Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Henrik Torphammar skrev:
mati skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
En kille i Umeå som beställt en Audi e-tron säger att den har ett 120kWh batteri.
Och att man kommer att kunna låsa upp dessa kWh när man vill.
Stämmer verkligen detta?
Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.
Jag tror inte du kan räkna så. Det är helt olika batterier som högst troligen inte har samma batterikemi.
Har du laddat mycket litium? Skall se om jag hinner rita lite ikväll.
Ursäkta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Foluke »

Tars skrev:
Jerker skrev:
Jo, iofs, fast känslan när man kör iväg med sin elbil är ju mer så här:

Den va härlig, men tror dock en del kommer ta illa vid sig. Bild
Vi bor i Sverige och det kommer alltid va någon som kommer ta illa vid sig.
Jag skulle lugnt kunna köra med denna melodi.
Tänk er hur det skulle låta vid kökörning i stan. All elbilar i olika fas med sina melodier, olika melodier, olika tempo osv. Skrattretande första gångerna men sedan "brott mot mänskligheten"!
Detta är ju på gång. Det blir väl som flaggmannen som krävdes framför en bil i automobilens barndom. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Henrik Torphammar skrev:
Lägg model 3 laddkurva över e-tron och gör en estimering så kommer du nog bra nära sanningen.
Håller med. Model 3 kan ladda med 150+ kW upp till ca 50%:

Bild

Tar man sedan hänsyn till att Model 3 har 75 kWh vs e-Tron 95 kWh samt att e-Tron endast använder 80 av totalt 95 kWh så är vi nog ganska nära sanningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Har fått reg-nummer :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Audi e-tron

Inlägg av gellerstam »

mati skrev:
Har fått reg-nummer :)
Mäh, det vet vi ju redan. "MATI" kommer det stå på din bil .... ;-) Eller hamnar den nu på Golfen och det blir ngt nytt i stil med "e tron" i kombination med kudden i baksätet. :roll:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:

1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?

2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... dning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.

3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.

4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.

5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.

Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

WLTP-förbrukningen inkluderar laddförluster. Man kan alltså inte dra några direkta slutsatser utifrån angiven förbrukning kontra räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
WLTP-förbrukningen inkluderar laddförluster. Man kan alltså inte dra några direkta slutsatser utifrån angiven förbrukning kontra räckvidd.
Precis, så här räknar man ut förbrukningen enligt WLTP:
WLTP_cons.PNG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

mati skrev:
WLTP-förbrukningen inkluderar laddförluster. Man kan alltså inte dra några direkta slutsatser utifrån angiven förbrukning kontra räckvidd.
Men om vi skippar WLTP referensen och tittar på det andra då. Är Audi för pessimistiska i sin modell eller är detta vad man skall förvänta sig? TeslaBjörn verkar få en blandad förbrukning mellan motorväg och landsväg på 291Wh/km vid -5C och använder jag det och antar mellan 236 till 268km räckvidd så blir det mellan 68-78kW batteri tillgängligt vilket inte verkar stämma bra på något sätt med antingen 95kWh eller 83kWh.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ja, jo, jag håller med. Det makes ingen sense direkt.

Det här står i regbeviset för min bil. Om det nu säger någonting. Att den inte har 417km beror på att jag valde att vara gammaldags och beställde riktiga speglar istället för Shrek-öronen.
etron.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2526
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av iAkita »

kangru skrev:
Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:

1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?

2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... dning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.

3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.

4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.

5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.

Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?
VW har ju som tradition att aktivera innovativ mjukvara när bilarna testas. Kan det vara så att bilen känner av när den wltp-testas och då aktiverar mjukvara som gör att hela batterikapaciteten utnyttjas under testet för att maximera räckvidden, medan endast knappt 90% går att använda vid verklig körning? 8-)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag kan hittills bara utgå från e-Golfen, och i det fallet är den angivna WLTP-räckvidden aningen pessimistisk. Om man inte har bly i tårna är det fullt möjligt att komma längre än så, förutsatt vädret är bra osv. Där har VW alltså varit ärliga. Det blir verkligen spännande att se hur Audin beter sig i verklig körning. Dessutom är det inte helt omöjligt att samtliga testbilar hittills inte har fått den slutgiltiga mjukvaran och att det kan filas lite på siffrorna. Ungefär som med I-Pace då. Jag har läst nåt sånt, men sanningshalten av detta kan jag inte bedöma. Och E-tron ska ju gå att uppdatera OTA.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

iAkita skrev:
kangru skrev:
Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:

1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?

