Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Och jag såg en privatägd (tror jag, ingen tryckt grafik på bilen iaf) utanför Bengtsfors i fredags.
Re: Audi e-tron
Då har även jag provkört Audis lilla bit av poop. Jag har inte samma erfarenhet av bilar i det här segmentet som en del av er andra - har provkört S och X en gång och kör till vardags Passat GTE.
Tittade in på Möller bil i Eskilstuna som meddelat att de fått in ett exemplar v9. Första intrycket är att den är snygg. Jag började med att kolla av de praktiska sakerna: bagaget är större än jag förväntade mig från bilderna jag sett. Skulle räcka för oss som har tre barn. Utrymmet under golvet är konstigt utformat och skulle av mig nog bara användas till typ spännband.
Frunken är pytteliten och väldigt omständlig att komma in i. Vad kan man ha där? Varningstriangel och ett par dunkar spolarvätska kanske. En laddkabel som man sällan använder. Jag skulle inte ha primära laddkabeln där.
Baksätet fick godkänt av barnen. Det är vår elvaåring som sitter i mitten och han fick plats trots mittkonsolen vid benen. Men jag tror han skulle börja klaga när bilen inte känns ny och häftig längre.
I utrymmen vinner tesla, förutom på fack i interiören. Audin hade en smart hållare för mobilen i mittfacket bl a.
Ett stort plus hos Audi var att jag utan att boka en tid ändå fick ta en provtur. Säljaren brydde sig inte om att följa med. "kör i 30-45 minuter så du hinner känna på den". Lite skillnad mot Teslas förbestämda rutter.
Jag gillar inte alls att behöva kliva så högt upp för att komma in i bilen. Jag gillar egentligen inte alls SUVar så jag hade inte förväntat mig annat.
Instrumenteringen är snygg. Många knappar, men inte värre än andra bilar. Jag gillade den haptiska feedbacken på touchskärmen. Bra att man behöver trycka till lite, blir lättare att undvika feltryck.
Menyerna känns lite gammalmodiga. Undre mittskärmen verkar bara vara för klimatet. Onödigt stor isåfall. Känns också onödigt att knappa sig till undermenyer som bara har ett val i sig.
Jag satt väldigt skönt, bra med armstöd och tillräckligt med inställningar för mig.
Jag blev ombedd att köra i sportläget "dynamic". Det var ända sättet att göra bilen rättvisa, speciellt eftersom jag provkört tesla. Säljaren hade fått lära sig att e-tron är mycket tyngre och därför långsammare. Och den var långsammare. Även om det såklart är bra drag i den så känns den väldigt stor och tung. Inte särskilt sportig. Det som gör den mest rättvisa är ju motorväg. Den går väldigt tyst, och att öka från 90 till 140 var otroligt smidigt. Bilen blev inte alls skakig eller högljudd i höga farter.
Andra plus är hud:en. Har inte testat det tidigare och det var riktigt sjysst. Även att kunna mata in adresser i naven genom att kludda med fingrarna var en bra upplevelse.
Vi får se om dom svarar tesla på priset.
Tittade in på Möller bil i Eskilstuna som meddelat att de fått in ett exemplar v9. Första intrycket är att den är snygg. Jag började med att kolla av de praktiska sakerna: bagaget är större än jag förväntade mig från bilderna jag sett. Skulle räcka för oss som har tre barn. Utrymmet under golvet är konstigt utformat och skulle av mig nog bara användas till typ spännband.
Frunken är pytteliten och väldigt omständlig att komma in i. Vad kan man ha där? Varningstriangel och ett par dunkar spolarvätska kanske. En laddkabel som man sällan använder. Jag skulle inte ha primära laddkabeln där.
Baksätet fick godkänt av barnen. Det är vår elvaåring som sitter i mitten och han fick plats trots mittkonsolen vid benen. Men jag tror han skulle börja klaga när bilen inte känns ny och häftig längre.
I utrymmen vinner tesla, förutom på fack i interiören. Audin hade en smart hållare för mobilen i mittfacket bl a.
