OfarligTesla skrev:Laban skrev:OfarligTesla skrev:Ska bli intressant att se vad folk säger när Ionity är klara om något år, då har de helt plötsligt ett mycket bättre laddnät än Tesla eftersom deras laddare redan klarar 350 kW. Med tanke på hur lång tid det tog Tesla att få det laddnätet de har idag och hur det ser ut med deras likviditet skall man nog inte räkna med att SuC v3 blir heltäckande på rätt lång tid.
Det borde rimligen vara så att VW, BMW, Mercedes, Fords sammanlagda insats borde ge ett bättre resultat än Teslas i förlängningen. Blir besviken om de inte har gått om Tesla inom 2-3 år. Sen är det väl bara en fördel för Tesla eftersom Tesla är den tillverkare som tillverkar bilar i volym som klarar högre laddhastigheter. Notera ex att även Taycan kommer kommer att vara begränsad till 250 kW initialt:
https://electrek.co/2019/07/17/porsche- ... ed-350-kw/
Volymbilarna från VW verkar bli begränsade till 125 kW (ID.3) alternativt 150 kW, Q4 e-Tron exempelvis. Sen kan man diskutera om begränsade är rätt ord. Vi har klarat oss extremt bra med de 117 kW 3:an kan ladda upp till ca 50%. 3:ans laddkurva redan med dagens SuC laddare. Med V3 hade vi troligtvis fått avbryta några gånger mitt under lunch/middag.
Borde rimligen vara samma med e-Tron + Ionity och 150 kW. @mati ?
Tror inte de kommer kunna ha lika många stationer eller laddplatser som Tesla på lång lång tid men det kommer iaf fungera att åka mellan laddare och laddarna ger högre effekt vilket räcker för mig.
Taycan kommer initialt vara begränsad till 250 kW ja men laddkurvan kan ju vara riktigt trevlig ändå, skall bli kul att se vad som komma skall.
Blir intressant att se om S och X med 250kw laddning m.m. presenteras innan eller strax efter Taycan.