2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... dning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.

3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.

4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.

5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.

Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?
VW har ju som tradition att aktivera innovativ mjukvara när bilarna testas. Kan det vara så att bilen känner av när den wltp-testas och då aktiverar mjukvara som gör att hela batterikapaciteten utnyttjas under testet för att maximera räckvidden, medan endast knappt 90% går att använda vid verklig körning? 8-)
Om vi återkommer till verkligheten så är en mer trolig förklaring den som redan har nämnts, nämligen att laddförlusterna inkluderas i förbrukningssiffrorna för WLTP. Har du 10% förluster under laddning så stämmer siffrorna rätt bra.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikC »

Jag tror inte batteriet lämnar ifrån sig 83kWh när det är -5C. Bilen drar visserligen mer på vintern, men den stora skillnaden är att batterikapaciteten är mindre i kyla. 400 Wh/km är orimligt. Tesla förvärmer väl batteriet? Audi kanske har räknat på worst case: att batteriet är lika kallt som omgivningen.

Effekten av batteritemperaturen är väldigt märkbar för mig med en Leaf som parkeras ute nattetid och i varmgarage dagtid. En vintermorgon kommer jag fram med mindre än 50% av batteriet kvar, på kvällen med varmt batteri kan jag komma fram med så mycket som 65% kvar. Samma sträcka - sju mil - i bägge riktningarna så förbrukningen måste rimligen vara detsamma. Är det gles trafik så man kan hålla bilens blygsamma toppfart längre sträckor blir förbrukningen naturligtvis mycket högre.

Frågan är om Audi e-tron värmer upp batteriet under körning? Då borde den efter få tillbaka räckvidd som "gömts" av kylan i takt med att battriet blir varmare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikC »

taliz skrev:
Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Typ en ringklocka på cykelstyret?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Okej. Nu står en låne-e-tron i mitt garage. Jag har bara hunnit köra ungefär 6 mil hittills, men jag tänkte ändå dela med mig lite.
Det viktigaste först: det finns inget artificiellt brumbrum ljud. Svenska e-tron:ar verkar inte ha fått denna onödiga feature, och det är därför jag inte kunde hitta någon avstängningsknapp heller. Bilen rullar tyst som den ska.

Och tyst är den. I princip låter den lika mycket i 140 (gissar jag, jag körde såklart aldrig så fort :roll: :oops: ) som i 70. Det som däremot hörs är motorerna. Inte störande på något sätt, men vid gaspådrag och regenerering viner det till. Ganska trevligt, annars hade den tysta kupén nästan känts lite artificiellt tyst. Så som det är gjort får man iaf lite återkoppling hur fort man kör. Jag antar att det är avsiktligt.

Bilen är stor. Jättestor. Invändigt känns den extremt rymlig, men detta är med förbehåll, jag körde enbart i mörkret. Få se hur det ser ut i dagsljus. Jag gillar den höga sittpositionen. Men visst känns det lite som att man kör en stridsvagn. Körupplevelsen är mycket trygg och komfortabel. Jag ser fram emot den första långresan.

Lane-assisten och farthållaren lirar jättebra ihop. Bilen anpassar hastigheten efter skyltarna och vägens utformning. Den saktar ner snällt inför rondeller och kör igenom dessa utan att tveka. Det känns jättenaturligt. Man får hjälpa till lite med ratten i just rondeller, men hastigheten sköter den själv, och det gör den riktigt bra. På landsväg och motorväg styr den bra. Den gnäller ganska omgående att man ska ta i ratten, men det händer i första hand ingenting om man ignorerar uppmaningen. Plinget kommer först efter ett antal visuella varningar.

