Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

HelectriC skrev:
Mr S skrev:
HelectriC skrev:
Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
800 kr
Var det ionity 80kr per gång eller även andra stolpar? 800 låter ju inte så farligt. Har hört skräckhistorier om 2-300 per laddning, som ju över några hundra mil blir en del totalt sett.
Totalt 800 kr.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Såg en svenskreggad E-Tron nere på Amalfi-kusten igår, minst sagt modigt. Dels för hur otroligt trångt det är (vår Fiat känns stor i vissa passager...) och dels för att vi hittills har sett ett hotel som erbjuder laddning, verkar inte vara så vanligt. Hatten av.

Sen är andelen elbilar extremt låg, varit här en vecka snart och sett tre totalt, alla turister och inte en Tesla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

dd88 skrev:
Såg en svenskreggad E-Tron nere på Amalfi-kusten igår, minst sagt modigt. Dels för hur otroligt trångt det är (vår Fiat känns stor i vissa passager...) och dels för att vi hittills har sett ett hotel som erbjuder laddning, verkar inte vara så vanligt. Hatten av.

Sen är andelen elbilar extremt låg, varit här en vecka snart och sett tre totalt, alla turister och inte en Tesla.
Kul. Det går bevisligen att göra långresor redan, även om det än så länge inte alltid är lika problemfritt som med en Tesla. Men för bara ett halvår sedan hade det varit i princip helt omöjligt. Jag tycker att det är roligt och fascinerade att se hur snabbt laddinfrastrukturen utvecklas.
Vi såg förresten inte heller några elbilar i Tyskland, bortsett från några (norska såklart) Teslor vid SuC i Braak. Eller jo, en Model 3 såg vi faktiskt. Just i Tyskland verkar det som att laddinfrastrukturen växer mycket snabbare än antalet elbilar. Här i Sverige är det väl snarare tvärtom.
Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
dd88 skrev:
Såg en svenskreggad E-Tron nere på Amalfi-kusten igår, minst sagt modigt. Dels för hur otroligt trångt det är (vår Fiat känns stor i vissa passager...) och dels för att vi hittills har sett ett hotel som erbjuder laddning, verkar inte vara så vanligt. Hatten av.

Sen är andelen elbilar extremt låg, varit här en vecka snart och sett tre totalt, alla turister och inte en Tesla.
Kul. Det går bevisligen att göra långresor redan, även om det än så länge inte alltid är lika problemfritt som med en Tesla. Men för bara ett halvår sedan hade det varit i princip helt omöjligt. Jag tycker att det är roligt och fascinerade att se hur snabbt laddinfrastrukturen utvecklas.
Vi såg förresten inte heller några elbilar i Tyskland, bortsett från några (norska såklart) Teslor vid SuC i Braak. Eller jo, en Model 3 såg vi faktiskt. Just i Tyskland verkar det som att laddinfrastrukturen växer mycket snabbare än antalet elbilar. Här i Sverige är det väl snarare tvärtom.
Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
Lite den erfarenheten jag också gjort, de flesta vi träffar i Tyskland kan inte tänka sig att köpa en elbil av alla de klassiska orsakerna; dyr, räckvidd, jobbigt med laddning etc. Däremot i Österrike, som ju är de konservativas hemvist, så är folk väldigt positiva! Omvända världen helt enkelt :shock:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
Det börjar dock hända saker även i Tyskland:

https://www.teslarati.com/tesla-sales-l ... h-germany/

Teslas marknadsandel har gått från 0.03 % i April 2018 till 0.19% April 2019. Jämför med ex Lexus som har 0.11%.

VW, BMW, Mercedes, Audi har tillsammans 47% av marknaden. Räknar man även in Skoda, Opel, Seat så får man 59%. Resterande märken slåss om smulorna som blir över. Så det krävs väl att det kommer en satsning från de inhemska märkena och i volymklass prismässigt. ID.3 är förhoppningsvis en bra början. Q4 e-Tron som byggs på MEB plattformen kanske blir Audis första volymmodell. Rätt typ av bil, storleksklass. Även prisklass ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Som vanligt ser det ut som fossildrakarnar inte är intresserade av att tillhandahålla elbilar till konsument, utan bara se till att de slipper straffskatter genom att ha produkten i sitt sortiment. De tjänar tydligen för bra med existerande produktionslinor för att ställa om till nya. Därför trummar man ut att ”de flesta vill fortsätta köra benzin”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Walker skrev:
Som vanligt ser det ut som fossildrakarnar inte är intresserade av att tillhandahålla elbilar till konsument, utan bara se till att de slipper straffskatter genom att ha produkten i sitt sortiment. De tjänar tydligen för bra med existerande produktionslinor för att ställa om till nya. Därför trummar man ut att ”de flesta vill fortsätta köra benzin”
Handlar nog mycket om de investeringar som gjorts, man vill få ut dessa pengar. Sen tycker jag att de investerar ordentligt i elbilar även om de inte är så aggressiva som tesla.
Man Ja de är tråkigt de inte går snabbare och att de håller emot..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Strömsunds kommun i Jämtland

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Har åkt några dagar i Jämtland, passerade Strömsunds kommun. Det är Sveriges sjunde största kommun till ytan.
20190715_112813.jpg
Det finns väldigt många vattenkraftverk och år 2010 invigdes sveriges då största vindkraftverk i Havsnäs.
vindkraftverk.jpg
Men det finns inte någon publik elbilsladdning i hela kommunen ännu. I centralorten fanns en privat laddbox vid hotellet som var avsedd för deras gäster. Det är drygt 100 km att åka till närmsta publika laddare. Däremot kryllar det av motorvärmaruttag precis överallt, dessa borde kunna konverteras rätt enkelt.

Tog en sväng till Yxskafttjälen och där fanns en eldriven modelljärnväg uppbyggd som Inlandsbanan. (Där har det dock varit diesellok då Inlandsbanan inte varit elektrifierad)
20190714_133029.jpg
http://www.lusthuset.se/rundvandring.html

Med lugn körning på småvägar hamnade jag på 18,4 kWh per mil, så med laddning i stugan funkar det utmärkt med utflykter upp mot 40 mil.

Jag skulle fylla en bensindunk till motorsåg och röjsågen, åkte 30 km till närmsta mack. En liten automatstation i närmsta samhälle. Den fungerade dock inte, nästa mack ligger 50 km bort. Men att åka elbil 16 mil för att skaffa lite bensin kändes fel, det får vara blomsteräng runt stugan istället. Fick fylla dunken på resan förbi Strömsund istället, krävs mer planering för bensin än att bara sätta i kontakten till elbilen vid stugan i Ångermanland.

Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Laban skrev:
mati skrev:
Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
Det börjar dock hända saker även i Tyskland:

https://www.teslarati.com/tesla-sales-l ... h-germany/

Teslas marknadsandel har gått från 0.03 % i April 2018 till 0.19% April 2019. Jämför med ex Lexus som har 0.11%.

VW, BMW, Mercedes, Audi har tillsammans 47% av marknaden. Räknar man även in Skoda, Opel, Seat så får man 59%. Resterande märken slåss om smulorna som blir över. Så det krävs väl att det kommer en satsning från de inhemska märkena och i volymklass prismässigt. ID.3 är förhoppningsvis en bra början. Q4 e-Tron som byggs på MEB plattformen kanske blir Audis första volymmodell. Rätt typ av bil, storleksklass. Även prisklass ?
När väl VW, Mercedes och BMW kommer med elbilar, då kommer tyskarna att tycka det är toppen med elbilar.
Därför är det viktigt att Volvo kommer igång med sin elektrifiering för Sveriges del.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Strömsunds kommun i Jämtland

