Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare miksch » 15 jul 2019 14:56

Tenkte meg en batteridreven Stiga snøfreser til vinteren. Er det noen av dere som har prøvd en slik?
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 15 jul 2019 15:47

miksch skrev:Tenkte meg en batteridreven Stiga snøfreser til vinteren. Er det noen av dere som har prøvd en slik?

Jag går i samma funderingar, också med tanke på att det är samma 80V-batteri som i gräsklipparen och motorsågen. Jag har inte testat snöslungan, men jag är så nöjd med gräsklipparen att jag kan tänka mig att chansa.
Ännu hellre skulle jag vilja ha en Stiga Park 220e, men priset på över 120k är helt enkelt inte ens i närheten av vad jag anser vore rimligt och acceptabelt. De har dessutom höjt priset med sisådär 50% sedan förra året. Och redan då var den på tok för dyr.

Lite OT nu. :lol:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Strömsunds kommun i Jämtland

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 15 jul 2019 16:24

Off Grid Byggaren skrev:Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.

Eller så har man dragit in fiberkabel och snyggat upp efter gatorna genom att bli av med alla gamla synliga, fula kablar. ;)
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Re: Strömsunds kommun i Jämtland

Inläggav Off Grid Byggaren » 15 jul 2019 20:47

Teslaspolen skrev:
Off Grid Byggaren skrev:Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.

Eller så har man dragit in fiberkabel och snyggat upp efter gatorna genom att bli av med alla gamla synliga, fula kablar. ;)

Tyvärr går fiberutbyggnaden långsamt i Strömsunds kommun. Har följt utvecklingen där i 20 år.

Mindre byar får troligen nöja sig med mobilradionätet.

Större orter byggs det lite fiber, tyvärr gjorde entreprenören som bygger fiber där konkurs för en tid sedan och ny entreprenör fått handlas upp.

Visst EU stöd finns dock för glesbygden.

Elnäten har faktiskt moderniserats rejält, istället för blanktråd i otillgänglig terräng är det nya stolplinjer med isolerade högspänningskablar längs vägarna. Så infrastruktur för elbilar börjar komma, och stabilare elnät för alla anslutna kunder.

20190715_221404.jpg
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare Bjelke » 15 jul 2019 23:05

mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati! :)
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske? ;)

Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen. :)

Will do :) kommer med en P100DL :mrgreen:

Ett acceptabelt transportmedel. :D

Riktigt trevligt att träffas igen! :)
Och riktigt imponerad av e-tron :) rejält byggd och bra lull lull, skön komfort och tyst var den också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 16 jul 2019 05:34

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati! :)
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske? ;)

Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen. :)

Will do :) kommer med en P100DL :mrgreen:

Ett acceptabelt transportmedel. :D

Riktigt trevligt att träffas igen! :)
Och riktigt imponerad av e-tron :) rejält byggd och bra lull lull, skön komfort och tyst var den också...

Ja, det var kul att träffas. :)
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Laban » 16 jul 2019 06:55

Jeppe_E skrev:När väl VW, Mercedes och BMW kommer med elbilar, då kommer tyskarna att tycka det är toppen med elbilar.
Därför är det viktigt att Volvo kommer igång med sin elektrifiering för Sveriges del.

Jag tycker mig ha märkt ett annat problem under våran nuvarande roadtrip, just nu i Hamburg men på väg mot Holland. Tyskarna har bråttom. Både på de stora vägarna samt i städerna. De som för närvarande kör Audi A6, Q7 osv och blåser på i 150 längst ute till vänster lär inte köpa en e-Tron med dess nuvarande räckvidd i de hastigheterna. Främst pga laddstationerna om man vill ha bra kapacitet. Ta ex sträckan Hamburg - Rheine -> Holland. Man kan köra Hamburg - Bremen - Osnabruck - Rheine alternativt via Hannover - Osnabruck - Rheine.

Tesla har tre laddare mellan Hamburg och Rheine om man kör via Bremen, fyra om man räknar Hamburg SuC. Två st om man kör via Hannover. Ionity har noll stationer mellan Hamburg och Rheine vilket är 27 mil om man kör vägen via Bremen.

Måste säga att jag blev förvånad över att Ionity inte bygger ut laddare snabbare i Tyskland. Hade förväntat mig betydligt mer med tanke på e-Tron. Men det kanske hinner lösa sig innan ID.3 lanseringen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav elbilist mati » 16 jul 2019 18:28

I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Legato » 16 jul 2019 20:40

mati skrev:I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.

Sant för gamla Västtyskland, inte sant för gamla Östtyskland skulle jag säga om man generaliserar... I gamla öst kan man ofta blåsa på i hög hastighet långa sträckor även dagtid.

Sen spelar ju inte låg snittfart så stor roll. Även korta sträckor i 200+ drar extremt mycket ström i en bil med e-tronens frontarea.

Har skrivit om detta tidigare. Jag tycker det var den största negativa överraskningen med e-tron att den har så usel räckvidd i hög fart. Just med tanke på Autobahn var det något jag verkligen trodde man skulle prioriterat.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 16 jul 2019 23:53

Legato skrev:Har skrivit om detta tidigare. Jag tycker det var den största negativa överraskningen med e-tron att den har så usel räckvidd i hög fart. Just med tanke på Autobahn var det något jag verkligen trodde man skulle prioriterat.

Tycker det är än mer förbluffande att utbyggnaden av IONITY inte sker längs vanliga rutter, med jämna avstånd mellan stationer, likt Tesla gjort med Superchargers. Istället byggs de i kluster runt om städer, vilket lämnar långa sträckor mellan städer utan täckning. Det tillsammans med etrons begränsade räckvidd känns som en riktigt dålig kombo när man ska ut på road trip.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon