fth skrev:mati skrev:Vi har nu kommit hem från vår resa till Tyskland, drygt 200 mil totalt.
[...]
Kul läsning, det ser ju verkligen ut som att e-tron är den första seriösa utmanaren till Tesla vad gäller långresor. Lite märkligt med dom stora variationerna i förbrukning mellan olika tester, men din och andras reseberättelser hör på TCS är ju kanske de mest relevanta, man undrar lite varför t.ex TeslaBjörn och dom där tyska autobahn-testarna fick så höga siffror?
Ionity bygger ju på och förtätar, effekten är det ju inget fel på heller, det ser ju verkligen ut som att i princip alla hinder för elbilsövergången nu är undanröjda, nu väntar vi bara på att dom andra tillverkarna skärper till sig, och att bilarna börjat levereras i större volymer.
/fth
Jag förstår inte heller riktigt hur folk bär sig åt när de får så hög förbrukning som vissa rapporterar om. Jag körde alltid i efficiency-läge, boosten i S-läge använde jag bara några enstaka gånger på tyska landsvägen för att göra omkörningar. Jag har sett att Björn Nyland t.ex. har hävdat att förbrukningen är densamma, oavsett körläge, och därför är det lika bra att köra på i dynamic S hela tiden. Och jag tror att det är många som gör så. Min erfarenhet är dock att det visst gör skillnad vilket körläge man väljer. Och allt annat vore konstigt, varför skulle den annara finnas?