Sida 266 av 352

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2019 18:52
av Laban
Legato skrev:Sen spelar ju inte låg snittfart så stor roll. Även korta sträckor i 200+ drar extremt mycket ström i en bil med e-tronens frontarea.


Gissar på att vi hade ganska hög snittfart genom Tyskland trots att vi nog inte körde över 150. Och den ganska ryckiga körningen gjorde att förbrukningen var relativt hög, om än aldrig över 2 kWh/mil över en längre period. Som du säger, snittfarten säger inte nödvändigtvis hela sanningen.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2019 19:01
av Laban
taliz skrev:Tycker det är än mer förbluffande att utbyggnaden av IONITY inte sker längs vanliga rutter, med jämna avstånd mellan stationer, likt Tesla gjort med Superchargers. Istället byggs de i kluster runt om städer, vilket lämnar långa sträckor mellan städer utan täckning. Det tillsammans med etrons begränsade räckvidd känns som en riktigt dålig kombo när man ska ut på road trip.


Ja det stora problemet är laddinfrastrukturen. Jag träffade på en svensk med en Model S 60 när vi laddade i Holland. Hade kört runt i Europa många gånger, Italien mm. E-Tron laddar betydligt snabbare än S 60 och bör ha längre räckvidd även i 120-130 km/h. Så nog hade det fungerat bra även med e-Tron om laddarna bara fanns på plats. Med VW's kapital borde de ha kunnat åtgärda detta innan lanseringen av e-Tron.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2019 19:06
av Verdi
mati skrev:I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.


Vi åkte Flensburg och ut via Trier till Luxemburg. Var stört omöjligt att ha ett rullsnitt över 100 km/h trots att det var söndag. Tror vi snittade 90 trots sträckor där jag körde 170 km/h. På franska sidan kan man ha ett rullsnitt på 120 km/h utan att köra för fort. Otroligt skönt. Dessutom slipper man de där missilerna som kommer i 200+ km/h. Autobahn är sjukt överskattat. Mycket trafik och otroligt många vägarbeten.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2019 19:10
av hed
Ja autobahn är helt otroligt dålig. Blir lite bättre söder om Hannover, men fortfarande "vägarbeten". Fattar inte vad de gör egentligen. De har typ bara smalnat av vägen, ser inte ut som det görs något arbete..

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2019 19:45
av Laban
Verdi skrev: ..Otroligt skönt. Dessutom slipper man de där missilerna som kommer i 200+ km/h. Autobahn är sjukt överskattat. Mycket trafik och otroligt många vägarbeten.


Ja speciellt angenämt är det inte. Blev en helt annan rytm direkt vi kom över till Holland. Hade precis samma känsla som du nämner, inga missiler..

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2019 19:48
av mati
Legato skrev:
mati skrev:I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.


Sant för gamla Västtyskland, inte sant för gamla Östtyskland skulle jag säga om man generaliserar... I gamla öst kan man ofta blåsa på i hög hastighet långa sträckor även dagtid.

Sen spelar ju inte låg snittfart så stor roll. Även korta sträckor i 200+ drar extremt mycket ström i en bil med e-tronens frontarea.

Har skrivit om detta tidigare. Jag tycker det var den största negativa överraskningen med e-tron att den har så usel räckvidd i hög fart. Just med tanke på Autobahn var det något jag verkligen trodde man skulle prioriterat.

Det stämmer såklart att låg snittfart inte automatiskt betyder låg förbrukning. (Ironiskt nog påstås dock just detta alltför ofta när diskussionen om en generell hastighetsgräns på tyska autobahn hettar till. Det sägs att eftersom snitthastigheten redan är så låg skulle en hastighetsbegränsning inte sänka snitthastigheten och därmed skulle förbrukningen och utsläppen inte minska heller. Fullkomligt idiotiskt. Men detta bara som en kuriosa.)
Det jag menade var egentligen att man kan hålla en lägre maxhastighet i en elbil som e-tron utan att förlora nämndvärt med tid. Man behöver inte blåsa på i 200 knyck bara för att det går, det ger liksom oftast ingen större tidsvinst. Och i 130-140 verkar förbrukningen inte vara särskilt hög. 130 är rikthastighet på autobahn. Även om det inte är förbjudet att köra fortare så är det ändå på egen risk, dvs man kan förlora sitt försäkringskydd om det händer nåt, osv.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2019 20:00
av mati
Laban skrev:... Med VW's kapital borde de ha kunnat åtgärda detta innan lanseringen av e-Tron.

Vad ska de göra då? Muta tjänstemän som inte vill ge bygglov? Eller köpa markägare så att de går med på att det ska grävas ner högspänningskablar tvärs över deras fastighet? Hur mycket ramaskri skulle inte det utlösa?
Allt går inte att lösa med en massa pengar, även om VW & Co hittills har levt i den tron.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2019 20:05
av Laban
mati skrev:Vad ska de göra då? Muta tjänstemän som inte vill ge bygglov? Eller köpa markägare så att de går med på att det ska grävas ner högspänningskablar tvärs över deras fastighet? Hur mycket ramaskri skulle inte det utlösa?
Allt går inte att lösa med en massa pengar, även om VW & Co hittills har levt i den tron.


Kanske är så jävligt, även om jag inte är helt säker på att viljan är så stor som man kunde hoppas på. I så fall har det betydligt större betydelse att vara först ut än vi kanske har trott.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2019 20:09
av OfarligTesla
Själv tycker jag det är rätt galet vad mycket de hunnit med på så kort tid, visst är det inte heltäckande ännu men det går snabbt. Trodde inte de skulle hinna med så många stationer så snabbt faktiskt.

Re: Audi e-tron

InläggPostat: 17 jul 2019 20:31
av Laban
mati skrev:130 är rikthastighet på autobahn. Även om det inte är förbjudet att köra fortare så är det ändå på egen risk, dvs man kan förlora sitt försäkringskydd om det händer nåt, osv.


Nu har jag bara kört Puttgarden -> Rheine -> Holland så detta blir väl lite anekdotiskt från min sida. Men jag skulle nog också säga 120-130 km/h som rikthastighet. Visst finns det några som kör betydligt snabbare än så men gissningvis kör 95+% sällan mer än 130. Men Q7, Porsche Cayenne förarna verkar tillhöra de sista 5%'en och e-Tron befinner sig väl i den klassen modellmässigt samt prismässigt.

Men redan 130 km/h är väl lite av ett problem med e-Tron. Enligt Björn Nyland's test drog den 3.08 kWh/mil i 120 km/h. Sen finns det andra tester som visar lägre siffror men Björn kör så vitt jag vet alltid en tur och retur sträcka vilket bör eliminera vind/höjdskillnader. Hittade även ett exempel där den drog 3.4 kWh/mil i 130 km/h men personen ifråga körde i Sport Mode vilket tydligen kan påverka förbrukningen en hel del.

Next Move testade i 120 km/h genomsnittshastighet på Autobahn under totalt 10 mil. 3.01 kWh/mil



Model X förbrukade 2.48 kWh/mil på samma sträcka.