Sida 69 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 23:33
av Verdi
taliz skrev:
Ja på ett sätt gynnar det ju dom som fortsätter köra Tesla, nästa bil blir billigare.
Lite som när bostadsmarknaden går ner, då passar man på att uppgradera.
Att byta märke blir som att flytta utomlands, man får ingen vinning av prisfallet.
Tvärtom blir ju risken här att Teslas prissänkning även sänker andrahandsvärdet på etron.

Det är väl en av huvudanledningarna till prissänkningen skulle jag tippa. Konkurrenterna har antagligen detaljstuderat Teslas prissättning och utgått från det. Nu kommer Tesla och ritar om spelplanen. Är som ett parti schack nästan.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 23:37
av frippe
taliz skrev:
Ja på ett sätt gynnar det ju dom som fortsätter köra Tesla, nästa bil blir billigare.
Lite som när bostadsmarknaden går ner, då passar man på att uppgradera.
Att byta märke blir som att flytta utomlands, man får ingen vinning av prisfallet.
Tvärtom blir ju risken här att Teslas prissänkning även sänker andrahandsvärdet på etron.

Hursomhelst är det ju trist att folk blir sura, men de var väl tvungna helt enkelt.
Hellre att folk är sura ett tag än att Tesla går under, vi har fortfarande inte nått så långt att elbilsövergången kommer fortgå utan dom tyvärr.
Nästa bil blir visserligen billigare, men den teslan man har har över en natt tappat stort i värde om man inte sitter med garanterat restvärde.
Så summan blir lika oavsett.

Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 23:44
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ja på ett sätt gynnar det ju dom som fortsätter köra Tesla, nästa bil blir billigare.
Lite som när bostadsmarknaden går ner, då passar man på att uppgradera.
Att byta märke blir som att flytta utomlands, man får ingen vinning av prisfallet.
Tvärtom blir ju risken här att Teslas prissänkning även sänker andrahandsvärdet på etron.

Det är väl en av huvudanledningarna till prissänkningen skulle jag tippa. Konkurrenterna har antagligen detaljstuderat Teslas prissättning och utgått från det. Nu kommer Tesla och ritar om spelplanen. Är som ett parti schack nästan.
Hehe ja det är lite som när Magnus Carlsen spelar mot flera dussin spelare samtidigt. De sitter och grubblar och han bara placerar pjäserna som om det vore ett löpande band.

Här spelar han mot 10st samtidigt och ser inte ens brädet utan har allt i huvudet:
Bild

"Elon vs auto execs" :D

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 23:53
av Legato
frippe skrev:
taliz skrev:
Ja på ett sätt gynnar det ju dom som fortsätter köra Tesla, nästa bil blir billigare.
Lite som när bostadsmarknaden går ner, då passar man på att uppgradera.
Att byta märke blir som att flytta utomlands, man får ingen vinning av prisfallet.
Tvärtom blir ju risken här att Teslas prissänkning även sänker andrahandsvärdet på etron.

Hursomhelst är det ju trist att folk blir sura, men de var väl tvungna helt enkelt.
Hellre att folk är sura ett tag än att Tesla går under, vi har fortfarande inte nått så långt att elbilsövergången kommer fortgå utan dom tyvärr.
Nästa bil blir visserligen billigare, men den teslan man har har över en natt tappat stort i värde om man inte sitter med garanterat restvärde.
Så summan blir lika oavsett.
Nope. Värdet på din begagnade bil har fallit mindre än det gjort på de nya bilarna. Förutsatt att man vill ligga kvar på samma nivå eller uppgradera så har förändringen medfört en besparing.

Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 23:53
av taliz
frippe skrev:
taliz skrev:
Ja på ett sätt gynnar det ju dom som fortsätter köra Tesla, nästa bil blir billigare.
Lite som när bostadsmarknaden går ner, då passar man på att uppgradera.
Att byta märke blir som att flytta utomlands, man får ingen vinning av prisfallet.
Tvärtom blir ju risken här att Teslas prissänkning även sänker andrahandsvärdet på etron.

Hursomhelst är det ju trist att folk blir sura, men de var väl tvungna helt enkelt.
Hellre att folk är sura ett tag än att Tesla går under, vi har fortfarande inte nått så långt att elbilsövergången kommer fortgå utan dom tyvärr.
Nästa bil blir visserligen billigare, men den teslan man har har över en natt tappat stort i värde om man inte sitter med garanterat restvärde.
Så summan blir lika oavsett.
Nja, poängen var att du tappar ännu mer om du byter märke, då de tappar andrahandsvärde om inte de gör motsvarande prissänkning.
Det tesla nu gjorde bör ju nämligen påverka tex etron också.
Stannar du "i familjen" blir det som Verdi säger en vinst, då du sparar på nästa bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 mar 2019 23:59
av Legato
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Ja på ett sätt gynnar det ju dom som fortsätter köra Tesla, nästa bil blir billigare.
Lite som när bostadsmarknaden går ner, då passar man på att uppgradera.
Att byta märke blir som att flytta utomlands, man får ingen vinning av prisfallet.
Tvärtom blir ju risken här att Teslas prissänkning även sänker andrahandsvärdet på etron.

