Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 18 jul 2019 06:55

Jerker skrev:Jag har gjort en hel del mätningar med min Zoe och kommit fram till att det enda pålitliga är att mäta sträckan med Google Maps/Eniros karta och att ställa det mot återladdade kWh.

Vad gäller snitthastighet så har jag tidigare i såna här diskussioner här på forumet påpekat att 10-20 km/h högre eftersträvad hastigheten snabbt äts upp av små incidenter på vägen som tvingar en att tillfälligt sänka hastigheten. Det är alltså lätt att lura sig själv att man ska komma så mycket snabbare fram genom att "momsa" på hastighetsbegränsningen. Det enda sättet som jag har lyckats få en genomsnittshastighet att stämma med vad farthållaren är inställd på är när jag har mätt på flygande start och stopp och när jag inte tvingats sänka hastigheten nån gång under mätsträckan. Bara det att börja mäta tiden när man lämnar en laddstation och ska köra ut på motorvägen och gör samma i slutet sänker genomsnittshastigheten förvånansvärt mycket.

Att försöka kompensera "småstopp" under färd för att upprätthålla en viss snitthastighet kan kosta mycket i förbrukad energi. Man ska då accelerera upp igen och till en högre hastighet under en stund för att "köra ikapp" och sånt kan slå väldigt hårt på förbrukningen, särskilt i högre hastigheter.

Tillsammans med andra påpekanden om brister i mättekniken i bilen så är det nog oerhört svårt att göra vetenskapligt jämförbara mätningar av förbrukning. Det som i slutänden trots allt är det verkligt intressanta vad det tar i tid att ta sig från A till B inkl. laddtid och ställtid etc. Och eftersom jag kör en Zoe med max 22 kW laddeffekt så kan jag säga att den viktigaste faktorn i den ekvationen är hur lång tid det tar att ladda.


Att laddhastigheten är viktig förstår man av att batteristorlek spelar ingen roll( i teorin) bara laddhastighet, för den som vill komma snabbast från A till B.
Om båda startar med tomma batterier.

I praktiken är givetvis ett stort batteri bra, men på långresa, så är oftast den som kan ladda snabbast, en vinnare, nu när i princip alla elbilar går +30 mil i verkligheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 3614
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 18 jul 2019 07:24

Zalman3 skrev:I praktiken är givetvis ett stort batteri bra, men på långresa, så är oftast den som kan ladda snabbast, en vinnare, nu när i princip alla elbilar går +30 mil i verkligheten.


Med nuvarande täthet på nätverket (100+ kW laddare) så är ändå räckvidd trevligt att ha. Man kör inte alltid raka vägen. I Danmark åkte vi exempelvis till vårat boende i Rödby, sedan tillbaka några mil till Knuthenborgs safaripark. Runt där i 4-5 timmar vilket tog en hel del energi. Sedan ned mot Rödby-Puttgarden -> Hamburg. Hade ~3 mil räckvidd kvar när vi nådde Braak Supercharger.

Sen är man, eller åtminstone vi, bekväma. Vi har endast laddat vid SuC på hela resan från Luleå till Amsterdam. Tror inte att vi kommer att göra något annat på tillbakavägen. Möjligtvis försöker jag leta reda på en Ionity laddare en gång för att testa 200 kW laddningen.

Förresten intressant att notera hur det ser ut i Holland som ju är rätt tätbefolkat. Borde vara större problem med bygglov, markägare där kan man tycka:

Fastned, verkar ha två-tre CCS laddare/station, en del på 175 kW men vanligast 50 kW:

Screen Shot 2019-07-18 at 08.20.05.png


Tesla

Screen Shot 2019-07-18 at 08.21.06.png


Systemfel i Tyskland ??
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2490
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 18 jul 2019 07:28

Laban skrev:... Jag har också ändrat lite uppfattning om hur den typen av bilar används efter våran körning i Tyskland. Kanske inte att man ser extremt många Golfar på Autobahn men det finns en och annan. Och jag blev omkörd två gånger av Smart bilar när vi körde 100 km/h. Så ska ID.3 bli folkelbilen VW pratar om så måste det finnas laddare.

Ja. När man går genom ett vanligt bostads- eller villaområde i Tyskland ser man sanningen. Golf, Golf, Skoda Octavia, Golf, Opel Astra, Golf, Passat, Golf, Golf, Audi A4, BMW 3 serie, Golf, Golf...
Det är så det ser ut. De som blåser förbi i vänsterfilen på autobahn är inte representativa för den tyska fordonsparken.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 9520
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 18 jul 2019 07:40

Laban skrev:Systemfel i Tyskland ??

Ja, det tror jag. Fastned bygger ju laddare även i Tyskland, men det går trögt även för dem. Brist på ambition från Fastneds sida kan det knappast handla om. Det är massor med byråkratiska hinder som bromsar utbyggnaden. I Sverige gnälls alltid över att det finns för mycket byråkrati och för många regler här. Det är ingenting mot vad tyskarna håller på med. Där är byråkrati och komplicerade regler en avancerad kulturform.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 9520
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 18 jul 2019 08:26

Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.

