Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav HenrikC » 15 mar 2019 16:10

Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:
HenrikC

Inläggav dd88 » 15 mar 2019 16:46

HenrikC skrev:Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:

Eller så köper du utrustningen när du köper bilen.

En fördel är ju att man som begagnatköpare kan aktivera utrustning som förstaägaren inte brydde sig om.
“A vegan diet is probably the single biggest way to reduce your impact on planet Earth ... It is far bigger than cutting down on your flights or buying an electric car" - Joseph Poore, University of Oxford, UK
Användarvisningsbild
dd88

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 15 mar 2019 17:04

HenrikC skrev:Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:

Hur går det med förmånsvärdet om jag bara prenumererar på
fler hk, luftkonditioneringen, de förbättrade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet.
ibland?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare andersm » 16 mar 2019 08:08

Förmånsvärdet för extrautrustning beräknas från anskaffningskostnad för utrustningen.

Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.

Antar att det finns tre möjligheter:

1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.

2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.

3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.

Nån som har nån annan teori?
Användarvisningsbild
andersm
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 16 mar 2019 09:40

andersm skrev:Förmånsvärdet för extrautrustning beräknas från anskaffningskostnad för utrustningen.

Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.

Antar att det finns tre möjligheter:

1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.

2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.

3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.

Nån som har nån annan teori?

Rimligaste skulle jag säga är att du den månad du hyrt extrautrustning får lägga till kostnaden för det tillbehöret vid beräkning av förmånsvärdet för den innevarande månaden.

Har man tillgång till en bil endast några dagar av en månad så får man ju ändå betala hela förmånsvärdet för den månaden. Då känns det analogt att man får betala för ett tillbehör oavsett om man haft det några timmar eller en hel kalendermånad.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 18 mar 2019 14:41

Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare helix » 18 mar 2019 19:39

Model 3 Performance -19
Såld: Model S 100D -17
Såld: Model S P100DL -17
Såld: Model S 90D -16
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 18 mar 2019 19:44

Åhh fyyy faaaan...

Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav elbilist Muhlegg » 18 mar 2019 19:45

mati skrev:Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)

Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.
Muhlegg
elbilist

Inläggav elbilist Muhlegg » 18 mar 2019 19:51

helix skrev:

Hoppas det går att stänga av...
Muhlegg
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon