totalvikt på 2694
2200 kilo är vad jag läst för S100d, men din siffra är ju 2220 kg exklusive förare då så det spelar ju inte så stor roll.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.
Kerb weight kan mycket väl inkludera förarens vikt, det beror på vem man frågar. :)

"Curb weight (American English) or kerb weight (British English) is the total mass of a vehicle with standard equipment and hardpoints, all necessary operating consumables such as motor oil, transmission oil, coolant, air conditioning refrigerant, and sometimes a full tank of fuel, while not loaded with either passengers, cargo, or weaponry.

This definition may differ from definitions used by governmental regulatory agencies or other organizations. For example, many European Union manufacturers include the weight of a 75-kilogram (165 lb) driver to follow European Directive 95/48/EC.[1] Organizations may also define curb weight with fixed levels of fuel and other variables to equalize the value for the comparison of different vehicles."
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.
Kerb weight kan mycket väl inkludera förarens vikt, det beror på vem man frågar. :)

"Curb weight (American English) or kerb weight (British English) is the total mass of a vehicle with standard equipment and hardpoints, all necessary operating consumables such as motor oil, transmission oil, coolant, air conditioning refrigerant, and sometimes a full tank of fuel, while not loaded with either passengers, cargo, or weaponry.

This definition may differ from definitions used by governmental regulatory agencies or other organizations. For example, many European Union manufacturers include the weight of a 75-kilogram (165 lb) driver to follow European Directive 95/48/EC.[1] Organizations may also define curb weight with fixed levels of fuel and other variables to equalize the value for the comparison of different vehicles."
Tesla Björn vägde in Audi e-tron på 2.720kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.
Kerb weight kan mycket väl inkludera förarens vikt, det beror på vem man frågar. :)

"Curb weight (American English) or kerb weight (British English) is the total mass of a vehicle with standard equipment and hardpoints, all necessary operating consumables such as motor oil, transmission oil, coolant, air conditioning refrigerant, and sometimes a full tank of fuel, while not loaded with either passengers, cargo, or weaponry.

This definition may differ from definitions used by governmental regulatory agencies or other organizations. For example, many European Union manufacturers include the weight of a 75-kilogram (165 lb) driver to follow European Directive 95/48/EC.[1] Organizations may also define curb weight with fixed levels of fuel and other variables to equalize the value for the comparison of different vehicles."
Tesla Björn vägde in Audi e-tron på 2.720kg.
Tom? Galet att det kan diffa så mycket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.
Kerb weight kan mycket väl inkludera förarens vikt, det beror på vem man frågar. :)

"Curb weight (American English) or kerb weight (British English) is the total mass of a vehicle with standard equipment and hardpoints, all necessary operating consumables such as motor oil, transmission oil, coolant, air conditioning refrigerant, and sometimes a full tank of fuel, while not loaded with either passengers, cargo, or weaponry.

This definition may differ from definitions used by governmental regulatory agencies or other organizations. For example, many European Union manufacturers include the weight of a 75-kilogram (165 lb) driver to follow European Directive 95/48/EC.[1] Organizations may also define curb weight with fixed levels of fuel and other variables to equalize the value for the comparison of different vehicles."
Tesla Björn vägde in Audi e-tron på 2.720kg.
Tom? Galet att det kan diffa så mycket.
Nu var det ju med förare och kanske lite last.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Addex86 »

Provkörde i Åre, ingen wow känsla direkt. Klart att det var tajt och precist i styrning och chassi som sig bör på tyskt.
Men min S75D känns rappare än audin.
Upplevde även instrumenteringen lite plottrig, men kanske för att man är van vid Teslan.
Enligt bilen skulle den komma 225km på ca 90%, känns kortare än Teslor?
Känslan är att det är en fin Audi, men kunde vara en fossil dito.
Kände inte något speciellt ”ha” begär när jag satte mig i Teslan igen.
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Addex86 skrev:
Provkörde i Åre, ingen wow känsla direkt. Klart att det var tajt och precist i styrning och chassi som sig bör på tyskt.
Men min S75D känns rappare än audin.
Upplevde även instrumenteringen lite plottrig, men kanske för att man är van vid Teslan.
Enligt bilen skulle den komma 225km på ca 90%, känns kortare än Teslor?
Känslan är att det är en fin Audi, men kunde vara en fossil dito.
Kände inte något speciellt ”ha” begär när jag satte mig i Teslan igen.
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Vad var det för temperatur ute när du körde? Vet inte hur det låg till med den här bilen men provkörningsbilar brukar ju köras rätt hårt när folk ska "testa vad den går för" så beräknad räckvidd kan ju bli ganska lidande av det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Addex86 »

Det var 2 plus ute.
Ja, det är sant. Man testar ju förstås accelerationen. Vi körde en sträcka på knappt en mil och mätaren var nästan på samma 223km när vi var tillbaka. Så den beräknar väl som du säger på körstil. Upplever att den beräknar annorlunda mot Teslan.
Men när jag provaccelerade med Teslan direkt efteråt så upplever jag rätt stor skillnad på Teslans acceleration mot audin.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Addex86 skrev:
Det var 2 plus ute.
Ja, det är sant. Man testar ju förstås accelerationen. Vi körde en sträcka på knappt en mil och mätaren var nästan på samma 223km när vi var tillbaka. Så den beräknar väl som du säger på körstil. Upplever att den beräknar annorlunda mot Teslan.
Men när jag provaccelerade med Teslan direkt efteråt så upplever jag rätt stor skillnad på Teslans acceleration mot audin.
Vid 2 plus bör den iaf ha dragit nytta av värmepumpen. Vet inte hur stor hysteres de har på räckviddsberäkningen, efter en mil kan man tycka att den iaf bör ha anpassat sig till din körstil. Ja din Tesla är ju drygt 1 sekund snabbare 0-100 så det lär märkas Vore intressant att se siffror för e-tron för typ 80-130 km/h, möjligt att de har optimerat mer mot det. Eller så sparar de riktigt kvick acceleration till en "S-variant". :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
En ny version sågs nyligen testas iaf:
https://insideevs.com/new-version-audi- ... d-allroad/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
En ny version sågs nyligen testas iaf:
https://insideevs.com/new-version-audi- ... d-allroad/
Jag kanske nyss fick se den på nära håll håll här i Hudiksvall! :o
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Addex86 »

gellerstam skrev:
Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.
Aha, det är ju bra i så fall!
Vi fick inte så mycket tid att pilla på sånt, tyvärr.

Sen tyckte jag väl inte att instruktören hade speciellt bra koll på elbilar, dålig koll på laddtider och olika typ av laddning, typ 1-fas/3-fas och så.
Han sa också att "elbil passar inte mig". Inte så snyggt bland potentiella kunder runt sig. Känns som att andra tillverkare behöver jobba på sina kunskaper kring elbilar generellt.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

gellerstam skrev:
Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.

"Samma" kan diskuteras. Den visar väl var det finns laddare och hur man tar sig dit? Har den koll på respektive laddares hastighet och därmed hur länge man behöver ladda? Något den väl inte visar är om laddarna är lediga och fungerar (det vore ju extremt avancerat rent tekniskt att få det på plats när det handlar om ett stort antal olika laddnätverk). I dagsläget är ju de flesta CCS:er placerade i fåtal, så funktionen att kunna se om de är upptagna och fungerar är ju ännu viktigare i e-Tron än i Teslan egentligen, men även i Teslan är det väldigt skönt att kunna planera sin resväg efter var det riskerar att vara kö till laddning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

Legato skrev:
gellerstam skrev:
Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.

"Samma" kan diskuteras. Den visar väl var det finns laddare och hur man tar sig dit? Har den koll på respektive laddares hastighet och därmed hur länge man behöver ladda? Något den väl inte visar är om laddarna är lediga och fungerar (det vore ju extremt avancerat rent tekniskt att få det på plats när det handlar om ett stort antal olika laddnätverk). I dagsläget är ju de flesta CCS:er placerade i fåtal, så funktionen att kunna se om de är upptagna och fungerar är ju ännu viktigare i e-Tron än i Teslan egentligen, men även i Teslan är det väldigt skönt att kunna planera sin resväg efter var det riskerar att vara kö till laddning.
Att samma funktion som Addex86 frågar efter finns är ju inget att diskutera.
Att Audi inte har exatkt samma funktioner som finns i Teslan är inte så mycket att diskutera det heller efter som teslan har en del merfunktionalitet pga att de har egna SuC som tesla har full koll på.

Nej, Audi har inte funktionen att visa antal lediga stall om laddarna fungerar eller ev. kommande kö. (Vad jag han se.)
Ja, Audi visar hur länge du behöver ladda på respektive ställe. (Dvs den vet effekten på respektive laddare.)

Audi visar alltså de laddare som Audi vill att du ska se, de aktörer Audi har samarbete med. Det är nödvändigtvis inte alla laddare som finns längs vägen.
Teslan visar väl endast SuC (destinationsladdare?) på sin karta. Inte alla Chademo trotts att adapter funnits länge. Återstår att se om de väljer att visa CCS-laddstationer på kartan framöver.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Audi etron_1.jpg
Audi etron_2.jpg
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Ni som beställt etron, med tanke på att en X P100D nu kostar ungefär lika mycket eller tom lite billigare... skulle ni gjort samma val idag?

Etron har ju mindre utrymme, sämre räckvidd och är betydligt långsammare samt saknar Superchargers.
Men den är ju tystare och Audi har ju bra kvalitetskänsla osv...

/marknadsundersökning ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Etron verkar ändå vara ett kompetent alternativ !
Men åter måste man fundera på laddnätverket. För min del är det en dealbreaker och en icke förhandlingsbar sådan.
Om två år när leasingen går ut är saken säkert helt annan. Klart man måste se på Audi + andra alternativ då.
Hur ser MS+X ut då ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar