Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare hed » 11 jul 2019 23:20

Mr S skrev:Nu har Tibor publicerat min resedagbok, Sverige till Italien tur och retur med Audi e-tron

http://teslaclubsweden.se/till-italien-med-audi-e-tron/


Intressant läsning. Tack!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 12 jul 2019 16:59

Berättelsen påminner mycket om reseberättelser tidigare om Tesla i detta forum. En del improvisationer och fånga tillfället till laddning när det bjuds. Det var bilder på sladdar av alla möjliga sorter och en hel del pionjäranda för early adopters.
Man blir nästan lite nostalgisk :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3499
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 jul 2019 21:21

Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Polestar 2 (leverans augusti 2020)
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 8776
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 12 jul 2019 22:54

Gustafsson skrev:Berättelsen påminner mycket om reseberättelser tidigare om Tesla i detta forum. En del improvisationer och fånga tillfället till laddning när det bjuds. Det var bilder på sladdar av alla möjliga sorter och en hel del pionjäranda för early adopters.
Man blir nästan lite nostalgisk :-)


Ja det verkar inte direkt bekymmerslöst.
Men om några år får man hoppas det blivit bättre.
Förövrigt kan man ju tycka dom omgående borde stoppa in ionity i navigatorn på etron. Förstår inte varför dom inte lyckats med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

"The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man."
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5749
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Mr S » 13 jul 2019 07:32

HelectriC skrev:Hur mycket kostade laddningen på hela resan?


800 kr
Audi e-tron 55 quattro
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Mr S
elbilist
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 29 jul 2018 13:45

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 13 jul 2019 08:48

Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt. Jag är ju van vid att köra sträckan med elbil, fast tidigare var det en P85 och senare en S90D. Och nu alltså e-tron.
På vägen ner valde vi rutten över storebältbron, där har vi aldrig åkt förut. Men efterom ABRP envisades med att det var den snabbaste vägen fattade vi beslutet att ta denna ganska stora omvägen via danska fastlandet. Ett dumt beslut, men det visste vi inte då.

Första laddpausen var hos ionity i Varberg där vi tänkte äta frukost. Och redan här märkte vi att resan kommer att skilja sig en del från tidigare resor. Bilen hade förbrukat långt mindre än beräknat (knappt 21kWh/100km) och vi hade bara gjort av med ungefär halva batteriet. Jag tryckte in laddsladden och vi gick in hos Cirkle K för att köpa kaffe och frukost. Precis när vi skulle börja äta var bilen färdig. Okej, då fick bilen alltså vänta på oss. Det skulle inte bli sista gången.

Nästa stop var Ionity Malmö. Jag hade kört enligt skyltad hastighet hela vägen, dvs 120 plus lite moms, främst för att få en känsla för förbrukningen. Framme vid laddaren låg snittförbrukningen vid 21,9kWh/100km. Vi hade alltså återigen inte gjort av med mer än halva batteriet, och denna gången försökte vi inte ens att göra nånting vettigt. Toabesök, ett kort samtal med en trevlig ägare till en e-Niro (f ö enda gången vi hade laddsällskap på ditvägen), och vidare.

Nu bestämde vi att vi skulle hoppa över nästa Ionity och sikate direkt på Fredericia i Danmark. Vi anlände med 16% SOC. Bilen klagade att spänningen från laddaren var för låg. Den låg runt 400V, i vanliga fall är det knappt 450V. Men laddningen tuggade ändå på med 140kW. Här hade vi åtminstone lite tid på oss för lite mat och en bensträckare.

Vi laddade till drygt 80% och körde vidare till näst-nästa Ionity, Aalbek West i norra Tyskland. Stor skillnad mellan de fina Cirkle K stationerna här i Norden jämfört med rastplatserna utmed tyska motorvägar. Lite halvsunkigt, toabesök kostar 0,7€ , och tillgången till toaletterna är blockerad med en skräckinjagande stålkonstruktion, bevakad av en rysk kärring som varken kan tyska eller engelska. :o
Jag tryckte in 50kWh i batteriet, det tog ganska så exakt 20 minuter. Detta var sistsa laddpausen. Vi hade ungefär 22mil kvar att köra. Trodde vi. Jag hade missat att denna rutten gick rätt igenom Hamburg i värsta rusningstrafik. Köer överallt, snitthastigheten gick mot noll. Navigatorn föreslog en annan rutt, visserligen en stor omväg, men åtminstone utan köer. Trodde vi. En omväg blev det, men köer blev det också. Efter totalt 14,5 timmar och 115 mil var vi framme med 16% SOC kvar. Förbrukningen för hela resan snittade på 22kWh/100km.
ABRP räknar med 25kWh/100km i 110km/h vilket har visat sig vara på tok för pessimistiskt. Nånstans runt 21 verkar stämma ganska bra. Temperaturen låg mellan 16 och 20 grader hela tiden och det blåste lätt västerifrån.
Framme i Tyskland var det för första gången lätt att hitta laddning. Som jag har skrivit några gånger tidigare så har jag alltid haft bekymmer att ladda Teslan, eftersom det inte går att ladda på plats där vi brukar bo, och det finns inga Chademo-laddare i närheten heller. Däremot desto fler CCS-laddare som dessutom är gratis. :)

För hemvägen bestämde vi att ta färjan Puttgarden-Rødby. Första pausen var Superchargern i Braak. Men vänta nu? Va? Nej, det var inte bilen som skulle laddas, utan vi passade på att köpa frukost på bageriet som ligger där. Gammal vana från Tesla-tiden. Vi brukade käka frukost där medan Teslan laddade. Nu tog vi med oss frallor och kaffe och åkte till närbelägna Ionity i Buddikate.
Där stod det en norsk e-tron och laddade, det blev en liten pratstund. På nåt konstigt vis gick det att ladda utan att identifiera sig här. Måste alltså ha varit gratis med andra ord. Märkligt, men man tackar och tar emot. Frukosten var uppäten samtidigt som bilen var klar.
Härifrån till nästa Ionity i Malmö är det 33 mil. ABRP påstår bestämt att det inte går att köra så långt. Vi laddade till ungefär 90% och bilen visade att vi skulle nå Malmö med 7% marginal. Låter ju inte helt galet, men jag känner inte bilen tillräckligt bra än för att våga chansa.
Eftersom vi ändå skulle handla för hemvägen svängde vi in i Heiligenhafen. Samma gratis-laddare som Mr S laddade på. Vi anlände med 70% SoC. När vi hade handlat klart var batteriet fulladdat, dvs +30%.
Bilen räknade nu ut att vi skulle nå Malmö med 37% SoC. Konsekvent alltså.
Nu tryckte jag på lite mer. Det fanns ju marginal. Jag höjde min "hastighetsmoms" och körde runt 130-150 hela vägen genom Danmark. Första gången någonsin som vi passerade Danmark utan att ladda. Och det är ju ingen jättenackdel direkt. Framme i Malmö hade vi otroligt nog 37% SoC kvar. Det hade alltså utan problem varit möjligt att köra hela vägen utan att ladda de extra 30%. Det var dessutom motvind och jag körde som sagt inte sakta. Det fanns allltså marginal.
Bredvid oss vid laddaren i Malmö stod en I-Pace och pimplade elektroner. Jag tryckte i sladden i min bil, laddeffekten klättrade inom några sekunder upp till 150kW, och jag gick in och köpte fönsterputs för att få bort alla insekter på vindrutan. När jag kom ut hade SoC:en stigit till 65%. Man hörde att såväl laddaren som bilen jobbade hårt med att forsla bort värmen. E-tron har inte riktigt samma helikopterljud som en Tesla kan ge ifrån sig, men även den låter en del. Laddeffekten var fortfarande 150kW. Jag tjuvkikade lite på laddaren där I-Pacen stod. Stackarn hade samma SoC som jag, 65%, men den laddade bara med ynka 61kW. Skulle den inte komma upp i 100kW?
Vi åkte därifrån, I-Pacen fick fortsätta småladda. Stackarna står säkert fortfarande där. :lol: ;)
Uppskattad SoC för nästa laddpaus i Varberg var 16%. Nu blev jag allt modigare och fortsatte köra med moms. Framme i Varberg hade vi tjänat in ungefär en kvart-20 minuter mot vad navigatorn trodde. Uppskattad Soc stämde prick. Vi tryckte i oss maten som vi hade köpt på vägen. Under tiden laddade vi till 85%, med uppskattade 20% vid ankomst hemma. Det gick en kvart snabbare än beräknat att komma hem. SOC vid ankomst var 25%. Snittförbrukningen för hemfärden blev 23,9kWh/100km på 94 mil.

För vår del har långfärd med e-tron fått sig ett rejält lyft mot vår Model S. Den laddade ju inte med mer än 109kW i bästa fall, och pauserna kunde ta upp till 45 minuter. Iofs har man ju lärt sig detta och nu kändes det nästan lite stressigt när bilen laddar så snabbt att man inte hinner göra allt man hade tänkt sig.

Att använda sig att Audis ruttbräkning för att hitta laddplatser kan man bara glömma. Den ignorerar fortfarande Ionity, trots flera uppdateringar som har kommit. Jag har istället lagt in samtliga Ionity-stationer som ligger utmed färdvägen som waypoints i navigatorn. Bilen visar för varje waypoint hur mycket SOC som är kvar vid ankomst. På så vis kan man alltså lätt se hur mycket man behöver ladda för att ta sig till nästa laddare, eller näst-nästa osv. Funkar perfekt och bilen verkar som sagt vara grym på att räkna ut förbrukningen och räckvidden. Det går alltså att lita på den och det är ju viktigt om man vill känna sig trygg.

För övrigt är det föga förvånande att Audin är den perfekta långsfärdsbilen. Man sitter kungligt, adaptiva farthållaren i kombination med filassistenten är fantastisk på motorväg. Jag lät bilen köra själv i pricip hela vägen. Det räcker att vidröra ratten lite lätt med två fingrar för att slippa håll-i-ratten-gnället. Den sköter sig verkligen exemplariskt.
Nästa vecka går det norrut.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11023
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Stevvee » 13 jul 2019 08:58

mati skrev:Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt. Jag är ju van vid att köra sträckan med elbil, fast tidigare var det en P85 och senare en S90D. Och nu alltså e-tron.
På vägen ner valde vi rutten över storebältbron, där har vi aldrig åkt förut. Men efterom ABRP envisades med att det var den snabbaste vägen fattade vi beslutet att ta denna ganska stora omvägen via danska fastlandet. Ett dumt beslut, men det visste vi inte då.

Första laddpausen var hos ionity i Varberg där vi tänkte äta frukost. Och redan här märkte vi att resan kommer att skilja sig en del från tidigare resor. Bilen hade förbrukat långt mindre än beräknat (knappt 21kWh/100km) och vi hade bara gjort av med ungefär halva batteriet. Jag tryckte in laddsladden och vi gick in hos Cirkle K för att köpa kaffe och frukost. Precis när vi skulle börja äta var bilen färdig. Okej, då fick bilen alltså vänta på oss. Det skulle inte bli sista gången.

Nästa stop var Ionity Malmö. Jag hade kört enligt skyltad hastighet hela vägen, dvs 120 plus lite moms, främst för att få en känsla för förbrukningen. Framme vid laddaren låg snittförbrukningen vid 21,9kWh/100km. Vi hade alltså återigen inte gjort av med mer än halva batteriet, och denna gången försökte vi inte ens att göra nånting vettigt. Toabesök, ett kort samtal med en trevlig ägare till en e-Niro (f ö enda gången vi hade laddsällskap på ditvägen), och vidare.

Nu bestämde vi att vi skulle hoppa över nästa Ionity och sikate direkt på Fredericia i Danmark. Vi anlände med 16% SOC. Bilen klagade att spänningen från laddaren var för låg. Den låg runt 400V, i vanliga fall är det knappt 450V. Men laddningen tuggade ändå på med 140kW. Här hade vi åtminstone lite tid på oss för lite mat och en bensträckare.

Vi laddade till drygt 80% och körde vidare till näst-nästa Ionity, Aalbek West i norra Tyskland. Stor skillnad mellan de fina Cirkle K stationerna här i Norden jämfört med rastplatserna utmed tyska motorvägar. Lite halvsunkigt, toabesök kostar 0,7€ , och tillgången till toaletterna är blockerad med en skräckinjagande stålkonstruktion, bevakad av en rysk kärring som varken kan tyska eller engelska. :o
Jag tryckte in 50kWh i batteriet, det tog ganska så exakt 20 minuter. Detta var sistsa laddpausen. Vi hade ungefär 22mil kvar att köra. Trodde vi. Jag hade missat att denna rutten gick rätt igenom Hamburg i värsta rusningstrafik. Köer överallt, snitthastigheten gick mot noll. Navigatorn föreslog en annan rutt, visserligen en stor omväg, men åtminstone utan köer. Trodde vi. En omväg blev det, men köer blev det också. Efter totalt 14,5 timmar och 115 mil var vi framme med 16% SOC kvar. Förbrukningen för hela resan snittade på 22kWh/100km.
ABRP räknar med 25kWh/100km i 110km/h vilket har visat sig vara på tok för pessimistiskt. Nånstans runt 21 verkar stämma ganska bra. Temperaturen låg mellan 16 och 20 grader hela tiden och det blåste lätt västerifrån.
Framme i Tyskland var det för första gången lätt att hitta laddning. Som jag har skrivit några gånger tidigare så har jag alltid haft bekymmer att ladda Teslan, eftersom det inte går att ladda på plats där vi brukar bo, och det finns inga Chademo-laddare i närheten heller. Däremot desto fler CCS-laddare som dessutom är gratis. :)

För hemvägen bestämde vi att ta färjan Puttgarden-Rødby. Första pausen var Superchargern i Braak. Men vänta nu? Va? Nej, det var inte bilen som skulle laddas, utan vi passade på att köpa frukost på bageriet som ligger där. Gammal vana från Tesla-tiden. Vi brukade käka frukost där medan Teslan laddade. Nu tog vi med oss frallor och kaffe och åkte till närbelägna Ionity i Buddikate.
Där stod det en norsk e-tron och laddade, det blev en liten pratstund. På nåt konstigt vis gick det att ladda utan att identifiera sig här. Måste alltså ha varit gratis med andra ord. Märkligt, men man tackar och tar emot. Frukosten var uppäten samtidigt som bilen var klar.
Härifrån till nästa Ionity i Malmö är det 33 mil. ABRP påstår bestämt att det inte går att köra så långt. Vi laddade till ungefär 90% och bilen visade att vi skulle nå Malmö med 7% marginal. Låter ju inte helt galet, men jag känner inte bilen tillräckligt bra än för att våga chansa.
Eftersom vi ändå skulle handla för hemvägen svängde vi in i Heiligenhafen. Samma gratis-laddare som Mr S laddade på. Vi anlände med 70% SoC. När vi hade handlat klart var batteriet fulladdat, dvs +30%.
Bilen räknade nu ut att vi skulle nå Malmö med 37% SoC. Konsekvent alltså.
Nu tryckte jag på lite mer. Det fanns ju marginal. Jag höjde min "hastighetsmoms" och körde runt 130-150 hela vägen genom Danmark. Första gången någonsin som vi passerade Danmark utan att ladda. Och det är ju ingen jättenackdel direkt. Framme i Malmö hade vi otroligt nog 37% SoC kvar. Det hade alltså utan problem varit möjligt att köra hela vägen utan att ladda de extra 30%. Det var dessutom motvind och jag körde som sagt inte sakta. Det fanns allltså marginal.
Bredvid oss vid laddaren i Malmö stod en I-Pace och pimplade elektroner. Jag tryckte i sladden i min bil, laddeffekten klättrade inom några sekunder upp till 150kW, och jag gick in och köpte fönsterputs för att få bort alla insekter på vindrutan. När jag kom ut hade SoC:en stigit till 65%. Man hörde att såväl laddaren som bilen jobbade hårt med att forsla bort värmen. E-tron har inte riktigt samma helikopterljud som en Tesla kan ge ifrån sig, men även den låter en del. Laddeffekten var fortfarande 150kW. Jag tjuvkikade lite på laddaren där I-Pacen stod. Stackarn hade samma SoC som jag, 65%, men den laddade bara med ynka 61kW. Skulle den inte komma upp i 100kW?
Vi åkte därifrån, I-Pacen fick fortsätta småladda. Stackarna står säkert fortfarande där. :lol: ;)
Uppskattad SoC för nästa laddpaus i Varberg var 16%. Nu blev jag allt modigare och fortsatte köra med moms. Framme i Varberg hade vi tjänat in ungefär en kvart-20 minuter mot vad navigatorn trodde. Uppskattad Soc stämde prick. Vi tryckte i oss maten som vi hade köpt på vägen. Under tiden laddade vi till 85%, med uppskattade 20% vid ankomst hemma. Det gick en kvart snabbare än beräknat att komma hem. SOC vid ankomst var 25%. Snittförbrukningen för hemfärden blev 23,9kWh/100km på 94 mil.

