Sida 123 av 354

Re: Audi e-tron

Postat: 15 okt 2019 06:54
av mati
NiclasS skrev:
Vilket friktionsdäck rekommenderar du?
Hur menar du att elbilar har en överlägsen väghållning och om så är fallet hur skulle det påverka bromssträckan eller väggreppet såpass att dubb inte är att föredra?
Hakka R2/R3 har jag haft på Teslorna och e-Golfen och jag är helnöjd med dem. För e-tron vet jag faktiskt inte vad jag har. Däcken ligger kvar hos bilhandlaren.
Det är klart att dubb är bättre på blankis, så är det. Och för bromssträckan har det naturligtvis ingen betydelse vad bilen har för drivlina.
Det jag menar är att en elbil har t.ex. så mycket bättre antispinnsystem, och du kan i princip flytta bilen millimetervis. Den perfekta viktdistributionen mellan fram och bakaxel minskar desutom risken för sladd. Anledningen till att jag oftast har valt dubbdäck var att jag inte sällan hat stått och inte kommit iväg, antingen i djup snö eller på isiga uppfarter. Det händer inte med en elbil.
Det är helt enkelt så att man får avväga om man står ut med smattret från däcken i flera månader. I en fossilbil stör inte detta så hemskt mycket eftersom det är så mycket annat som låter. I en elbil är dubben det enda man hör. Jag upplever det ibland till och med som störande att höra de andra bilarnas dubbdäck. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2019 11:27
av mati
Jag kan inte låta bli att tycka att Night-Vision är bara ascoolt. :)
IMG_20191015_165203.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2019 11:28
av Mr S
mati skrev:
Jag kan inte låta bli att tycka att Night-Vision är bara ascoolt. :)
IMG_20191015_165203.jpg
Det var en lustig Älg! Snygg avatar du skaffat dig ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2019 11:59
av Gustafsson
Night vision skulle jag gärna ha till MS

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2019 12:15
av Bjelke
Jag också! :)

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2019 12:19
av mati
Gustafsson skrev:
Night vision skulle jag gärna ha till MS
Även Audi säljer inte särskilt många bilar med night vision. Det verkar vara ett ganska udda tillval som jag har uppfattat det. Och värmekameran är ju inte direkt billig heller, inget som man bara slänger in i alla bilar och som sedan kan aktiveras om kunden vill ha funktionen, så som Tesla brukar göra. Tesla kanske hittar ett sätt att inkludera värmekameran i en av de befintliga kamerorna. Omöjligt är det ju säkert inte, fastän kanske inte med dagens hårdvara. Och det skulle kunna tilllföra en hel del till autopiloten att kunna uppfatta människor och djur även i mörker och på långt håll.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2019 12:57
av taliz
mati skrev:
Och det skulle kunna tilllföra en hel del till autopiloten att kunna uppfatta människor och djur även i mörker och på långt håll.
Är väl det man har radar till.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2019 13:07
av Gustafsson
taliz skrev:
mati skrev:
Och det skulle kunna tilllföra en hel del till autopiloten att kunna uppfatta människor och djur även i mörker och på långt håll.
Är väl det man har radar till.
Night vision är helt överlägsen radar för att upptäcka levande föremål. Radarn har ganska kass upplösning dessutom. Visst kan den ge avstånd till föremål, men den klarar inte att särskilja levande objekt från stenar o annat bråte. När man sett NV in action blir man imponerad av hur mycket mer och bättre info man får.

Re: Audi e-tron

Postat: 16 okt 2019 14:04
av mati
Radar går i princip rakt igenom levande föremål. Alla moderna bilar har ju radar, men ingen använder det för detektering av människor och djur. Då är det laser/Lidar eller kamera som gäller. Dessutom kan kameran uppfatta rörelsemönster och på det viset identifiera djuret.

Audi e-tron

Postat: 17 okt 2019 14:10
av taliz
Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.

Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?

Re: Audi e-tron

Postat: 17 okt 2019 17:18
av Foluke
taliz skrev:
Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.

Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?
Off topic:
130 mil, en dag. Farter på 130-150! Inget dåligt dagsverke! Det kräver nog lite AP dessutom. :D

Re: Audi e-tron

Postat: 17 okt 2019 17:21
av taliz
Foluke skrev:
taliz skrev:
Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.

Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?
Off topic:
130 mil, en dag. Farter på 130-150! Inget dåligt dagsverke! Det kräver nog lite AP dessutom. :D
Japp, AP är guld värt på långfärd. Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 17 okt 2019 20:14
av mati
taliz skrev:
Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.

Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?
Var hamnar förbrukningen i en Model 3 när den drar en husvagn på 1,3 ton?

Audi e-tron

Postat: 17 okt 2019 20:50
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Körde min M3P 130 mil igår, mycket på blöta vägar.
Vid 130-140 drog den 250+ wh/km. Vid 150 närmare 300wh.

Med tanke på att étron drar det, eller tom mer, vid torr väg och lite mer beskedliga hastigheter.... hur blir det på våt motorväg i 130+?
Var hamnar förbrukningen i en Model 3 när den drar en husvagn på 1,3 ton?
Nog lite vanligare att köra motorväg i regn, än med husvagn? Eller menar du att étron drar lika mkt som en M3 med husvagn? Bild
Jag tog mig hursomhelst inte mkt mer än sisådär 25 mil med min M3.
Gör man det med étron? Eller hur mkt måste man sakta ner?

Re: Audi e-tron

Postat: 17 okt 2019 21:11
av mati
Nej, jag är bara lite trött på att fortfarande behöva läsa alla dessa jämförelser mellan e-tron och Model 3. Bananer och apelsiner liksom. Det var därför jag drämde till med den tunga husvagnen som jämförelse, eftersom Model 3 inte ens kan dra den. Det är två helt olika biltyper.
Varför inte jämföra med en Ioniq eller en e-Golf? Är det kanske för att de möjligen är snålare än Model 3 och då är det inte så roligt?

Audi e-tron

Postat: 18 okt 2019 00:27
av taliz
mati skrev:
Nej, jag är bara lite trött på att fortfarande behöva läsa alla dessa jämförelser mellan e-tron och Model 3. Bananer och apelsiner liksom. Det var därför jag drämde till med den tunga husvagnen som jämförelse, eftersom Model 3 inte ens kan dra den. Det är två helt olika biltyper.
Varför inte jämföra med en Ioniq eller en e-Golf? Är det kanske för att de möjligen är snålare än Model 3 och då är det inte så roligt?
Det var inte tänkt som nån jämförelse. Jag bara noterade att min M3 drog rejält mkt mer i regn på motorväg.
Blev då fundersam över hur det påverkar en etron.
Helt enkelt nyfiken på vad den drar i snabbare takt på motorväg i regn.

Re: Audi e-tron

Postat: 18 okt 2019 04:22
av Legato
mati skrev:
Nej, jag är bara lite trött på att fortfarande behöva läsa alla dessa jämförelser mellan e-tron och Model 3. Bananer och apelsiner liksom. Det var därför jag drämde till med den tunga husvagnen som jämförelse, eftersom Model 3 inte ens kan dra den. Det är två helt olika biltyper.
Varför inte jämföra med en Ioniq eller en e-Golf? Är det kanske för att de möjligen är snålare än Model 3 och då är det inte så roligt?
Ioniq är snålare än Model 3. e-Golf är det inte...

Det är på gränsen om man jämför med M3 Performance, men då har vi en bil på 16" hjul och en på 20" hjul. En bil som är hopplöst långsam och en som är ruskigt snabb.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2019 09:56
av NiclasS
Fick leverans av bilen igår. Sitter just nu och laddar för första gången. Blev en 50kw i Kalmar och det går bra.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2019 09:57
av Stevvee
NiclasS skrev:
Fick leverans av bilen igår. Sitter just nu och laddar för första gången. Blev en 50kw i Kalmar och det går bra.
Vill också ha ! Grattis.

Privat eller leasing ?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2019 10:00
av NiclasS
Tjänstebil i det egna företaget. Den tidigare tjänstebilen var en Porsche Macan S som jag sålde i tisdags. Blir skönt med ett lägre förmånsvärde.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2019 13:04
av Nilp
NiclasS skrev:
Fick leverans av bilen igår. Sitter just nu och laddar för första gången. Blev en 50kw i Kalmar och det går bra.
Grattis! Riktigt snygg, vad är det för färg?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2019 13:19
av Moelito
NiclasS skrev:
Fick leverans av bilen igår. Sitter just nu och laddar för första gången. Blev en 50kw i Kalmar och det går bra.
Grattis! Snygg i optikpaketet.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2019 15:48
av mati
Grattis. Läcker färg. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2019 17:59
av NiclasS
Nilp skrev:
NiclasS skrev:
Fick leverans av bilen igår. Sitter just nu och laddar för första gången. Blev en 50kw i Kalmar och det går bra.
Grattis! Riktigt snygg, vad är det för färg?
Tackar! Det är navarrablå med svart optikpaket.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 okt 2019 18:30
av mati
Den svarta nosen hade jag inte tvekat en sekund att beställa. Fanns tyvärr inte för modellår 2019.