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag skulle fylla en bensindunk till motorsåg och röjsågen, åkte 30 km till närmsta mack...
Jag skaffade en batteridriven motorsåg, en batteridriven gräsklippare (båda Stiga) och en batteridriven trimmer (Huskvarna). De ersätter till 100% mina gamla bensinprylar. Framförallt med Stiga-prylarna funderar jag på om batteriet egentligen är ett litet kärnkraftverk eller nåt. Små evighetsmaskiner som verkar trotsa fysikens lagar.
Smidigare och roligare kan man inte få det. :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av miksch »

Tenkte meg en batteridreven Stiga snøfreser til vinteren. Er det noen av dere som har prøvd en slik?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

miksch skrev:
Tenkte meg en batteridreven Stiga snøfreser til vinteren. Er det noen av dere som har prøvd en slik?
Jag går i samma funderingar, också med tanke på att det är samma 80V-batteri som i gräsklipparen och motorsågen. Jag har inte testat snöslungan, men jag är så nöjd med gräsklipparen att jag kan tänka mig att chansa.
Ännu hellre skulle jag vilja ha en Stiga Park 220e, men priset på över 120k är helt enkelt inte ens i närheten av vad jag anser vore rimligt och acceptabelt. De har dessutom höjt priset med sisådär 50% sedan förra året. Och redan då var den på tok för dyr.

Lite OT nu. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Strömsunds kommun i Jämtland

Inlägg av Teslaspolen »

Off Grid Byggaren skrev:
Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Eller så har man dragit in fiberkabel och snyggat upp efter gatorna genom att bli av med alla gamla synliga, fula kablar. ;)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Strömsunds kommun i Jämtland

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Teslaspolen skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Eller så har man dragit in fiberkabel och snyggat upp efter gatorna genom att bli av med alla gamla synliga, fula kablar. ;)
Tyvärr går fiberutbyggnaden långsamt i Strömsunds kommun. Har följt utvecklingen där i 20 år.

Mindre byar får troligen nöja sig med mobilradionätet.

Större orter byggs det lite fiber, tyvärr gjorde entreprenören som bygger fiber där konkurs för en tid sedan och ny entreprenör fått handlas upp.

Visst EU stöd finns dock för glesbygden.

Elnäten har faktiskt moderniserats rejält, istället för blanktråd i otillgänglig terräng är det nya stolplinjer med isolerade högspänningskablar längs vägarna. Så infrastruktur för elbilar börjar komma, och stabilare elnät för alla anslutna kunder.
20190715_221404.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati! :)
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske? ;)
Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen. :)
Will do :) kommer med en P100DL :mrgreen:
Ett acceptabelt transportmedel. :D
Riktigt trevligt att träffas igen! :)
Och riktigt imponerad av e-tron :) rejält byggd och bra lull lull, skön komfort och tyst var den också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati! :)
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske? ;)
Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen. :)
Will do :) kommer med en P100DL :mrgreen:
Ett acceptabelt transportmedel. :D
Riktigt trevligt att träffas igen! :)
Och riktigt imponerad av e-tron :) rejält byggd och bra lull lull, skön komfort och tyst var den också...
Ja, det var kul att träffas. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Jeppe_E skrev:
När väl VW, Mercedes och BMW kommer med elbilar, då kommer tyskarna att tycka det är toppen med elbilar.
Därför är det viktigt att Volvo kommer igång med sin elektrifiering för Sveriges del.
Jag tycker mig ha märkt ett annat problem under våran nuvarande roadtrip, just nu i Hamburg men på väg mot Holland. Tyskarna har bråttom. Både på de stora vägarna samt i städerna. De som för närvarande kör Audi A6, Q7 osv och blåser på i 150 längst ute till vänster lär inte köpa en e-Tron med dess nuvarande räckvidd i de hastigheterna. Främst pga laddstationerna om man vill ha bra kapacitet. Ta ex sträckan Hamburg - Rheine -> Holland. Man kan köra Hamburg - Bremen - Osnabruck - Rheine alternativt via Hannover - Osnabruck - Rheine.

Tesla har tre laddare mellan Hamburg och Rheine om man kör via Bremen, fyra om man räknar Hamburg SuC. Två st om man kör via Hannover. Ionity har noll stationer mellan Hamburg och Rheine vilket är 27 mil om man kör vägen via Bremen.

Måste säga att jag blev förvånad över att Ionity inte bygger ut laddare snabbare i Tyskland. Hade förväntat mig betydligt mer med tanke på e-Tron. Men det kanske hinner lösa sig innan ID.3 lanseringen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

mati skrev:
I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
Sant för gamla Västtyskland, inte sant för gamla Östtyskland skulle jag säga om man generaliserar... I gamla öst kan man ofta blåsa på i hög hastighet långa sträckor även dagtid.

Sen spelar ju inte låg snittfart så stor roll. Även korta sträckor i 200+ drar extremt mycket ström i en bil med e-tronens frontarea.

Har skrivit om detta tidigare. Jag tycker det var den största negativa överraskningen med e-tron att den har så usel räckvidd i hög fart. Just med tanke på Autobahn var det något jag verkligen trodde man skulle prioriterat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
Har skrivit om detta tidigare. Jag tycker det var den största negativa överraskningen med e-tron att den har så usel räckvidd i hög fart. Just med tanke på Autobahn var det något jag verkligen trodde man skulle prioriterat.
Tycker det är än mer förbluffande att utbyggnaden av IONITY inte sker längs vanliga rutter, med jämna avstånd mellan stationer, likt Tesla gjort med Superchargers. Istället byggs de i kluster runt om städer, vilket lämnar långa sträckor mellan städer utan täckning. Det tillsammans med etrons begränsade räckvidd känns som en riktigt dålig kombo när man ska ut på road trip.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
Sen spelar ju inte låg snittfart så stor roll. Även korta sträckor i 200+ drar extremt mycket ström i en bil med e-tronens frontarea.
Gissar på att vi hade ganska hög snittfart genom Tyskland trots att vi nog inte körde över 150. Och den ganska ryckiga körningen gjorde att förbrukningen var relativt hög, om än aldrig över 2 kWh/mil över en längre period. Som du säger, snittfarten säger inte nödvändigtvis hela sanningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Tycker det är än mer förbluffande att utbyggnaden av IONITY inte sker längs vanliga rutter, med jämna avstånd mellan stationer, likt Tesla gjort med Superchargers. Istället byggs de i kluster runt om städer, vilket lämnar långa sträckor mellan städer utan täckning. Det tillsammans med etrons begränsade räckvidd känns som en riktigt dålig kombo när man ska ut på road trip.
Ja det stora problemet är laddinfrastrukturen. Jag träffade på en svensk med en Model S 60 när vi laddade i Holland. Hade kört runt i Europa många gånger, Italien mm. E-Tron laddar betydligt snabbare än S 60 och bör ha längre räckvidd även i 120-130 km/h. Så nog hade det fungerat bra även med e-Tron om laddarna bara fanns på plats. Med VW's kapital borde de ha kunnat åtgärda detta innan lanseringen av e-Tron.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
Vi åkte Flensburg och ut via Trier till Luxemburg. Var stört omöjligt att ha ett rullsnitt över 100 km/h trots att det var söndag. Tror vi snittade 90 trots sträckor där jag körde 170 km/h. På franska sidan kan man ha ett rullsnitt på 120 km/h utan att köra för fort. Otroligt skönt. Dessutom slipper man de där missilerna som kommer i 200+ km/h. Autobahn är sjukt överskattat. Mycket trafik och otroligt många vägarbeten.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Audi e-tron

Inlägg av hed »

Ja autobahn är helt otroligt dålig. Blir lite bättre söder om Hannover, men fortfarande "vägarbeten". Fattar inte vad de gör egentligen. De har typ bara smalnat av vägen, ser inte ut som det görs något arbete..
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
..Otroligt skönt. Dessutom slipper man de där missilerna som kommer i 200+ km/h. Autobahn är sjukt överskattat. Mycket trafik och otroligt många vägarbeten.
Ja speciellt angenämt är det inte. Blev en helt annan rytm direkt vi kom över till Holland. Hade precis samma känsla som du nämner, inga missiler..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar