Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 18 jul 2019 15:13

OfarligTesla skrev:
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.


Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:

https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/

Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.

Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?


Tror inte de kommer kunna ha lika många stationer eller laddplatser som Tesla på lång lång tid men det kommer iaf fungera att åka mellan laddare och laddarna ger högre effekt vilket räcker för mig.

Taycan kommer initialt vara begränsad till 250 kW ja men laddkurvan kan ju vara riktigt trevlig ändå, skall bli kul att se vad som komma skall.


Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 3065
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 18 jul 2019 15:29

taliz skrev:Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.


Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1773
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 18 jul 2019 16:04

Laban skrev:Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?

Ja alltså jag skulle vilja påstå att man med e-tron har nått någon sorts gräns. Det tar drygt en kvart att ladda 20 mil. Man hinner inte göra nåt vettigt under den tiden, men det tar ändå för lång tid så att man skulle kunna stå brevid bilen och vänta, så som när man tankar en fossilbil.
Går det fortare än en kvart så måste det gå mycket fortare, typ några minuter bara.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 9513
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 18 jul 2019 16:10

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.


Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.


So? De kan ju ladda på ionity också.

Ponera att S och X i höst kommer med låt säga 130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek osv...
Är då en Taycan eller Audi GT med 95kwh, 0-100 ~3,5 sek, betydligt sämre utrymme samt rejält högre pris särskilt lockande?
Själv tror jag det lär bli något sånt, Tesla väntar bara på att stjäla rampljuset likt de gjorde i våras när de lanserade 250kw laddning strax efter etron...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 3065
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 18 jul 2019 16:23

"130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek"

Kommer Tesla med dessa specs...då beställer jag direkt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 3601
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 18 jul 2019 16:33

taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.


Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.


So? De kan ju ladda på ionity också.

Ponera att S och X i höst kommer med låt säga 130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek osv...
Är då en Taycan eller Audi GT med 95kwh, 0-100 ~3,5 sek, betydligt sämre utrymme samt rejält högre pris särskilt lockande?
Själv tror jag det lär bli något sånt, Tesla väntar bara på att stjäla rampljuset likt de gjorde i våras när de lanserade 250kw laddning strax efter etron...


Tror knappast allt det där kommer faktiskt, tror nog det blir rätt måttliga förändringar närmsta tiden. Men ja det kan oavsett vara intressant med en Audi GT eller Taycan. De lär vara mycket trevliga interiört och dessutom mycket tystare, på köpet får man en snabbare serviceorganisation. Och som sagt, testa nytt är skoj det med.

Sen om de bara löser att navigatorn i bilen automagiskt använder Ionity laddare så är jag väldigt glad i det också, enkelt är trevligt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1773
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Pontus » 18 jul 2019 17:05

Är det någon annan skillnad mellan Standard och Proline Advanced än extra utrustning?
Anledningen till att jag frågar är att prisskillnaden är typ 210 tkr men när förmånsvärdet ska räknas ut så räknar skatteverket bara med 174 tkr i skillnad mellan modellerna.
- Model 3 LR RWD Svart
- Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 6173
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm
Referralkod: pontus4068

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 18 jul 2019 17:07

taliz skrev:Är det inte dags att sluta lägga så stora förhoppningar på ID3? I funktion och pris blir den inte bättre än en Leaf eller eNiro, och inte i närheten av Model 3.
Dessutom kommer det vara väldigt låg volym närmaste åren.


VW pratar om 150k ID.3 2020 , vet inte om jag skulle säga att det är väldigt låg volym, åtminstone inte relativt mot alla konkurrenter förutom Model 3. Sen är det inte bara produktionssiffrorna utan vilken typ av kund den riktar sig mot prismässigt och modellmässigt. VW var noga med att visa länken från Bubblan, Golf till ID.3. Det är stora skor att fylla och ställer krav därefter.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2489
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare taliz » 18 jul 2019 17:47

Laban skrev:
taliz skrev:Är det inte dags att sluta lägga så stora förhoppningar på ID3? I funktion och pris blir den inte bättre än en Leaf eller eNiro, och inte i närheten av Model 3.
Dessutom kommer det vara väldigt låg volym närmaste åren.


VW pratar om 150k ID.3 2020 , vet inte om jag skulle säga att det är väldigt låg volym, åtminstone inte relativt mot alla konkurrenter förutom Model 3. Sen är det inte bara produktionssiffrorna utan vilken typ av kund den riktar sig mot prismässigt och modellmässigt. VW var noga med att visa länken från Bubblan, Golf till ID.3. Det är stora skor att fylla och ställer krav därefter.


VW är duktiga på att just prata. Etron skulle komma 2012. ID3 skulle kosta 25k euro osv.
First edition är 30k bilar, och de är väl inte ens bokade än. Lär ta något år för dom att producera så många. 150k kanske om 3-4 år...

Om ID3 verkligen var tänkt att bli en folkbil likt Golf borde den ladda snabbare än 50kw, och den borde kosta max 25k euro. Men det kommer återigen dröja åtminstone 3-4 år innan VW är där. Då lär konkurrenterna också vara det...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 3065
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Audi e-tron

Inläggav hooked » 18 jul 2019 17:59

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
taliz skrev:Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.


Japp, tror tyvärr inte vi kommer se massvis med SuC v3 laddare närmsta tiden dock.

Som med allt annat är ju förändring kul, nu har jag ju haft min i över 1 år, då börjar jag vilja byta och testa något nytt så om det finns något annat kul så vill jag nog testa det också. Sen vore ju en tystare bil inte helt fel heller.


So? De kan ju ladda på ionity också.

Ponera att S och X i höst kommer med låt säga 130kwh batteri, 250kw CCS, tre motorer och 1000+ hk, ny interiör, 0-100 ~2sek osv...
Är då en Taycan eller Audi GT med 95kwh, 0-100 ~3,5 sek, betydligt sämre utrymme samt rejält högre pris särskilt lockande?
Själv tror jag det lär bli något sånt, Tesla väntar bara på att stjäla rampljuset likt de gjorde i våras när de lanserade 250kw laddning strax efter etron...


Tror knappast allt det där kommer faktiskt, tror nog det blir rätt måttliga förändringar närmsta tiden. Men ja det kan oavsett vara intressant med en Audi GT eller Taycan. De lär vara mycket trevliga interiört och dessutom mycket tystare, på köpet får man en snabbare serviceorganisation. Och som sagt, testa nytt är skoj det med.

Sen om de bara löser att navigatorn i bilen automagiskt använder Ionity laddare så är jag väldigt glad i det också, enkelt är trevligt.


Jag tycker både Taycan och Audi GT ser fina ut designmässigt, men hela auran kring bilarna gör mig sval. Känns som det mest är äldre överdrivet konservativa gubbar som kommer köra runt i dem eller "look at me" klientelet. Fina bilar, men inget klientel jag vill alliera mig med så därför går de bort. Precis på samma sätt som jag inte skulle vilja bli sedd i en Urus även om jag fick en gratis.
hooked
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jerka, tor-ake och 7 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.