Sida 116 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 29 aug 2019 19:47
av Geni87
taliz skrev:
Verdi skrev:
Snälla taliz, lär dig att använda citat-funktionen. Brutna quote-taggar är sjukt störande.
Eh va? Jag trycker på quote i Tapatalk. Ser bra ut i min klient.

Edit: ser på web view att det ser dåligt ut. Forumet som inte klarar lika många nestade quotes som tapatalk? Eller tvärtom?
Blir fel i Tapatalk också, iaf i min Tapatalk. Det ser inte uppenbart fel ut på samma sätt som i webbläsaren men kika noga så ser du att den har blandat citaten. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 29 aug 2019 19:58
av Svenssons
Oavsett anser jag att man bara tar med citerad text när det behövs och troligen ska man då ta bort alla äldre citeringar. Även ifall det i te skulle blanda ihop citaten så är det ju hopplöst att skrika förbi 4-5 inlägg som man precis läst minst en gång innan eller i vart fall börjat läsa.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 aug 2019 14:30
av Hertsh
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...
42033:- om man ska vara exakt.

Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
60% är ett snitt för alla kommuner som jag tolkar det. Mellan 720k och 1640k får man pynta det.
I mitt fall är jag skriven i Sthlm och då blir det 58% för att vara exakt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... inalskatt/
Jag testade att mata in 1 miljon kronor i månadslön för Stockholm och den rapporterar då att man får behålla 45% "av din nästa löneökning", dvs 55% marginalskatt.

32,2% är genomsnittlig kommunalskatt, så 57,2% blir då genomsnittlig maximal marginalskatt.

Enligt Wikipedia:
" År 2019 är gränsen för värnskatt 689 300 kr/år[2]. Den högsta marginalskatten i Sverige blir med värnskatten i genomsnitt 56,6 procent, beroende på kommunalskatt (från 53,9 procent i Vellinge till 59,2 i Ragunda)."

Dock har tex Dorotea 35,15% kommunalskatt så där borde man komma över 60%, men det är bara Dorotea och Munkedal som har 35% eller högre.
Det är just månadslön man matar in, inte årslön. Ditt exempel bevisar förövrigt just min poäng, tjänar man mer än mig så får man betala mindre skatt....
Nej inte mindre skatt, men lägre marginalskatt. Skatten är högre oavsett. Ledsen för besserwisser-kommentaren.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 30 aug 2019 14:35
av taliz
Hertsh skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
42033:- om man ska vara exakt.

Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
60% är ett snitt för alla kommuner som jag tolkar det. Mellan 720k och 1640k får man pynta det.
I mitt fall är jag skriven i Sthlm och då blir det 58% för att vara exakt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... inalskatt/
Jag testade att mata in 1 miljon kronor i månadslön för Stockholm och den rapporterar då att man får behålla 45% "av din nästa löneökning", dvs 55% marginalskatt.

32,2% är genomsnittlig kommunalskatt, så 57,2% blir då genomsnittlig maximal marginalskatt.

Enligt Wikipedia:
" År 2019 är gränsen för värnskatt 689 300 kr/år[2]. Den högsta marginalskatten i Sverige blir med värnskatten i genomsnitt 56,6 procent, beroende på kommunalskatt (från 53,9 procent i Vellinge till 59,2 i Ragunda)."

Dock har tex Dorotea 35,15% kommunalskatt så där borde man komma över 60%, men det är bara Dorotea och Munkedal som har 35% eller högre.
Det är just månadslön man matar in, inte årslön. Ditt exempel bevisar förövrigt just min poäng, tjänar man mer än mig så får man betala mindre skatt....
Nej inte mindre skatt, men lägre marginalskatt. Skatten är högre oavsett. Ledsen för besserwisser-kommentaren.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Ja, jag skrev fel. Menade just lägre marginalskatt. No worries. Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 02 sep 2019 12:28
av macky
Ser ut som e-tron s (60) dyker upp till sommaren. 435 hk med 500 i boostläge ser det ut som. E-tron GT i slutet av året också.

Re: Audi e-tron

Postat: 02 sep 2019 13:20
av Walker
macky skrev:
Ser ut som e-tron s (60) dyker upp till sommaren. 435 hk med 500 i boostläge ser det ut som. E-tron GT i slutet av året också.
...och jultomten kommer i dec.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 sep 2019 17:40
av macky
Nu går man i väntans tider men inget besked ännu om leverans tyvärr. Hur lång tid tig det för er andra att få er e-tron efter att den var producerad? Det rör sig om 6 veckor för mig redan och enligt säljaren kan han inte se var den befinner sig. Bara att den var färdigbyggd i augusti. Låter som en rätt konstig logistikkedja får jag säga. Han skulle maila och fråga så får vi se imorgon. Hade ju kallt räknat med att den skulle vara hemma till månadsskiftet iaf.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 sep 2019 18:39
av mati
Min byggdes i två omgångar med en dryg månads väntetid mellan byggstart och färdigställande. Sen gick det fort och det tog ungefär 3 veckor tills jag fick bilen levererad.