Det är väl en av huvudanledningarna till prissänkningen skulle jag tippa. Konkurrenterna har antagligen detaljstuderat Teslas prissättning och utgått från det. Nu kommer Tesla och ritar om spelplanen. Är som ett parti schack nästan.
Hehe ja det är lite som när Magnus Carlsen spelar mot flera dussin spelare samtidigt. De sitter och grubblar och han bara placerar pjäserna som om det vore ett löpande band.

Här spelar han mot 10st samtidigt och ser inte ens brädet utan har allt i huvudet:
Bild

"Elon vs auto execs" :D
Blir tvungen att dra en anekdot... Som gammalt pokerproffs har jag vänner som är eller varit världselit i schack, backgammon och bridge.

En pokerkväll tog en av mina vänner med en ny kille som var väldigt kaxig. Efter ett par timmar hade han snabbt förlorat ganska mycket och vi föreslog att vi skulle ta en paus. Han sa "mmm, ni är kanske bättre på poker men schack har ni ingen chans i". Min kompis som var ordentligt berusad svarade "vi kan ta en match, men du får säga hur du flyttar, jag lägger mig i soffan och säger hur jag flyttar." Ganska snart var killen schack matt och konstaterade med svansen mellan benen "jag ska nog gå hem nu" :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 09 mar 2019 20:30
av boreno
Jag har dålig koll på eTron så detta kanske inte är så intressant. Jag såg 3st stå och ladda här i Tyskland idag:
7ACD7843-9B0E-4A84-8CD4-9DAC562CC416.jpeg
A18F7EBB-C688-41B1-B726-806A83C51DFE.jpeg
4C67140A-51AF-444A-A22A-E953C601521B.jpeg

Re: Audi e-tron

Postat: 09 mar 2019 20:37
av dhogborg
Hur vanliga är e-trons i det vilda nu? Såg en ute på gatan i torsdags, första gången! Ägs av DinBil, så demovagn antar jag?
IMG_0159.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 09 mar 2019 20:53
av Henrik Torphammar
dhogborg skrev:
Hur vanliga är e-trons i det vilda nu? Såg en ute på gatan i torsdags, första gången! Ägs av DinBil, så demovagn antar jag?
IMG_0159.jpg
Såg en i Ljungby utan kamouflage med någon tidnings testskylt på dörren för två veckor sedan.

(samt idag en vit m3 i Växjö)

Re: Audi e-tron

Postat: 10 mar 2019 10:23
av Stevvee
dhogborg skrev:
Hur vanliga är e-trons i det vilda nu? Såg en ute på gatan i torsdags, första gången! Ägs av DinBil, så demovagn antar jag?
IMG_0159.jpg
Såg en privatägd i Sthlm i fredags.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 10 mar 2019 10:33
av Geni87
Och jag såg en privatägd (tror jag, ingen tryckt grafik på bilen iaf) utanför Bengtsfors i fredags.

Re: Audi e-tron

Postat: 10 mar 2019 18:58
av p1457
Då har även jag provkört Audis lilla bit av poop. Jag har inte samma erfarenhet av bilar i det här segmentet som en del av er andra - har provkört S och X en gång och kör till vardags Passat GTE.

Tittade in på Möller bil i Eskilstuna som meddelat att de fått in ett exemplar v9. Första intrycket är att den är snygg. Jag började med att kolla av de praktiska sakerna: bagaget är större än jag förväntade mig från bilderna jag sett. Skulle räcka för oss som har tre barn. Utrymmet under golvet är konstigt utformat och skulle av mig nog bara användas till typ spännband.
Frunken är pytteliten och väldigt omständlig att komma in i. Vad kan man ha där? Varningstriangel och ett par dunkar spolarvätska kanske. En laddkabel som man sällan använder. Jag skulle inte ha primära laddkabeln där.
Baksätet fick godkänt av barnen. Det är vår elvaåring som sitter i mitten och han fick plats trots mittkonsolen vid benen. Men jag tror han skulle börja klaga när bilen inte känns ny och häftig längre.
I utrymmen vinner tesla, förutom på fack i interiören. Audin hade en smart hållare för mobilen i mittfacket bl a.

Ett stort plus hos Audi var att jag utan att boka en tid ändå fick ta en provtur. Säljaren brydde sig inte om att följa med. "kör i 30-45 minuter så du hinner känna på den". Lite skillnad mot Teslas förbestämda rutter.

Jag gillar inte alls att behöva kliva så högt upp för att komma in i bilen. Jag gillar egentligen inte alls SUVar så jag hade inte förväntat mig annat.
Instrumenteringen är snygg. Många knappar, men inte värre än andra bilar. Jag gillade den haptiska feedbacken på touchskärmen. Bra att man behöver trycka till lite, blir lättare att undvika feltryck.
Menyerna känns lite gammalmodiga. Undre mittskärmen verkar bara vara för klimatet. Onödigt stor isåfall. Känns också onödigt att knappa sig till undermenyer som bara har ett val i sig.
Jag satt väldigt skönt, bra med armstöd och tillräckligt med inställningar för mig.

