Okej. Nu står en låne-e-tron i mitt garage. Jag har bara hunnit köra ungefär 6 mil hittills, men jag tänkte ändå dela med mig lite.
Det viktigaste först: det finns inget artificiellt brumbrum ljud. Svenska e-tron:ar verkar inte ha fått denna onödiga feature, och det är därför jag inte kunde hitta någon avstängningsknapp heller. Bilen rullar tyst som den ska.
Och tyst är den. I princip låter den lika mycket i 140 (gissar jag, jag körde såklart aldrig så fort
) som i 70. Det som däremot hörs är motorerna. Inte störande på något sätt, men vid gaspådrag och regenerering viner det till. Ganska trevligt, annars hade den tysta kupén nästan känts lite artificiellt tyst. Så som det är gjort får man iaf lite återkoppling hur fort man kör. Jag antar att det är avsiktligt.
Bilen är stor. Jättestor. Invändigt känns den extremt rymlig, men detta är med förbehåll, jag körde enbart i mörkret. Få se hur det ser ut i dagsljus. Jag gillar den höga sittpositionen. Men visst känns det lite som att man kör en stridsvagn. Körupplevelsen är mycket trygg och komfortabel. Jag ser fram emot den första långresan.
Lane-assisten och farthållaren lirar jättebra ihop. Bilen anpassar hastigheten efter skyltarna och vägens utformning. Den saktar ner snällt inför rondeller och kör igenom dessa utan att tveka. Det känns jättenaturligt. Man får hjälpa till lite med ratten i just rondeller, men hastigheten sköter den själv, och det gör den riktigt bra. På landsväg och motorväg styr den bra. Den gnäller ganska omgående att man ska ta i ratten, men det händer i första hand ingenting om man ignorerar uppmaningen. Plinget kommer först efter ett antal visuella varningar.
Regenereringen är annorlunda än i t.ex. Teslan. Det finns ett manuellt läge i tre steg, varav ett är frirullning samt två olika starka regenereringsnivåer. Men även den starkaste är något svagare än i Teslan eller e-Golfen. Sen finns det ett automatiskt läge som på något sätt ska sköta styrkan på regenereringen själv, men antingen så är det skräp, eller så har jag inte fattat hur det fungerar. Jag får testa lite till innan jag bildar mig en uppfattning vad som är att föredra.
Displayerna har en (avstängningsbar) haptisk återkoppling. Det är ascoolt. Känns precis som fysiska knappar, fast man trycker på en pekskärm. Riktigt läckert.
HUD:en är najs. Stark kontrast och i färg.
LED-matrix strålkastarna är gudarnas gåva.
3D-vy. Oh yeah.
Så hur kör den då? Jo. Audi har helt klart fokuserat på komfort. Den glider över ojämnheter som om de inte fanns. Det går lugnt och fint, inget ryckigt eller annat otrevligt som skulle kunna störa komforten. När man trycker högerfoten ner i mattan märker man tydligt att detta inte ska vara en sportbil. Visst sticker den iväg med ett jäkla drag, men inget som knäcker nackmusklerna. Man är troligen fortfarande först vid rödljusracet, men man blir inte åksjuk av accelerationen. Jag testade även att göra en omkörning i 90km/tim och då märkte jag ingen större skillnad mot min gamla Model S 90D. Man klarar sig alltså rätt bra ändå.najs
Jag körde lite blandad landsväg och lite motorväg. Med några kortare acc-tester, men i stort sett körde jag som jag brukar göra. Utetemperaturen var +0,5 grader och höjdskillnaden ca 60-70m. Jag bor rätt högt mao. Under dessa förutsättningar hamnade förbrukningen på 26kWh/100km. Det är egentligen ganska okej ändå. Imorgon ska det bli varmare och jag åker åt andra hållet. Vi får se var jag hamnar då.
Nu står den på laddning. Jag hittade ingenstans hur man ställer in laddströmmen. Det måste väl gå på nåt sätt. Jag får återkomma.
Först ville den inte ladda och jag trodde redan att min Tesla WC inte funkar ihop med e-tron. Men sen fick jag till det. Jag hade inte tryckt in sladden ordentligt.
Mer imorgon.