Regenereringen är annorlunda än i t.ex. Teslan. Det finns ett manuellt läge i tre steg, varav ett är frirullning samt två olika starka regenereringsnivåer. Men även den starkaste är något svagare än i Teslan eller e-Golfen. Sen finns det ett automatiskt läge som på något sätt ska sköta styrkan på regenereringen själv, men antingen så är det skräp, eller så har jag inte fattat hur det fungerar. Jag får testa lite till innan jag bildar mig en uppfattning vad som är att föredra.

Displayerna har en (avstängningsbar) haptisk återkoppling. Det är ascoolt. Känns precis som fysiska knappar, fast man trycker på en pekskärm. Riktigt läckert.
HUD:en är najs. Stark kontrast och i färg.

LED-matrix strålkastarna är gudarnas gåva.

3D-vy. Oh yeah. :)

Så hur kör den då? Jo. Audi har helt klart fokuserat på komfort. Den glider över ojämnheter som om de inte fanns. Det går lugnt och fint, inget ryckigt eller annat otrevligt som skulle kunna störa komforten. När man trycker högerfoten ner i mattan märker man tydligt att detta inte ska vara en sportbil. Visst sticker den iväg med ett jäkla drag, men inget som knäcker nackmusklerna. Man är troligen fortfarande först vid rödljusracet, men man blir inte åksjuk av accelerationen. Jag testade även att göra en omkörning i 90km/tim och då märkte jag ingen större skillnad mot min gamla Model S 90D. Man klarar sig alltså rätt bra ändå.najs
Jag körde lite blandad landsväg och lite motorväg. Med några kortare acc-tester, men i stort sett körde jag som jag brukar göra. Utetemperaturen var +0,5 grader och höjdskillnaden ca 60-70m. Jag bor rätt högt mao. Under dessa förutsättningar hamnade förbrukningen på 26kWh/100km. Det är egentligen ganska okej ändå. Imorgon ska det bli varmare och jag åker åt andra hållet. Vi får se var jag hamnar då.

Nu står den på laddning. Jag hittade ingenstans hur man ställer in laddströmmen. Det måste väl gå på nåt sätt. Jag får återkomma.
Först ville den inte ladda och jag trodde redan att min Tesla WC inte funkar ihop med e-tron. Men sen fick jag till det. Jag hade inte tryckt in sladden ordentligt. :oops:

Mer imorgon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Kul att höra. Låter bra. Tror Du blir nöjd med den. Finns det app till med förvärmning? Kanske inte får tillgång till det på lånebilen dock.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

HenrikC skrev:
taliz skrev:
Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Typ en ringklocka på cykelstyret?
Typ som tutan på ratten?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MangeT skrev:
Kul att höra. Låter bra. Tror Du blir nöjd med den. Finns det app till med förvärmning? Kanske inte får tillgång till det på lånebilen dock.
Ja, det är klart att det finns en app. Men den kan jag inte testa förrän jag har fått min egen bil. Gissningsvis är den jämförbar med appen till e-Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inlägg av MangeT »

Förstår. Kul att det kommer mycket alternativ. Är en Ipace på ön där jag bor som susar omkring. Den är riktigt snygg tycker jag.
Själv planerar jag behålla S:en många år. Den har varit riktigt bra hittills och känns tight. Saknar dock elbaklucka ibland. Kanske ska klippa till på att låsa upp batteriet så att det blir en 75:a men har inte behövt det ännu och tror att behoven minskar med tiden då det borde komma upp fler laddställen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikC »

Tack för en bra recension! Låter verkligen som en spännande bil. Räckvidd är inte allt. Det känns som elbilsutbudet 2019 är något helt annat än 2017. Lätt att bli fartlind. Hur blir 2021 tro?

1950-talet kan slänga sig i väggen. 2020 har vi:

- Bilar som aldrig behöver tankas: Check!
- Bilar som låser upp sig när ägaren närmar sig: Check!
- Bilar som förstår vad föraren säger: Check!
- Bilar med holografiska displayer: Check!
- Bilar med haptiska displayer: Check!
- Självkörande bilar: Check!
- Bilar med raketmotor: Check!
- Atomdrivna flygande bilar: Coming soon?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Komfort är inte fel. Blir intressant att höra hur de känns efter några veckor/månader.
Om du kör den mer eller mindre än Teslan, hur de funkar på långresa utan SUC osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar