Sida 67 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 24 feb 2019 20:19
av Zalman3
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Legato skrev:
Väldig spridning på e-tron dock. Sett siffror på allt från 2400 till 2560 kg i "kerb weight" dvs exklusive förare.
Kerb weight kan mycket väl inkludera förarens vikt, det beror på vem man frågar. :)

"Curb weight (American English) or kerb weight (British English) is the total mass of a vehicle with standard equipment and hardpoints, all necessary operating consumables such as motor oil, transmission oil, coolant, air conditioning refrigerant, and sometimes a full tank of fuel, while not loaded with either passengers, cargo, or weaponry.

This definition may differ from definitions used by governmental regulatory agencies or other organizations. For example, many European Union manufacturers include the weight of a 75-kilogram (165 lb) driver to follow European Directive 95/48/EC.[1] Organizations may also define curb weight with fixed levels of fuel and other variables to equalize the value for the comparison of different vehicles."
Tesla Björn vägde in Audi e-tron på 2.720kg.
Tom? Galet att det kan diffa så mycket.
Nu var det ju med förare och kanske lite last.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 feb 2019 21:41
av Addex86
Provkörde i Åre, ingen wow känsla direkt. Klart att det var tajt och precist i styrning och chassi som sig bör på tyskt.
Men min S75D känns rappare än audin.
Upplevde även instrumenteringen lite plottrig, men kanske för att man är van vid Teslan.
Enligt bilen skulle den komma 225km på ca 90%, känns kortare än Teslor?
Känslan är att det är en fin Audi, men kunde vara en fossil dito.
Kände inte något speciellt ”ha” begär när jag satte mig i Teslan igen.
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 feb 2019 22:03
av Geni87
Addex86 skrev:
Provkörde i Åre, ingen wow känsla direkt. Klart att det var tajt och precist i styrning och chassi som sig bör på tyskt.
Men min S75D känns rappare än audin.
Upplevde även instrumenteringen lite plottrig, men kanske för att man är van vid Teslan.
Enligt bilen skulle den komma 225km på ca 90%, känns kortare än Teslor?
Känslan är att det är en fin Audi, men kunde vara en fossil dito.
Kände inte något speciellt ”ha” begär när jag satte mig i Teslan igen.
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Vad var det för temperatur ute när du körde? Vet inte hur det låg till med den här bilen men provkörningsbilar brukar ju köras rätt hårt när folk ska "testa vad den går för" så beräknad räckvidd kan ju bli ganska lidande av det.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 feb 2019 22:52
av Addex86
Det var 2 plus ute.
Ja, det är sant. Man testar ju förstås accelerationen. Vi körde en sträcka på knappt en mil och mätaren var nästan på samma 223km när vi var tillbaka. Så den beräknar väl som du säger på körstil. Upplever att den beräknar annorlunda mot Teslan.
Men när jag provaccelerade med Teslan direkt efteråt så upplever jag rätt stor skillnad på Teslans acceleration mot audin.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 feb 2019 23:04
av Geni87
Addex86 skrev:
Det var 2 plus ute.
Ja, det är sant. Man testar ju förstås accelerationen. Vi körde en sträcka på knappt en mil och mätaren var nästan på samma 223km när vi var tillbaka. Så den beräknar väl som du säger på körstil. Upplever att den beräknar annorlunda mot Teslan.
Men när jag provaccelerade med Teslan direkt efteråt så upplever jag rätt stor skillnad på Teslans acceleration mot audin.
Vid 2 plus bör den iaf ha dragit nytta av värmepumpen. Vet inte hur stor hysteres de har på räckviddsberäkningen, efter en mil kan man tycka att den iaf bör ha anpassat sig till din körstil. Ja din Tesla är ju drygt 1 sekund snabbare 0-100 så det lär märkas Vore intressant att se siffror för e-tron för typ 80-130 km/h, möjligt att de har optimerat mer mot det. Eller så sparar de riktigt kvick acceleration till en "S-variant". :)

Re: Audi e-tron

Postat: 27 feb 2019 07:24
av Zalman3
Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 feb 2019 07:43
av Legato
Zalman3 skrev:
Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
En ny version sågs nyligen testas iaf:
https://insideevs.com/new-version-audi- ... d-allroad/

Re: Audi e-tron

Postat: 27 feb 2019 08:00
av gellerstam
Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 feb 2019 08:42
av Bjelke
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
En ny version sågs nyligen testas iaf:
https://insideevs.com/new-version-audi- ... d-allroad/
Jag kanske nyss fick se den på nära håll håll här i Hudiksvall! :o

Re: Audi e-tron

Postat: 27 feb 2019 10:10
av Addex86
gellerstam skrev:
Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.
Aha, det är ju bra i så fall!
Vi fick inte så mycket tid att pilla på sånt, tyvärr.

