Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:
1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?
2) Jag kollar sen på
https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... ning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.
3) Kollar jag sen på
https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.
4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.
5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.
Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?