Re: Audi e-tron

Postat: 23 sep 2019 19:03
av macky
mati skrev:
Min byggdes i två omgångar med en dryg månads väntetid mellan byggstart och färdigställande. Sen gick det fort och det tog ungefär 3 veckor tills jag fick bilen levererad.
Ok, den långa produktionstiden borde väl haft ngt med att det var så tidigt. Jag har sedan ngn månad fått besked om att den hade status 7 av 7 vilket betydde att den var klar och hade gått igenom kvalitetskontroll. Fick även chassinummer då så jag har bilen i appen. Synd att man inte spåra den ännu då den inte är parkopplad. Den kanske står ngnstans och väntar på en dragkrok..., :?

Re: Audi e-tron

Postat: 23 sep 2019 21:50
av mati
Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 06:28
av Bjelke
mati skrev:
Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok. :)
Ja och det är ju därför han får vänta ju :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 09:36
av macky
Bjelke skrev:
mati skrev:
Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok. :)
Ja och det är ju därför han får vänta ju :lol:
Ska man måla fan på väggen så var det min teori. Dvs nu släpper de inte bilarna som inte fått kroken i produktion förrän det justerats efteråt. Men jag är inte där ännu och om det är så att krokbristen är avhjälpt så är det ett riktigt långskott. Tidigare audiköp har jag fått info om produktion, hamn i Tyskland, hamn i Sverige osv. Enligt säljaren går inte det att se annat än produktionsstatus på e-tron utan att maila centralt vilket jag hoppas att han gjort nu. Jaja, får se vad jag får för besked närmsta dagarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 09:48
av mati
Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 10:18
av Verdi
mati skrev:
Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.

Är klart. De har ju redan fått dina pengar. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 11:09
av mati
Verdi skrev:
mati skrev:
Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.

Är klart. De har ju redan fått dina pengar. ;)
Just det.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 11:19
av dd88


Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 11:39
av taliz
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 12:30
av Nilp
Är det någon som har bra koll på batteri management och laddstrategi så är det väl Björn. Han har ju kört tusentals mil i en mängd olika elbilar de senaste fem åren.

Det är ju ingen Eco-körning direkt utan han kör så fort han kan (inom rimlig hastighet). Han körde Etron dessutom i S läget vilket jag förstått inte direkt är energi optimalt. Hans mål är att köra 100 mil så fort som möjligt med bilens givna förutsättningar.

Sen är Etron lite väl energislukande. Hade dom öppnat upp 5 kWh till i batteriet samt optimerat effektiviteten 5-6% hade det varit riktigt bra!

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 12:34
av Verdi
taliz skrev:
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 12:49
av Pontus
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Nilp skrev:
Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Det är ett ganska fult sätt att låta det se billigt ut. Jag gick tack och lov inte på det eftersom jag tyckte att förmånsvärdet var lite väl lågt, så jag läste det finstilta. Man kan ju undra varför det ska vara just 50% marginalskatt. Vilken inkomst måste man ha då? Det är ju iofs möjligt att de flesta e-tron köpare antas ha så pass hög inkomst, men för mig låter det astronomiskt. Och bilhandlarna använder sig ju av detta fulknep även för billigare bilar, och då har jag svårt att tro att 50% marginalskatt är riktigt lika relvant.
Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...
42033:- om man ska vara exakt.

Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
60% är ett snitt för alla kommuner som jag tolkar det. Mellan 720k och 1640k får man pynta det.
I mitt fall är jag skriven i Sthlm och då blir det 58% för att vara exakt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... inalskatt/
Det är inte marginalskatten som är 60% utan det dras ner på jobbskatteavdraget efter typ 57 tkr i månaden och det motsvarar 3% så totalt blir du av med 60% trots att skatten bara är 57%. Sedan efter 140 eller så är jobbskatteavdraget borta så då blir det 3% extra kvar i plånkan på allt över det.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 13:51
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 13:54
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 13:56
av OfarligTesla
Verdi skrev:
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Dessutom valdes ju Ionity vid iaf ett av tillfällena för att SuC var över 50% full vilket ju ger riktigt låga hastigheter. Samt att han dessutom tog upp den långsamma stegringen och förklarade att han sett den tidigare när han testat på SuC. Så gissningsvis hade det varit ännu långsammare på SuC iom trängseln.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 14:17
av MangeT
Har inte laddarna uppgraderats så att det är i stort sett samma hastighet på ett par även om ena laddaren är upptagen?

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 14:20
av Alfred
Nej, det ska komma med V3 av SuC. Dvs, kräver ombyggnad av befintliga laddare.