Jag blev ombedd att köra i sportläget "dynamic". Det var ända sättet att göra bilen rättvisa, speciellt eftersom jag provkört tesla. Säljaren hade fått lära sig att e-tron är mycket tyngre och därför långsammare. Och den var långsammare. Även om det såklart är bra drag i den så känns den väldigt stor och tung. Inte särskilt sportig. Det som gör den mest rättvisa är ju motorväg. Den går väldigt tyst, och att öka från 90 till 140 var otroligt smidigt. Bilen blev inte alls skakig eller högljudd i höga farter.

Andra plus är hud:en. Har inte testat det tidigare och det var riktigt sjysst. Även att kunna mata in adresser i naven genom att kludda med fingrarna var en bra upplevelse.

Vi får se om dom svarar tesla på priset.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 mar 2019 14:45
av bjelkeman
Träffade någon på Mall of Scandinavia idag som hade precis provkört en e-Tron. Hen skulle byta från en väldigt stor och traditionell SUV. Tyckte att e-tron kändes som vilken SUV som helst och tänkte istället ta en Tesla Model S.

Hjälpte lite med att förklara om min upplevelse att äga en Model S. Verkar som hen var rätt nöjd. Hoppas på en till Model S ägare snart.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 mar 2019 15:55
av Geni87
bjelkeman skrev:
Träffade någon på Mall of Scandinavia idag som hade precis provkört en e-Tron. Hen skulle byta från en väldigt stor och traditionell SUV. Tyckte att e-tron kändes som vilken SUV som helst och tänkte istället ta en Tesla Model S.

Hjälpte lite med att förklara om min upplevelse att äga en Model S. Verkar som hen var rätt nöjd. Hoppas på en till Model S ägare snart.
Låter som hen helt enkelt ville sluta köra SUV (vettig människa för övrigt). :)

Re: Audi e-tron

Postat: 11 mar 2019 17:40
av esaiasmaximus
mati skrev:
Jag vet inte om jag gillar designen, men jag har iaf anmält mig till nyhetsbrevet. Jag kan inte låta bli att tänka på att bilen heter bajs på franska. Hoppas att det är oavsiktligt. :?
Dom köper inga tyska bilar ändå så Kbry...

Re: Audi e-tron

Postat: 11 mar 2019 17:50
av Geni87
esaiasmaximus skrev:
mati skrev:
Jag vet inte om jag gillar designen, men jag har iaf anmält mig till nyhetsbrevet. Jag kan inte låta bli att tänka på att bilen heter bajs på franska. Hoppas att det är oavsiktligt. :?
Dom köper inga tyska bilar ändå så Kbry...
Nä de köper ju bara sisådär 400 000 bilar från Tyska tillverkare per år...

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2019 11:21
av mjoakim
Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.

Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2019 12:53
av Addex86
mjoakim skrev:
Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.

Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.
Det hade jag velat haft fast för autopiloten på teslan när jag åkte upp på sportlovet!
Detta var ju dock innan prissänkningen, så nu har jag köpt till det iaf :)

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2019 12:56
av Mr S
mjoakim skrev:
Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.

Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.

Detta fick jag reda på redan innan beställning, så vi beställde utan. Det håller ner leasingkostnaderna och vi kan "hyra" det när det behövs. Väldigt sällan för vår del.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2019 13:52
av halper
Ojdå, nu kommer "prenumerationsmodellen" till bilar också.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2019 16:10
av HenrikC
Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2019 16:46
av dd88
HenrikC skrev:
Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:
Eller så köper du utrustningen när du köper bilen.

En fördel är ju att man som begagnatköpare kan aktivera utrustning som förstaägaren inte brydde sig om.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2019 17:04
av Zalman3
HenrikC skrev:
Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:
Hur går det med förmånsvärdet om jag bara prenumererar på
fler hk, luftkonditioneringen, de förbättrade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet.
ibland?

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2019 08:08
av andersm
Förmånsvärdet för extrautrustning beräknas från anskaffningskostnad för utrustningen.

Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.

Antar att det finns tre möjligheter:

1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.

2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.

3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.

Nån som har nån annan teori?

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2019 09:40
av Legato
andersm skrev:
Förmånsvärdet för extrautrustning beräknas från anskaffningskostnad för utrustningen.

Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.

Antar att det finns tre möjligheter:

1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.

2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.

3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.

Nån som har nån annan teori?
Rimligaste skulle jag säga är att du den månad du hyrt extrautrustning får lägga till kostnaden för det tillbehöret vid beräkning av förmånsvärdet för den innevarande månaden.

Har man tillgång till en bil endast några dagar av en månad så får man ju ändå betala hela förmånsvärdet för den månaden. Då känns det analogt att man får betala för ett tillbehör oavsett om man haft det några timmar eller en hel kalendermånad.