Ett stort plus hos Audi var att jag utan att boka en tid ändå fick ta en provtur. Säljaren brydde sig inte om att följa med. "kör i 30-45 minuter så du hinner känna på den". Lite skillnad mot Teslas förbestämda rutter.
Jag gillar inte alls att behöva kliva så högt upp för att komma in i bilen. Jag gillar egentligen inte alls SUVar så jag hade inte förväntat mig annat.
Instrumenteringen är snygg. Många knappar, men inte värre än andra bilar. Jag gillade den haptiska feedbacken på touchskärmen. Bra att man behöver trycka till lite, blir lättare att undvika feltryck.
Menyerna känns lite gammalmodiga. Undre mittskärmen verkar bara vara för klimatet. Onödigt stor isåfall. Känns också onödigt att knappa sig till undermenyer som bara har ett val i sig.
Jag satt väldigt skönt, bra med armstöd och tillräckligt med inställningar för mig.
Jag blev ombedd att köra i sportläget "dynamic". Det var ända sättet att göra bilen rättvisa, speciellt eftersom jag provkört tesla. Säljaren hade fått lära sig att e-tron är mycket tyngre och därför långsammare. Och den var långsammare. Även om det såklart är bra drag i den så känns den väldigt stor och tung. Inte särskilt sportig. Det som gör den mest rättvisa är ju motorväg. Den går väldigt tyst, och att öka från 90 till 140 var otroligt smidigt. Bilen blev inte alls skakig eller högljudd i höga farter.
Andra plus är hud:en. Har inte testat det tidigare och det var riktigt sjysst. Även att kunna mata in adresser i naven genom att kludda med fingrarna var en bra upplevelse.
Vi får se om dom svarar tesla på priset.
Re: Audi e-tron
Träffade någon på Mall of Scandinavia idag som hade precis provkört en e-Tron. Hen skulle byta från en väldigt stor och traditionell SUV. Tyckte att e-tron kändes som vilken SUV som helst och tänkte istället ta en Tesla Model S.
Hjälpte lite med att förklara om min upplevelse att äga en Model S. Verkar som hen var rätt nöjd. Hoppas på en till Model S ägare snart.
Hjälpte lite med att förklara om min upplevelse att äga en Model S. Verkar som hen var rätt nöjd. Hoppas på en till Model S ägare snart.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Audi e-tron
Låter som hen helt enkelt ville sluta köra SUV (vettig människa för övrigt).bjelkeman skrev:Träffade någon på Mall of Scandinavia idag som hade precis provkört en e-Tron. Hen skulle byta från en väldigt stor och traditionell SUV. Tyckte att e-tron kändes som vilken SUV som helst och tänkte istället ta en Tesla Model S.
Hjälpte lite med att förklara om min upplevelse att äga en Model S. Verkar som hen var rätt nöjd. Hoppas på en till Model S ägare snart.
- esaiasmaximus
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 28 okt 2017 14:50
Re: Audi e-tron
Dom köper inga tyska bilar ändå så Kbry...mati skrev:Jag vet inte om jag gillar designen, men jag har iaf anmält mig till nyhetsbrevet. Jag kan inte låta bli att tänka på att bilen heter bajs på franska. Hoppas att det är oavsiktligt.
Re: Audi e-tron
Nä de köper ju bara sisådär 400 000 bilar från Tyska tillverkare per år...esaiasmaximus skrev:Dom köper inga tyska bilar ändå så Kbry...mati skrev:Jag vet inte om jag gillar designen, men jag har iaf anmält mig till nyhetsbrevet. Jag kan inte låta bli att tänka på att bilen heter bajs på franska. Hoppas att det är oavsiktligt.
Re: Audi e-tron
Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.
Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.
Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.
Re: Audi e-tron
Det hade jag velat haft fast för autopiloten på teslan när jag åkte upp på sportlovet!mjoakim skrev:Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.
Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.
Detta var ju dock innan prissänkningen, så nu har jag köpt till det iaf
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Beställt Model Y LR Blå 20"
Re: Audi e-tron
mjoakim skrev:Hörde igår från en audihandlare att e-tron kommer med Matrix LED-strålkastare som standard men är avaktiverat om man inte gjort tillvalet.
Nu till det intressanta, man kommer kunna hyra denna funktionen per vecka eller månad t ex om man ska köra till fjällen. Väldigt intressant och en ny affärsmodell.
Detta fick jag reda på redan innan beställning, så vi beställde utan. Det håller ner leasingkostnaderna och vi kan "hyra" det när det behövs. Väldigt sällan för vår del.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil...
Re: Audi e-tron
Eller så köper du utrustningen när du köper bilen.HenrikC skrev:Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil...
En fördel är ju att man som begagnatköpare kan aktivera utrustning som förstaägaren inte brydde sig om.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Hur går det med förmånsvärdet om jag bara prenumererar påHenrikC skrev:Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil...
fler hk, luftkonditioneringen, de förbättrade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet.
ibland?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Förmånsvärdet för extrautrustning beräknas från anskaffningskostnad för utrustningen.
Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.
Antar att det finns tre möjligheter:
1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.
2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.
3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.
Nån som har nån annan teori?
Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.
Antar att det finns tre möjligheter:
1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.
2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.
3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.
Nån som har nån annan teori?
Re: Audi e-tron
Rimligaste skulle jag säga är att du den månad du hyrt extrautrustning får lägga till kostnaden för det tillbehöret vid beräkning av förmånsvärdet för den innevarande månaden.andersm skrev:Förmånsvärdet för extrautrustning beräknas från anskaffningskostnad för utrustningen.
Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.
Antar att det finns tre möjligheter:
1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.
2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.
3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.
Nån som har nån annan teori?
Har man tillgång till en bil endast några dagar av en månad så får man ju ändå betala hela förmånsvärdet för den månaden. Då känns det analogt att man får betala för ett tillbehör oavsett om man haft det några timmar eller en hel kalendermånad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så....
Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra.
Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Åhh fyyy faaaan...
Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.mati skrev:Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så....
Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra.
Re: Audi e-tron
Vad roligt! Du får komma förbi och provladda!mati skrev:Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så....
Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra.
Elbilist sedan 2014
Re: Audi e-tron
helix skrev:
Det där ljudet var sjukt irriterande. Jag tyckte Konan hade ett jobbigt ljud, men eTron slår alltså det. Face Palm på det ljudet, fy sjutton! Kan man dra en säkring?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Nope, men den gick genom slutkontrollen i Bryssel den 13 mars och nur står den i hamnen i Emden. Den har alltså redan åkt en bra bit och det gick ju rätt fort. Därifrån skeppas den till Halmstad och sedan direkt till Lidköping. Jag hoppas och tror att den kommer nån gång i början av april. Teslan fick jag den 27 mars och med tanke på att man betalar förmånsvärde för hela månaden, vilket jag inte visste då, vill jag inte råka ut för samma sak igen.Muhlegg skrev:Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.
@Klintan, jag kommer förbi när jag har fått min bil.
Angående brumbrum-ljudet har jag för mig att denna dumma EU-regel även föreskriver att ljudet måste gå att stängas av, fast bara tillfälligt, dvs nästa gång man starta bilen brummar den igen. Men i e-tron har jag hittills inte hittat hur man gör detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det finns ingen standard. Alla gör som de vill. Enda kravet är mig veterligen att det ska låta som en förbränningsmotor, men inte närmare specat på vilket sätt. När man t.ex. tar en Renault Zoe så har de ju verkligen lyckats med att inte låta som nånting man känner igen.Legato skrev:Åhh fyyy faaaan...
Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
En grannfru har en sådan. Och här omkring brukar det oftast vara knäpptyst med tanke på att det knappt bor nån här. Då kan man ibland höra ett konstigt wao-wao-wao-wao från någonstans och man undrar vad det är som låter. Det är alltså Zoen när hon sakta rullar på grusvägen genom skogen bakom oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Undrar om inte skrikljudet från barnet skulle vara mer effektivt för att få folk att akta sig för bilen.