Sida 71 av 353

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 15:02
av iAkita
kangru skrev:
Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:

1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?

2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... dning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.

3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.

4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.

5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.

Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?
VW har ju som tradition att aktivera innovativ mjukvara när bilarna testas. Kan det vara så att bilen känner av när den wltp-testas och då aktiverar mjukvara som gör att hela batterikapaciteten utnyttjas under testet för att maximera räckvidden, medan endast knappt 90% går att använda vid verklig körning? 8-)

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 15:12
av mati
Jag kan hittills bara utgå från e-Golfen, och i det fallet är den angivna WLTP-räckvidden aningen pessimistisk. Om man inte har bly i tårna är det fullt möjligt att komma längre än så, förutsatt vädret är bra osv. Där har VW alltså varit ärliga. Det blir verkligen spännande att se hur Audin beter sig i verklig körning. Dessutom är det inte helt omöjligt att samtliga testbilar hittills inte har fått den slutgiltiga mjukvaran och att det kan filas lite på siffrorna. Ungefär som med I-Pace då. Jag har läst nåt sånt, men sanningshalten av detta kan jag inte bedöma. Och E-tron ska ju gå att uppdatera OTA.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 17:21
av Geni87
iAkita skrev:
kangru skrev:
Jag fick en inbjudan i posten skickad av SEAT till en eTron lansering helgen 30-31de Mars hos Möller i Uppsala. I materialet fanns en del konstigheter som fick mig att börja fundera:

1) Man anger förbrukning för blandad körning till 26,0-22,7 kWh/100km och sedan anger man räckvidd upp till 417km. Av en "slump" så blir 22,7kWh/100*417km=95kWh så det påstås indirekt att man kan använda alla 95kWh till att köra. Det borde väl inte stämma?

2) Jag kollar sen på https://www.audi.se/se/web/sv/ic-test/n ... dning.html# och försöker se på deras "Anpassa faktorer" vilken räckvidd jag får i motorvägsfart (oklart hur det definieras) i vintertid (-5C är kallaste man kan välja) och då får jag en räckvidd på 254km i ECO mode och 236km i AUTO. Om vi räknar om detta med samma 95kWh som ovan så blir det över 400Wh/km vilket är väldigt dåligt. Jämför jag det med vad Tesla Björn får i sitt test i Norge mellan eTron, iPace och MX så verkar det vara väldigt högt. Försöker man på den sidan kolla på informations pop-upen för de olika inställningarna så syns inte hela texten och det går inte att scrolla i den för att läsa vad det står. Audis online-chat har bekräftat problemet och påstår att jag är den första som såg det och att web-byrån har fått en ticket på detta nu.

3) Kollar jag sen på https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-tron-75 så säger man om WLTP: 26.2 - 22.6 (WLTP) vilket inte matchar vad som ges i #1.

4) I Audis räckviddstest kan man bara få 417km om man väljer Stad, Eco och 30C ute. Väljer man då att slå på AC (e.g. väljer AUTO) så droppar det till 308km.

5) Enligt vad jag läste i tråden så är det enbart 83,6kWh tillgängligt ifrån Audis totala 95kWh för körning, då blir det svårt att få ihop matematiken om WLTP räckvidden och förbrukningen för mig.

Jag får inte ihop ovan siffror med min erfarenhet ifrån min MS i 3.5år, räckvidden vid landsvägskörning BORDE vara mycket bättre och svårt att se en sweetspot vid 30C. Är verkligen eTron så ineffektiv eller är Audis siffror så pessimistiska eller tänker jag fel?
VW har ju som tradition att aktivera innovativ mjukvara när bilarna testas. Kan det vara så att bilen känner av när den wltp-testas och då aktiverar mjukvara som gör att hela batterikapaciteten utnyttjas under testet för att maximera räckvidden, medan endast knappt 90% går att använda vid verklig körning? 8-)
Om vi återkommer till verkligheten så är en mer trolig förklaring den som redan har nämnts, nämligen att laddförlusterna inkluderas i förbrukningssiffrorna för WLTP. Har du 10% förluster under laddning så stämmer siffrorna rätt bra.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 18:28
av HenrikC
Jag tror inte batteriet lämnar ifrån sig 83kWh när det är -5C. Bilen drar visserligen mer på vintern, men den stora skillnaden är att batterikapaciteten är mindre i kyla. 400 Wh/km är orimligt. Tesla förvärmer väl batteriet? Audi kanske har räknat på worst case: att batteriet är lika kallt som omgivningen.

Effekten av batteritemperaturen är väldigt märkbar för mig med en Leaf som parkeras ute nattetid och i varmgarage dagtid. En vintermorgon kommer jag fram med mindre än 50% av batteriet kvar, på kvällen med varmt batteri kan jag komma fram med så mycket som 65% kvar. Samma sträcka - sju mil - i bägge riktningarna så förbrukningen måste rimligen vara detsamma. Är det gles trafik så man kan hålla bilens blygsamma toppfart längre sträckor blir förbrukningen naturligtvis mycket högre.

Frågan är om Audi e-tron värmer upp batteriet under körning? Då borde den efter få tillbaka räckvidd som "gömts" av kylan i takt med att battriet blir varmare.

Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 18:38
av taliz
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 18:58
av HenrikC
taliz skrev:
Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Typ en ringklocka på cykelstyret?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 19:49
av Geni87
taliz skrev:
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 21:39
av mati
Okej. Nu står en låne-e-tron i mitt garage. Jag har bara hunnit köra ungefär 6 mil hittills, men jag tänkte ändå dela med mig lite.
Det viktigaste först: det finns inget artificiellt brumbrum ljud. Svenska e-tron:ar verkar inte ha fått denna onödiga feature, och det är därför jag inte kunde hitta någon avstängningsknapp heller. Bilen rullar tyst som den ska.

Och tyst är den. I princip låter den lika mycket i 140 (gissar jag, jag körde såklart aldrig så fort :roll: :oops: ) som i 70. Det som däremot hörs är motorerna. Inte störande på något sätt, men vid gaspådrag och regenerering viner det till. Ganska trevligt, annars hade den tysta kupén nästan känts lite artificiellt tyst. Så som det är gjort får man iaf lite återkoppling hur fort man kör. Jag antar att det är avsiktligt.

Bilen är stor. Jättestor. Invändigt känns den extremt rymlig, men detta är med förbehåll, jag körde enbart i mörkret. Få se hur det ser ut i dagsljus. Jag gillar den höga sittpositionen. Men visst känns det lite som att man kör en stridsvagn. Körupplevelsen är mycket trygg och komfortabel. Jag ser fram emot den första långresan.

Lane-assisten och farthållaren lirar jättebra ihop. Bilen anpassar hastigheten efter skyltarna och vägens utformning. Den saktar ner snällt inför rondeller och kör igenom dessa utan att tveka. Det känns jättenaturligt. Man får hjälpa till lite med ratten i just rondeller, men hastigheten sköter den själv, och det gör den riktigt bra. På landsväg och motorväg styr den bra. Den gnäller ganska omgående att man ska ta i ratten, men det händer i första hand ingenting om man ignorerar uppmaningen. Plinget kommer först efter ett antal visuella varningar.

Regenereringen är annorlunda än i t.ex. Teslan. Det finns ett manuellt läge i tre steg, varav ett är frirullning samt två olika starka regenereringsnivåer. Men även den starkaste är något svagare än i Teslan eller e-Golfen. Sen finns det ett automatiskt läge som på något sätt ska sköta styrkan på regenereringen själv, men antingen så är det skräp, eller så har jag inte fattat hur det fungerar. Jag får testa lite till innan jag bildar mig en uppfattning vad som är att föredra.

Displayerna har en (avstängningsbar) haptisk återkoppling. Det är ascoolt. Känns precis som fysiska knappar, fast man trycker på en pekskärm. Riktigt läckert.
HUD:en är najs. Stark kontrast och i färg.

LED-matrix strålkastarna är gudarnas gåva.

3D-vy. Oh yeah. :)

Så hur kör den då? Jo. Audi har helt klart fokuserat på komfort. Den glider över ojämnheter som om de inte fanns. Det går lugnt och fint, inget ryckigt eller annat otrevligt som skulle kunna störa komforten. När man trycker högerfoten ner i mattan märker man tydligt att detta inte ska vara en sportbil. Visst sticker den iväg med ett jäkla drag, men inget som knäcker nackmusklerna. Man är troligen fortfarande först vid rödljusracet, men man blir inte åksjuk av accelerationen. Jag testade även att göra en omkörning i 90km/tim och då märkte jag ingen större skillnad mot min gamla Model S 90D. Man klarar sig alltså rätt bra ändå.najs
Jag körde lite blandad landsväg och lite motorväg. Med några kortare acc-tester, men i stort sett körde jag som jag brukar göra. Utetemperaturen var +0,5 grader och höjdskillnaden ca 60-70m. Jag bor rätt högt mao. Under dessa förutsättningar hamnade förbrukningen på 26kWh/100km. Det är egentligen ganska okej ändå. Imorgon ska det bli varmare och jag åker åt andra hållet. Vi får se var jag hamnar då.

Nu står den på laddning. Jag hittade ingenstans hur man ställer in laddströmmen. Det måste väl gå på nåt sätt. Jag får återkomma.
Först ville den inte ladda och jag trodde redan att min Tesla WC inte funkar ihop med e-tron. Men sen fick jag till det. Jag hade inte tryckt in sladden ordentligt. :oops:

Mer imorgon.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 21:48
av MangeT
Kul att höra. Låter bra. Tror Du blir nöjd med den. Finns det app till med förvärmning? Kanske inte får tillgång till det på lånebilen dock.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 21:50
av taliz
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 21:51
av taliz
HenrikC skrev:
taliz skrev:
Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Typ en ringklocka på cykelstyret?
Typ som tutan på ratten?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 21:52
av mati
MangeT skrev:
Kul att höra. Låter bra. Tror Du blir nöjd med den. Finns det app till med förvärmning? Kanske inte får tillgång till det på lånebilen dock.
Ja, det är klart att det finns en app. Men den kan jag inte testa förrän jag har fått min egen bil. Gissningsvis är den jämförbar med appen till e-Golfen.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 21:56
av MangeT
Förstår. Kul att det kommer mycket alternativ. Är en Ipace på ön där jag bor som susar omkring. Den är riktigt snygg tycker jag.
Själv planerar jag behålla S:en många år. Den har varit riktigt bra hittills och känns tight. Saknar dock elbaklucka ibland. Kanske ska klippa till på att låsa upp batteriet så att det blir en 75:a men har inte behövt det ännu och tror att behoven minskar med tiden då det borde komma upp fler laddställen.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 22:24
av HenrikC
Tack för en bra recension! Låter verkligen som en spännande bil. Räckvidd är inte allt. Det känns som elbilsutbudet 2019 är något helt annat än 2017. Lätt att bli fartlind. Hur blir 2021 tro?

1950-talet kan slänga sig i väggen. 2020 har vi:

- Bilar som aldrig behöver tankas: Check!
- Bilar som låser upp sig när ägaren närmar sig: Check!
- Bilar som förstår vad föraren säger: Check!
- Bilar med holografiska displayer: Check!
- Bilar med haptiska displayer: Check!
- Självkörande bilar: Check!
- Bilar med raketmotor: Check!
- Atomdrivna flygande bilar: Coming soon?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 22:24
av taliz
Komfort är inte fel. Blir intressant att höra hur de känns efter några veckor/månader.
Om du kör den mer eller mindre än Teslan, hur de funkar på långresa utan SUC osv.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 mar 2019 23:12
av Geni87
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Det där med att elbilar skall generera oljud triggar min konspiratoriska sida.
Lustigt nog är det ju bara avgasbilstillverkare som infört det.
Får en skarp känsla att de vill förlöjliga elbilar och dess ägare.