För vår del har långfärd med e-tron fått sig ett rejält lyft mot vår Model S. Den laddade ju inte med mer än 109kW i bästa fall, och pauserna kunde ta upp till 45 minuter. Iofs har man ju lärt sig detta och nu kändes det nästan lite stressigt när bilen laddar så snabbt att man inte hinner göra allt man hade tänkt sig.

Att använda sig att Audis ruttbräkning för att hitta laddplatser kan man bara glömma. Den ignorerar fortfarande Ionity, trots flera uppdateringar som har kommit. Jag har istället lagt in samtliga Ionity-stationer som ligger utmed färdvägen som waypoints i navigatorn. Bilen visar för varje waypoint hur mycket SOC som är kvar vid ankomst. På så vis kan man alltså lätt se hur mycket man behöver ladda för att ta sig till nästa laddare, eller näst-nästa osv. Funkar perfekt och bilen verkar som sagt vara grym på att räkna ut förbrukningen och räckvidden. Det går alltså att lita på den och det är ju viktigt om man vill känna sig trygg.

För övrigt är det föga förvånande att Audin är den perfekta långsfärdsbilen. Man sitter kungligt, adaptiva farthållaren i kombination med filassistenten är fantastisk på motorväg. Jag lät bilen köra själv i pricip hela vägen. Det räcker att vidröra ratten lite lätt med två fingrar för att slippa håll-i-ratten-gnället. Den sköter sig verkligen exemplariskt.
Nästa vecka går det norrut.



Kul läsning om E-tron och jämförelsen mot tidigare resor. Antar att du kommer få ordentliga påhopp nu om att den ej kan gå så snålt osv. Men E-tron hoppade upp i intressselistan nu.
Stevvee
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare MangeT » 13 jul 2019 09:03

Tror att det kan vara en fördel om föraren tidigare kört elbil. Sedan kan det vara så att skillnaden blir stor mot vinter då batteriet ska hållas varmt för att klara hålla laddhastigheten men samtidigt är det någonting som audi kanske filar på och optimerar bättre med tiden. Hoppas det kommer en motsvarande A6 avant eller A5 eldriven utvecklad för eldrift från grunden.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
 
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Tars » 13 jul 2019 09:06

Kul att höra!
-19 P3D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
 
Inlägg: 5403
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Märsta
Referralkod: michael4548

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare fth » 13 jul 2019 09:19

mati skrev:Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt.
[...]

Kul läsning, det ser ju verkligen ut som att e-tron är den första seriösa utmanaren till Tesla vad gäller långresor. Lite märkligt med dom stora variationerna i förbrukning mellan olika tester, men din och andras reseberättelser hör på TCS är ju kanske de mest relevanta, man undrar lite varför t.ex TeslaBjörn och dom där tyska autobahn-testarna fick så höga siffror?

Ionity bygger ju på och förtätar, effekten är det ju inget fel på heller, det ser ju verkligen ut som att i princip alla hinder för elbilsövergången nu är undanröjda, nu väntar vi bara på att dom andra tillverkarna skärper till sig, och att bilarna börjat levereras i större volymer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 2600
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BrooklynS, Erxon, nx00, sebiva och 19 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.