Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare Laban » 25 okt 2019 07:21

Bjelke skrev:Om fler kunde se det lika klart så skulle det vara fantastiskt bra för det är ofta vi här på forumet försöker få framtida elbilsägare att förstå det här! :)
Visst, har man som jag typ 10 mil till jobbet och en stor del av det på 110-väg så blir det lite tuffare men dom allra flesta skulle klara sig bra med ganska små batterier så länge
det finns någorlunda bra med laddare längs vägen inför långresorna (vilket det börjar göra nu även för icke-Tesla-ägare).

Det kan väl vara så att majoriteten som befinner sig på detta forum kör betydligt mer än genomsnittet och därför har lite högre krav på räckvidd, laddinfrastruktur. Med ett årlig genomsnitt på 1400 mi i Sverige så måste bevisligen många köra relativt korta sträckor normalt sett.

Sen är väl då problemet att de som inte kör speciellt mycket bil kan tycka att även en SR+ är ganska dyr, än värre då e-Tron 50.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Stevvee » 25 okt 2019 08:23

Laban skrev:
Bjelke skrev:Om fler kunde se det lika klart så skulle det vara fantastiskt bra för det är ofta vi här på forumet försöker få framtida elbilsägare att förstå det här! :)
Visst, har man som jag typ 10 mil till jobbet och en stor del av det på 110-väg så blir det lite tuffare men dom allra flesta skulle klara sig bra med ganska små batterier så länge
det finns någorlunda bra med laddare längs vägen inför långresorna (vilket det börjar göra nu även för icke-Tesla-ägare).

Det kan väl vara så att majoriteten som befinner sig på detta forum kör betydligt mer än genomsnittet och därför har lite högre krav på räckvidd, laddinfrastruktur. Med ett årlig genomsnitt på 1400 mi i Sverige så måste bevisligen många köra relativt korta sträckor normalt sett.

Sen är väl då problemet att de som inte kör speciellt mycket bil kan tycka att även en SR+ är ganska dyr, än värre då e-Tron 50.

Ja snittet blir ju lite sisådär. 2 bilar hemma, ena går över 2000 och andra 200-400 mil om året.
Ser jag mig runt så vet jag fler som har bilar som körs Max 200 mil om året. Men samma personer kör även över 2000 mil om året. Och extremfallet är en person med 5 bilar där 4 går under 100 mil och den sista 4000 mil om året. Snittet säger verkligen inte sanningen.
Stevvee

Inläggav Teslaägare Bjelke » 25 okt 2019 08:59

Johan B körde alltså typ 2500 mil/år eller mer (10 mil per dag sov) och kunde tänka sig nåt enstaka EXTRA laddstopp nån gång per år vid
långresa, och det är just DET som vore bra om flera kunde tänka så.
Han har alltså skapligt mycket körning till vardags (10 mil) men det funkar ju med ganska många elbilar idag, men på långresor skulle man (såklart) gärna
ha mesta möjliga räckvidd på fulladdat (vilket inte ens det säger allt om hur bra långresan kommer att fungera eftersom det är förbrukning och laddhastighet
som kommer att avgöra allra mest när man kör längre än max räckvidd på fulladdat osv) och ändå inser han att det kommer att fungera alldeles utmärkt ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Laban » 25 okt 2019 13:17

Bjelke skrev:Johan B körde alltså typ 2500 mil/år eller mer (10 mil per dag sov) och kunde tänka sig nåt enstaka EXTRA laddstopp nån gång per år vid
långresa, och det är just DET som vore bra om flera kunde tänka så.

Fler tänker nog så när det finns laddare. Jag får nog som många andra Tesla ägare ofta frågor om elbilar. Kan säga att laddarna i Töre, Arvidsjaur osv har gjort stor skillnad i diskussionerna. Förut fick man ursäkta sig lite, "du kan köra till Stockholm men inte till Narvik...". Då spelar det mindre roll att man kanske inte kör till Narvik speciellt ofta, men man vill gärna veta att det går.

Här kan nog Circle K, OK/Q8's satsningar få en stor påverkan på potentiella kunder. Man vet var dessa finns , åker förbi dem regelbundet. Sen är frågan när det finns laddare på alla deras stationer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav elbilist mati » 25 okt 2019 14:07

Stevvee skrev:
mati skrev:Med E-tron är det nästan roligt att köra på natten. Matrix-LED är verkligen fenomenalt bra.

Om du fick beställa en bil idag, visst skulle Dynamiska-LED (Matrix audis värsta dynamiska) vara krav då ?!

Ja, absolut. Vi valde bort Matrix-LED på Golfen och det ångrar jag lite. Men sambon, som oftast kör Golfen, är inte lika blind som jag. Det funkar alltså för henne. Men jag vill aldrig mer ha nånting annat i en framtida bil, såvida det inte kommer nånting som är ännu bättre. Ett krav som gör att Tesla är uteslutet så länge de inte har nåt liknande.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Stevvee » 25 okt 2019 16:33

mati skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:Med E-tron är det nästan roligt att köra på natten. Matrix-LED är verkligen fenomenalt bra.

Om du fick beställa en bil idag, visst skulle Dynamiska-LED (Matrix audis värsta dynamiska) vara krav då ?!

Ja, absolut. Vi valde bort Matrix-LED på Golfen och det ångrar jag lite. Men sambon, som oftast kör Golfen, är inte lika blind som jag. Det funkar alltså för henne. Men jag vill aldrig mer ha nånting annat i en framtida bil, såvida det inte kommer nånting som är ännu bättre. Ett krav som gör att Tesla är uteslutet så länge de inte har nåt liknande.

Tack ! Då är det iallafall en som förstår mig kanske när jag prioriterad ex HUD och Matrix väldigt väldigt mycket.
Stevvee

Inläggav elbilist mati » 25 okt 2019 16:57

Stevvee skrev:
mati skrev:
Stevvee skrev:

Tack ! Då är det iallafall en som förstår mig kanske när jag prioriterad ex HUD och Matrix väldigt väldigt mycket.

Det är klart jag gör. Det är inte för intet att jag bockade i HUD, Matrix-LED och Night Vision. Det vill man ju ha.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav NiclasS » 25 okt 2019 18:05

Hämtade idag ut bilen efter att den fått stenskottsfilm monterat.
Hade först tänkt att ta standard-kittet men efter att ha kört bilen i en vecka valde jag att ta extended-kit.
Anledningen är att jag var obekväm med hur mycket skit det var som sprutade upp på sparklådorna.

Passade även på att lägga på ett keramiskt lackskydd på hela bilen samt ta bort e-tron och 55 på bagageluckan.
Nu väntar toning av samtliga rutor utom framrutan.
Namnlöst-2.png
L1050924.png
L1050920-2.png
NiclasS

Inläggav elbilist Mr S » 25 okt 2019 18:11

NiclasS skrev:Hämtade idag ut bilen efter att den fått stenskottsfilm monterat.
Hade först tänkt att ta standard-kittet men efter att ha kört bilen i en vecka valde jag att ta extended-kit.
Anledningen är att jag var obekväm med hur mycket skit det var som sprutade upp på sparklådorna.

Passade även på att lägga på ett keramiskt lackskydd på hela bilen samt ta bort e-tron och 55 på bagageluckan.
Nu väntar toning av samtliga rutor utom framrutan.

Snyggt! Hur mkt fick du ge för stenskottsfilmen?
Audi e-tron 55 quattro
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Mr S
elbilist

Inläggav Teslaägare LarsL » 25 okt 2019 18:21

Johan B skrev:Måste såklart beställa en laddbox, känns som att Tibber är ett bra alternativ, någon med erfarenhet? Går att integrera deras smartladdning med Audi vilket känns sjukt smart.

Du behöver inte ha laddbox från Tibber för att fixa styrningen emot elpriset, det räcker med att koppla deras app emot bilen. Det verkar fungera på samma sätt som för Tesla om jag förstår rätt.
Nu är ju deras laddbox ganska förmånligt prissatt och du kan få rabatt på den genom ditt medlemskap här.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok
Beställt CyberTruck AWD
Tibber styr laddningen efter elpriset i appen. 500kr i bonus https://invite.tibber.com/4c05e5f0
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon