Sida 69 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2019 16:10
av HenrikC
Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2019 16:46
av dd88
HenrikC skrev:
Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:
Eller så köper du utrustningen när du köper bilen.

En fördel är ju att man som begagnatköpare kan aktivera utrustning som förstaägaren inte brydde sig om.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 mar 2019 17:04
av Zalman3
HenrikC skrev:
Aha, en ny affärsidé: Sälj bilen totalt barskrapad och gör "allt" som inte är lagkrav till prenumeration: luftkonditioneringen, de förbättade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet. Sen kan tillverkaren sluta erbjuda prenumerationerna några år efter att bilen gått ur produktion. Den får behålla bromsar, krockkuddar, torkare och defroster så att den fortfarande är laglig att framföra. Starkt incitament att köpa en ny bil... :twisted:
Hur går det med förmånsvärdet om jag bara prenumererar på
fler hk, luftkonditioneringen, de förbättrade strålkastarna, förarstödet, den utökade batterikapaciten, fyrhjulsdriften, sätesvärmen och entertainmentsystemet.
ibland?

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2019 08:08
av andersm
Förmånsvärdet för extrautrustning beräknas från anskaffningskostnad för utrustningen.

Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.

Antar att det finns tre möjligheter:

1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.

2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.

3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.

Nån som har nån annan teori?

Re: Audi e-tron

Postat: 16 mar 2019 09:40
av Legato
andersm skrev:
Förmånsvärdet för extrautrustning beräknas från anskaffningskostnad för utrustningen.

Skatteverkets hemsida verkar inte ha någon vägledning vad som händer om man byter extrautrustning, bara om den anställde byter bil.

Antar att det finns tre möjligheter:

1: Man räknar på nåt sätt ut vad det skulle kostat att köpa tjänsten som prenumererats på, och förmånsbeskattas det beloppet. Känns konstigt.

2: Man Lägger på den månatliga hyreskostnaden på det månatliga förmånsvärdet. Känns också konstigt.

3: Hyra av tjänster till bil räknas inte som extrautrustning. Du förmånsbeskattas värder av hyran av tjänsterna.

Nån som har nån annan teori?
Rimligaste skulle jag säga är att du den månad du hyrt extrautrustning får lägga till kostnaden för det tillbehöret vid beräkning av förmånsvärdet för den innevarande månaden.

Har man tillgång till en bil endast några dagar av en månad så får man ju ändå betala hela förmånsvärdet för den månaden. Då känns det analogt att man får betala för ett tillbehör oavsett om man haft det några timmar eller en hel kalendermånad.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 14:41
av mati
Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 19:39
av helix

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 19:44
av Legato
Åhh fyyy faaaan...

Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 19:45
av Muhlegg
mati skrev:
Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)
Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 19:51
av Muhlegg
helix skrev:
Hoppas det går att stänga av...

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 20:10
av Klintan
mati skrev:
Ojojoj, nu närmar det sig. Min bil står redan i exporthamnen Emden i Tyskland. Snart så.... :D :)

Jag har ju ingen bil alls just nu, men min ÅF hade lovat mig att jag skulle få låna en bil (med drag) när som helst. Bara att den bilen i så fall tyvärr inte skulle vara fossilfri. Det finns ju inte direkt många elbilar som en VAG-återförsäljare kan låna ut.
Nu behöver jag en bil på onsdag och jag ringde dem för att få långa ett ånglok eller vad det nu skulle bli. Men så kom han på den otoligt trevliga idén att jag skulle ju kunna ta med mig hem en av deras två demo e-tron som lånebil. Jag tappade nästan hakan. Behålla den hela dagen och över natten? På riktigt?
Jag får nog prioritera om lite. Jag har en bil att provköra. :)
Vad roligt! Du får komma förbi och provladda!

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 20:50
av HelectriC
helix skrev:

Det där ljudet var sjukt irriterande. Jag tyckte Konan hade ett jobbigt ljud, men eTron slår alltså det. Face Palm på det ljudet, fy sjutton! Kan man dra en säkring?

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 21:02
av mati
Muhlegg skrev:
Kul, det blir spännande att höra vad du tycker! Har du fått någon datum för leverans? Min lämnade fabriken idag men jag vet inte när jag kan hämta ut den.
Nope, men den gick genom slutkontrollen i Bryssel den 13 mars och nur står den i hamnen i Emden. Den har alltså redan åkt en bra bit och det gick ju rätt fort. Därifrån skeppas den till Halmstad och sedan direkt till Lidköping. Jag hoppas och tror att den kommer nån gång i början av april. Teslan fick jag den 27 mars och med tanke på att man betalar förmånsvärde för hela månaden, vilket jag inte visste då, vill jag inte råka ut för samma sak igen.

@Klintan, jag kommer förbi när jag har fått min bil.

Angående brumbrum-ljudet har jag för mig att denna dumma EU-regel även föreskriver att ljudet måste gå att stängas av, fast bara tillfälligt, dvs nästa gång man starta bilen brummar den igen. Men i e-tron har jag hittills inte hittat hur man gör detta.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 21:15
av mati
Legato skrev:
Åhh fyyy faaaan...

Har aldrig läst på om det där riktigt. Ska det bli ett och samma ljud som alla tillverkare måste använda eller får varje tillverkare välja "sitt" ljud inom ett visst ramverk?
Det finns ingen standard. Alla gör som de vill. Enda kravet är mig veterligen att det ska låta som en förbränningsmotor, men inte närmare specat på vilket sätt. När man t.ex. tar en Renault Zoe så har de ju verkligen lyckats med att inte låta som nånting man känner igen.
En grannfru har en sådan. Och här omkring brukar det oftast vara knäpptyst med tanke på att det knappt bor nån här. Då kan man ibland höra ett konstigt wao-wao-wao-wao från någonstans och man undrar vad det är som låter. Det är alltså Zoen när hon sakta rullar på grusvägen genom skogen bakom oss.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 21:32
av Simon
Undrar om inte skrikljudet från barnet skulle vara mer effektivt för att få folk att akta sig för bilen.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 21:35
av mati
Simon skrev:
Undrar om inte skrikljudet från barnet skulle vara mer effektivt för att få folk att akta sig för bilen.
Jag trodde faktiskt först att det var det hela inlägget handlade om. Det där spårvagns-enterprise-warp-ljudet kopplade jag inte till bilen överhuvudtaget. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 21:35
av Jerker
Ja, det är så att dt ska gå att stänga av tillfälligt. Jag har det som en del av rutinen när jag startar bilen och tar på säkerhetsbälte osv. att också trycka på knappen som tystar det löjliga ljudet. Däckljud och värmepump låter ju ändå mycket mer.

Funderar på att göra en mätning på olika bilar som kryper fram under 20 km/h för att få svart på vitt om verkligen en elbil är så mycket tystare än en bensinare.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 21:50
av mati
Jerker skrev:
Ja, det är så att dt ska gå att stänga av tillfälligt. Jag har det som en del av rutinen när jag startar bilen och tar på säkerhetsbälte osv. att också trycka på knappen som tystar det löjliga ljudet. Däckljud och värmepump låter ju ändå mycket mer.

Funderar på att göra en mätning på olika bilar som kryper fram under 20 km/h för att få svart på vitt om verkligen en elbil är så mycket tystare än en bensinare.
Samma här. I Golfen sitter avstängningen av brumbrum ljudet i muskelminnet. Det går med ren automatik. Ibland är det redan avstängt och så sätter jag på det istället och sen undrar jag vad det är som låter så konstigt. Ett monotont wööööööööööööööööö. Det är rentav pinsamt. Tänk om andra hör detta urlöjliga ljudet. De måste ju tro att det är nåt fel på bilen och att jag bara sitter där och märker inget. Tänk vad underbart det hade varit om man hade kunnat lägga in en egen ljudfil som passar mig mycket bättre.
Nåt i den stilen kanske:

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 21:54
av Jerker
Jo, iofs, fast känslan när man kör iväg med sin elbil är ju mer så här:


Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 21:58
av mati
Fast då stängs ju ljudet av ändå. Det ska ju bara låta när man glider sakta - egentligen helt ljudlöst - och spanar efter synskadade eller fejsbookande människor som springer rakt ut på vägen.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 22:01
av Jerker
Det är då man ska spela Haydens symfoni 94, den med pukslaget! :mrgreen:


Re: Audi e-tron

Postat: 18 mar 2019 22:04
av Jerka
Jag hade velat ha den här:


Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 01:23
av lator
Jerka skrev:
Jag hade velat ha den här:

Den är klart bäst fast jag skulle nöja mig med en cykelklocka... :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 06:29
av Zalman3
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 06:44
av Laban
Zalman3 skrev:
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Måste vara rekord i märklig marknadsföring i så fall.