Kommer vara intressant om något år när det är dags för mig att välja nästa bil, då finns nog laddnätet på plats för att välja något annat än Tesla för mig. Audi E-Tron GT och Porsche Taycan kommer vara intressanta eftersom båda verkar ju komma med 800v, om de då har samma laddkurva som E-tron kommer det gå riktigt fort vid laddstolpen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1778
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 18 jul 2019 09:09

OfarligTesla skrev:Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.


Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:

https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/

Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.

Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2490
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Legato » 18 jul 2019 09:30

Laban skrev:
OfarligTesla skrev:Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.


Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:

https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/

Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.

Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?


Håller med om en hel del du skrivit i inläggen innan detta i tråden, men om du med "går om" menar att Ionity skulle ha fler laddare än SUCs redan om 2-3 år så tror vi helt olika.

Ionity hade som mål att ha lika många laddare i slutet av 2020 som Tesla hade i början av 2018. Har inte hängt med så noga, men mitt intryck är att Ionity lyckats följa planerna hyfsat? Under samma tid har ju dock SUC växt snabbt också och jag ser inget som talar för att man skulle sluta bygga ut SUC i närtid.

Om båda skulle fortsätta bygga laddnätverk i nuvarande takt handlar det nog snarare om 5-10 år. Personligen tror jag dock inte man ska utgå ifrån att Ionity är en långsiktig satsning, jag tror mycket väl det kan vara så att man vill säkerställa en vettig infrastruktur så att bilarna går att sälja, för att sedan sälja av nätverket till exempelvis ett elbolag. Tror inte det spelar så stor roll dock, om 5-10 år kommer nog inte tillgång till laddare vara ett problem oavsett vilket bilmärke man väljer.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
Svart LR3D 2019
Röd X100D 2017
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 4627
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 18 jul 2019 10:10

Legato skrev:Om båda skulle fortsätta bygga laddnätverk i nuvarande takt handlar det nog snarare om 5-10 år. Personligen tror jag dock inte man ska utgå ifrån att Ionity är en långsiktig satsning, jag tror mycket väl det kan vara så att man vill säkerställa en vettig infrastruktur så att bilarna går att sälja, för att sedan sälja av nätverket till exempelvis ett elbolag. Tror inte det spelar så stor roll dock, om 5-10 år kommer nog inte tillgång till laddare vara ett problem oavsett vilket bilmärke man väljer.


Min tanke är att Ionity måste accelerera utbyggnaden i samband med ID.3 och andra kommande modeller inom koncernen. Och det måste påbörjas nästa år senast. Sen kan du ha rätt i att det kanske dröjer lite längre än 2-3 år.

Håller även med om resonemanget angående ägande av laddinfrastruktur. Tror inte det ligger i VWs intresse att äga detta långsiktigt. Frågan är väl när/om de vågar släppa detta till en extern part.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2490
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 18 jul 2019 12:00

Laban skrev:
Legato skrev:Om båda skulle fortsätta bygga laddnätverk i nuvarande takt handlar det nog snarare om 5-10 år. Personligen tror jag dock inte man ska utgå ifrån att Ionity är en långsiktig satsning, jag tror mycket väl det kan vara så att man vill säkerställa en vettig infrastruktur så att bilarna går att sälja, för att sedan sälja av nätverket till exempelvis ett elbolag. Tror inte det spelar så stor roll dock, om 5-10 år kommer nog inte tillgång till laddare vara ett problem oavsett vilket bilmärke man väljer.


Min tanke är att Ionity måste accelerera utbyggnaden i samband med ID.3 och andra kommande modeller inom koncernen. Och det måste påbörjas nästa år senast. Sen kan du ha rätt i att det kanske dröjer lite längre än 2-3 år.

Håller även med om resonemanget angående ägande av laddinfrastruktur. Tror inte det ligger i VWs intresse att äga detta långsiktigt. Frågan är väl när/om de vågar släppa detta till en extern part.


Är det inte dags att sluta lägga så stora förhoppningar på ID3? I funktion och pris blir den inte bättre än en Leaf eller eNiro, och inte i närheten av Model 3.
Dessutom kommer det vara väldigt låg volym närmaste åren.

Själv skulle jag inte bli det minsta förvånad om valfritt oljebolag köper upp ionity.
Voilà, ny intäktskälla. De gör ju lite trevande steg på den fronten redan. Att skatterna är mycket lägre på el än bensin/diesel gör ju att de kan ta bra betalt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 3093
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 18 jul 2019 14:16

Laban skrev:
OfarligTesla skrev:Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.


Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:

https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/

Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.

Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?


Tror inte de kommer kunna ha lika många stationer eller laddplatser som Tesla på lång lång tid men det kommer iaf fungera att åka mellan laddare och laddarna ger högre effekt vilket räcker för mig.

Taycan kommer initialt vara begränsad till 250 kW ja men laddkurvan kan ju vara riktigt trevlig ändå, skall bli kul att se vad som komma skall.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1778
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.