Sen tyckte jag väl inte att instruktören hade speciellt bra koll på elbilar, dålig koll på laddtider och olika typ av laddning, typ 1-fas/3-fas och så.
Han sa också att "elbil passar inte mig". Inte så snyggt bland potentiella kunder runt sig. Känns som att andra tillverkare behöver jobba på sina kunskaper kring elbilar generellt.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 feb 2019 11:11
av Legato
gellerstam skrev:
Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.

"Samma" kan diskuteras. Den visar väl var det finns laddare och hur man tar sig dit? Har den koll på respektive laddares hastighet och därmed hur länge man behöver ladda? Något den väl inte visar är om laddarna är lediga och fungerar (det vore ju extremt avancerat rent tekniskt att få det på plats när det handlar om ett stort antal olika laddnätverk). I dagsläget är ju de flesta CCS:er placerade i fåtal, så funktionen att kunna se om de är upptagna och fungerar är ju ännu viktigare i e-Tron än i Teslan egentligen, men även i Teslan är det väldigt skönt att kunna planera sin resväg efter var det riskerar att vara kö till laddning.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 feb 2019 12:39
av gellerstam
Legato skrev:
gellerstam skrev:
Addex86 skrev:
Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.

"Samma" kan diskuteras. Den visar väl var det finns laddare och hur man tar sig dit? Har den koll på respektive laddares hastighet och därmed hur länge man behöver ladda? Något den väl inte visar är om laddarna är lediga och fungerar (det vore ju extremt avancerat rent tekniskt att få det på plats när det handlar om ett stort antal olika laddnätverk). I dagsläget är ju de flesta CCS:er placerade i fåtal, så funktionen att kunna se om de är upptagna och fungerar är ju ännu viktigare i e-Tron än i Teslan egentligen, men även i Teslan är det väldigt skönt att kunna planera sin resväg efter var det riskerar att vara kö till laddning.
Att samma funktion som Addex86 frågar efter finns är ju inget att diskutera.
Att Audi inte har exatkt samma funktioner som finns i Teslan är inte så mycket att diskutera det heller efter som teslan har en del merfunktionalitet pga att de har egna SuC som tesla har full koll på.

Nej, Audi har inte funktionen att visa antal lediga stall om laddarna fungerar eller ev. kommande kö. (Vad jag han se.)
Ja, Audi visar hur länge du behöver ladda på respektive ställe. (Dvs den vet effekten på respektive laddare.)

Audi visar alltså de laddare som Audi vill att du ska se, de aktörer Audi har samarbete med. Det är nödvändigtvis inte alla laddare som finns längs vägen.
Teslan visar väl endast SuC (destinationsladdare?) på sin karta. Inte alla Chademo trotts att adapter funnits länge. Återstår att se om de väljer att visa CCS-laddstationer på kartan framöver.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 feb 2019 14:14
av Bjelke
Audi etron_1.jpg
Audi etron_2.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 17:09
av taliz
Ni som beställt etron, med tanke på att en X P100D nu kostar ungefär lika mycket eller tom lite billigare... skulle ni gjort samma val idag?

Etron har ju mindre utrymme, sämre räckvidd och är betydligt långsammare samt saknar Superchargers.
Men den är ju tystare och Audi har ju bra kvalitetskänsla osv...

/marknadsundersökning ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 17:14
av Gustafsson
Etron verkar ändå vara ett kompetent alternativ !
Men åter måste man fundera på laddnätverket. För min del är det en dealbreaker och en icke förhandlingsbar sådan.
Om två år när leasingen går ut är saken säkert helt annan. Klart man måste se på Audi + andra alternativ då.
Hur ser MS+X ut då ?

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 17:27
av Mr S
Vi skulle gjort samma sak idag. Bor för långt ifrån ett Tesla SC vilket för oss är en dealbreaker. Audin passar oss perfekt.

Jag tycker det är skitkul för de som är i teslaköpartankar, grattis.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 17:44
av Limokungen
taliz skrev:
Ni som beställt etron, med tanke på att en X P100D nu kostar ungefär lika mycket eller tom lite billigare... skulle ni gjort samma val idag?

Etron har ju mindre utrymme, sämre räckvidd och är betydligt långsammare samt saknar Superchargers.
Men den är ju tystare och Audi har ju bra kvalitetskänsla osv...

/marknadsundersökning ;)

Svar Ja

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 22:12
av Muhlegg
taliz skrev:
Ni som beställt etron, med tanke på att en X P100D nu kostar ungefär lika mycket eller tom lite billigare... skulle ni gjort samma val idag?

Etron har ju mindre utrymme, sämre räckvidd och är betydligt långsammare samt saknar Superchargers.
Men den är ju tystare och Audi har ju bra kvalitetskänsla osv...

/marknadsundersökning ;)
Ja, men det fick mig att fundera ändå. När jag läste om prissänkningen gick jag igenom min stora lista med för- och nackdelar igen och landade jag återigen i eTron och kunde sova gott. Men om det är en lika drastisk prissänkning globalt så sätter det onekligen press på Audi och övriga konkurrenter vilket givetvis är bra. Synd bara att de inte sänkte priset innan eTron presenterats så kanske Audi hade hakat på prissänkningen.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 22:23
av mati
Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 22:27
av Limokungen
mati skrev:
Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.

Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 22:30
av Verdi
Limokungen skrev:
mati skrev:
Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.

Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.

Nej det är ju inte så snyggt skött. Lider med er.

Jag valde dock att försöka vända det till min fördel och beställde precis en Model S P100DL. Får se om det funkar. Tror inte jag riskerar så himla mycket iaf. I värsta fall får jag lämna tillbaka den inom ett dygn. Isf får jag väl glädja mig åt att jag åsamkar Tesla lite skada tillbaka. Ska hälsa från dig mati isf. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 22:34
av Legato
Limokungen skrev:
mati skrev:
Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.

Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.
Jag undrar om det någonsin hänt förut att så många är frustrerade över en prissänkning...

Att Apple höjer priser stup i kvarten och tjänar löjliga pengar på konsumentens bekostnad verkar inte störa särskilt många. Att Tesla sänker priserna och gör elbilar tillgängliga för många fler verkar dock otroligt frustrerande.

Jag känner medlidande med de som nyligen köpt P-modeller privat utan restvärdesgaranti, för dem är smällen brutal och väldigt mycket större än för mig och "alla" andra.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 22:39
av Limokungen
Att man som företag före en prisjustering är en sak, men en dumpning av priset som tesla gjort är inget annat en ett hån mot sina kunder, min bil sjönk ca 300tkr på en natt, tack elon.
Jag kan du inte lita på tesla(elon)mer, undra vad nästa drag blir?!

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 22:44
av Legato
Limokungen skrev:
Att man som företag före en prisjustering är en sak, men en dumpning av priset som tesla gjort är inget annat en ett hån mot sina kunder, min bil sjönk ca 300tkr på en natt, tack elon.
Jag kan du inte lita på tesla(elon)mer, undra vad nästa drag blir?!
OK, du har alltså en relativt ny P som du köpt privat utan restvärdesgaranti. Då förstår jag frustrationen.

Dessutom vill du byta till en "icke-Tesla" vilket för mig i dagsläget är nära nog omöjligt att förstå, men då drar du såklart ingen nytta av de sänkta priserna. För mig känns det helt ok att tappa 100k på nuvarande bil när nästa blir 400k billigare.

"Nästa steg" finns dock inte. Vi vet vilka marginaler Tesla har. Redan denna sänkning blir tuff för dem finansiellt. Att sänka ytterligare i närtid finns såklart inte på kartan.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 22:44
av Tars
Verdi skrev:
Limokungen skrev:
mati skrev:
Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.

Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.

Nej det är ju inte så snyggt skött. Lider med er.

Jag valde dock att försöka vända det till min fördel och beställde precis en Model S P100DL. Får se om det funkar. Tror inte jag riskerar så himla mycket iaf. I värsta fall får jag lämna tillbaka den inom ett dygn. Isf får jag väl glädja mig åt att jag åsamkar Tesla lite skada tillbaka. Ska hälsa från dig mati isf. ;)
Och hälsa från mig med.