Ingen kräver att cyklister ska ha en oljudsgenerator. Om det hade varit ett faktiskt problem borde man nog börjat där kan man tycka.
Ehm, oljudet är/blir lagkrav på många ställen i världen. Det gäller för alla bilar som kan framföras helt eller delvis elektriskt, BEV, PHEV, HEV, FCEV. Gäller alltså även självladdande Toyotor när de inte självladdar utan bara kör på elmotorn. ;)

Tycker dock att hela grejen är tramsig och är på många ställen framlobbad av en väldigt liten del av befolkningen (blinda).
Det är framlobbat av avgasbilstillverkarna. De synskadade används som täckmantel.
Du missade den delen om att det gäller hybrider eller? Japan som var tidigt ute med det här har några av världens största tillverkare av just hybrider, har de lobbat fram det här för att göra sig själva löjliga?

Re: Audi e-tron

Postat: 20 mar 2019 06:35
av mati
HenrikC skrev:
- Bilar som förstår vad föraren säger: Check!
Just det. Röststyrnigen verkar äntligen kommit upp till den nivån att den har passerat gimmick-stadiet och går att använda på riktigt.
Jag provade och mumlade lite halvslarvigt "ställ temperaturen på 22 grader", utan att jag egentligen hade förväntat mig att det skulle hända nåt. För den förstår väl inte svenska eller? Men jodå. En sekund senare svarade bilen och ändrade temperaturen. Det är imponerande.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 mar 2019 06:53
av Walker
mati skrev:
MangeT skrev:
Kul att höra. Låter bra. Tror Du blir nöjd med den. Finns det app till med förvärmning? Kanske inte får tillgång till det på lånebilen dock.
Ja, det är klart att det finns en app. Men den kan jag inte testa förrän jag har fått min egen bil. Gissningsvis är den jämförbar med appen till e-Golfen.
....stackare. Den appen är imo, ett skämt.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 mar 2019 07:17
av Bjelke
Tack Mati ! :)
Ganska mycket som sopar mattan med Tesla, vilket inte var oväntat direkt heller :)
0-100 lite sämre men ändå fullt tillräckligt för dom allra flesta (även om jag ff tycker att dom kunde ha släppt på mer kräm vilket
jag också skrivit förr).

Re: Audi e-tron

Postat: 20 mar 2019 07:40
av Jerker
Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?

Re: Audi e-tron

Postat: 20 mar 2019 07:57
av mati
Nu har bilen stått fulladdad sedan igår kväll, eller dvs det som anses vara 100%. Det första som slår mig är att det fortfarande står 100% i displayen. Ingen vampire drain så här långt alltså. Teslan hade efter så pass många timmar garanterat tappat 2-3 procentenheter. Det gör alltså inte Audin, vilket inte är helt oväntat, eftersom det verkar vara ganska unikt för Tesla vad jag har förstått.
Den uppskattade räckvidden nu är 330km. Utifrån vilken förbrukning den beräknas vet jag inte, men om man antar att snittförbrukningen igår var 26kWh/100km så borde den användbara kapaciteten ligga runt 86kWh, alltså något mer än vad de flesta hittills har påstått. Eller så var förbrukningen något lägre än vad bilen säger. Eller nånting där emellan.

Angående accelerationen håller jag som bekant med Jerker. Man får vara jättetydlig: Det här är ingen långsam bil! Att 0-100 siffrorna är sämre än i en Tesla beror troligtvis på att accelerationen från 0 är utformad som en S-kurva. Istället för att bryta nacken på alla passagerare så fort man trycker plattan i mattan avverkas de första metrarna lite mer lagom. Det är helt klart avsiktligt, troligen för att de allra flesta upplever detta som trevligare. Omkörningar - och det är väl egentligen det som är viktigare ur säkerhetssynvinkel - upplever man som likvärdigt som i en "vanlig" Tesla. Den sticker iväg som fanken. Jag satt i alla fall inte och tänkte, fan vilken slö bil. Snarare tvärtom.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 mar 2019 08:05
av OfarligTesla
Jerker skrev:
Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?
Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 mar 2019 08:29
av Jerker
OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?
Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.
Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 mar 2019 08:44
av OfarligTesla
Jerker skrev:
Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.
Bilar är ju helt klart leksaker, varför skulle man annars spendera hundratusentals (eller miljontals) kronor på dem? Olika personer vill bara att deras leksaker har olika egenskaper. Somliga prioriterar prestanda, andra att den är bekväm, har dragkrok, är en kombi osv.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 mar 2019 08:46
av kangru
Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Detta är inte nåt direkt mot dig Bjelke, utan detta är en allmän reflektion, bara det att det du skrev triggade mig att skriva detta. ;)

Jag förstår inte hur det kan vara så att som det i mycket är på detta forumet, att man kan se några tiondelar snabbare acceleration som viktigare än det mesta annat med en bil. Tesla kommer ju undan med otroligt många fel och brister, dålig byggkvalitet, dålig service, kaos i leveranser osv. bara för att de lyckas bygga bilar som går lite fortare än alla andra.

Jag vet, vi har haft det uppe till diskussion förut, men jag kan inte fatta varför man inte i första hand är intresserad av en bil som fungerar i den vardag man har med bilen? Några mindre skillnader i prestanda kan väl inte vara så viktigt?
Fast acceleration och prestanda är ju bland det viktigaste med bilar och en av de större sakerna som särskiljer dem. Det är varför jag aldrig skulle köpa en Audi A6a men gärna betalar över en halvmiljon mer för en RS6a. Finns inte prestandan där är det en direkt diskning helt enkelt då det är något som används varje gång bilen körs.

Prestanda och infotainmentsystemet är för mig högst upp på listan. Sen interiör och sittposition osv.
Men varför är dessa prestanda så viktiga? Jag kan helt enkelt inte förstå det. Jag vet ju att din åsikt inte är något som nån större del av befolkningen skulle hålla med om. För de flesta är helt andra egenskaper hos en bil viktigare. Detta forum är lite udda ur det perspektivet. Man kan säga att ytterst få kvinnor prioriterar detta vilket väl visar sig i att kvinnor öht sällan vistas på något forum alls som har med bilar att göra. Det verkar som att tekniken och sporten är nåt som mest attraherar män, men inte heller de flesta män.

Jag vet ju att väldigt många har hittat till Tesla för att de har ett bilintresse och inte ett miljöintresse. Jag kom ju från miljöintressesidan och har alltid betraktat bilar som nåt som är bra att ha och ofta nödvändigt, men det ska vara nåt som fyller mina praktiska behov, inte vara en leksak.
Jag har noll intresse för bilar, har aldrig haft. Innan vår MS85D så hade vi en Prius PHEV - ingen kan anklaga den för att vara en kul bil. Jag har ännu inte kört en eTron så jag kan inte uttala mig om den. Det som gör mig upprörd när avgasbilföretagen försöker göra elbilar och inte för bättre bilar än vad dem gör är att jag ser det som en skyddsmekanism för deras avgasbilar - inte en reflektion av att man inte kan bygga bättre eller mer responsiva bilar. Audi vill fortsätta sälja och tjäna stora pengar på sina S och RS bilar och vill inte skapa en intern konkurent mot dessa. På samma sätt ser vi att Porsche inte skapar en konflikt mellan sina avgasbilar och sin kommande elbil genom att ta bort TCO argumentet - en elbil skall minsann kosta lika mycket att köra som en avgasbil och det kontrollerar vi med hur vi prissätter laddningen.

Storleken av batteriet ger hur mycket effekt du kan ta ut, det gör att 0-100km/h på en bil med 95kWh batterier enkelt kan bli bra mycket lägre än vad eTron är specad för, kanske vill Audi skapa en marknad för trim-kit och trim-dosor för eTron men jag har svårt att acceptera deras logik att fortsätta premiera avgasbilar istället för alternativen.